HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Snelle resultaten behalen met Automation & AI?

Snelle resultaten behalen met Automation & AI?
7:02

Efficiënt werken terwijl je makkelijk opschaalt

Stel je voor: je bedrijf groeit. Maar allerlei dagelijkse taken slokken veel tijd op. Klanten wachten op antwoorden. Leads blijven liggen. En het optimaliseren van je marketingcampagnes blijf je maar vooruit schuiven. Je snakt naar meer handjes. Want er is gewoon te weinig capaciteit om alles snel en goed op te pakken.

Wil je sneller en slimmer werken? Zónder dat je daarvoor extra personeel hoeft in te huren? Dan is de combinatie van Automation en AI ontzettend krachtig. Daarmee versnel je namelijk dit soort processen zonder menselijke tussenkomst. In dit blog leer je hoe dat zit. Uiteraard passeren daarbij een aantal tools van HubSpot de revue.

Automation & AI: een slimme combinatie

AI (kunstmatige intelligentie) is technologie, die zelfstandig leert en beslissingen neemt. Dit gebeurt op basis van data-analyse en algoritmes. Zo begrijpt AI bijvoorbeeld menselijke taal. Herkent het patronen. En doet het allerlei voorspellingen. Met al deze informatie kan het zelf allerlei complexe taken uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een AI-chatbot die je vragen zelfstandig beantwoordt.
  • Spraakassistenten zoals Siri en Google Assistant.
  • De films en muziek die Netflix en Spotify je aanbevelen.
  • ChatGPT die op jouw verzoek een blog voor je schrijft.
  • De aanbeveling en uitvoering van verkooptaken in je HubSpot-portaal.

Met Automation automatiseer je allerlei repetitieve taken. Zodat je ze niet handmatig meer hoeft uit te voeren. Dit bespaart je tijd en voorkomt menselijke fouten. Zoals bij E-mail Automation bijvoorbeeld. Of bij sales sequences en geautomatiseerde lead nurturing campagnes.

Automation en AI versterken elkaar. En daarom is het een krachtige combinatie. Automation neemt repetitieve taken over. Terwijl AI bijvoorbeeld voor voorspellende analyses zorgt. Zo verbeter je jouw geautomatiseerde e-mailcampagne bijvoorbeeld door met AI de beste verzendtijd te bepalen.

Hoe ondersteunt HubSpot je met Automation & AI?


HubSpot's klantenportaal zit vol met AI-tools. Waarmee je tijd bespaart en je productiviteit verhoogt. Je kunt je eigenlijk beter afvragen welke functies er géén gebruik van maken. Hieronder bespreek ik 7 belangrijke tools met AI:

AI-tool 1: Slimme CRM-integratie

In je CRM-systeem beheer je jouw klantgegevens. HubSpot verzamelt en structureert deze gegevens automatisch voor je. Maar je kunt ook handmatig informatie toevoegen.

De software werkt dus automatisch bepaalde contactgegevens voor je bij. Bijvoorbeeld na het invullen van een websiteformulier. Of met behulp van Breeze Intelligence, waarmee je eenvoudig gegevens in je CRM-database verrijkt.

AI herkent patronen en trends in het klantgedrag. Met deze AI-gedreven inzichten voorspel je welke leads waarschijnlijk klant worden. Dankzij Automation volg je de leads automatisch op. Bijvoorbeeld met gerichte e-mails of taken voor het salesteam.

AI-tool 2: Automatische e-mails

Met HubSpot's e-mailautomatisering verstuur je jouw gepersonaliseerde berichten op het juiste moment. Bijvoorbeeld om de leads die je met je marketingcampagne genereert geautomatiseerd op te volgen.

Met AI-analyse bepaalt HubSpot wanneer de kans het grootst is dat ontvangers je e-mails openen. Ook helpt het bij het optimaliseren van je onderwerpregels en e-mailinhoud. Om zo de kans op interactie te vergroten.

