HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Loop Marketing: dé marketingstrategie voor een wereld met AI

Loop Marketing: dé marketingstrategie voor een wereld met AI
7:30

Loop Marketing dé marketingstrategie voor een wereld met AI

Artificial Intelligence heeft de online zoekwereld compleet veranderd. Veel kopers krijgen hun antwoorden nu rechtstreeks van AI. Zo’n 60% van de zoekopdrachten in Google eindigt zonder een klik. En de aandacht van klanten is over verschillende platformen versnipperd. 

Logisch dus dat je websiteverkeer afneemt… maar wat nu? Je moet je leads toch ergens vandaan halen. Gelukkig heeft HubSpot hier een innovatieve oplossing voor ontwikkeld, namelijk Loop Marketing. Hieronder leer je wat Loop Marketing precies is en waarom je deze marketingstrategie nodig hebt. 

Waarom heeft je bedrijf Loop Marketing nodig?

Vroeger – toen er nog geen Internet was – was er alleen Outbound Marketing. Denk aan radio- en televisiespotjes, billboards langs de weg en bioscoopreclames. Als bedrijf schreeuwde je jouw boodschap letterlijk over de bühne. In de hoop dat je jouw doelgroep daarmee verleidde om contact op te nemen.

Het afgelopen decennium werkte Inbound Marketing bij de meeste bedrijven beter. Een marketingmethode waarbij je (toekomstige) klanten gericht door de salesfunnel heen helpt. Bijvoorbeeld door waardevolle informatie te geven. Vragen te beantwoorden. En problemen op te lossen. Om zo je expertise te laten zien en de gunfactor te krijgen.

Maar mensen willen al die reclame niet meer. Banners negeren ze. TV-reclames spoelen ze door. Youtube-advertenties klikken ze weg. En contactgegevens voor een download achterlaten? Vergeet het maar! Ook daar hebben de meeste mensen geen zin meer in. Tijd voor een nieuwe marketingtactiek: Loop Marketing.

Inbound Marketing vs Loop Marketing

Bij Inbound Marketing ga je ervanuit dat (toekomstige) klanten je website automatisch vinden. Bijvoorbeeld doordat ze interessante blogs in Google of Bing vinden. Maar AI beantwoordt vragen al, voordat mensen doorklikken. De ‘loop’ is hierdoor volledig veranderd. Laten we eens kijken naar hoe het was. En wat je nu moet doen om nog gevonden te worden. De verschillen tussen Inbound Marketing en Loop Marketing.

Inbound Marketing: wat we tot nu toe deden

Vliegwiel HubSpot Inbound Marketing

Inbound Marketing werkt meestal in 3 fases:

1. Attract – aantrekken

In deze fase maak je blogs, video’s, podcasts en andere interessante content voor je doelgroep. Geïnteresseerde mensen ontdekken je merk hierdoor vanzelf.

2. Engage – verbinden

In deze stap van de salesfunnel ga je in gesprek met leads. Bijvoorbeeld via e-mail, chat, gratis demo’s of events. Je laat zien dat je begrijpt wat ze nodig hebben. En dat jij de juiste oplossing biedt.

3. Delight – verrassen

Tenslotte maak je jouw klanten zo tevreden, dat ze ambassadeurs van je bedrijf worden. Bijvoorbeeld door positieve ervaringen te delen. Fantastische reviews te schrijven. En nieuwe klanten aan te brengen. 

Stel dat je jouw salesproces efficiënter wilt maken. Via Google of ChatGPT zoek je naar een oplossing. En dan stuit je opeens op een artikel, dat precies jouw probleem uitlegt. En er ook nog eens een fantastische oplossing voor biedt. Dan denk je: ‘Hé, die snappen mij!’. Grote kans dat je bij dat bedrijf blijft hangen, toch? Dit is hoe Inbound Marketing werkt.

Kortom: bij Inbound Marketing trek je klanten aan door te helpen. Niet door te pushen. Je geeft waarde. Wint vertrouwen. En zo bouw je duurzame relaties op.

Loop Marketing: dé nieuwe marketingstrategie

Vroeger dachten we dus: mensen zien je merk (awareness), verdiepen zich (consideration) en kopen tenslotte (decision).

