Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt
van Maarten de Wit op 17-9-25 9:13
Iedereen krijgt dagelijks allerlei marketingboodschappen voorgeschoteld. Van advertenties tot nieuwsbrieven. Zakelijk en privé. De meeste verdwijnen gelijk in de prullenbak of worden genegeerd. Omdat ze niet interessant genoeg zijn.
Bij audience segmentatie deel je jouw doelgroep in kleinere groepen op. Waardoor je jouw marketingboodschap veel relevanter kunt maken. Het resultaat? Een betere zichtbaarheid, meer betrokkenheid en een hogere conversie.
Wat is audience segmentatie?
Audience segmentatie betekent dat je je totale doelgroep in kleinere subgroepen verdeelt. Deze subgroepen delen bepaalde kenmerken, interesses en gedrag. Je communicatie pas je op deze subgroepen aan.
Zo kun je bijvoorbeeld segmenteren op:
- Demografische kenmerken. Zoals leeftijd, locatie en functie.
- Gedrag. Zoals bezochte websitepagina’s, downloads, de aankoopgeschiedenis en interacties met e-mails.
- CRM-kenmerken. Bijvoorbeeld van persona’s, de lifecycle stages, eerdere aankopen en de klantstatus.
Audience segmentatie gaat dieper dan gewone segmentatie met lijsten. Goede audience segmenten zijn duidelijk afgebakend. En ze leveren merkbaar betere resultaten op. In het Nederlands noem je audience segmentatie ook wel publieksegmentatie of doelgroep-segmentatie.
Hoe werkt audience segmentatie in HubSpot?
Dankzij HubSpot's ingebouwde AI-functies maak je in de Marketing Hub eenvoudig audience segmenten aan. Bijvoorbeeld om leads en prospects met een grote koopintentie te benaderen.
Artificial Intelligence zoekt hierbij naar allerlei kooppatronen. Die je waarschijnlijk zelf over het hoofd ziet. De AI-tool geeft je suggesties voor audience segmenten. En voorspelt daarbij toekomstig koopgedrag op basis van historische klantdata. Zelfs voor nieuwe bezoekers, die hun gegevens nog niet hebben gedeeld.
De audience segmenten gebruik je voor gepersonaliseerde nieuwsbrieven, advertenties, campagnes en nurture flows. De dynamische lijsten werkt HubSpot automatisch voor je bij als er iets verandert. Bijvoorbeeld als de contactgegevens van een prospect of klant wijzigen. Of als een contactpersoon nieuwe websitepagina’s bezoekt.
Koppel je de audience segmenten aan je advertenties op Facebook, LinkedIn of Google? Dan kun je jouw doelgroep er heel nauwkeurig mee targeten. Bijvoorbeeld nadat websitebezoekers je prijzenpagina bekeken hebben. Of om cross-selling bij je klanten te bevorderen. Met lookalike audiences breng je jouw ads bovendien bij soortgelijke prospects onder de aandacht.
Door de toevoeging van AI breng je jouw marketingboodschap dus veel gerichter over. Bij de contacten uit je CRM-database én bij anonieme prospects. Waardoor je aanzienlijk meer uit je marketingbudget haalt.
Hoe je segmenten in de loop der tijd veranderen monitor je in je segmentanalyses. Denk bijvoorbeeld aan de betrokkenheid van je contacten en de grootte van je segmenten. Zodat je ook nog eens direct kunt bijsturen als dat nodig is.
👉 TIP: Verrijk je data met Hubspot Intelligence. En koppel ook je andere bedrijfstools aan HubSpot voor de meest nauwkeurige doelgroep-targeting. Denk bijvoorbeeld aan je ERP-oplossing en/of boekhoudsysteem.
Meer uit je segmentatie halen?
Met audience segmentatie maak je van al je campagnes persoonlijke ervaringen. Relevante content voor de juiste mensen op het juiste moment. Met de AI-functies in HubSpot gaat dit sneller, slimmer en accurater dan ooit.
Meer weten? Boek gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. We laten je de mogelijkheden graag zien!
- september 2025 (9)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)