HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat kan je met AI Marketing in 2023?

Wat kan je met AI Marketing in 2023

In 2023 is AI Marketing ineens razend populair geworden. Hoe dat komt? Door de ontwikkelingen met OpenAI ChatGPT. Je kunt daar namelijk geweldige dingen mee doen. Zoals:

En nog heel veel meer. Bovendien breiden de mogelijkheden zich in rap tempo uit. Met AI Marketing behaal je dan ook makkelijk concurrentievoordeel. Sterker nog: je gaat al snel achterlopen als je er niets mee doet (en je concurrenten wel). 

Waarschijnlijk vraag je je daarom af: hoe zet ik AI Marketing slim in? Daarvoor ben je hier precies op de goede plek. Hieronder bespreek ik namelijk wat AI Marketing is en wat je ermee kan.

Deze onderwerpen komen aan bod:
Wat is AI Marketing?
Contentmarketing met AI
Personalisatie van je content
Analyse van je gegevens
AI Marketingtaken aan een AI-chatbot uitbesteden
AI-aangedreven e-mail marketingcampagnes
Adverteren met AI
Feedback met AI
De kracht van AI Marketing benutten

Wat is AI Marketing?

Wat kan je met AI Marketing en HubSpotAI staat voor Artificial Intelligence. In Nederland noem je het Kunstmatige Intelligentie (KI). Je draagt er taken van mensen mee over aan machines. Bijvoorbeeld teksten schrijven en rapportages opstellen. 

Natuurlijk kan AI mensen niet helemaal vervangen. Je moet AI daarom zien als je persoonlijke assistent. Het helpt je om veel sneller en slimmer te werken. Om kosten te besparen. Om inzichten in je klanten te krijgen. Om de beste beslissingen te nemen. En om gerichte gepersonaliseerde content te maken. Perfect afgestemd op het klanttraject van jouw doelgroep. 

Gebruik je AI voor je marketing werkzaamheden? Zoals content maken met een AI-generator. Dan noem je dat AI Marketing. 

AI verzamelt en analyseert eerst gegevens voor AI Marketing. En zo leert het van het gedrag van jouw (toekomstige) klanten. Vooral als je het met machine learning combineert. Met al deze kennis voorspelt het wat jouw (toekomstige) klanten gaan doen. Bijvoorbeeld wat er gebeurt als je websitebezoeker op een CTA-knop klikt. Of hoe groot de kans is dat iemand klant wordt. Bijvoorbeeld na het liken van jouw sociale media bericht.

Wat je met AI Marketing kunt hangt van je AI-tool af. En hoe deze AI-software geautomatiseerd op klantgedrag reageert.

Contentmarketing met AI

AI Marketing Blog Post titels

ChatGPT helpt je om snel een tekst te schrijven. Je vertelt de AI-chatbot om wat voor soort tekst het gaat. Wat erin moet staan. Hoe lang je de tekst wilt hebben. En op welke toon de tekst moet zijn.

Jij geeft de opdracht en de AI-contentmaker schrijft de tekst. Zo simpel is het.

En zo creëer je razendsnel content voor je:

De AI-chatbot helpt je zelfs om pakkende titels maken. Je eigen teksten te verbeteren, samen te vatten of juist uit te breiden. Een goede indeling van je teksten te maken. En om je SEO-positie te verbeteren.

Ja echt, met AI optimaliseer je jouw content voor de zoekmachines. AI-algoritmen analyseren namelijk het webverkeer. En ze herkennen daarbij de zoekwoorden die goed voor je ranking zijn. Daarbij kijken ze ook nog eens naar de online activiteiten van je concurrenten.  

Het is misschien alleen even zoeken naar de opdrachten die je geeft. Moet je tekst professioneel overkomen of juist grappig zijn? En wil je het informeel houden of juist niet? Of in de stijl van een influencer hebben? 

AI versnelt dus het proces om content te maken. Je vindt sneller ideeën en schrijft je content sneller. Je hoeft de tekst zelf alleen nog even te controleren en te bewerken. Je zorgt ervoor dat de inhoud klopt. Dat je teksten ‘menselijk’ overkomen. En dat je er een persoonlijke touch aan geeft, zodat de inhoud uniek is.

