Snelle resultaten behalen met Automation & AI?
van Maarten de Wit op 7-8-25 8:49
Stel je voor: je bedrijf groeit. Maar allerlei dagelijkse taken slokken veel tijd op. Klanten wachten op antwoorden. Leads blijven liggen. En het optimaliseren van je marketingcampagnes blijf je maar vooruit schuiven. Je snakt naar meer handjes. Want er is gewoon te weinig capaciteit om alles snel en goed op te pakken.
Wil je sneller en slimmer werken? Zónder dat je daarvoor extra personeel hoeft in te huren? Dan is de combinatie van Automation en AI ontzettend krachtig. Daarmee versnel je namelijk dit soort processen zonder menselijke tussenkomst. In dit blog leer je hoe dat zit. Uiteraard passeren daarbij een aantal tools van HubSpot de revue.
Automation & AI: een slimme combinatie
AI (kunstmatige intelligentie) is technologie, die zelfstandig leert en beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van data-analyse en algoritmes. Zo begrijpt AI bijvoorbeeld menselijke taal. Herkent het patronen. En doet het allerlei voorspellingen. Met al deze informatie kan het zelf allerlei complexe taken uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een AI-chatbot die je vragen zelfstandig beantwoordt.
- Spraakassistenten zoals Siri en Google Assistant.
- De films en muziek die Netflix en Spotify je aanbevelen.
- ChatGPT die op jouw verzoek een blog voor je schrijft.
- De aanbeveling en uitvoering van verkooptaken in je HubSpot-portaal.
Met Automation automatiseer je allerlei repetitieve taken. Zodat je ze niet handmatig meer hoeft uit te voeren. Dit bespaart je tijd en voorkomt menselijke fouten. Zoals bij E-mail Automation bijvoorbeeld. Of bij sales sequences en geautomatiseerde lead nurturing campagnes.
Automation en AI versterken elkaar. En daarom is het een krachtige combinatie. Automation neemt repetitieve taken over. Terwijl AI bijvoorbeeld voor voorspellende analyses zorgt. Zo verbeter je jouw geautomatiseerde e-mailcampagne bijvoorbeeld door met AI de beste verzendtijd te bepalen.
Hoe ondersteunt HubSpot je met Automation & AI?
HubSpot's klantenportaal zit vol met AI-tools. Waarmee je tijd bespaart en je productiviteit verhoogt. Je kunt je eigenlijk beter afvragen welke functies er géén gebruik van maken. Hieronder bespreek ik 7 belangrijke tools met AI:
AI-tool 1: Slimme CRM-integratie
In je CRM-systeem beheer je jouw klantgegevens. HubSpot verzamelt en structureert deze gegevens automatisch voor je. Maar je kunt ook handmatig informatie toevoegen.
De software werkt dus automatisch bepaalde contactgegevens voor je bij. Bijvoorbeeld na het invullen van een websiteformulier. Of met behulp van Breeze Intelligence, waarmee je eenvoudig gegevens in je CRM-database verrijkt.
AI herkent patronen en trends in het klantgedrag. Met deze AI-gedreven inzichten voorspel je welke leads waarschijnlijk klant worden. Dankzij Automation volg je de leads automatisch op. Bijvoorbeeld met gerichte e-mails of taken voor het salesteam.
AI-tool 2: Automatische e-mails
Met HubSpot's e-mailautomatisering verstuur je jouw gepersonaliseerde berichten op het juiste moment. Bijvoorbeeld om de leads die je met je marketingcampagne genereert geautomatiseerd op te volgen.
Met AI-analyse bepaalt HubSpot wanneer de kans het grootst is dat ontvangers je e-mails openen. Ook helpt het bij het optimaliseren van je onderwerpregels en e-mailinhoud. Om zo de kans op interactie te vergroten.
AI-tool 3: Chatbots en livechat
Klanten verwachten snelle antwoorden. Met HubSpot's chatbotfunctie reageer je 24/7 direct op vragen. De AI-chatbot herkent veel gestelde vragen en biedt direct een passend antwoord.
Is een vraag te complex? Dan schakelt het systeem automatisch door naar een medewerker. Of plant een afspraak in als dit buiten kantoortijden is. AI voert hierbij een sentimentanalyse uit om op een natuurlijkere manier te communiceren. En om medewerkers gepersonaliseerde antwoorden aan te kunnen bevelen.
AI-tool 4: Lead scoring & opvolging
Niet veel leads zijn direct klaar om klant te worden. Gaat het om een hoge en impactvolle bedrijfsinvestering? Dan is er meestal wel wat meer beslissingstijd nodig. Alleen al omdat zo'n beslissing vaak over meerdere schijven verloopt.
HubSpot analyseert je leads. En kent vervolgens AI-aangedreven scores toe op basis van hun interacties. Bijvoorbeeld via je website en e-mails. Zo identificeert de AI-tool je meest waardevolle leads.
Automation stuurt je warmste leads door naar het salesteam. Of voegt ze geautomatiseerd aan een nurturing campagne toe. Waardoor je waardevolle kansen minder snel over het hoofd ziet.
AI-tool 5: Social media automatisering
Met HubSpot plan je eenvoudig berichten voor je sociale mediakanalen in. Maar op welke tijden en dagen heb je nou het meeste bereik? De AI-tool analyseert wanneer je jouw berichten het beste kunt plaatsen.
Daarnaast doet AI suggesties voor de content van je posts. Bijvoorbeeld nadat je zelf een onderwerp hebt ingegeven. Of aan de hand van een blog dat het goed doet. Zelfs inclusief #hashtags en 😀emoji's. Erg handig voor als je even weinig inspiratie hebt!
AI-tool 6: Gepersonaliseerde websitecontent en aanbevelingen
Artificial Intelligence helpt je bij het maken van gepersonaliseerde content. Bijvoorbeeld door je aanbevelingen voor blogonderwerpen te doen. En de content vervolgens netjes voor je uit te werken.
Met Automatisering en AI toon je gepersonaliseerde website-inhoud aan je websitebezoekers. De AI-tool kijkt hiervoor naar het gedrag. Dankzij Automation toon je de gepersonaliseerde content automatisch aan de juiste doelgroep.
AI-tool 7: Rapportages en inzichten
Kunstmatige Intelligentie verwerkt grote hoeveelheden data voor je. En presenteert de resultaten in overzichtelijke rapportages. Bijvoorbeeld van je marketingcampagnes, het klantgedrag of de te verwachten omzet.
Met de real-time inzichten neem je altijd data-gestuurde beslissingen. Waar je ook bent. Dankzij Automation kun je de rapportages bovendien automatisch genereren en delen.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ 5 Redenen waarom bedrijven in software met AI investeren.
➜ Breeze: de AI-motor van je HubSpot-platform.
➜ Breeze Copilot: HubSpot’s AI-assistent voor marketing, sales & service.
Aan de slag!
Of het nou om het verbeteren van je klantrelaties gaat. Of het nemen van snelle data-gedreven besluiten. Met de juiste AI-aangedreven automatiseringstools merk je de resultaten snel.
HubSpot maakt Automation en AI toegankelijk voor elk bedrijf. Of je nu een klein bedrijf hebt. Of een groot team van een internationale holding leidt. Er zijn allerlei oplossingen die jouw onderneming helpen om efficiënter te werken.
Wil je zelf ervaren wat HubSpot voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je benieuwd welke AI-mogelijkheden er nog meer zijn? Download ons HubSpot AI e-book en probeer de software hieronder gratis uit!
- augustus 2025 (1)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)