Deel artikel
Hoe maak je jouw marketingcampagnes en -uitgaven meetbaar?
door Daan van Loon op 2-10-24 9:30
Als marketeer wil je de ROI van je marketingactiviteiten meetbaar maken. Enerzijds om te zien wat ze daadwerkelijk aan bereik en omzet opleveren. Anderzijds om je toekomstige marketingbudget te kunnen verantwoorden.
HubSpot heeft hier een goede oplossing voor. Met de campagnetool zet je namelijk eenvoudig meetbare marketingcampagnes op. En maak je de ROI (Return on Investment) van al je marketinginspanningen inzichtelijk. Zo weet je bijvoorbeeld precies wat de verhouding van je (netto) winst en de campagnekosten is.
Met andere woorden: haal je het geld wat je in je marketingcampagnes stopt er daadwerkelijk uit? Waar moet je bijsturen? En hoe zet je jouw marketingbudget het slimst in? Je hebt het allemaal in beeld.
Wat is de campagnetool in HubSpot?
Met de campagnetool in HubSpot organiseer je alle activiteiten van je marketingcampagnes op 1 centrale plek. Zoals je online advertenties, sociale berichten, landingspagina’s, e-mails, taken, statistieken en meer. Zodat je de activiteiten en taken van je marketingcampagnes goed stroomlijnt. Het bereik meetbaar maakt. De ROI nauwlettend in de gaten houdt. En snel bijstuurt als dat nodig is.
Voorbeeld
Een verzekeringsbedrijf heeft een nieuw soort reisverzekering bedacht. Met online advertenties probeert de verzekeraar er nieuwe klanten voor te vinden. Klikt iemand op zo’n online advertentie? Dan komt de persoon op de landingspagina met het aanvraagformulier terecht. Deze campagne bestaat dus uit online advertenties en een landingspagina met een aanvraagformulier.
Met HubSpot’s campagnetool maak, beheer en meet je al deze onderdelen op 1 plek. Waardoor je diepgaande campagne inzichten krijgt. Weet hoeveel nieuwe contactpersonen, deals en omzet je marketingcampagne oplevert. En een fantastisch beeld van de Return on Investment (ROI) krijgt.
Hoe werkt de campagnetool in HubSpot?
Vind je het lastig om de ROI van je marketingcampagnes te meten? Dan is de campagnetool van HubSpot goed gereedschap om je te ondersteunen. Hiermee bundel je namelijk de verschillende onderdelen van je marketingcampagnes. Daarna stel je allerlei (meetbare) campagnedetails in om je campagneresultaten te volgen. Zoals je campagnebudgetten, het geld wat je eraan uitgeeft en de campagnedoelen.
Hiervoor vind je de volgende tabbladen in HubSpot’s campagnetool:
Performance
Op het eerste tabblad krijg je inzicht in je campagneresultaten. Van de campagne als geheel én van de verschillende onderdelen.
Dit is ook de plek om je doelen in te stellen. Houd bijvoorbeeld bij welke content de meeste betrokkenheid heeft. Wat de kosten per conversie zijn. En hoeveel deals en omzet je met de campagne genereert. Handig om je marketingbudget te verantwoorden!
Je doelen stem je goed op het doel van je marketingcampagne af. Stel dat je je richt op meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Dan meet je het aantal websitebezoekers dat zich daarvoor inschrijft. Maar focus je juist op meer verkoop? Dan meet je de extra deals of omzet, die je marketingcampagne oplevert. Door gericht het aantal conversies te meten houd je de ROI van je marketingcampagnes goed in de gaten.
👉 TIP: Vergelijk de resultaten van verschillende campagnes met elkaar. De campagnetool geeft je alle inzichten die je nodig hebt!
Attribution
Heb je een Marketing Hub Enterprise licentie? Dan maak je onder dit tabblad attributierapportages voor je campagne omzet. Deze rapportages geven je een goed beeld van je belangrijkste bronnen en interactiepunten voor je omzet.
👉 TIP: Misschien vind je deze informatie interessant?
➜ HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen.
➜ Met deze CRM-analytics zie je snel hoe succesvol jouw organisatie is.➜
➜ Advertentietool voor online adverteren op Google, LinkedIn & Facebook.
➜ De voordelen van LinkedIn Marketing en LinkedIn Adverteren met HubSpot.
➜ Facebook marketing: hoe haal je er het maximale uit met HubSpot?
Campagne assets
Hier zie je alle gekoppelde campagne-onderdelen. Inclusief de status (concept, gepland en gepubliceerd) en alle bijbehorende opmerkingen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Online advertenties om je doelgroep mee aan te trekken.
- Blogs waarmee je jouw lezers informeert.
- Sociale berichten op LinkedIn en Facebook.
- Websitepagina's en landingspagina’s om je geïnteresseerde websitebezoekers mee te converteren. Inclusief verleidelijke calls-to-action (CTA’s) en formulieren om gegevens op achter te laten. Bijvoorbeeld op een website die je met het CMS van HubSpot hebt gemaakt. Of een gekoppelde website in bijvoorbeeld Wordpress of Drupal.
- Marketing e-mails. Bijvoorbeeld van je lead nurturing campagnes.
- Online evenementen zoals webinars.
👉 TIP: Heb je tijdens een beurs veel nieuwe relaties opgedaan? Laat dan een marketingcampagne op je nieuwe contacten los.
