Deel artikel
Creëer meertalige blogs met de AI-aangedreven blogtool van Hubspot
door Floris van Muijen op 5-11-24 11:21
Met behulp van AI blogs maken. Welke marketeer of tekstschrijver maakt daar eigenlijk nog geen gebruik van? ChatGPT is tegenwoordig een vaste contenttool van veel bloggers. Omdat je er zo ontzettend veel tijd mee bespaart.
De meeste contentwriters gebruiken AI-aangedreven blogs vooral ter inspiratie. Want het is niet zo slim om ze 1-op-1 over te nemen. AI-teksten zijn namelijk meestal een beetje emotieloos. Een beetje machineachtig.
Wil je goed op de pijnpunten van je doelgroep inspringen? Om je doelgroep te overtuigen en over de streep te trekken. Dan heb je een persoonlijke touch nodig. Maar om de basis van je blogs neer te zetten zijn AI-aangedreven blogtools wel heel handig.
In dit blog leg ik je de meertalige blogmogelijkheden van HubSpot’s AI-aangedreven blogtool uit. En geef ik je een aantal tips.
Met HubSpot’s AI-aangedreven blogtool blogs genereren
Met HubSpot’s intuïtieve blogtool bouw je snel professionele en SEO-vriendelijke blogs. Zonder dat je daar programmeer- of ontwerpervaring voor nodig hebt. Publiceer je jouw blogs daarna op een website, die je met HubSpot’s CMS (websitesoftware) gebouwd hebt? Dan zorgt HubSpot voor de hosting.
Je voegt eenvoudig CTA’s aan je blogs toe, die je ook met HubSpot ontwerpt. En dynamische leadformulieren, waarmee je jouw websitebezoekers converteert. Bovendien ontvang je talloze SEO-aanbevelingen voor betere zoekresultaten. De blogprestaties van je gepubliceerde blogs houd je vervolgens met rapportages bij.
De AI-aangedreven blogtool maakt gebruik van ChatGPT. En is een onderdeel van HubSpot Smart CRM. Dit betekent dat je rechtstreeks vanuit je CRM-software blogs genereert. En dat de blogtool jouw CRM-data daarvoor kan inzetten. Zodat de inhoud van je blogs zo goed mogelijk bij je doelgroep aansluit.
Via je Breeze Copilot (je virtuele AI-Assistant) voer je een prompt in. Een AI-opdracht waarmee je jouw blogidee beschrijft. Voor de output analyseert deze AI-assistent alle beschikbare (openbare) gegevens. Bijvoorbeeld van je blogdomein. En over je bedrijf en de branche waarin je werkzaam bent. Als de instellingen hiervoor tenminste goed in je HubSpot-account staan!
Natuurlijk hoop je dat je blog een hoge positie in de zoekmachines krijgt. Daarom vertel je de AI-bot wat je SEO-zoekwoord is. En wat het land van je doelgroep is. Vervolgens komt de blogtool met passende blogtitels. Daarbij zie je allerlei SEO-gegevens, die voor het geselecteerde land relevant zijn:
Monthly Search Volume (MSV)
Het aantal keren per maand dat er op Google naar het zoekwoord gezocht wordt.
Moeilijkheid om te ranken
Hoe moeilijk het is om hoog in de zoekresultaten van zoekmachines terecht te komen. Is dit getal hoog? Dan is het moeilijk om bovenaan te komen.
Zoekwoordintentie
Wat de intentie is die mensen bij hun zoekopdrachten hebben:
- Navigerend: gelijk een specifieke pagina vinden.
- Informatief: informatie over een bepaald onderwerp verzamelen.
- Commercieel: producten of diensten voor een aankoop onderzoeken.
- Transactioneel: specifieke acties, zoals aankopen.
De titels kun je zelf nog bewerken. Zodat de output beter bij je blogidee aansluit. Maar je kunt de blogtool ook eerst om meer blogtitels vragen.
Selecteer je een blogtitel? Dan komt de blogtool met een beschrijving van je blogbericht en de bijbehorende indeling. HubSpot gebruikt dit om je blogbericht te creëren. De beschrijving is ook gelijk de metabeschrijving voor je SEO.
Uiteraard wijzig je de beschrijving en/of de indeling als dat wenselijk is. Of voeg je nog extra informatie aan de kopjes toe. Standaard creëert HubSpot een AI-afbeelding voor in je blog. Maar dat kun je ook uitzetten als je de afbeelding niet hoeft.
👉 TIP: Heb je een Brand Voice ingesteld? Dan houdt HubSpot automatisch rekening met de communicatiestijl van je organisatie.
Veel blogtools vereisen technische expertise en plug-ins van derden. Maar daar heb je bij HubSpot geen last van. De beveiliging is in je klantenplatform uitstekend geregeld.
