Versterk je contentstrategie met AI-aangedreven e-mails in HubSpot
van Maarten de Wit op 18-9-25 8:31
Bij sociale posts en advertenties hoop je, dat je doelgroep ze toevallig ziet. E-mails komen daarentegen rechtstreeks in de inbox van je prospects en klanten terecht. En daarom is e-mailen een krachtig marketingmiddel voor je contentstrategie.
Maar goede e-mails opstellen is een tijdrovend karwei. Zeker als je daarmee wilt opvallen om je concurrentie af te troeven. De AI-aangedreven e-mailtool van HubSpot helpt je om snel de meest succesvolle e-mails te creëren.
Waarom verstuur je e-mails?
Eerst even naar de basis: waarom verstuur je eigenlijk e-mails? Omdat het moet? Of beschik je over een heldere marketingstrategie, waarbij je met (nurture) e-mails:
- Bij je doelgroep in beeld blijft. Bijvoorbeeld om er makkelijker aan te verkopen.
- Relaties opbouwt. Bijvoorbeeld door regelmatig tips, inspirerende ideeën en andere waardevolle content te delen.
- Leads stap voor stap meeneemt in hun koopreis. Bijvoorbeeld door educatieve content, cases en aanbiedingen te communiceren.
- De conversie stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan promoties, aanbiedingen en product aanbevelingen op basis van gedrag. En aan het opvolgen van verlaten winkelmandjes in de webshop.
- De upselling en cross-selling van aanvullende producten en diensten bevordert.
Werk je met een duidelijke marketing-, verkoop- en/of servicestrategie? Dan wil je natuurlijk het maximale uit je e-mails halen. En daar heb je een goede tool zoals HubSpot voor nodig.
Waarom e-mails maken met AI-ondersteuning?
Iedere e-mail die je verstuurt levert data op: open rates, klikgedrag en conversies bijvoorbeeld. Daarmee ontdek je welke onderwerpen aanslaan en bij wie. Welke segmenten het meest betrokken zijn. En waar kansen voor nieuwe campagnes liggen.
Deze data helpt je om op te vallen, te personaliseren én impact te maken. Maar alles zelf analyseren om de inzichten in e-mails te verwerken kost tijd. Tijd die je waarschijnlijk niet goed kunt missen.
Daarom is AI-ondersteuning ontzettend handig. Artificial Intelligence analyseert hierbij de data voor je. En daarna schrijft, structureert en optimaliseert het je e-mailcontent. Hierdoor verbeteren je resultaten zonder dat je daar veel moeite voor hoeft te doen.
Bovendien kun je er A/B-tests op loslaten, waarmee je bepaalde content uittest. De AI-aangedreven e-mailtool gaat automatisch met de beste variant verder.
👉 TIP: Heb je al een prachtig ontwerp van een ander platform? Opnieuw bouwen is niet nodig. Artificial Intelligence kopieert het ontwerp naar HubSpot.
Hoe werkt de AI-aangedreven e-mailtool van Hubspot?
Allereerst bepaal je zelf wat je wilt communiceren. Over welk onderwerp. Wat het doel van je e-mail is. En welke toon je daarbij wilt gebruiken. Dit doe je met een prompt. Net zoals je bijvoorbeeld een opdracht aan ChatGPT geeft. Met jouw input schrijft de Content Agent vervolgens een draft voor je. Inclusief het sjabloon, de hoofdtekst, een pakkende onderwerpregel en een call-to-action (CTA).
Hierbij gebruikt de AI-tool je brand voice, CRM-data en eerdere content. Bijvoorbeeld van voorgaande campagnes. Bovendien kun je de context dynamisch maken. Dankzij AI ontvangen al je ontvangers automatisch unieke content. Afgestemd op aankopen, supporttickets, website-activiteiten en meer. Zo ontvangt je buurman bijvoorbeeld een compleet andere e-mail dan je buurvrouw.
De output is dan ook superrelevant en merkconsistent. Zonder dat je daarvoor ook maar iets hoeft te coderen! Je kiest uit meerdere e-mailconcepten. De basis controleer je en pas je waar nodig aan. Artificial Intelligence doet het zware werk en jij bewaakt de menselijke nuances.
AI voorspelt de beste verzendtijden en welke contacten zullen reageren. Zodat je de juiste mensen op het juiste moment target. Na de verzending perfectioneer je met de AI-feedback die je krijgt.
De voortgang volg je in je CRM-database. Denk bijvoorbeeld aan het openen van je e-mails. En de afspraken die er dankzij jouw e-mails gemaakt zijn. Zodat je jouw opvolging daar perfect op af kunt stemmen. Zelfs onderweg als je met HubSpot’s mobiele app werkt.
Naast AI-aangedreven e-mails genereer je ook andere content makkelijk met HubSpot. Denk aan landingspagina’s, social media posts, klantcases, podcasts en video’s. Zelfs complete campagnes creëer je in een handomdraai met de gebruiksvriendelijke AI-tools.
Wil je snel gepersonaliseerde multi-channel marketingcampagnes ontwikkelen? Nauwkeurig afgestemd op je audience segmenten? Snel sales e-mails opstellen, verzenden, volgen en analyseren? Of in een hoog tempo op supporttickets reageren met e-mails? Dit is dé ideale tool!
👉 TIP: Ben je verantwoordelijk voor de contentkwaliteit binnen HubSpot? Dan zie je met 1 klik of een e-mail volledig door AI is geschreven. Of dat een collega de content heeft aangepast.
Ook je contentstrategie verbeteren met HubSpot AI?
Door waardevolle e-mails te sturen bouw je vertrouwen en autoriteit op. En dat is vaak de basis voor een aankoopbeslissing. HubSpot AI versnelt het creatieproces. Maakt je e-mails effectiever. Bewaakt je stijl. En houdt je deadlines haalbaar. Zelf voeg je alleen de finesse nog even toe. Waarna AI analyseert en jij bijstuurt. Samen met je AI Assistent ben je zo een onoverwinnelijk team.
Meer weten? Bekijk onze ultieme demo video hieronder of plan gelijk een afspraak in onze agenda. We laten je alle gave tools van HubSpot graag zien.
- september 2025 (10)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)