👉 TIP: Ken je de AI Content Assistent van HubSpot al? De tool is gebaseerd op ChatGPT. Tegelijkertijd is de AI-contentmaker geïntegreerd met de contentfuncties van je CRM-systeem.

New call-to-action

Personalisatie van je content

Personaliseer je de ervaringen van je klanten? Dan maak je een belangrijk verschil ten opzichte van je concurrenten die dat niet doen.👋 Je regelt dit met gepersonaliseerde dynamische content. Zo verandert jouw content bijvoorbeeld op basis van:

  • Naam
  • Beroep
  • Online gedrag 

AI analyseert wat jouw relaties online doen. Met marketingtools geef je jouw CRM-relaties vervolgens een persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld op je websitepagina’s, in je marketing e-mails en zelfs met je sociale media berichten.

Netflix gebruikt bijvoorbeeld de kijkgeschiedenis om met AI films en series aan te bevelen. En zo gebruikt Spotify AI om gepersonaliseerde afspeellijsten samen te stellen. Hiervoor kijkt het onder andere naar je locatie, muziekinteresses en aankoopgeschiedenis. Met AI voorspelt Amazon juist de verkopen. Deze webshop stelt je producten voor waarvan het denkt dat je er interesse in hebt. En zo verhoogt het bedrijf de conversies, klanttevredenheid en de ROI van de marketingcampagnes.😀

👉 TIP: Met de AI-software van 6Sense onderzoek je de intentie van je contacten. Het helpt je om te begrijpen welke contacten een aankoop bij je willen doen. Natuurlijk stem je jouw marketingboodschap hierop af. Een handige tool om met je CRM-software te integreren!

Analyse van je gegevens

Data-analyse is een onwijs belangrijk onderdeel van AI Marketing. AI verzamelt en analyseert namelijk enorme hoeveelheden data. De gevonden informatie vat AI in rapportages voor je samen.

AI voorspelt zo bijvoorbeeld de resultaten van jouw marketingcampagnes. Het kijkt hiervoor naar je historische gegevens. Zoals de betrokkenheid van je contacten. De e-mails die geopend zijn. Aankopen die er gedaan zijn. De tijd die websitebezoekers aan je websitepagina’s besteed hebben. En nog heel erg veel meer. Deze door AI gegenereerde rapportages helpen je om snellere en betere beslissingen te nemen.

Weet je dat je met AI de data van je CRM-systeem ook aanvult? Met HubSpot Insights verrijk je bijvoorbeeld de bedrijfsdata van je CRM-systeem. En met Inbox Automation voeg je geautomatiseerd gegevens van e-mailhandtekeningen toe.

👉 TIP: Voert jouw verkoopafdeling veel telefonische gesprekken? Kijk dan eens naar de transcriptie mogelijkheden van de HubSpot Sales Hub. Met AI zet je jouw salesgesprekken moeiteloos om in tekst. En zo ontdek je razendsnel hoe jouw salesteam tijdens klantgesprekken presteert.

Nieuwe call-to-action

AI Marketingtaken aan een AI-chatbot uitbesteden

AI Marketing taken aan AI chatbot ChatSpot uitbesteden

AI-chatbots verwerken taal om bijvoorbeeld:

  • Klantproblemen snel op te lossen.
  • Leads de juiste informatie aan te bieden.
  • Veel voorkomende vragen snel te beantwoorden.
  • Klanttrajecten te personaliseren en te optimaliseren.
  • Klantdata te verbeteren en klantdata in je CRM-systeem op te nemen.

Zo is ChatSpot de AI aangedreven verkoop- en marketing assistent van HubSpot. ChatSpot combineert de kracht van ChatGPT met andere gegevensbronnen. Zoals je eigen CRM-systeem en software die je daarmee geïntegreerd hebt. De AI-tool is speciaal ontworpen om jouw organisatie te helpen groeien.

