Deel artikel
Hoe maak je effectieve landingspagina’s voor leadgeneratie met AI?
door Floris van Muijen op 23-4-24 12:20
Stel dat je op LinkedIn een interessant gratis e-book tegenkomt. Waarin 10 directe oplossingen voor jouw probleem staan. Je klikt op de link en vervolgens kom je op een homepage terecht. Maar naar het e-book moet je zoeken. Haak je dan af? Ik zou dat wel doen.
Als je gelijk op een landingspagina terecht komt dan is dat probleem er niet. Landingspagina’s zijn namelijk ontworpen om specifieke websitebezoekers naar leads te converteren. Heb je mensen met een belofte naar je website gelokt? Dan is de kans groter dat ze op je landingspagina converteren dan op je homepage.
In dit artikel ontdek je wat landingspagina’s precies zijn. En hoe je ze met AI effectief maakt voor leadgeneratie.
Wat is een landingspagina?
Met een landingspagina of bestemmingspagina moedig je jouw websitebezoekers tot actie aan. In ruil voor gegevens, zoals een naam en een e-mailadres. Bijvoorbeeld om een e-book, whitepaper of app te downloaden. Om een promotiecode te krijgen. Of om zich voor een gratis advies, proefperiode, cursus of evenement in te schrijven.
Het doel van (de meeste) landingspagina’s is om nieuwe leads te genereren. Ze zijn daarom vaak onderdeel van een leadgeneratie campagne. Op een landingspagina maak je het zo makkelijk mogelijk om te reageren. Bijvoorbeeld met een aanlokkelijke CTA (call-to-action) of een formulier. Op verschillende plekken neem je linkjes op om je doelgroep ernaartoe te trekken. Bijvoorbeeld in je:
- Blogs
- Online advertenties
- E-mail campagnes
- Sociale media berichten
Je zet je landingspagina’s voor een specifieke (tijdelijke) campagne in. Ze staan daarom los van je website. Voor informatieve doeleinden gebruik je jouw ‘gewone’ websitepagina’s. Zoals je homepage en je ‘over ons’-pagina. Homepages zijn super om direct verkeer aan te trekken. Maar het is prettiger als je toekomstige kopers gelijk op je landingspagina’s terecht komen. Landingspagina’s zijn daarom vaak alleen via e-mails, advertenties en links toegankelijk.
👉 TIP: De mensen die hun gegevens achterlaten zijn in jouw producten en/of diensten geïnteresseerd. Volg ze daarom slim op. Bijvoorbeeld met de tools van de Marketing Hub en de Sales Hub van HubSpot. Zoals leadsegmentatie, gepersonaliseerde lead nurturing, leadkwalificatie en sales sequences.
Hoe maak je effectieve landingspagina's?
Iedere landingspagina die je maakt moet waardevol voor je doelgroep zijn. Anders bereik je er waarschijnlijk weinig mee. De beste landingspagina’s bevatten beknopte informatie over 1 specifiek onderwerp. Alles draait namelijk om de conversie. Je wilt er daarom zo min mogelijk afleiding op hebben.
Stel dat je marketingcampagne om een e-book draait. Dan focus je daar op je landingspagina op. Hierdoor weten geïnteresseerde mensen wat ze ontvangen als ze hun contactgegevens delen. Natuurlijk houd je hierbij wel rekening met de behoeften, problemen, pijnpunten en interesses van je buyer persona’s.
Richt je bijvoorbeeld op jouw oplossingen voor hun pijnpunten. En vertel hoe jouw oplossing de pijn wegneemt. Het is extra sterk als je er sociaal bewijs bij hebt. Zoals klantcases, klantlogo’s en feedback van klanten.
👉 TIP: Gebruik kleuren die conversie stimuleren. En laat vast wat inhoud zien van de informatie die je leads ontvangen. Zo zien je websitebezoekers de waarde.
Met de volgende elementen maak je een effectieve bestemmingspagina:
- Een duidelijke en herkenbare kop (en subkop), die overeenkomt met wat mensen al gezien hebben. Heb je bijvoorbeeld op Facebook over een bepaalde promotiecode gecommuniceerd? Dan neem je dat precies zo op in je titel. Nu zien mensen gelijk dat ze op de juiste plek zijn terecht gekomen. Tijdens het conversiepad is je boodschap dus overal hetzelfde.
- Een korte en overtuigende beschrijving van wat je aanbiedt. Neem hierin een paar voordelen op. Mensen moeten meteen weten wat het hen oplevert.
- Een kort en bondig formulier waar je alleen de noodzakelijke gegevens mee opvraagt. Of eventueel een gepersonaliseerde call-to-action met daarachter het formulier. Zorg ervoor dat het formulier gelijk zichtbaar is en dat scrollen niet nodig is. Een e-mailadres en naam zijn meestal voldoende om op te vragen.
