Hoe verbeter je jouw AI Engine Optimization (AEO) strategie?
van Maarten de Wit op 23-9-25 8:03
Daalt het aantal websitebezoekers, bloglezers en landingspagina conversies bij je bedrijf? Je bent niet de enige die hier last van heeft. Voor velen is het zelfs een hoofdpijndossier: ‘Hoe krijgen we weer voldoende websiteverkeer?’.
AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Perplexity en Gemini zetten het Internet-zoekgedrag compleet op z’n kop. Vroeger – vorig jaar nog – draaide alles om SEO (Search Engine Optimization) voor Google. Nou ja, bijna alles, want er vonden toen al verschuivingen plaats natuurlijk.
Nu gebruikt bijna iedereen de bekende AI-chatbots voor zoekopdrachten, die automatische antwoorden genereren. Waarna mensen vaak niet eens meer doorklikken. Eén ding is zeker: je wilt daarin met je merk zichtbaar zijn. Om je boodschap te laten horen én voor als mensen toch meer verdieping willen. Maar hoe verbeter je jouw AI Enginge Optimization (AEO) strategie?
Hoe AI-zoekmachines zoals ChatGPT werken
AI-zoekmachines werken compleet anders dan traditionele zoekmachines zoals Google en Bing. Ze kijken naar alles wat ze van jouw merk kunnen vinden. In plaats van dat ze je websitepagina’s een voor een scannen.
Zo halen AI-zoekmachines informatie van je website af. Denk bijvoorbeeld aan je kennisbank, FAQ en blogs. Van nieuwsmedia, wetenschappelijke publicaties, reviews, G2, LinkedIn, Youtube…. En ga zo maar door.
Hoe betrouwbaarder deze bronnen zijn hoe beter. Daarnaast is de structuur en autoriteit van je eigen websitecontent onwijs belangrijk.
Kent of vertrouwt AI je merk onvoldoende? Dan kom je nevernooitniet in AI-antwoorden terecht (als er linkjes genoemd worden). Dus je moet ervoor zorgen dat AI-systemen jouw merk wél herkennen en vertrouwen.
7 Tips voor een betere zichtbaarheid in AI-zoekmachines
Wil je dus online goed zichtbaar blijven? Dan moet je werkwijze volledig op de schop. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen:
TIP 1: Zorg voor betrouwbare vermeldingen
Citeren betrouwbare externe platforms je merk? Dan wordt je bedrijf belangrijker voor de AI-zoekmachines. Plaats daarom regelmatig gastblogs en persberichten op websites met een hoge domeinautoriteit. En verzamel en deel reviews van klanten.
TIP 2: Creëer content die AI begrijpt
Schrijf je helder, feitelijk en gestructureerd? Dan is het voor AI makkelijker om je content te lezen. Buiten het feit dat makkelijk taalgebruik online veel makkelijker leest. B1 is het taalniveau dat het gros van de Nederlandse bevolking goed begrijpt. Met structured data (Schema Mark-up) lezen AI-chatbots je content bovendien makkelijker.
TIP 3: Maak vragen & antwoorden
AI-zoekmachines zijn gek op vragen en antwoorden. Waarom? Als je iets van een AI-zoekmachine wilt weten stel je een vraag. En dat doen anderen ook. Gebruik daarom allerlei vragen en antwoorden in je content. Zoals: ‘Wat kost...’, ‘Wat is…’ en ‘Hoe werkt…’.
TIP 4: Voeg harde feiten toe
Artificial Intelligence herkent harde feiten sneller dan marketingpraatjes. Voeg daarom zoveel mogelijk data, cijfers en andere bewijzen aan je content toe. Bijvoorbeeld van behaalde resultaten en trendrapportages.
TIP 5: Zorg voor autoriteit & consistentie
AI zoekt naar patronen. Dus wat moet jij doen? Je kernboodschap overal herhalen. Op al je marketingkanalen. Je expertise met webinars, case studies, podcasts en whitepapers claimen. Voor zoveel mogelijk sociaal bewijs zorgen. En klanten en partners vragen om je naam te roeptoeteren. Het liefst natuurlijk zo genuanceerd mogelijk.
TIP 6: Monitor je merk
Hoe vaak noemen de AI-zoekmachines je merk? Met welk sentiment doen ze dit? Zien ze jouw bedrijf als een leider of een volger? Vertelt AI de waarheid of moet je bijsturen? Om je zichtbaarheid te verbeteren moet je regelmatig metingen uitvoeren
TIP 7: Gebruik de AEO Grader van HubSpot
HubSpot’s AEO Grader is speciaal ontwikkeld om je met het monitoren van je merk te helpen. De tool laat je precies zien hoe vaak de bekende AI-zoekmachines je bedrijf noemen en hoe. En het mooie is: de AEO Grader is gratis en voor iedereen toegankelijk. Ook als je HubSpot (nog) niet gebruikt.
Zoek je daarnaast software om je AI Engine Optimization (AEO) strategie beter neer te zetten? Dan bieden HubSpot’s betaalde hubs je een heleboel handige tools. Zoals de Content Agent en de Social Media Agent bijvoorbeeld. Waarmee je razendsnel de meest effectieve content produceert. Gepersonaliseerd en wel met je CRM-data. En volledig in lijn met jouw merkstem.
Ook meer zichtbaarheid in AI-zoekmachines?
Wil je dat je doelgroep jouw bedrijf blijft vinden? Stop dan met alleen voor Google te schrijven en in key-words te denken. AI-zoekmachines zoeken namelijk naar AI-proof verhalen met sociaal bewijs.
Snel meer van dat soort content genereren met de hulp van AI? Boek hieronder gerust een afspraak in mijn agenda? Dan laat ik je zien hoe je met HubSpot’s AI-tools effectieve blogs, landingspagina’s en case studies maakt. En meer!
- september 2025 (14)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)