Hoe HubSpot’s Customer Agent je servicetaken uit handen neemt
van Maarten de Wit op 15-9-25 10:03
Stellen je (toekomstige) klanten vragen aan je? Dan willen ze het antwoord gelijk hebben. Nu. Via welk kanaal ze ook contact opnemen. Of dit nou onder werktijd is of niet.
Maar klantvragen direct beantwoorden is voor veel klantenserviceteams nog steeds een grote uitdaging. Ondertussen komen klanten vaak met dezelfde vragen. Vragen die je best geautomatiseerd zou kunnen beantwoorden.
HubSpot’s AI-aangedreven Customer Agent maakt je support proactief in plaats van reactief. Lost de helft van je klantgesprekken geautomatiseerd voor je op. En helpt je om servicetickets zo’n 40% sneller op te lossen. Wil jij dit ook wel? Lees dan verder...
Wat is de Customer Agent van HubSpot?
De Customer Agent is een AI-collega in je HubSpot-omgeving, die 24/7 klantvragen voor je beantwoordt. Bijvoorbeeld over prijzen, levertijden, de status van bestellingen, verlengingsdata en product specificaties. In de browsertaal van je klanten.
Je traint de AI-tool met je eigen content. Daarna koppel je de AI Agent aan de kanalen, waarmee je met je klanten communiceert. Denk bijvoorbeeld aan:
- Live chat
- Facebook Messenger
Dankzij AI herkent HubSpot’s Customer Agent de klantintentie. Geeft de AI-tool een zo menselijk mogelijk klinkend antwoord. En weet de AI Agent precies wanneer het nodig is om te escaleren. Zodat een gespecialiseerde medewerker de afhandeling van de klantvraag over kan nemen.
De AI-chatbot voert zelfs zelfstandig taken voor je uit. Zoals een orderstatus ophalen of een wachtwoord resetten. De tijd die je hiermee bespaart krijgt je team terug. Bijvoorbeeld om complexe cases op te lossen waar echt menselijk denkwerk voor nodig is.
Combineer je de Customer Agent met de Knowledge Base Agent van Hubspot? En ontdekt deze AI Agent dat bepaalde help-informatie op je website ontbreekt. Dan creëert AI daarvoor automatisch nieuwe kennisbankartikelen. Jij bepaalt vervolgens welke artikelen je publiceert.
Met deze combi beantwoordt de Customer Agent de vragen van je klanten. En tegelijkertijd is het ook mogelijk om zelf naar kennisbankartikelen in de AI-tool te zoeken. Met deze 2 AI Agenten is de zelfredzaamheid van je klanten dan ook supergroot. En dat is natuurlijk hartstikke positief voor de klantbeleving, de klanttevredenheid en de werkdruk.
Hoe werkt de Customer Agent van Hubspot?
Om je klantvragen optimaal op te volgen gebruikt je Customer Agent:
- PDF’s en handleidingen, die je daarvoor uploadt.
- Website informatie, zoals de gegevens van je kennisbank. Of informatie van je landingspagina’s, prijzenpagina, FAQ en blogs. Je kunt de AI-tool tot zo’n 1.000 pagina’s laten gebruiken.
- Externe URL’s.
- De data in je CRM-database en je gekoppelde apps.
Je website moet daarom voldoende help-informatie bevatten. Informatie waarmee de AI Agent de belangrijkste repetitieve klantvragen snel beantwoordt. En die actueel is natuurlijk.
Is de basis helemaal in orde? Dan is het tijd om de 2 AI Agenten te configureren. Het zal je verbazen hoe makkelijk dat gaat. Of misschien ook niet. Als je al gewend bent om met HubSpot’s gebruiksvriendelijke tools te werken. Je hoeft de Customer Agent eigenlijk alleen maar wat duidelijke instructies mee te geven. Zoals hoe de AI-chatbot heet. Wat je tone-of-voice is (vriendelijk, zakelijk, grappig, …). Wat je brand voice is. En welke rol de AI Agent moet aannemen. Die van een klantenservice specialist, een marketing professional of een salestopper.
Je vertelt welke content de AI-tool voor het beantwoorden van vragen moet gebruiken. Daarna koppel je de kanalen waarvoor je de AI-chatbot wilt inzetten. Je legt uit wanneer de AI Agent moet escaleren. En naar welke teams of medewerkers dat dan is. Bijvoorbeeld bij klachten, juridische problemen en annuleringen.
Wil je dat de AI-tool ook acties voor je uitvoert? Zoals orders checken en afspraken plannen. Dan stel je daar wat conditionele logica voor in (Doet de klant dit? Doe dan dat…). Et voilà: je AI-chatbot is al klaar voor gebruik!Weet de AI Agent het antwoord op een klantvraag niet? Geen probleem. De AI-tool vraagt of je (toekomstige) klant de vraag anders wil stellen. Of dat er behoefte aan contact met een echte servicemedewerker is. Voor een soepele overdracht stel je triggers in.
Op je dashboards volg je de prestaties van je AI-chatbot. Denk bijvoorbeeld aan:
- De gemiddelde afhandeltijd.
- Het totaal aantal opgeloste chats.
- Het aantal gesprekken dat naar medewerkers is doorverwezen.
- De uitkomst van je CSAT-enquêtes.
Zodat je de AI-tool kunt verbeteren als dat nodig is. Bijvoorbeeld met nieuwe informatie in je kennisbank. Of met aanpassingen in de configuratie. Voor het geautomatiseerd beantwoorden van klantvragen met de Customer Agent betaal je HubSpot Credits. In dit artikel vind je daar meer informatie over: Wat zijn HubSpot Credits en wat betaal je ervoor?
De service aan je klanten verbeteren met AI?
De Customer Agent is een lerend servicesysteem. Dat volledig op je merk, data en bedrijfsprocessen is afgestemd. Daardoor voelt je service toch persoonlijk. Ook al is het geautomatiseerd. Het gaat zelfs nog verder dan dat.
De AI Agent beïnvloedt namelijk de volledige customer journey als je dat wilt. Want je (toekomstige) klanten kunnen letterlijk alles vragen. Of ze je producten of diensten nou beter willen leren kennen. Een salesafspraak willen inplannen. Of een servicegericht probleem hebben.
En dit is nog maar het begin. Want in de toekomst moet de Customer Agent iedere digitale interactie aankunnen. Eerdere gesprekken naar boven toveren. CRM-gegevens bijwerken… dankzij AI wordt het allemaal een fluitje van een cent.
Meer over HubSpot leren? Bekijk mijn webinar hieronder maar eens. Daarmee krijg je een mooie indruk van de software.
- september 2025 (7)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)