HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

 

Op Internet wemelt het met advertenties. Mailboxen stromen vol met marketing e-mails. Tegenwoordig wordt iedereen overladen met marketingboodschappen. Hoe val je nog op met jouw online marketingcampagnes? En zorg je ervoor, dat je de strijd om de klant wint?

Het antwoord hierop is Marketing Automation (in het Nederlands marketingautomatisering). De naam zegt het eigenlijk al. Met marketingautomatisering automatiseer je allerlei marketing processen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je relaties geautomatiseerd te begeleiden bij hun aankoopproces.

In deze video leren Martijn en Maarten je hoe je meer uit jouw website haalt. Een website is namelijk meer dan alleen een visitekaartje. Het kan ook een machine voor leadgeneratie zijn. Je ontdekt hoe marketing automation jou daarbij helpt. En hoe je in 5 stappen meer leads en dus klanten genereert.  

Wat is marketing automation?

Marketingautomatisering is een online strategie. Je schotelt (potentiële) klanten content voor. En zo help je ze bij de buyer journey.

In een andere video leggen Maarten en Martijn uit wat marketing automation precies is. En hoe het jou als ondernemer helpt. 

👉 Klik hier voor de video over wat marketing automation is. 👏

Zet websitebezoekers om naar leads

De meeste kopers oriënteren zich tegenwoordig online. Zelfs wanneer zij van plan zijn om een offline aankoop te doen. Het is daarom belangrijk om online goed aanwezig te zijn.

Maar er zijn veel online aanbieders. Je wilt mogelijke kopers daarom in een vroeg stadium aan je binden. En aantonen, dat jij de juiste partij bent.
Dit doe je door het delen van kennis. Je laat zien dat je een kennisleider bent. En dat je de juiste oplossing biedt. Zo win je het vertrouwen van deze potentiële klanten. Tegelijkertijd bouw je een gunfactor op.

Marketingautomatisering is een instrument om websitebezoekers aan te trekken. En om ze vervolgens effectief om te zetten naar klanten.

Zet marketingautomatisering succesvol in met deze 5 stappen

Goede marketingautomatisering software beschikt over een breed pakket aan tools. Hiermee haal jij het maximale uit jouw website en organisatie.

Ook succes boeken met marketing automation? Met de onderstaande 5 stappen creëer je een goede basis. In de video gaan Maarten en Martijn wat uitgebreider in op deze 5 stappen.

Stap 1: Optimaliseer je website

Allereerst is het belangrijk, dat jouw website goed scoort in de zoekmachines. Zorg dus voor goed materiaal daarvoor: relevante en informatieve content. Maar er is meer nodig. Optimaliseer je website en je content. Zo help je zoekmachines om jouw content te ‘lezen’ en beoordelen. 

TIP: We hebben verschillende artikelen geschreven, die jou hierbij kunnen helpen. Misschien vind je een van de volgende blogs interessant?

➤ Wat is inbound marketing?
➤ Verbeter jouw content marketingstrategie met de HubSpot SEO-tool.
Hoe krijg je meer website bezoekers met jouw blogs? 6 waardevolle tips.
Hoe vergroot je de impact van jouw sociale media?
Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?
8 bronnen voor goede zoekwoorden.

Stap 2: Geef je doelgroep waardevolle online cadeautjes 

Komen mensen alleen op jouw website voor informatie? Dan heb je daar natuurlijk niet zoveel aan. Jouw doel is om jouw websitebezoekers wat langer vast te houden. Hoe je dat doet? Je biedt precies die informatie aan waar jouw websitebezoekers naar op zoek zijn. Relevante en waardevolle informatie dus.

Daarnaast is het slim om 'cadeautjes' weg te geven. Bijvoorbeeld een gratis te downloaden e-book of whitepaper. Daarin geef je nog meer interessante informatie over het onderwerp. Cadeautjes waar jouw websitebezoekers echt iets aan hebben!

Stap 3: Ontwerp een goede sociale media strategie

Je hebt een website met geweldige content. Die wil je natuurlijk onder de aandacht brengen bij jouw doelgroepen. Op welke sociale media platformen bevinden jouw doelgroepen zich? Zorg voor een goede sociale media strategie voor die kanalen.

Op je sociale media kun je van alles onder de aandacht brengen. Bijvoorbeeld:

  • Ontwikkelingen bij jouw organisatie
  • Handige tips
  • Persoonlijke ervaringen (van collega's)
  • Nieuwe medewerkers
  • Product updates
  • Blogs
  • Video's
  • Cadeautjes, zoals e-books, checklists en whitepapers
  • Leuke weetjes

Met jouw sociale media strategie posts geef je jouw content een SEO-boost. Eén van de indicatoren van zoekmachines is namelijk hoe goed content wordt gelezen. Zoekmachines waarderen goede content beter! En hetzelfde geldt natuurlijk voor jouw websitebezoekers... 

Stap 4: Maak krachtige landingspagina’s

Maak van jouw websitebezoekers leads door het inzetten van landingspagina’s. Dit zijn je belangrijkste websitepagina's. Hierop vind je bijvoorbeeld je e-books en whitepapers om te downloaden.

Voordat iemand iets kan downloaden moet die persoon zijn of haar contactgegevens achterlaten. Zo weet je dat de websitebezoeker in jouw merk, product en/of dienst geïnteresseerd is. 

In het blog ‘Hoe maak je een landingspagina die converteert?’ lees je hoe je een krachtige landingspagina bouwt.

Stap 5: Gebruik slimme formulieren

Jouw eerste doel is om websitebezoekers om te vormen tot leads. Je plaatst daarom formulieren op jouw landingspagina's. Hierop vullen mensen hun gegevens in om bijvoorbeeld iets te downloaden. Dankzij deze formulieren worden jouw websitebezoeker leads.

Beperk je bij de eerste keer invullen tot de belangrijkste gegevens. Zoals een naam en een e-mailadres. Bij een volgende download vult jouw CRM-systeem deze gegevens alvast in (ter controle). Daarnaast stel je wat relevante vragen over (het bedrijf van) de lead. Dit is mogelijk dankzij de functie 'slimme formulieren'. Bij iedere download kan je andere vragen voorschotelen. En zo verzamel je subtiel steeds meer informatie. 

De beste tool voor marketing automation

Wil je marketingautomatisering inzetten om van jouw website een leadmachine te maken? Dan wil je daarvoor natuurlijk de beste marketingtool gebruiken. Er zijn inmiddels een heleboel tools voor marketing automation op de markt. Maar er is maar één systeem dat er met kop en schouders bovenuit steekt. En dat is HubSpot.

De HubSpot Marketing Hub is al jarenlang de marktleider. Bovendien is HubSpot door G2 uitgeroepen tot de beste software voor marketingautomatisering. Het alles-in-1-marketingplatform biedt werkelijk alle tools voor online succes. Met data-gestuurde contentmarketing en lead nurturing behaal je veel marketingrendement. De mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub zijn  superuitgebreid.

Tijdens een vrijblijvende demo laten we je het graag zien. Boek hiervoor een afspraak in de agenda van Floris, Martijn of Maarten.

Wil je eerst rustig lezen over de functionaliteiten van de HubSpot Marketing Hub? Download dan ons HubSpot productoverzicht. Hierin vertellen wij je ook over HubSpot CRM en de andere hubs. Deze krachtige standalone tools vormen samen een krachtige combinatie!

New call-to-action

Ontvang updates per email