Meertalige blogs in HubSpot
In HubSpot vertaal je allerlei soorten content eenvoudig in meerdere talen. Met AI natuurlijk! Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Blogs
- Websitepagina’s
- Landingspagina’s
- Kennisbank artikelen
Wil je een meertalig blog maken? Zorg er dan voor dat de primaire taal van je domein is ingesteld. Bijvoorbeeld Nederlands of Engels. Daarna pas je eenvoudig je bloginstellingen aan. Daarbij bepaal je zelf de talen en welke blogs je daarmee wilt vertalen.
De blog-URL is bij iedere taalvariant gelijk. Behalve dan dat er een URL-slug voor de taal aan vast geplakt wordt. Zo verschijnt er bijvoorbeeld ‘/en/’ achter een Nederlandstalig blog, dat je met AI in het Engels vertaalt. De prestaties van je vertaalde blogs kun je tezamen analyseren. Maar ook per taal uitsplitsen.
👉 LET OP: Heb je dynamische content op je bedrijfswebsite? Dan past HubSpot die content niet automatisch aan.
👉 TIP: Heb je een blog dat goed scoort? Creëer er dan meer content van met de Content Remix. Met een paar klikken hergebruik je daarmee namelijk de inhoud. Zo heb je in een handomdraai een nieuw blog over hetzelfde onderwerp. Of een sociale media post om je blog te delen. Je maakt er zelfs razendsnel een podcast van. Superhandig!
Gedeelten van je content vertalen & de taalwisselmodule
Herhaal je bepaalde gedeelten van je content op meerdere websitepagina’s? Zoals kopteksten, voetteksten, profielen van blogauteurs en blogtags. Dan wil je daar misschien ook wel meertalige versies voor maken. Wel zo netjes als alle inhoud op 1 websitepagina in dezelfde taal is!
Dit moet je apart instellen. Daarnaast kun je een taalwisselmodule aan je websitepagina’s toevoegen. Waarmee je websitebezoekers eenvoudig hun voorkeurstaal selecteren. De vertaalfeature is een onderdeel van de Content Hub. En maakt gebruik van DeepL. Een van de beste AI-aangedreven vertaalprogramma’s op de markt. Persoonlijk vind ik de vertaalmogelijkheden van HubSpot echt supergaaf.
5 Tips voor het schrijven van blogs met HubSpot AI
Met 1 simpele AI-opdracht helpt je virtuele maatje je een heel eind op weg. Heb je al een blogidee? Dan geef je aanwijzingen over hoe het blog eruit moet zien. Zit je compleet zonder inspiratie? Dan vraag je met je Breeze Copilot naar blogsuggesties. Zo schrijf je ook op inspiratieloze dagen de mooiste blogs.
Stel dat je een goed onderwerp hebt gevonden. En dat er voldoende zoekvolume is. Maar je weet gewoon geen boeiende kop te verzinnen. Dan bedenkt je blogtool het razendsnel voor je. En hetzelfde geldt natuurlijk voor je subonderwerpen en subtitels.
Ben je niet helemaal tevreden met de output? Dan herschrijft je AI-maatje de tekst gerust. Een beetje langer of korter? Een andere tone-of-voice? Het is allemaal geen probleem! Je kunt het zo gek niet verzinnen. De AI-tool heeft bijna altijd een passend antwoord.
Houd je rekening met de 5 tips hieronder? Dan behaal je nog betere resultaten:
- Laat AI de frameworks van je blogs maken. Zorg zelf voor de persoonlijke touch.
- Blogs zijn ideaal om featured snippets in Google te bemachtigen. Neem daarom een aantal vragen in je blogs op. Waar je vervolgens beknopt antwoord op geeft.
- Laat je Social AI Agent social media berichten voor je verzinnen. Bijvoorbeeld om je blogs sneller op LinkedIn te delen.
- Is er een moeilijk onderwerp waar je over moet schrijven? Vraag je AI-tool om het aan je uit te leggen. Zo maak je het jezelf een stuk makkelijker.
- Neem nooit klakkeloos een AI-tekst over. Controleer altijd of de inhoud klopt!
Artificial Intelligence kan je veel tijd besparen als je het goed toepast. Maar het kan niet al je contentwerk uit handen nemen. Houd je dat in je achterhoofd? Dan biedt HubSpot’s blogtool je veel ondersteuning. Waarmee je snel en makkelijk meer websiteverkeer genereert. En je online naamsbekendheid vergroot.
Leer meer over HubSpot AI
De AI-aangedreven blogtool is maar 1 van de geweldige AI-tools van HubSpot. Wil je meer over de AI-mogelijkheden van HubSpot leren? Download ons AI e-book hieronder. Waarin we meer dan 25 AI-tools aan je uitleggen. Of plan rechtstreeks een afspraak in onze agenda. Zodat je alle mooie tools meteen kunt zien.👀
Deel artikel
- december 2024 (8)
- november 2024 (8)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)