Tasks
Natuurlijk wil je jouw marketingcampagnes goed stroomlijnen. En snel bijsturen als dat nodig is. Het is daarom erg handig om (geautomatiseerd) marketingtaken aan te maken. En om deze taken aan collega’s toe te wijzen. Zo houd je eenvoudig bij wat iedereen nog moet doen en wat er al opgepakt is.
Voeg notities aan je taken toe voor een extra toelichting. En stel deadlines in om de tijdsplanning te bewaken. Moet je een taak oppakken? Dan ontvang je daar natuurlijk geautomatiseerd een melding van. Op de juiste datum en tijd zie je de taken op je marketingkalender terug.
Bovendien kun je op de taken filteren. Bijvoorbeeld op basis van de vervaldatum. Of juist op de datum waarop bepaalde taken afgerond zijn. Tenslotte bepaal je ook nog zelf welke informatie je op dit tabblad ziet.
Budget
Hier vind je natuurlijk allerlei informatie over het campagnebudget en de uitgaven.
👉 TIP: Weet je dat je ook tracking-URL’s voor betaalde advertentiecampagnes kunt koppelen? Bijvoorbeeld van online advertenties op X (voorheen Twitter) en Facebook.
Activity
Op een tijdlijn houd je hier alle activiteiten rondom een marketingcampagne bij. Zoals afgeronde taken, verzonden marketing e-mails en toegevoegd budget. Ook zie je welke CRM-gebruikers deze taken hebben uitgevoerd.
👉 TIP: Weet je dat je jouw marketingcampagnes ook kunt klonen? Zo zet je vergelijkbare marketingcampagnes sneller op!
Hoe maak je een meetbare marketingcampagne met de campagnetool?
Een nieuwe marketingcampagne in HubSpot aanmaken is best eenvoudig. Zelfs als je ‘m helemaal zelf opbouwt. Tijdens onze marketingtrainingen hebben onze cursisten meestal snel door hoe het werkt.
Je start altijd met het instellen van je campagnedetails en de eigenschappen van je campagnes. Bij je campagnedetails moet je denken aan:
- Een naam waarmee je de campagne makkelijk herkent.
- De kleuren waarmee je alle taken en activiteiten organiseert en prioriteert. Deze kleuren zie je terug in je marketingkalender.
- De campagne eigenaar: degene die verantwoordelijk voor de marketingcampagne is.
- De begin- en einddatum van je marketingcampagne.
- Het campagnedoel. Bijvoorbeeld 300 nieuwe contacten. Een hogere naamsbekendheid van je product of merk. Of € 50.000,- meer omzet.
- De doelgroep van de campagne, zodat je helder hebt op wie je de campagne richt.
- Aanvullende notities voor andere belangrijke campagnegegevens.
Eigenschappen zijn velden, waarmee je informatie in je CRM-records opslaat. In de eigenschap 'plaats' staat bijvoorbeeld 'Dordrecht'. En in de eigenschap 'bedrijfsnaam' bijvoorbeeld 'Systony'. Voor je marketingcampagnes heb je ook eigenschappen nodig. Met 'custom' eigenschappen sla je de informatie op, die bij jouw marketingcampagne past. Vervolgens kun je de gegevens naar wens organiseren en erop rapporteren.
👉 TIP: Misschien vind je dit blog interessant? CRM Customization in HubSpot: wat zijn je mogelijkheden?
In je marketingkalender houd je alle activiteiten van je lopende marketingcampagnes bij. Per dag, week of maand. Het is ook mogelijk om op bepaalde marketingactiviteiten te filteren. Bijvoorbeeld op de blogs en de sociale media berichten die gepland zijn.
Tenslotte zijn er ook nog allerlei filter mogelijkheden. Filter bijvoorbeeld op teams met toegang tot je marketingcampagnes. Op CRM-gebruikers die je marketingcampagnes hebben gemaakt. Op toegewezen campagne eigenaren, de begin- en einddatum van je campagnes en de budgetten. Noem het maar op. Er is van alles mogelijk.
Uiteraard kun je de effectiviteit van je marketingcampagnes ook meten en vergelijken. Op je campagne dashboard vergelijk je maximaal 10 verschillende marketingcampagnes met elkaar. Wil je meer gedetailleerde informatie van 1 specifieke campagne hebben? Dan zoom je eenvoudig op de details in.
👉 TIP: Gebruik een campagnesjabloon voor het opzetten van je eerste campagnes in HubSpot. Je kunt uit 12 sjablonen kiezen, die zich op een specifiek campagnedoel richten. Bijvoorbeeld om klanten van verlaten winkelwagentjes aan te moedigen om hun aankopen af te ronden. Of om inschrijvingen voor je webinar te genereren.
Meer over HubSpot weten?
In je campagnetool heb je dus alle belangrijke campagnegegevens netjes bij elkaar. Van alle marketinginspanningen die je team uitvoert tot de ROI daarvan. Zodat je weet hoe effectief je marketinginput is. En welke marketingstrategie het meeste rendement oplevert.
Daarnaast beschikt HubSpot over allerlei (AI-aangedreven) tools om je campagnes zo snel en efficiënt mogelijk op te zetten. Zoals:
- A/B-testen om je content te testen.
- AI Contentmaker om snel nieuwe content te maken.
- Content Remix om bestaande content snel te hergebruiken met AI.
- Brand Voice om je merkidentiteit met AI-aangedreven content te behouden.
- AI-aangedreven SEO-tool voor je zoekmachine optimalisatie.
Meer over de mogelijkheden van HubSpot weten? Download hieronder ons productoverzicht met de belangrijkste tools van alle hubs.
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)