HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat zijn HubSpot snippets en hoe gebruik je ze?

wat zijn hubspot snippets en hoe gebruik je ze

In dit blogartikel vertel ik je alles over HubSpot snippets. Wat het zijn en hoe en wanneer je ze gebruikt. HubSpot snippets maken je dagelijks werk een stuk eenvoudiger, sneller en efficiënter. Dit weten we uit eigen ervaring, want we gebruiken ze zelf iedere dag.  

Wat zijn HubSpot snippets? 

Snippets noemen we in het Nederlands ook wel ’fragmenten’. Het zijn korte stukjes tekst van maximaal 2500 karakters. Met een snelkoppeling hoef je een veel gebruikte tekst maar één keer te schrijven. Je slaat de snippet op in een map in je HubSpot-account en gebruikt deze steeds opnieuw. Het zijn veel voorkomende zinnen en paragrafen die je plakt in verschillende HubSpot-onderdelen, zoals e-mails.  

‘’Klanten koppelen vaak terug dat ze het gebruik van snippets fijn vinden. Iedereen communiceert met dezelfde tone of voice en de juiste informatie over bepaalde onderwerpen.’’ - Floris van Muijen

Maar hoe en wanneer maak je eigenlijk gebruik van deze snippets?  

Hoe en wanneer gebruik je snippets in HubSpot? 

Nu weet je wat snippets zijn en kun je ze gaan gebruiken in je dagelijkse werk. Maar hoe en wanneer gebruik je ze? Hieronder geven we je enkele handvatten om snippets toe te passen. 

Hoe gebruik je HubSpot snippets?  

In eerste instantie kan het zijn dat je denkt: waar moet ik een snippet van maken? Je kan van elk onderwerp een snippet maken:

  • bedrijfsprofiel; 
  • korte omschrijving van dienst/product; 
  • antwoorden op veel gestelde vragen;
  • contactinformatie. 

Gebruik ze vervolgens in jouw e-mails, chats en belscripten.

Wanneer zet je HubSpot snippets in?  

In het stuk 'hoe gebruik je HubSpot snippets' hadden we het al even over de HubSpot-onderdelen waar je snippets kunt toevoegen. Hieronder lichten we dit verder toe: 

Chat 

Maak je gebruik van een chat op jouw website? Dan zijn een intro en afsluiting standaard elementen die in ieder gesprek terugkomen. Een ideale plek voor een snippet. Er zijn vast veel soortgelijke vragen of opmerkingen van klanten die je regelmatig terug ziet komen in je chat. Bespaar tijd met snippets.  

E-mail 

Een HubSpot snippet voeg je toe in een HubSpot e-mail of in een e-mail binnen een gekoppeld mailprogramma, zoals Gmail of Outlook. Dit doe je via een shortcut in je e-mailvenster met de HubSpot e-mail plug-in.

Belscript

Je krijgt iemand aan de telefoon en je hebt je verhaal klaar. Een gesprek neemt altijd een eigen draai, hoe goed voorbereid je ook bent. Toch heb je bij de uitleg van een product of dienst altijd een soort leidraad die je volgt dankzij de HubSpot snippets 

Je hebt snippets gemaakt van bepaalde onderwerpen en vragen, zodat je tijdens een telefoongesprek makkelijk mee kan typen. Zo blijven je aantekeningen overzichtelijk per onderwerp en bedien je de klant beter wanneer je terugkoppeling geeft.  

Tip! Zorg ervoor dat je teksten persoonlijk blijven. Te veel snippets voorkomen een goedlopende tekst en voelt onpersoonlijk aan. 

Wanneer gebruik je HubSpot snippets

Het gratis HubSpot CRM is de basis van je HubSpot-platform. Bij het gratis CRM kan je tot 5 snippets gebruiken ongeacht het aantal gebruikers. Deze zijn voor iedere gebruiker in het CRM zichtbaar. 

Daarnaast zijn snippets te gebruiken bij de HubSpot Sales Hub en de HubSpot Service Hub. Het aantal snippets is bij betaalde licenties verhoogd tot 5000. Enkel de betalende gebruikers zien deze snippets. Het aantal betalende gebruikers is afhankelijk van het abonnement:   

 

Gratis CRM  

Sales & Service Starter 

Sales & Service Professional 

Sales & Service  Enterprise 

Aantal gebruikers 

Onbeperkt

2

5

10

Aantal snippets 

Tot 5

tot 5000 (alleen zichtbaar voor betalende gebruikers) 

tot 5000 (alleen zichtbaar voor betalende gebruikers) 

tot 5000 (alleen zichtbaar voor betalende gebruikers) 

 

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?  

Je verkoopteam bestaat uit 5 leden. Jullie kiezen voor het starterpakket van de HubSpot Sales Hub. Met dit pakket heb je 2 betaalde gebruikers. Deze 2 teamleden kunnen tot 5000 snippets toevoegen en gebruiken. De andere 3 teamleden kun je koppelen met een gratis account. Zij kunnen maar tot 5 snippets zien die horen bij het gratis CRM.   Of upgrade het aantal betaalde gebruikers. Let op je betaald wel extra voor iedere toegevoegde gebruiker. 

Belangrijk! Bij de gratis gebruikers zijn alleen de eerste 5 ingevoerde snippets zichtbaar. Het is dus heel belangrijk om de eerste 5 snippets goed te kiezen. Kies voor algemene onderwerpen die iedereen gebruikt. 

Tamara en Nick zijn als gebruiker toegevoegd aan het Starterpakket van de Sales Hub. Er is voor hen ruimte om tot 5000 snippets in te vullen en gebruiken. Klaas, Linda en Sabine hebben een gratis account. Zij zien alleen de eerste 5 snippets die zijn aangemaakt en dus beperkt in hun gebruik.  

Bij het invullen van de eerste 20 snippets denken Tamara en Nick goed na over algemene onderwerpen. Tamara en Nick alleen snippets maken die gericht zijn op hunzelf hebben Klaas, Linda en Sabine er weinig aan. 

Tamara en Nick kiezen voor de eerste 5 snippets een: 

  • chat intro; 
  • chat afsluiter; 
  • bedrijfsprofiel; 
  • lijst met belangrijk URL’s; 
  • prijzen en voorwaarden. 

Alle medewerkers maken op deze manier optimaal gebruik van deze HubSpot snippets. Zo is het niet nodig om meer betaalde accounts toe te voegen aan het Starterpakket. 

Meer weten over de mogelijkheden van HubSpot? 

Wist je dat je naast snippets nog meer toffe functies hebt in de HubSpot Sales Hub? Zo maak je eenvoudig gebruik van persoonlijke sales video’s en manage je jouw verkoopkansen en deals in overzichtelijke sales pipelines.  

Ook de Service Hub biedt nog meer functies om je klanten beter te ondersteunen. Bekijk hierover de volgende video’s eens: 

Ben je benieuwd hoe jij je organisatie laat groeien met HubSpot? Laten we eens een kop koffie drinken, dan bespreken we samen de mogelijkheden!

HubSpot  Inbound Marketing Adviesgesprek

 

Ontvang updates per email