HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De laatste HubSpot updates | april 2024

De laatste HubSpot updates | april 2024
14:21


De laatste HubSpot updates april 2024

Ook deze maand hebben we een aantal updates voor je geselecteerd. Je vindt ze hieronder. Daarnaast vervangt de Content Hub de CMS Hub voor nieuwe klanten. Bestaande klanten kunnen hun licenties 'upgraden'. 

De Content Hub bevat nieuwe AI-functies, die je vast geweldig vindt. Zo zijn wij bijvoorbeeld erg onder de indruk van de Content Remix. Waarmee je van 1 blog allerlei andere contentmiddelen maakt. ➜ Je leest hier meer over de nieuwe Content Hub.

Dit zijn de interessantste updates van april 2024:

1. AI-assistant voor je online advertentiecampagnes
2. Nieuwe campagnestatistieken
3. Koppel externe websitepagina’s aan campagnes
4. Updates voor Business Units
5. Analyse van de klantreis
6. Calculatievelden voor dealfasen
7. Feedback enquêtes voor je websitebezoekers
8. Servicetickets aan teams toewijzen
9. Verschillende wijzigingen aan de helpdesktool
10. Commerce Hub
11. Waarschuwingen voor nieuwe dubbele records
12. HubSpot AI voor opmaakproblemen met contactgegevens
13. Recordbronnen
14. E-mailmachtigingen
15. Deelnemers van Zoom Meetings in kaart brengen
16. Google Consent Mode v2

1. AI-assistant voor je online advertentiecampagnes 

Genereer de tekst van je online advertentie met de AI-assistant van HubSpotGebruik je de advertentietool van HubSpot voor je online advertenties? Bijvoorbeeld op Facebook en LinkedIn. Dan helpt de AI-assistant je om meer leads te genereren.

Hoe dat werkt? Met behulp van de AI-assistant schrijf je een gelikte advertentietekst. Tegelijkertijd krijg je tips:

  • Om de betrokkenheid van je bezoekers te vergroten.
  • Hoe je meer websitebezoekers aantrekt.
  • Voor het genereren van leadgegevens met formulieren.

Maak een titel voor je online advertentie met de AI-assistant van HubSpotUiteraard kun je jouw bestaande advertentieteksten er ook mee herschrijven, inkorten en uitbreiden. De update is voor alle hubs en licenties beschikbaar. 

Daarnaast zijn er verschillende bèta updates voor de Pro+ licenties. Bijvoorbeeld om advertentiereeksen voor Facebook te creëren en om Google zoekadvertenties te maken.  

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook.
Facebook marketing: hoe haal je er het maximale uit met HubSpot?
Tips & Tricks voor Instagram Marketing met de tools van HubSpot.

2. Nieuwe campagnestatistieken  

Campagne statistiek HubSpot Marketing Hub
Heb je een Marketing Hub Pro+ licentie? Dan vind je 4 nieuwe campagnestatistieken in HubSpot. Namelijk over je:

  • Campagne winst
  • Campagne inkomsten
  • Bijbehorende dealwaarden
  • Contacten met omzetCampagnes vergelijken in HubSpot

Hiermee analyseer je de impact van je campagnes op je contacten, deals en websiteverkeer.

Daarnaast heeft HubSpot de periode van de omzetgeschiedenis van 1 jaar naar 3 jaar verlengd. Dat is vooral prettig als je lange verkoopcycli of langlopende campagnes hebt.

Campagne resultaten vergelijken in HubSpotBovendien kun je nu de resultaten van maximaal 10 campagnes met elkaar vergelijken (dit was 5). Denk hierbij aan:

  • Informatie van de standaard campagne-eigenschappen.
  • Verschillende prestaties, zoals: sessies, contacten, omzet, deals, CTA’s, formulieren en blogs.

3. Koppel externe websitepagina’s aan campagnes 

Koppel externe websitepaginas aan je campagnes in HubSpotJe kunt nu externe websitepagina's aan je HubSpot-campagnes koppelen. Externe websitepagina’s zijn websitepagina’s die niet door HubSpot gehost worden. Bijvoorbeeld via de detailpagina van de campagne. Of als campagnestap in een campagnesjabloon.

