Deel artikel
Meer leads met slimme gepersonaliseerde digitale formulieren
door Maxime Buis op 19-3-24 9:24
Gewone websiteformulieren kent iedereen wel. Hierop laat je jouw gegevens achter. Bijvoorbeeld om antwoord op je vraag te krijgen. Of om een interessant e-book te downloaden.
Met slimme geautomatiseerde digitale formulieren ga je een stap verder. Ze helpen je namelijk om efficiënt leads te genereren en te converteren. Mét gepersonaliseerde informatie, die perfect op je websitebezoekers is afgestemd.
En dat ook nog eens zonder gedoe. Want met slepen en neerzetten zet je jouw slimme digitale formulieren zo in elkaar. Je CRM-systeem vul je vervolgens automatisch met de gegevens van je geconverteerde leads. Hieronder lees je hoe het werkt.
Wat zijn slimme digitale formulieren in HubSpot?
Slimme digitale formulieren zijn gepersonaliseerde en geautomatiseerde formulieren. Ze passen zich automatisch aan je websitebezoekers aan.
Dat werkt zo: met HubSpot CRM volg je jouw websitebezoekers. Bij iedere klantinteractie slaat het systeem geautomatiseerd gegevens op. Als er een fysieke klantinteractie plaatsvindt. Bijvoorbeeld een telefoongesprek of een e-mailgesprek. Dan sla je die gegevens ook geautomatiseerd en handmatig op. En zo verzamel je steeds meer informatie in je CRM-database.
Vult een websitebezoeker nu zo’n slim formulier op je website in? Dan vraag je alleen gegevens op, die nog niet bekend bij je zijn. Waardoor het invullen van de gegevens veel makkelijker en sneller gaat.
Voorbeeld
Wendelien heeft al eens een formulier met haar voornaam ingediend. Nu vult ze een ander formulier in. Haar voornaam hoeft ze niet meer te geven. Het CRM-systeem kent haar voornaam namelijk al.
Bovendien kunnen slimme formulieren de content van je website aanpassen. Zo verwelkom je jouw terugkerende websitebezoekers bijvoorbeeld met een gepersonaliseerde begroeting.
Je CRM-software analyseert dus de gegevens van je websitebezoekers. En vraagt vervolgens met je digitale formulieren alleen maar relevante informatie op. Hierdoor verbetert de gebruikerservaring én vergroot je de kans op conversie.
👉 TIP: Voeg calls-to-action (CTA’s) aan je e-mails toe. En leid je contacten hiermee slim naar de formulieren op de landingspagina’s van je website toe.
Dynamische formulieren voor een betere gebruikerservaring
Met de formulierentool van HubSpot maak je allerlei soorten formulieren om contactgegevens te verzamelen. Van slimme formulieren op je landingspagina’s tot speciale afspraakformulieren en pop-ups voor je webinars. Die je bijvoorbeeld aan de hand van het gedrag of de informatie van je websitebezoekers toont.
Kies een sjabloon, dat je naar wens aanpast of creëer je formulier helemaal zelf. Bijvoorbeeld voor:
- Het aanmelden van je nieuwsbrief.
- De registratie van je marketing evenement.
- Je contact- en supportpagina’s.
- Afgeschermde content, waarvoor je eerst je gegevens moet achterlaten.
- Betalingspagina's (met een integratie met specifieke betalingssoftware)
Integreer dit digitale formulier met je websitepagina’s. Of deel een op zichzelf staand formulier met een link. Bijvoorbeeld tijdens een chatgesprek of in een e-mail.
👉 TIP: Gebruik je een formulier voor het aanmaken van servicetickets? Koppel het dan aan de Conversations Inbox. Dan kan je team er gelijk op reageren.
De elementen van je slimme formulieren versleep je eenvoudig naar de juiste plek. Vervolgens maak je de elementen naar wens op. Met de juiste kleurstelling, dynamische velden en meer.
Binnen enkele seconden voeg je jouw eigen professionele formulieren aan je website toe. Er zijn meer dan 1.000 vooraf gedefinieerde formuliervelden om de data op te slaan. Zodat je jouw leads en klanten eenvoudig kwalificeert en segmenteert voor je vervolgacties.
Zo zet je jouw bezoekers om in leads en je gekwalificeerde leads in klanten. Ondertussen zien je contacten niet dat je proces geautomatiseerd is.
👉 TIP: Heb je een externe website? Zoals bijvoorbeeld in Wordpress of Joomla? Dan hoef je de code van je slimme HubSpot-formulier alleen maar in je website te plakken.
Welke informatie personaliseer je op je formulieren?
Je bepaalt zelf wat er op je digitale formulieren komt te staan. Hierbij kies je uit deze elementen:
- Kopteksten voor bovenaan je formulier.
- Dynamische teksten.
- Helpteksten waarmee je jouw bezoekers op weg helpt.
- Teksten in de invoervakken, die vanzelf verdwijnen als je iets invult.
- Standaardwaarden die je contacten kunnen aanpassen.
- Datums.
- Selectievakjes, keuzerondjes en keuzelijstjes.
- Ruimte voor het uploaden van bestanden.
- Ruimte tussen de formuliervelden.
- Verplichte en niet-verplichte formuliervelden.
- Zichtbare en verborgen formuliervelden. Je maakt een formulierveld bijvoorbeeld onzichtbaar vanwege iets dat in een ander formulierveld is ingevuld.
