HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt

Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt
3:35

Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt

Iedereen krijgt dagelijks allerlei marketingboodschappen voorgeschoteld. Van advertenties tot nieuwsbrieven. Zakelijk en privé. De meeste verdwijnen gelijk in de prullenbak of worden genegeerd. Omdat ze niet interessant genoeg zijn.

Bij audience segmentatie deel je jouw doelgroep in kleinere groepen op. Waardoor je jouw marketingboodschap veel relevanter kunt maken. Het resultaat? Een betere zichtbaarheid, meer betrokkenheid en een hogere conversie. 

Wat is audience segmentatie?

Audience segmentatie betekent dat je je totale doelgroep in kleinere subgroepen verdeelt. Deze subgroepen delen bepaalde kenmerken, interesses en gedrag. Je communicatie pas je op deze subgroepen aan.

Zo kun je bijvoorbeeld segmenteren op:

  • Demografische kenmerken. Zoals leeftijd, locatie en functie.
  • Gedrag. Zoals bezochte websitepagina’s, downloads, de aankoopgeschiedenis en interacties met e-mails.
  • CRM-kenmerken. Bijvoorbeeld van persona’s, de lifecycle stages, eerdere aankopen en de klantstatus.

Audience segmentatie gaat dieper dan gewone segmentatie met lijsten. Goede audience segmenten zijn duidelijk afgebakend. En ze leveren merkbaar betere resultaten op. In het Nederlands noem je audience segmentatie ook wel publieksegmentatie of doelgroep-segmentatie.

Hoe werkt audience segmentatie in HubSpot? 

Audience segmentatie in HubSpot (1)

Dankzij HubSpot's ingebouwde AI-functies maak je in de Marketing Hub eenvoudig audience segmenten aan. Bijvoorbeeld om leads en prospects met een grote koopintentie te benaderen. 

Artificial Intelligence zoekt hierbij naar allerlei kooppatronen. Die je waarschijnlijk zelf over het hoofd ziet. De AI-tool geeft je suggesties voor audience segmenten. En voorspelt daarbij toekomstig koopgedrag op basis van historische klantdata. Zelfs voor nieuwe bezoekers, die hun gegevens nog niet hebben gedeeld. 

De audience segmenten gebruik je voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven, advertenties, campagnes en nurture flows. De dynamische lijsten werkt HubSpot automatisch voor je bij als er iets verandert. Bijvoorbeeld als de contactgegevens van een prospect of klant wijzigen. Of als een contactpersoon nieuwe websitepagina’s bezoekt. 

Koppel je de audience segmenten aan je advertenties op Facebook, LinkedIn of Google? Dan kun je jouw doelgroep er heel nauwkeurig mee targeten. Bijvoorbeeld nadat websitebezoekers je prijzenpagina bekeken hebben. Of om cross-selling bij je klanten te bevorderen. Met lookalike audiences breng je jouw ads bovendien bij soortgelijke prospects onder de aandacht. 

Audience segmenten in HubSpot
 
Door de toevoeging van AI breng je jouw marketingboodschap dus veel gerichter over. Bij de contacten uit je CRM-database én bij anonieme prospects. Waardoor je aanzienlijk meer uit je marketingbudget haalt.

Hoe je segmenten in de loop der tijd veranderen monitor je in je segmentanalyses. Denk bijvoorbeeld aan de betrokkenheid van je contacten en de grootte van je segmenten. Zodat je ook nog eens direct kunt bijsturen als dat nodig is.

👉 TIP: Verrijk je data met Hubspot Intelligence. En koppel ook je andere bedrijfstools aan HubSpot voor de meest nauwkeurige doelgroep-targeting. Denk bijvoorbeeld aan je ERP-oplossing en/of boekhoudsysteem. 

Meer uit je segmentatie halen?

Met audience segmentatie maak je van al je campagnes persoonlijke ervaringen. Relevante content voor de juiste mensen op het juiste moment. Met de AI-functies in HubSpot gaat dit sneller, slimmer en accurater dan ooit.

Meer weten? Boek gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. We laten je de mogelijkheden graag zien!

Aanmelden per e-mail