Bekijkt een websitebezoeker je gekoppelde externe websitepagina? Dan markeert HubSpot deze websitebezoeker als ‘door de campagne beïnvloede contactpersoon’. 

Met een Marketing Hub Pro+ licentie profiteer je van deze update.

Nieuwe call-to-action

4. Updates voor Business Units

Meerdere merken beheren met de business add-on in HubSpot

Met de speciale Business Units Add-On beheer je meerdere merken in 1 HubSpot-account. Per bedrijfseenheid pas je de branding en inhoud aan. De prestaties houd je per merk bij. 

Dit zijn je nieuwe mogelijkheden als je er gebruik van maakt:

Communicatie
Wil een contactpersoon geen communicatie meer van een business unit ontvangen? Dan kun je deze contactpersoon ook gelijk voor de communicatie van je andere business units afmelden. 

Menu
Je navigeert voortaan vanuit je HubSpot-menu naar je Business Units. Zodat je per Business Unit door de beschikbare tools en applicaties kunt navigeren

Voor deze updates heb je een Marketing Hub Enterprise licentie nodig. 

5. Analyse van de klantreis

Klantreis analyse in HubSpot
Al een tijdje kun je in HubSpot de klantreis visualiseren. Zo zie je de impact van iedere interactie die contactpersonen met je organisatie hebben. En ontdek je welke contactpunten het beste werken om klanten te genereren. 

In zo’n klantreis-rapportage maak je alle klantreisfasen inzichtelijk. Om ‘klantreizen’ nog beter in kaart te brengen zijn er nieuwe mogelijkheden bijgekomen:

  • Datumbereik van 3 naar 5 jaar.
  • 5 stappen per fase in plaats van 3. 
  • Meerdere eigenschapsfilters (op faseniveau).

Voor deze updates heb je een Marketing Hub Enterprise licentie nodig.

Klantreis statistiek in HubSpot

 

6. Calculatievelden voor dealfasen 

Voorbeeld van een deal pijplijn in HubSpot

Dealpijplijnen geven je veel inzicht. Zo voorspel je bijvoorbeeld de (maandelijkse) omzet ermee (forecasting). En helpen ze je om verkoopproblemen te ontdekken. Dealfasen zijn de stappen in je verkooppijplijnen. Hiermee zie je bijvoorbeeld welke verkoopkansen rijp zijn voor verkoop. Hoe dit precies werkt lees je in dit artikel:
 ➜ Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om.


Maar hoe ontwikkelen je deals zich nou in je verkooppijplijnen? Calculatievelden voor dealfasen maken dit inzichtelijk voor je. Combineer je dit met calculatievelden van andere HubSpot-tools? Bijvoorbeeld weergaven, rapporten en workflows? Dan kun je:

  • Deals prioriteren.
  • Prestaties van verkooppijplijnen beoordelen.
  • Acties voor specifieke deals automatiseren (bijvoorbeeld segmentatie voor lijsten, workflows en rapportages).

Selecteer hiermee bijvoorbeeld de deals die langer dan 2 weken in een bepaalde fase zitten. Of maak de totale tijd van deals in je verkooppijplijnen inzichtelijk. En creëer een workflow die een opvolgtaak voor een dealeigenaar activeert. Bijvoorbeeld als een contract 7 dagen geleden verzonden is.   

Maak je gebruik van een Pro+ licentie? Dan zijn er 4 nieuwe door HubSpot gedefinieerde dealvelden beschikbaar. Namelijk:

  • Invoerdatum: de datum en tijd waarop een deal in de fase kwam.
  • Vertrekdatum: de datum en tijd waarop een deel de fase verlaten heeft.
  • De totale tijd van een deal in een fase sinds de deal erin kwam.
  • Cumulatieve tijd: de totale tijd van deals in een bepaalde fase. Dit is handig als deals meerdere keren in een bepaalde fase terecht komen.

Hiermee volg je jouw deals, terwijl ze door je verkooppijplijnen bewegen.

Nieuwe call-to-action

👉 TIP: Weet je dat je de bewerkingstoegang voor deals in een ‘vergrendelde fase’ kunt instellen? Deze optie geldt voor alle Pro+ licenties met dealpijplijnen.

