HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verkopers worden blij van de overstap van Salesforce naar HubSpot

Verkopers worden blij van de overstap van Salesforce naar HubSpot

Raak je als verkoper veel tijd aan administratieve rompslomp kwijt? Doordat je geen prettige verkoopsoftware gebruikt? En besteed je veel te weinig tijd aan wat je echt leuk vindt, namelijk verkopen? 

Misschien is de verkoper-vriendelijke CRM-software van HubSpot dan wat voor jou. Want:

  • Je besteedt er zoveel mogelijk taken aan uit.
  • Het is krachtige verkoopsoftware waar je snel mee leert werken.
  • Je wordt er veel productiever door en behaalt dus eerder je targets.

En zo ondersteunt de HubSpot Sales Hub ieder verkoopteam dat wil groeien. 

Gebruikt jouw organisatie de complexe Salesforce Sales Cloud? Wat betekent het dan als je jouw data naar de HubSpot Sales Hub verplaatst? Hieronder leg ik je dat uit.

HubSpot Sales Hub vs Salesforce Sales Cloud


De krachtige HubSpot Sales Hub

HubSpot is een mega-gebruiksvriendelijk en intuïtief all-in-one CRM-platform. Waarmee je al je leads, prospects en klanten van A tot Z beheert. Het CRM-platform bestaat uit een CRM-database én verschillende hubs, namelijk:

De afzonderlijke hubs zijn krachtige losse software modules bovenop je CRM-database. Maar de echte magie ontstaat pas als je de hubs met elkaar combineert. En je jouw CRM-database, contentbeheer, marketing, verkoop en klantenservice verbindt.

Wil je het aantal functies en tools verder uitbreiden? Dan is dit meestal vrij makkelijk te regelen. In de App Marketplace van HubSpot vind je namelijk meer dan 1.500 standaard softwarekoppelingen. De meer complexe koppelingen verbind je met maatwerk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ERP-systeem of boekhoudprogramma.

De HubSpot Sales Hub is speciaal ontworpen voor verkoopautomatisering. Het bevat alle tools om je (toekomstige) klanten slim te managen. Om je productiviteit te vergroten en om je omzetgroei te versnellen. 

De uitgebreide Salesforce Sales Cloud

Ook Salesforce is een all-in-one CRM-systeem. Het bevat dan ook een compleet pakket met marketing, verkoop en service tools. Om jouw organisatie, klanten en leveranciers dichter bij elkaar te brengen. 

Zo vind je in de Salesforce Sales Cloud bijvoorbeeld uitgebreide tools voor:

  • Verkoopautomatisering
  • Rapportages
  • Dealbeheer

Met alle verkooptools verbind je data en mensen slim met elkaar. Zodat je verkoopteam meer ‘verkooptijd’ overhoudt, productiever is en meer winst behaalt. En eerlijk is eerlijk: de mogelijkheden in Salesforce zijn superuitgebreid. Je hebt in Salesforce meer mogelijkheden dan in HubSpot. Maar dan wel met de nodige 'add-ons'.  

Wil je de mogelijkheden van Salesforce verder uitbreiden? Dan vind je veel standaard softwarekoppelingen in de App Marketplace van Salesforce.

Nieuwe call-to-action

Waarom dan toch overstappen van Salesforce naar HubSpot?

Er zijn verschillende redenen waarom verkopers toch blij worden van de overstap. Dit zijn de belangrijkste 3 redenen:

Reden 1: Overnames & Interface

Salesforce is gegroeid door allerlei overnames. De overname van Pardot is hier een mooi voorbeeld van. Het software-platform is hierdoor eigenlijk een soort mix van verschillende softwarepakketten. 

En dat zie je terug in de interface. Die is namelijk veel minder gebruiksvriendelijk dan in HubSpot. In Salesforce werken de tools steeds anders. En de software ziet er niet overal hetzelfde uit. Dat maakt de software complex en moeilijk om mee te leren werken.

HubSpot is daarentegen compleet zelf gebouwd. De interface is overal hetzelfde. En alle tools praten moeiteloos met elkaar. Bijvoorbeeld je:

Reden 2: Rapportages & Add-ons

Salesforce Sales Cloud bevat onwijs veel uitgebreide rapportagemogelijkheden. Hiermee maak je de verkooppijplijn en de productiviteit van het verkoopteam mooi inzichtelijk. 

Deze rapportages helpen je verkopers bijvoorbeeld om toekomstige inkomsten te voorspellen. Maar voor de meeste geavanceerde verkooprapportages- en prognoses heb je wel een losse 'add-on' nodig. 

Bij HubSpot heb je meteen een compleet overzicht in de verkoopstatistieken. Dus je hebt géén gedoe met losse 'add-ons'.

De kant-en-klare rapportages van HubSpot zijn krachtig én makkelijk te gebruiken. Je krijgt een diepgaand inzicht in je verkooppijplijnen. Voorspelt je verkoopcijfers snel en eenvoudig. En legt belangrijke knelpunten bloot om je verkoopteam te helpen groeien.

Met de Custom Report Builder bouw je trouwens ook eenvoudig je eigen rapportages.

