HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?

Welke grafieken en tabellen gebruik je voor je rapportages in HubSpot

Om je CRM-gegevens in HubSpot inzichtelijk te maken gebruik je rapportages. Zo zie je bijvoorbeeld in 1 oogopslag hoe je sales pijplijn ervoor staat. Of hoe jouw blogs gelezen worden. 

ABM Automation Strategie in HubSpot - Account Based Marketing Automation dashboardDe rapportages die je relevant vindt plaats je op je dashboards. Hiervoor richt je verschillende dashboards in. Want wat voor sales interessant is hoeft dat natuurlijk niet voor marketing te zijn. En hetzelfde geldt voor je andere afdelingen. Zoals je klantenservice, financiële afdeling en recruitment team. 

Zelfs binnen 1 afdeling kan het handig zijn om meerdere dashboards te hebben. Bijvoorbeeld 1 voor je afdelingsdoelen en 1 voor je lopende campagnes.

In deze blogs geeft mijn collega Maxime je hier meer informatie over:
10 Tips voor succesvolle management rapportages en dashboards.
Waarom gebruik je KPI's op de dashboards van je CRM-systeem?
Wat zijn standaard en custom rapportages in HubSpot?

Maar welke soorten grafieken, diagrammen en tabellen gebruik je nou voor je rapportages in HubSpot? Dat laat ik je hieronder zien.

Wat zijn tabellen, grafieken en diagrammen?

Grafieken diagrammen en tabellen maken in HubSpotEerst even een stap terug. Wat zijn tabellen, grafieken en diagrammen eigenlijk precies? En wat kun je ermee? Tabellen bestaan uit rijen en kolommen. Er staan absolute getallen en percentages op. Bijvoorbeeld 203, 51, 8% en 83%. Je vat er CRM-data mee samen. 

Een grafiek is een afbeelding van bepaalde data in je CRM-systeem. Er zijn 2 assen; de horizontale x-as (onder de afbeelding) en de verticale y-as (naast de afbeelding).

De grafiek staat hiertussen. De beide assen helpen je om de grafiek af te lezen. De titel boven je grafiek vertelt je waar de grafiek over gaat. In de legenda staat wat de informatie in je grafiek betekent. Bijvoorbeeld als er meerdere lijnen of kleuren in je grafiek zitten. 

Daarnaast zijn er verschillende soorten staafdiagrammen en lijndiagrammen met een x-as en een y-as. De staven in een staafdiagram geven een bepaalde waarde aan. In de legenda zie je welke waarden dat zijn. In een lijndiagram breng je de informatie met een lijn in kaart. Bijvoorbeeld om de groei over een bepaalde periode te zien. Met een cirkeldiagram breng je juist de procentuele verdelingen in beeld. 

Nu zoom ik op de verschillende soorten tabellen, grafieken en diagrammen van HubSpot in.

New call-to-action

Welke soorten tabellen, grafieken en diagrammen gebruik je voor je rapportages in HubSpot?

HubSpot bevat allerlei standaard rapportages voor je dashboards. Daarnaast maak je er ook eenvoudig zelf rapportages mee aan. Die je helemaal naar wens inricht. Afgestemd op jouw specifieke producten, diensten en merken. 

Deze 8 soorten grafieken, diagrammen en tabellen zet je hiervoor in: 

1. Horizontale staafdiagrammen

Met staafdiagrammen vergelijk je meerdere statistieken met elkaar. Welke resultaten leveren de verschillende e-books je bijvoorbeeld op? Dit is een voorbeeld van een horizontaal staafdiagram: 

Horizontaal staafdiagram in HubSpot

2. Verticale staafdiagrammen

Ook met verticale staafdiagrammen (kolomdiagrammen) vergelijk je meerdere statistieken met elkaar. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel contacten je verschillende marketingkanalen genereren. Dit is een voorbeeld van een verticaal staafdiagram:

Verticaal staafdiagram in HubSpot

3. Lijngrafieken

Een lijngrafiek gebruik je om ontwikkelingen in een bepaalde periode te meten. Bijvoorbeeld de groei van het aantal contacten in je CRM-systeem in het afgelopen jaar. Dit is er een voorbeeld van:

Lijngrafiek in HubSpot
4. Vlakdiagrammen

Vlakdiagrammen gebruik je om de groei van meerdere statistieken met elkaar te vergelijken. Daarnaast zie je het totaal van deze statistieken. Bijvoorbeeld zoals in de afbeelding hieronder:

Vlakdiagram in HubSpot

5. Donuts

Met een ringdiagram (donut) splits je informatie uit. Bijvoorbeeld het aantal contacten per levenscyclusfase. Kijk maar eens naar deze donut:

Ringdiagram in HubSpot

6. Taarten

Ook met een cirkeldiagram (taart) splits je een statistiek uit. Net zoals bij de donut. Dit is een voorbeeld van een taart:

Cirkeldiagram in HubSpot

7. Samenvattingen 

Een samenvatting is een snelle momentopname van bepaalde gegevens in een bepaalde periode. Bijvoorbeeld met betrekking tot het aantal telefoontjes, e-mails en afspraken van je verkopers. Zoals in het voorbeeld hieronder:

Samenvatting voor CRM-dashboards in HubSpot

8. Tabellen 

In een tabel zet je de percentages of cijfers van meerdere statistieken naast elkaar. Zoals het aantal deals per dealeigenaar. En de gemiddelde verkoopperiode van deze deals. Dit is er een voorbeeld van:

Tabellen voor CRM-dashboards in HubSpot

Gecombineerde grafieken en diagrammen met de Custom Report Builder in HubSpot

Combineer je deze grafieken in een combinatiediagram? Dan vergelijk je verschillende grafieken in 1 afbeelding. Hieronder zie je bijvoorbeeld een combinatie van een kolomdiagram en een lijndiagram. Dit gebruik je bijvoorbeeld om websitesessies met de gemiddelde sessieduur te vergelijken.

Gecombineerde grafieken met de Custom Report Builder in HubSpotWil je nou grote hoeveelheden data groeperen, vergelijken en samenvatten? Dan is de draaitabel handig. Je kunt maximaal 4 eigenschappen aan de rijen en de kolommen toevoegen. Bijvoorbeeld om het aantal paginaweergaven en het aantal deals per levenscyclusfase van je contacten te vergelijken. Deze grafiek maak je met de Custom Report Builder. 

Draaitabel in HubSpot
Met de Custom Report Builder maak je ook spreidingsdiagrammen. Deze diagrammen zijn handig om de relatie tussen bepaalde gegevens te bekijken. Bijvoorbeeld om trends en patronen in een bepaalde periode te ontdekken. Of om vast te stellen of een grotere korting tot meer winst leidt. Dit is een voorbeeld van zo’n spreidingsdiagram:

Spreidingsdiagrammen op je CRM-dashboards in HubSpot
Ook maak je met de Custom Report Builder KPI-diagrammen. Natuurlijk rapporteer je hiermee over de KPI’s van jouw organisatie. Bijvoorbeeld over het aantal nieuwe contacten in een maand. Of om de procentuele veranderingen bij te houden. Bijvoorbeeld hoeveel meer contacten er zijn ten opzichte van vorig jaar. Uitgesplitst over maanden of kwartalen.

KPI-diagrammen in HubSpot
Tenslotte kun je ook nog metervisualisaties aan je dashboards toevoegen. Hiermee vergelijk je de prestaties van bepaalde gegevens in een meter met kleurtjes. Zoals in dit voorbeeld:

HubSpot Updates november 2023 - metervisualisatie Custom Report Builder

Customer Journey Analytics & Trechter Rapportages

De Customer Journey Analytics (klantreis analyse) wil ik graag nog even apart benoemen. Omdat het zo’n bijzondere grafiek is. 

Klanten kopen meestal niet zomaar een product of dienst. Vaak doorlopen ze eerst een heel traject. Dat begint bij het ontdekken van je merk en eindigt bij de aankoop. De klantreis analyse gebruik je om inzicht in dit traject te krijgen. En om te ontdekken hoe (je toekomstige) klanten zich gedragen en converteren.

Customer Journey Analytics - Klantreis grafieken
In dit artikel vertellen we je er meer over:
Nieuw: visualiseer de klantreis van je leads en klanten met HubSpot.

Andere bijzondere en waardevolle grafieken zijn trechter rapportages. Hiermee analyseer je de conversiepercentages van verschillende fases. Bijvoorbeeld van een levenscyclus of van je dealpijplijn. Dit is er een voorbeeld van: 

Trechter rapportage in HubSpot
De grafieken, diagrammen en tabellen hierboven zijn allemaal gebaseerd op de data in je all-in-one CRM-systeem. Ben je benieuwd hoe je deze data (geautomatiseerd) verzamelt? En wat je nog meer met jouw CRM-data kunt? Bekijk dan onze ultieme HubSpot CRM demo video hieronder. En de video’s van de verschillende hubs op onze speciale videopagina.

New call-to-action

 

Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om
Zet lead management effectief in en ga optimaal met de leads in je verkooptrechter om.

Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om

26-4-24 11:22 7 min read
Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen
Manage je verkoopkansen effectief met levenscyclussen & dealpijplijnen

Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen

25-4-24 8:45 6 min read
Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot
Je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot vergroten.

Vergroot je merkbeleving met de nieuwe Content Hub van HubSpot

24-4-24 11:45 6 min read

 

Ontvang updates per email