7. Feedback enquêtes voor je websitebezoekers

Heb je een Service Hub Pro+ licentie? Dan verzamel je dankzij deze update relevante feedback van je websitebezoekers. Er zijn 2 opties voor feedbackverzameling:

  • Specifieke websitepagina’s
  • Zoekparameters

Je activeert de webenquêtes op basis van verschillende voorwaarden. Bijvoorbeeld als websitebezoekers:

  • Een bepaalde tijdsduur op een pagina doorbrengen.
  • Voorbij een bepaald percentage van je websitepagina scrollen.
  • Je website ‘lijken’ te verlaten.
  • Gedurende een bepaalde tijd inactief op je websitepagina zijn. 

Daarnaast bepaal je zelf hoe vaak de enquête pop-up op je website verschijnt. En kun je er vertakkingen aan toevoegen. Zodat je met je vervolgvragen beter op de antwoorden anticipeert.

8. Servicetickets aan teams toewijzen

Heb je een Service Hub Starter+ licentie en maak je gebruik van het ticketsysteem? Profiteer dan van de nieuwe ticketeigenschap ‘Toegewezen teams’. Hiermee koppel je namelijk ‘doelteams’ aan je automatisch gegenereerde servicetickets. En dat is handig voor als er iets misgaat bij het automatisch toewijzen van HubSpot-gebruikers. Je doelteams ontvangen een melding voor de niet-toegewezen servicetickets. 

9. Verschillende wijzigingen aan de helpdesktool

HubSpot werkt hard om de nieuwe helpdesktool (bèta) te verbeteren. Deze functies zijn de afgelopen weken toegevoegd:

  • Aanpasbare kolommen voor lijsten met servicetickets.
  • Servicetickets samenvoegen & de mogelijkheid om het primaire serviceticket te wissen.
  • Volg (of ontvolg) servicetickets met meldingen als er nieuwe activiteiten plaatsvinden.
  • Identificeer onbekende websitebezoekers waarmee je vanuit de helpdeskwerkruimte communiceert.
  • Aangepaste kaarten maken, verwijderen en rangschikken in de zijbalk. 

De helpdesktool is nog in bèta en beschikbaar voor Service Hub Pro+ licenties. Met een Service Seat Professional kun je de tool gebruiken. Zonder deze Service Seat kun je de tool alleen raadplegen. 

👉 TIP: In de updates van februari 2024 en maart 2024 lees je meer over de nieuwe helpdesktool. 

10. Commerce Hub

Sinds kort is de nieuwe Commerce Hub in Europa uitgerold. De komende maanden komen er vast veel updates voorbij. De mogelijkheden worden namelijk steeds uitgebreider.

Met de tools van de Commerce Hub kun je klanten factureren en inkomsten innen. Bijvoorbeeld voor betalingsschema’s op je offertes. Dankzij de productenbibliotheek in HubSpot stel je jouw offertes ook nog eens snel en flexibel samen. Uiteraard maakt HubSpot daarbij netjes voor je inzichtelijk wat er wel en niet is betaald. Dat is vooral erg handig bij de terugkerende facturering van abonnementen. 

Voor grensoverschrijdende betalingen in euro’s met SEPA-bankoverboekingen (Single Euro Payments Area) heb je een Stripe betalingsverwerkingsfunctie nodig. Dit kan alleen nog met een EU Hublet (speciale tablet).

Met een Commerce Hub licentie maak je van de nieuwe functies gebruik.

11. Waarschuwingen voor nieuwe dubbele records

Iedereen weet hoe ellendig vervuilde CRM-data is. De Operations Hub bevat daarom verschillende tools om je CRM-data (geautomatiseerd) schoon te houden. 

Nieuw is dat je waarschuwingen voor nieuwe dubbele records in het datakwaliteitscommandocentrum kunt configureren. Handmatig op nieuwe dubbele records controleren is dus niet meer nodig. De waarschuwingen verschijnen ook in je mobiele HubSpot app.

Voor deze functie heb je een Operations Hub Pro+ licentie nodig.
 