Voorbeelden van wat je met ChatSpot kunt:

  • Nieuwe prospects ontdekken om met speciale sjablonen aan te verkopen.
  • Een salespitch schrijven met de kennis uit jouw CRM-systeem als basis.
  • Afbeeldingen met AI genereren.
  • Patronen en trends in je bedrijfsgegevens ontdekken.
  • Zoekwoorden vinden en teksten analyseren. 
  • De SEO-strategieën van je concurrenten begrijpen.
  • Contacten toevoegen. 
  • Taken en notities in de records van je relaties aanmaken. 
  • Je CRM-data in beknopte rapportages samenvatten.
  • Ontdekken wat er moet gebeuren. Welke kansrijke deals hebben er bijvoorbeeld nog geen eigenaar?

AI Marketing ChatSpot statistiekenHoe specifieker je opdracht is hoe beter het resultaat is. Geef daarom duidelijke opdrachten aan ChatSpot. Vraag bijvoorbeeld gestructureerde gegevens op, die AI makkelijk beantwoordt. Zoals tabellen, grafieken en lijsten

 

AI-aangedreven e-mail marketingcampagnes

AI Marketing e-mail marketing

De kracht van Marketing Automation is niets nieuws. Maar combineer je dit met AI? WOW! Dan haal je dus nog echt heel veel meer uit je lead nurturing campagnes.

Met de AI-tools creëer je realtime de meest boeiende e-mailboodschappen voor je ontvangers. En ontdek je nóg meer over hun gedrag.

Daarnaast geef je jouw websitebezoekers een fantastische website ervaring. Zo bied je producten en content aan op basis van hun eigen voorkeuren en gedrag. Je vergroot hiermee de betrokkenheid en de kans op conversie. Superhandig voor als je een webshop hebt.

Hoe persoonlijker je aanbevelingen zijn. Hoe beter je klantrelaties worden. Je hebt echt een fantastische basis om je klantrelaties uit te bouwen. En om het aantal terugkerende kopers uit te breiden. Kortom, AI-tools dragen flink bij aan het succes van je e-mail marketingcampagnes.

👉 TIP: Vertel de AI Content Assistant van HubSpot wat je wilt promoten. Zoals een speciale actie, blog of webinar. En AI genereert de juiste marketingboodschap voor je. Met de juiste tone-of-voice. Waarom zou je het nog helemaal zelf doen?

Adverteren met AI

Hoe gaaf klinkt dat? Met AI-software voorspel je eenvoudig welke advertenties het meest effectief zijn. Vervolgens pas je jouw advertentiecampagnes hierop aan. Bereik je makkelijker je doelgroep. En behaal je een hogere Return on Investment (ROI). Bijvoorbeeld met de AI-software Pattern89.

👉 TIP: Weet je dat je met AI ook verkoopprognoses kunt doen? In dit blog lees je daarover: Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.

Feedback met AI

AI Marketing Feedback

Een goede strategie neerzetten. De juiste beslissingen nemen. Zonder data is dat megalastig voor marketeers. Maar handmatig data verzamelen en omzetten in bruikbare rapportages kost hartstikke veel tijd. 

Zoals je inmiddels weet analyseert en interpreteert AI grote hoeveelheden gegevens. Stel nou dat je met enquêtes om feedback bij je klanten vraagt. En dat je met AI een gedeelte van het enquêteproces automatiseert. Zoals het invoeren van gegevens. En het analyseren van de feedback. 

En dat je hierbij de reacties van verschillende kanalen verzamelt en combineert. Zoals van online formulieren en je chatbots. AI categoriseert vervolgens deze informatie voor je. De criteria hiervoor bepaal je natuurlijk zelf. Vervolgens ontdek je allerlei waardevolle verbanden en trends. En genereer je supersnel rapportages van je enquête uitkomsten. 

Dit is superhandig voor je data-gestuurde beslissingen over je producten en diensten. Én natuurlijk je marketingstrategie. AI maakt je marketingwerkzaamheden zoveel makkelijker voor je!

De kracht van AI Marketing benutten

AI Marketing is zo voor handen. De basis van veel AI-tools is namelijk gratis. Een grote investering is dus niet eens nodig om ermee te starten. Maar wil je het maximale concurrentievoordeel uit AI Marketing halen? Dan heb je een met AI geïntegreerd CRM-systeem als basis nodig. Je combineert je AI-tools dan met de data in je CRM-systeem. 

Meer weten over HubSpot als basis voor AI Marketing? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video dan hieronder.

New call-to-action

Ontvang updates per email