HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe verbeter je jouw AI Engine Optimization (AEO) strategie?

Hoe verbeter je jouw AI Engine Optimization (AEO) strategie?
5:04

Hoe verbeter je jouw AI Engine Optimization (AEO) strategie

Daalt het aantal websitebezoekers, bloglezers en landingspagina conversies bij je bedrijf? Je bent niet de enige die hier last van heeft. Voor velen is het zelfs een hoofdpijndossier: ‘Hoe krijgen we weer voldoende websiteverkeer?’. 

AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini zetten het Internet-zoekgedrag compleet op z’n kop. Vroeger – vorig jaar nog – draaide alles om SEO (Search Engine Optimization) voor Google. Nou ja, bijna alles, want er vonden toen al verschuivingen plaats natuurlijk. 

Nu gebruikt bijna iedereen de bekende AI-chatbots voor zoekopdrachten, die automatische antwoorden genereren. Waarna mensen vaak niet eens meer doorklikken. Eén ding is zeker: je wilt daarin met je merk zichtbaar zijn. Om je boodschap te laten horen én voor als mensen toch meer verdieping willen. Maar hoe verbeter je jouw AI Enginge Optimization (AEO) strategie?

Hoe AI-zoekmachines zoals ChatGPT werken

AI-zoekmachines werken compleet anders dan traditionele zoekmachines zoals Google en Bing. Ze kijken naar alles wat ze van jouw merk kunnen vinden. In plaats van dat ze je websitepagina’s een voor een scannen. 

Zo halen AI-zoekmachines informatie van je website af. Denk bijvoorbeeld aan je kennisbank, FAQ en blogs. Van nieuwsmedia, wetenschappelijke publicaties, reviews, G2, LinkedIn, Youtube…. En ga zo maar door. 

Hoe betrouwbaarder deze bronnen zijn hoe beter. Daarnaast is de structuur en autoriteit van je eigen websitecontent onwijs belangrijk. 

Kent of vertrouwt AI je merk onvoldoende? Dan kom je nevernooitniet in AI-antwoorden terecht (als er linkjes genoemd worden). Dus je moet ervoor zorgen dat AI-systemen jouw merk wél herkennen en vertrouwen. 

7 Tips voor een betere zichtbaarheid in AI-zoekmachines

Wil je dus online goed zichtbaar blijven? Dan moet je werkwijze volledig op de schop. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen:

TIP 1: Zorg voor betrouwbare vermeldingen 

Citeren betrouwbare externe platforms je merk? Dan wordt je bedrijf belangrijker voor de AI-zoekmachines. Plaats daarom regelmatig gastblogs en persberichten op websites met een hoge domeinautoriteit. En verzamel en deel reviews van klanten.

TIP 2: Creëer content die AI begrijpt

Schrijf je helder, feitelijk en gestructureerd? Dan is het voor AI makkelijker om je content te lezen. Buiten het feit dat makkelijk taalgebruik online veel makkelijker leest. B1 is het taalniveau dat het gros van de Nederlandse bevolking goed begrijpt. Met structured data (Schema Mark-up) lezen AI-chatbots je content bovendien makkelijker.

TIP 3: Maak vragen & antwoorden

AI-zoekmachines zijn gek op vragen en antwoorden. Waarom? Als je iets van een AI-zoekmachine wilt weten stel je een vraag. En dat doen anderen ook. Gebruik daarom allerlei vragen en antwoorden in je content. Zoals: ‘Wat kost...’, ‘Wat is…’ en ‘Hoe werkt…’.

TIP 4: Voeg harde feiten toe

Artificial Intelligence herkent harde feiten sneller dan marketingpraatjes. Voeg daarom zoveel mogelijk data, cijfers en andere bewijzen aan je content toe. Bijvoorbeeld van behaalde resultaten en trendrapportages.

TIP 5: Zorg voor autoriteit & consistentie

AI zoekt naar patronen. Dus wat moet jij doen? Je kernboodschap overal herhalen. Op al je marketingkanalen. Je expertise met webinars, case studies, podcasts en whitepapers claimen. Voor zoveel mogelijk sociaal bewijs zorgen. En klanten en partners vragen om je naam te roeptoeteren. Het liefst natuurlijk zo genuanceerd mogelijk. 

TIP 6: Monitor je merk

Hoe vaak noemen de AI-zoekmachines je merk? Met welk sentiment doen ze dit? Zien ze jouw bedrijf als een leider of een volger? Vertelt AI de waarheid of moet je bijsturen? Om je zichtbaarheid te verbeteren moet je regelmatig metingen uitvoeren

TIP 7: Gebruik de AEO Grader van HubSpot

HubSpot AEO Grader

HubSpot’s AEO Grader is speciaal ontwikkeld om je met het monitoren van je merk te helpen. De tool laat je precies zien hoe vaak de bekende AI-zoekmachines je bedrijf noemen en hoe. En het mooie is: de AEO Grader is gratis en voor iedereen toegankelijk. Ook als je HubSpot (nog) niet gebruikt. 

Zoek je daarnaast software om je AI Engine Optimization (AEO) strategie beter neer te zetten? Dan bieden HubSpot’s betaalde hubs je een heleboel handige tools. Zoals de Content Agent en de Social Media Agent bijvoorbeeld. Waarmee je razendsnel de meest effectieve content produceert. Gepersonaliseerd en wel met je CRM-data. En volledig in lijn met jouw merkstem. 

Ook meer zichtbaarheid in AI-zoekmachines?

Wil je dat je doelgroep jouw bedrijf blijft vinden? Stop dan met alleen voor Google te schrijven en in key-words te denken. AI-zoekmachines zoeken namelijk naar AI-proof verhalen met sociaal bewijs. 

Snel meer van dat soort content genereren met de hulp van AI? Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda? Dan laat ik je zien hoe je met HubSpot’s AI-tools effectieve blogs, landingspagina’s en case studies maakt. En meer!

Aanmelden per e-mail