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.
5 Tips om de datakwaliteit in je HubSpot-portaal te optimaliseren.

12. HubSpot AI voor opmaakproblemen met contactgegevens

Repareer opmaakproblemen met contactgegegevens in je CRM-software met HubSpot AI
Bevat jouw CRM-software contacten met ontbrekende gegevens? Of komen bepaalde locatie eigenschappen niet overeen? Zoals het land en de postcode. Dan corrigeer je dit voortaan eenvoudig met HubSpot AI. Hiermee kun je namelijk mogelijke opmaakproblemen voor contacteigenschappen bekijken en gelijk corrigeren. Bijvoorbeeld als de voornaam van een contact met alleen hoofdletters is geschreven.

Door de opmaakproblemen aan te pakken doorzoek je jouw CRM-database makkelijker. En zorg je ervoor dat je gepersonaliseerde content correct wordt opgemaakt. Zoals de e-mails, die je (geautomatiseerd) met een personalisatietoken verstuurt. Om hiervan te profiteren heb je een Operations Hub Starter+ licentie nodig. 

👉 TIP: Met een Operations Hub Pro+ licentie kun je opmaakcorrecties automatiseren. 

13. Recordbronnen

Voorbeeld van een recordbron in HubSpotRecords bevatten voortaan de eigenschap ‘recordbron’. Hierdoor zie je snel hoe records in je CRM-systeem zijn aangemaakt. Bijvoorbeeld via:

  • Specifieke formulieren op je website. 
  • Een gesprek met de Conversations Inbox
  • Een sociaal mediakanaal. 
  • Je online advertenties. 
  • Een import.

In andere HubSpot-tools segmenteer en rapporteer je hierop. Daarnaast pas je er natuurlijk eenvoudig automatisering op toe. Deze update geldt voor alle hubs en licenties.

Nieuwe call-to-action

14. E-mailmachtigingen

Dankzij de nieuwe e-mailmachtigingen bepaal je wie welke geregistreerde e-mails mag bekijken:

  • De eigenaar van een e-mail.
  • Een team.
  • Alle HubSpot-gebruikers binnen je CRM-portaal. 

De e-mail machtigingen gelden niet voor marketing e-mails, die je naar contactpersonen verstuurt. De update is op alle hubs en licenties van toepassing. 

15. Deelnemers van Zoom Meetings in kaart brengen

Bevat HubSpot contactrecords van de deelnemers van je Zoom-Meetings? Dan breng je deze deelnemers automatisch in kaart. 

Voorheen moest de gastheer van een vergadering de deelnemers handmatig aan hun contactrecords toewijzen. Zodat de notities en activiteiten tijdens de vergadering in HubSpot werden gesynchroniseerd. Een mooie verbetering dus!

Heb je een Zoom-abonnement? Profiteer hier dan van!

16. Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 voor cookies en HubSpot
Met Google Consent Mode v2 regel je de toestemmingsvoorkeuren van je websitebezoekers in de advertentie- en analysetools van Google.

Is HubSpot de host van jouw website? Dan past je website zich automatisch aan de toestemmingsstatus van je websitebezoekers aan. Denk hierbij aan cookies en gegevensverzameling. 

Geven je websitebezoekers geen toestemming? Dan verzamelen de Google-services alleen de basisinteracties. Zonder de privacy van je websitebezoekers daarbij te schenden. 

👉 LET OP: Integreer je jouw HubSpot-portaal niet met Google Consent Mode v2? Dan kan het zijn dat je software minder gegevens voor je bijhoudt (van bezoekers uit EER/ EU/VK).

Gebruik je de cookiebanner van HubSpot? Dan ondersteunen de Google Tag Manager van HubSpot en Google Analytics-integratie nu ook de nieuwe toestemmingsmodus. Google-Tags past zich hiermee dus aan de toestemmingsstatus van je websitebezoekers aan. 

👉 TIP: Gebruik je de cookiebanner van HubSpot op een externe website? Dan kun je de toestemmingsmodus handmatig implementeren. 

Heb je vragen over deze updates? Of andere HubSpot-gerelateerde vragen? Dan helpt onze supportafdeling je graag!

Nieuwe call-to-action

Ontvang updates per email