HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom Inbound Marketing werkt

Inbound Marketing is marketing van nuInbound Marketing wordt steeds populairder, omdat het vele malen effectiever is dan traditionele marketing. Toch is de overstap naar Inbound voor veel organisaties nog te groot. Het veranderproces vergt veel inspanning en de resultaten komen niet direct en vanzelf.

Toch is de overstap het overwegen waard. Inbound Marketing is zeker op de lange termijn effectief. Het maakt je organisatie beter online vindbaar, levert meer traffic en betere leads, zorgt voor hogere conversie, creëert loyalere klanten en meer online omzet.

Hieronder beschrijf ik enkele redenen waarom je beter vandaag dan morgen met Inbound Marketing kunt starten.

Inbound Marketing speelt in op koopgedrag

Je doelgroep is ‘in control’. Dit wil zeggen dat je potentiele klanten zelf bepalen door wie, wanneer en hoe zij bereikt willen worden.

Daarnaast maakt de enorme online datavoorziening het mogelijk dat zij alle research zelf kunnen doen. Of het nu gaat om productinformatie, reviews, bedrijfsinformatie, leveringsvoorwaarden of prijsvergelijkingen, vrijwel alles is met een google-zoekopdracht te vinden.

Het fundament van Inbound Marketing is het creëren van waardevolle content voor de doelgroep. Dit kan in de vorm van blogs en specifieke webpagina’s. Google waardeert relevante en unieke content en plaatst deze doorgaans hoger in de zoekresultaten. Daarnaast sluit de door jou geboden informatie goed aan op hetgeen de potentiële koper op dat moment zoekt.

Anders gezegd, je wordt beter online gevonden door dat deel van je doelgroep dat zich in de fase van het aankoopproces bevindt waarvoor de geboden informatie het meest relevant is. Op het juiste moment de juiste groep bereiken met de juiste informatie.

Het draait om de klant

Doordat de verkoper niet langer over de macht van zijn/haar informatiemonopolie beschikt, zijn de rollen met de potentiële koper omgedraaid. Dit heeft ertoe geleid dat alleen over jezelf praten niet meer werkt. Een prospect wil weten hoe jij kan helpen gedurende het aankoopproces. Verkopen is hiermee adviseren geworden, waarbij je als organisatie de doelgroep actief wilt helpen met het maken van de beste keuze.

De Inbound methodologie stelt de doelgroep centraal en voegt waarde toe aan het aankoopproces. Hiermee kun je je als expert profileren (ook wel thought leader genoemd) en zul je je kunnen onderscheiden van je concurrent.

Inbound Marketing is data- en prestatiegericht

In tegenstelling tot traditionele marketing is digitale marketing datagestuurd. Alles is real-time te volgen en Inbound Marketing geeft diepgaand inzicht in de effectiviteit van je marketingactiviteiten. Doelen kunnen heel gericht opgesteld en geëvalueerd worden. Positieve én negatieve prestaties zijn gemakkelijk te herleiden. Je hebt zo snel inzicht in wat werkt en wat niet.

Je wordt er beter in

Inbound Marketing kost tijd. Maar door er dagelijks mee bezig te zijn word je er beter en sneller in. Zo neem je snel je voorsprong op de concurrentie.

Blogs worden sneller geschreven en worden kwalitatief beter, je bereik op social media groeit, je weet content beter te optimaliseren voor online vindbaarheid en het inzicht in je doelgroep neemt toe. Je zult zien dat het harde werken beloond wordt met de groei van het aantal leads en online omzet.

Ook al lijkt de stap naar Inbound Marketing lastig en de inspanningen om met regelmaat goede content te creëren groot, het zal het uiteindelijk waard zijn. Begin met een eenvoudige strategie en ga vanuit daar uitbreiden. Kijk goed naar alle data die je genereert en baseer hier je vervolgstappen op. Je zult zien waar succes behaald kan worden en voordat je het weet draait jouw organisatie volledig om Inbound Marketing en de (potentiële) klant!

New Call-to-action

Ontvang updates per email