AI-tool 3: Chatbots en livechat

Klanten verwachten snelle antwoorden. Met HubSpot's chatbotfunctie reageer je 24/7 direct op vragen. De AI-chatbot herkent veel gestelde vragen en biedt direct een passend antwoord.

Is een vraag te complex? Dan schakelt het systeem automatisch door naar een medewerker. Of plant een afspraak in als dit buiten kantoortijden is. AI voert hierbij een sentimentanalyse uit om op een natuurlijkere manier te communiceren. En om medewerkers gepersonaliseerde antwoorden aan te kunnen bevelen.

AI-tool 4: Lead scoring & opvolging

Niet veel leads zijn direct klaar om klant te worden. Gaat het om een hoge en impactvolle bedrijfsinvestering? Dan is er meestal wel wat meer beslissingstijd nodig. Alleen al omdat zo'n beslissing vaak over meerdere schijven verloopt.  

HubSpot analyseert je leads. En kent vervolgens AI-aangedreven scores toe op basis van hun interacties. Bijvoorbeeld via je website en e-mails. Zo identificeert de AI-tool je meest waardevolle leads.

Automation stuurt je warmste leads door naar het salesteam. Of voegt ze geautomatiseerd aan een nurturing campagne toe. Waardoor je waardevolle kansen minder snel over het hoofd ziet.

AI-tool 5: Social media automatisering

Met HubSpot plan je eenvoudig berichten voor je sociale mediakanalen in. Maar op welke tijden en dagen heb je nou het meeste bereik? De AI-tool analyseert wanneer je jouw berichten het beste kunt plaatsen. 

Daarnaast doet AI suggesties voor de content van je posts. Bijvoorbeeld nadat je zelf een onderwerp hebt ingegeven. Of aan de hand van een blog dat het goed doet. Zelfs inclusief #hashtags en 😀emoji's. Erg handig voor als je even weinig inspiratie hebt!

AI-tool 6: Gepersonaliseerde websitecontent en aanbevelingen

Artificial Intelligence helpt je bij het maken van gepersonaliseerde content. Bijvoorbeeld door je aanbevelingen voor blogonderwerpen te doen. En de content vervolgens netjes voor je uit te werken. 

Met Automatisering en AI toon je gepersonaliseerde website-inhoud aan je websitebezoekers. De AI-tool kijkt hiervoor naar het gedrag. Dankzij Automation toon je de gepersonaliseerde content automatisch aan de juiste doelgroep.

AI-tool 7: Rapportages en inzichten

Kunstmatige Intelligentie verwerkt grote hoeveelheden data voor je. En presenteert de resultaten in overzichtelijke rapportages. Bijvoorbeeld van je marketingcampagnes, het klantgedrag of de te verwachten omzet. 

Met de real-time inzichten neem je altijd data-gestuurde beslissingen. Waar je ook bent. Dankzij Automation kun je de rapportages bovendien automatisch genereren en delen. 

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
5 Redenen waarom bedrijven in software met AI investeren.
Breeze: de AI-motor van je HubSpot-platform.
Breeze Copilot: HubSpot’s AI-assistent voor marketing, sales & service.

Aan de slag!

Of het nou om het verbeteren van je klantrelaties gaat. Of het nemen van snelle data-gedreven besluiten. Met de juiste AI-aangedreven automatiseringstools merk je de resultaten snel.

HubSpot maakt Automation en AI toegankelijk voor elk bedrijf. Of je nu een klein bedrijf hebt. Of een groot team van een internationale holding leidt. Er zijn allerlei oplossingen die jouw onderneming helpen om efficiënter te werken.

Wil je zelf ervaren wat HubSpot voor jouw bedrijf kan betekenen? Of ben je benieuwd welke AI-mogelijkheden er nog meer zijn? Download ons HubSpot AI e-book en probeer de software hieronder gratis uit! 

Aanmelden per e-mail