- Progressieve formuliervelden. Dit zijn formuliervelden die andere formuliervelden vervangen, omdat je de informatie toch al hebt.
- Afhankelijke velden: extra formuliervelden op basis van de voorgaande antwoorden.
- Vooraf ingevulde formuliervelden omdat je de informatie al weet. Je websitebezoekers kunnen de informatie aanpassen als dat nodig is.
- Foutmeldingen voor als je websitebezoekers formuliervelden verkeerd invullen.
- Opties voor de privacy van gegevens en wettelijke toestemmingsvereisten (AVG).
- Captcha (SPAM-preventie).
HubSpot valideert de informatie van je formuliervelden. Zo kun je een formulier met een ongeldig e-mailadres niet insturen. En mag het e-mailadres niet op je lijst met geblokkeerde e-mailadressen en e-maildomeinen staan.
👉 TIP: Vraag alleen relevante informatie op om de weerstand voor het invullen van je formulieren te verlagen. En test met A/B-testen verschillende varianten van je formulieren uit. Experimenteer bijvoorbeeld met de volgorde en het type vragen.
Voeg je ook slimme regels toe? Dan passen je digitale formulieren zich automatisch aan je websitebezoekers aan. Dit zijn de belangrijkste slimme mogelijkheden voor formulieraanpassingen:
- Land en taal van je websitebezoeker (IP-adres, voorkeurstaal in de webbrowser).
- De levenscyclusfase waarin je websitebezoeker zich bevindt.
- Apparaat type: mobiel, tablet of desktop.
- Hoe je websitebezoekers je website hebben gevonden (online advertentie, organisch zoekresultaat, sociaal media kanaal, etc.)
- Op welke gesegmenteerde lijst een contact staat.
Voor nieuwe contactpersonen maakt je CRM-software automatisch een nieuw contactrecord aan. Als je dat tenminste wilt en als er een onbekend e-mailadres wordt gebruikt. Is het e-mailadres al wel bekend? Dan werkt je systeem het bijbehorende contactrecord automatisch bij. Hier gebruikt HubSpot de cookies in de browsers van je contactpersonen voor.
Uiteraard kun je jouw formulieren ook aan je marketing campagnes in HubSpot koppelen. Wil je bijvoorbeeld een nurturing campagne op je nieuwe leads loslaten? Dan stel je jouw nieuwe relaties automatisch als marketing contactpersonen hiervoor in.
👉 TIP: Met targetingregels bepaal je welke CTA, pop-up formulier of chatflow je bezoekers zien als ze je website bezoeken. Bijvoorbeeld op basis van je gesegmenteerde lijsten, de browsertaal of het apparaat type. Of op basis van CTA’s waarop geklikt is, het aantal dagen sinds het laatste bezoek en de bezochte pagina’s.
Gepersonaliseerde digitale formulieren & automatisering
Tenslotte bepaal je nog wat er gebeurt nadat je formulieren zijn verzonden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een bedankpagina die tevoorschijn komt.
- Een doorverwijzing naar een andere pagina.
- Een re-direct naar een afsprakenpagina.
- Een automatische aanpassing van de levenscyclusfase.
- Een follow-up e-mail of een interne melding naar een team of medewerker.
- Een opvolgtaak voor een team of medewerker in je CRM-systeem.
- Een workflow die moet starten. Bijvoorbeeld voor een lead nurturing campagne.
Om dit voor elkaar te krijgen voeg je automatiseringsfuncties aan je formulieren toe.
👉 TIP: Met HubSpot Forms API integreer je formulieren van andere applicaties met HubSpot. Bijvoorbeeld formulieren die berekeningen uitvoeren en formulieren die andere speciale elementen bevatten. Met de HubSpot Forms AP is het ook mogelijk om je websitebezoekers naar verschillende bedankpagina’s te sturen. Hoe ze op de vragen van je formulier reageren is dan de basis hiervoor.
Converteer je websitebezoekers naar gekwalificeerde leads
Met de tools van de Marketing Hub genereer je eenvoudig meer websiteverkeer. Maar alleen aan meer websiteverkeer heb je niet zoveel. Je wil je CRM-database ook graag laten groeien met nieuwe leads.
Met de slimme formulierenbouwer stroomlijn je daarom dit proces. HubSpot legt alle waardevolle klantinteracties netjes voor je vast. Zodat je jouw leads met gerichte informatie en acties kunt voeden en kwalificeren. En ze zo op gepaste wijze in hun eigen tempo klaarstoomt voor opvolging door sales.
In een speciale formulierentabel organiseer je jouw formulieren met formuliermappen. Hier bekijk, verwijder, kloon en exporteer je jouw formuliergegevens. Bovendien segmenteer je jouw formulieren met speciale filters. Zo creëer je eenvoudig lijsten met formulieren die aan je ingestelde criteria voldoen.
Op je dashboard met rapportages houd je bij hoe je leads met je digitale formulieren omgaan. Zo houden je standaard rapportages het aantal weergaven, het aantal inzendingen en conversiepercentages automatisch bij.
Door de juiste informatie op het juiste moment te versturen bouw je waardevolle relaties op. De gebruikerservaring is optimaal en daardoor schieten je conversies omhoog.
Meer over HubSpot CRM weten? Bekijk de video hieronder:
Deel artikel
- april 2024 (17)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (6)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (9)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)