HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 Redenen om niet voor HubSpot CRM te kiezen

5 Redenen om niet voor HubSpot CRM te kiezen
6:25
5 Redenen om niet voor HubSpot CRM te kiezen

... en waarom steeds meer bedrijven het toch doen.
 

Je hebt een betaalbaar CRM-systeem nodig, dat goed voor jouw bedrijf werkt. En je onderneming daadwerkelijk vooruit helpt. Je gevoel daarbij moet goed zijn.

Misschien heb je weleens gedacht: “HubSpot? Te duur. Te uitgebreid. Te veel marketinggedoe.” Begrijpelijk. Je bent niet de enige die met dat soort twijfels zit.

Hieronder ontdek je de meest genoemde redenen om niet voor HubSpot te kiezen. Daarbij leg ik je uit waarom deze redenen vaak op misverstanden gebaseerd zijn. 

Reden 1: "HubSpot is alleen voor marketingteams."

Veel mensen denken dat HubSpot vooral een marketingtool is. Ooit begon het inderdaad als een marketingplatform. Maar dat is het al lang niet meer.

Tegenwoordig is HubSpot een compleet CRM-platform voor marketing, sales, én service. Dat betekent dat je:

  • Marketeers er geautomatiseerde marketingcampagnes mee opzetten, waarvan de ROI netjes inzichtelijk is.
  • Salesprofessionals makkelijk leads opvolgen, offertes versturen en deals managen.
  • Supportteams moeiteloos allerlei soorten klantvragen opvolgen. En hun tickets daarbij zo efficiënt mogelijk afhandelen.
  • Managers met alle inzichten eenvoudig de koers van hun bedrijf bepalen.

Alle teams met klantencontact werken vanuit 1 centraal systeem samen. Waarin de leads en klanten volledig centraal staan. 

Reden 2: “We hebben geen tijd voor een grote CRM-implementatie.”

Als ondernemer wil je snel schakelen. Je denkt misschien: "Een nieuw CRM-systeem implementeren? Dat is vast maanden werk. Met trainingen, nieuwe werkwijzen en interne weerstand.”

Logisch dat je dit denkt. Want voor de meeste CRM-systemen geldt dit ook.
Maar voor HubSpot niet. De software is ontworpen voor gebruiksgemak. Het is intuïtief, visueel aantrekkelijk en snel in te richten.

Vaak draait het CRM-systeem al binnen 2 maanden! Met alle toeters en bellen eraan. Zijn er complexe wensen? Dan kost de implementatie wat langer. Misschien 4 of 6 maanden. Met die lange implementatietijd valt het dus wel mee.

Enne... een tool die je snapt gebruik je ook graag. Dus de gebruikersacceptatie van HubSpot is meestal hoog.

Reden 3: “Het is te duur voor een MKB-bedrijf.”

Ja, HubSpot heeft een prijskaartje. Net zoals de meeste andere CRM-pakketten. Maar wat levert het je op? Dat lijkt mij het belangrijkste om als uitgangspunt te nemen. De software helpt je namelijk ook om allerlei kosten te besparen. Bijvoorbeeld door:

  • Tijdslurpende repetitieve taken van je over te nemen.
  • Je leads optimaal op te volgen.
  • De klanttevredenheid en klantloyaliteit te verhogen.
  • Je marketingbudget beter in te zetten.
  • Het aantal losse tools te minimaliseren.

Daarnaast is HubSpot modulair opgebouwd. Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt. Je kunt dus klein beginnen en uitbreiden als je eraan toe bent. De software groeit moeiteloos met je organisatie mee.

Reden 4: “We hebben al tools, en die werken prima.”

Je gebruikt nu bijvoorbeeld Excel, een salestool, een e-mailprogramma en een helpdesksysteem. Met deze tools kun je goed overweg. Ze voelen daarom vertrouwd.

Maar geloof je net zoals wij in een klantgerichte organisatie? Dan wil je alle relevante data in 1 centrale bron combineren. Waarmee je inzicht krijgt in wat je leads en klanten drijft. Je weet precies welke behoeften en voorkeuren ze hebben. Zodat je ze optimaal kunt bedienen.

Met losse tools is je data juist over meerdere systemen verspreid. Dit betekent dubbele data, data die niet met elkaar overeenkomt en allerlei handmatig werk. Voor teams is het daardoor lastig om goed samen te werken. En een goed overzicht heb je al helemaal niet.

HubSpot is zo'n centraal systeem, waarin iedereen samenwerkt. En waarmee je jouw marketing, sales en service processen naadloos op elkaar afstemt. Bovendien koppelt het klantenplatform makkelijk met de meeste andere softwaretools. Zoals:

In de App Marketplace van HubSpot vind je namelijk meer dan 1.900 standaard softwarekoppelingen. Zijn je favoriete applicaties gekoppeld? Dan gebruik je de data en tools vanuit HubSpot. 

Reden 5: “Onze mensen zitten niet te wachten op weer een nieuw systeem.”

Veranderingen zijn spannend. Ze brengen namelijk onzekerheden met zich mee. En daardoor is er vaak al automatisch weerstand. Het idee alleen al, dat er weer zo'n ingewikkeld systeem bijkomt!

Maar HubSpot staat juist bekend om de gebruiksvriendelijkheid. De software is zo intuïtief, dat vrijwel iedereen er makkelijk mee leert werken. Bovendien maakt het de werkzaamheden echt makkelijker.

Zo krijgt marketing bijvoorbeeld betere inzichten om de marketingresultaten te verbeteren. Kan sales betere verkoopkansen vinden en sneller deals sluiten. En is support supergoed op de hoogte van wat er bij klanten speelt.

Heb je een goed implementatieplan vooraf? Is er duidelijke begeleiding? En krijg je de training en ondersteuning die je nodig hebt? Dan ontstaat er al snel een hoge gebruikersadoptie.

Niet voor niets laten wereldwijd meer dan 258.000 bedrijven hun business groeien met HubSpot. Van kleine start-ups tot grote internationale holdings.

Waarom juist wél kiezen voor HubSpot?

Je weet nu waarom sommige ‘tegenargumenten’ niet (helemaal) kloppen. Wat levert de software je dan wel op?

✅ Eén plek voor al je klantdata.
✅ Snelle schaalbare automatisering.
✅ Betere samenwerking tussen afdelingen.
✅ Real-time inzicht in klantgedrag en prestaties.
✅ Meer grip op groei en klanttevredenheid.

Oftewel: meer rust, meer overzicht en meer resultaat. Als je de software tenminste goed inzet. Daarom is de juiste begeleiding van een goede HubSpot Partner wel belangrijk.

Kijk bij je CRM-selectie naar de waarde

Wil je duurzaam groeien met je bedrijf? Professionaliseren, beter samenwerken en klantgerichter werken? Dan heb je een systeem nodig, dat jou daarin ondersteunt. Kijk bij je keuze naar wat je écht nodig hebt. Of de tools voor jou werken. En kies een CRM-partner die je goed op de rit zet.

Wil je weten of HubSpot misschien toch bij jouw organisatie past? Plan hieronder dan gerust een vrijblijvend adviesgesprek met mij in. Ik luister naar jouw situatie. Laat je zien wat er mogelijk is. En geef je een eerlijk advies.

Aanmelden per e-mail