Reden 3: Productiviteit

Wanneer moet je als verkoper contact opnemen met een lead of prospect? In Salesforce krijg je een seintje wanneer het tijd is om een e-mail te versturen. Wanneer je het beste even kunt bellen. Of juist even moet wachten met contact op te nemen. Door 'add-ons' te verbinden breid je jouw mogelijkheden uit. 

HubSpot pakt dat net even anders aan. In de HubSpot Sales Hub maak je gelijk al nauwkeurige verkoopprognoses.

Je beheert je verkooppijplijn efficiënt met allerlei rapportages en statistieken. En geeft eenvoudig prioriteit aan je belangrijkste deals. Je volgt en monitort je (toekomstige) klanten bij alle stapjes in de verkoopcyclus. En past je rapportages naar wens aan als dat nodig is. Zónder dat je functies moet toevoegen. 

HubSpot Sales Hub vs Salesforce Sales Cloud - leadgeneratie in HubSpot

In deze blogs lees je hier meer over:
Wat kun je met de vernieuwde HubSpot Sales Hub met meer AI functies?
5 Voordelen van lead management met lead objecten in je CRM-software.
Wat meet je op jouw HubSpot Sales Dashboard?
Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?
Buyer journey & customer journey: welke tools van HubSpot zet je in?
Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?

Een vergelijking van de belangrijkste functies van HubSpot & Salesforce

  HubSpot Sales Hub Salesforce Sales Cloud 
Beheer van klanten en verkoopkansen        
E-mail integratie
Automatisering met workflows (inclusief de integratie van goedkeuringsprocessen)
Pijplijnbeheer
Prognoses & rapportages  
Playbooks
Paginadelen aanpassen
Contracten
Prospectie werkruimte voor het managen van je salestaken en het snel opstellen van verkoop e-mails met een AI-aangedreven contentcreator.


De volgende functies zitten standaard in HubSpot. Als je ze aan Salesforce wilt toevoegen heb je een speciale 'add-on' nodig:

  • Omzetrapportages en -prognoses.
  • Een basis CPQ-tool. 
  • Chatbots.
  • Voorspellende leadscores.
  • Conversie Intelligentie (telefoontranscripties & machine learning). 
  • Synchronisatie van je takenkalender (van bijvoorbeeld Outlook of Gmail).
  • Telefoonnummer (dat je CRM-leverancier je verstrekt).

Wat levert de overstap je dus concreet op?

HubSpot is een makkelijkere en gebruiksvriendelijkere basis om je belangrijkste klantprocessen op elkaar af te stemmen. En om de samenwerking van marketing, sales en service te optimaliseren. 

Zónder dat je eerst allerlei koppelingen moet maken om de data inzichtelijk te krijgen. Waardoor de implementatiekosten natuurlijk ook nog eens flink kunnen oplopen!

Je hebt meer tools om je verkooppijplijn op 1 centrale plaats te beheren. Je ziet de volledige levenscyclus van je klanten. Van lead tot afsluiten en zelfs daarna. En stemt je processen hier eenvoudig op af. Dankzij de modulaire opbouw groeit HubSpot ook nog eens moeiteloos met jouw organisatie mee. 

Je kunt zelfs met gratis tools starten. Zoals je contacten beheren, live chatten, vergaderingen plannen en je dealpijplijn bijhouden. En je software later met betaalde functies uitbreiden. Of betaalde en gratis licenties naast elkaar gebruiken. Net wat jouw organisatie en medewerkers nodig hebben.

Medewerkers snappen de CRM-software en werken er graag mee. Hierdoor is de gebruikersadoptie veel groter dan bij het ingewikkelde Salesforce. Tsja… en daardoor sluiten je teams ook meer deals. 👏

In deze casestudy ontdek je hoe de datamigratie bij onze klant Strict is verlopen. En hoe blij dit bedrijf met de overstap van Salesforce naar HubSpot is.


Volgens het
jaarlijkse ROI-rapport van HubSpot:

  • Sluiten klanten van de HubSpot Sales Hub na 1 jaar gemiddeld 36% meer deals. 

  • Stijgt het dealbedrag bij HubSpot Sales Hub klanten na 1 jaar met gemiddeld 18%.

  • Is de HubSpot Sales Hub gemiddeld binnen 35 dagen up & running.

Overtuigd? Als ervaren Diamond HubSpot Partner hebben wij al meerdere organisaties met de overstap geholpen. Ben je benieuwd wat de overstap van Salesforce naar HubSpot voor jouw organisatie betekent? Vraag dan een vrijblijvend persoonlijk gesprek bij ons aan. 

Wil je de CRM-software van HubSpot liever eerst zien? Zonder gelijk in gesprek te gaan? Bekijk dan onze uitgebreide CRM-demovideo hieronder.

New call-to-action



 

Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om
Zet lead management effectief in en ga optimaal met de leads in je verkooptrechter om.

Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om

26-4-24 11:22 7 min read
Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen
Manage je verkoopkansen effectief met levenscyclussen & dealpijplijnen

Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen

25-4-24 8:45 6 min read
Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot
Je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot vergroten.

Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot

24-4-24 11:45 6 min read

 

Ontvang updates per email