Anno 2025 is deze klantreis-gedachte veel te zwart-wit. Mensen volgen helemaal geen duidelijke aankooproute. Ze gaan voortdurend van links naar rechts. Ze hoppen van LinkedIn naar Google. Van ChatGPT naar reviews. Of ze staken ineens al hun zoekopdrachten. En daar past de inbound marketing-strategie niet zo goed bij. 

Loop Marketing (1)Loop Marketing gaat van een continu proces met 4 fases uit. De stappen (loops) herhalen zich voortdurend en versterken elkaar. Want het continue proces draait altijd door. Daarnaast leert AI voortdurend van alle voorgaande stappen. Dit zijn ze:

1. Express – Vertellen wie je bent

In deze eerste fase communiceer je jouw merkidentiteit. Jouw unieke stem, die voor herkenbaarheid en vertrouwen zorgt. Met diepgaande content, waarin je expertise goed tot uiting komt. Denk bijvoorbeeld aan blogs, podcasts, video’s, sociale posts, een FAQ en een kennisbank.

Natuurlijk genereert AI binnen enkele seconden content voor je. Maar zonder een duidelijke merkstem is die veel te generiek. Content die iedereen kan publiceren. Onherkenbaar voor je doelgroep. In deze stap zorg je er daarom voor dat jouw content wél als 'jij' overkomt. Dat je boodschap echt persoonlijk aanvoelt. Niet alleen gepersonaliseerd.

👉 TIP: Maak duidelijke profielen van je klanten en vraag AI daarbij om hulp. Wat vindt je doelgroep belangrijk? Wat zijn de doelen, uitdagingen en behoeften? Vraag AI om reviews, reacties en community-gesprekken te verzamelen en te analyseren.

2. Tailor – Persoonlijk maken

Je personaliseert je content met klantdata en AI. Zodat je jouw ontvangers écht raakt met je boodschap. Zij moeten gelijk denken: ‘Yes, dit gaat over mij!’. Hierbij gebruik je de klantgegevens van je CRM-database. Denk bijvoorbeeld aan contactgegevens, gesprekstranscripties en websitegedrag. 

Met audience segmenten richt je je bijvoorbeeld op de leads met de grootste intentiesignalen. Je landingspagina’s stem je met dynamische content op lead-behoeften af. En met AI-aangedreven e-mails maak je jouw e-mailmarketing zo persoonlijk mogelijk.

3. Amplify – Boodschap slim verspreiden

In de volgende stap deel je de content waar je doelgroep is. Denk bijvoorbeeld aan je sociale media kanalen, Youtube, communities en nieuwssites. En aan Google, ChatGPT, Perplexity en Gemini. Met behulp van HubSpot’s AI Engine Optimization (AEO) Grader monitor je jouw zichtbaarheid in de AI-zoekmachines.

👉 TIP: Implementeer HubSpot’s Breeze Customer Agent op je website. Vooral op de pagina’s waar bezoekers met een hoge koopintentie komen. Op je prijzenpagina bijvoorbeeld.

4. Evolve – Leren en verbeteren

Hier zit de magie. Dankzij AI en je data weet je namelijk real-time wat werkt en wat niet. Je stuurt je campagnes meteen bij als dat nodig is. Weet je dat je zelfs vóór verzending de e-mailbetrokkenheid met AI al kunt voorspellen? En dat deze voorspelling door Machine Learning steeds nauwkeuriger wordt? Cool toch!

Pas je deze 4 stappen goed toe? Dan groeit je marketingstrategie met de AI-ontwikkelingen mee. Het verbetert namelijk je zichtbaarheid. Ook in AI-antwoorden. En tegelijkertijd blijft je merkstem consistent en herkenbaar voor je doelgroep. Precies wat je nodig hebt voor een wereld waarin AI, personalisatie en snelheid de norm zijn. En waarin vertrouwen zo ontzettend belangrijk is.

Ook bij Loop Marketing informeer je jouw klanten. Je creëert nog steeds waarde. En ook bouw je nog steeds klantrelaties op. Maar op een compleet andere manier dan bij Inbound Marketing. Omdat kopers tegenwoordig overal zijn. Behalve waar jij ze echt wilt hebben, namelijk op je website.

 

Meegroeien met het AI-tijdperk?

Wil je meegroeien met het AI-tijdperk? Maar beschik je nog niet over de juiste tools? Wij laten je graag zien hoe je Loop Marketing met HubSpot tot leven brengt. Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda.

 

Aanmelden per e-mail