Dit zijn een paar goede voorbeelden van CTA’s met actiewerkwoorden voor op een landingspagina:
★ Abonneer je op onze nieuwsbrief
★ Download de kortingsbon
★ Schrijf je in voor het webinar - Verduidelijkende afbeeldingen en/of video’s.
- Ondersteunend bewijs, zoals klantlogo’s, certificeringen, klantcases, het aantal downloads, beveiligingsbadges, etc.
👉 TIP: Leid je jouw websitebezoekers na het invullen van een formulier naar een bedankpagina toe? Dan zien je bezoekers dat ze krijgen wat je beloofd hebt. Je kunt je leads gelijk interesseren voor andere relevante content. Bedanken laat bovendien een goed gevoel achter.
Het draait er vooral om dat je duidelijk maakt waar je landingspagina over gaat. En wat je wilt dat jouw websitebezoekers erop doen. Zijn je landingspagina en het formulier erop lang? Dan vullen mensen het minder snel in. Beperk je dus echt tot de noodzakelijke informatie.
Zorg ook voor een logische volgorde van alle landingspagina-elementen. En beperk het aantal uitgangen op je bestemmingspagina, zodat mensen niet afgeleid raken. Verwijder bijvoorbeeld de websitenavigatie.
Schrijf zoals je tegen echte klanten spreekt. Benoem de voordelen van je oplossing. Verwijs of citeer naar statistieken die je boodschap ondersteunen. Gebruik triggers naast je CTA’s om het laatste beetje twijfel weg te halen. Zoals:
- Gemakkelijk afmelden
- Geld terug garantie
- Tot 3 mei 2024 beschikbaar
- Het laatste exemplaar
- De laagste prijs.
En bouw zo vertrouwen bij je doelgroep op.
👉 TIP: Maak een landingspagina waarop je websitebezoekers zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven. En voeg hiervoor een CTA aan je blogs toe. Zo blijven ze up-to-date als ze dat willen.
De landingspagina-tool van HubSpot
Met HubSpot aantrekkelijke landingspagina’s bouwen is simpel. Dankzij de handige drag&drop editor (slepen en neerzetten) komen ze voor je ogen tot leven. Op ieder apparaattype zien je landingspagina’s er prachtig uit.
Wil je het jezelf nóg makkelijker maken? Gebruik dan een van de vele sjablonen uit de sjabloonbibliotheek van HubSpot. Deze ontwerpen zijn al geoptimaliseerd voor conversie op mobiele apparaten.
Met de geïntegreerde AI-aangedreven copywritingtool genereer je snel de meest aantrekkelijke teksten. Van de hoofdtekst tot de titels en de metabeschrijving voor je zoekmachineoptimalisatie. Het is zelfs mogelijk om er met AI-gegenereerde afbeeldingen aan toe te voegen. Daarnaast maak je razendsnel calls-to-action met de handige AI-aangedreven CTA-tool.
Je landingspagina’s zijn dynamisch als je dat wilt. Je kunt ze namelijk aansturen met de informatie uit je CRM-database. Bijvoorbeeld op basis van de locatie, het apparaat, de levenscyclusfase en de contactgegevens van je websitebezoeker. Met de ingebouwde personalisatie hebben jouw klanten het gevoel dat je ze rechtstreeks aanspreekt.
👉 TIP: Maak gebruik van de AI-aangedreven Campagne Assistent. En genereer je landingspagina’s binnen enkele minuten.
De integratie met HubSpot Smart CRM heeft nog een voordeel. De data in jouw CRM-database blijft automatisch schoon en up-to-date. De CRM-software houdt namelijk alle interactie met je contacten bij. En registreert nieuwe contacten onmiddellijk voor je. De CRM-analytics geven je een geweldig inzicht in wie je landingspagina’s bezoeken. En wat je websitebezoekers erop doen.
Op een marketing dashboard met rapportages ontdek je welke landingspagina’s het beste presteren. En welke landingspagina’s nog geoptimaliseerd moeten worden. Bijvoorbeeld omdat je er wel websiteverkeer op ontvangt. Maar mensen je landingspagina al verlaten voordat ze het formulier hebben ingevuld. Voor je nieuwe landingspagina’s gebruik je natuurlijk jouw opgedane kennis.
👉 TIP: Koppel een heatmapping-tool zoals Hotjar aan HubSpot. Hiermee maak je inzichtelijk hoe mensen zich over je pagina bewegen.
Ook ontdek je aan welke leadgeneratiekanalen jouw websitebezoekers de voorkeur geven. Zodat je precies weet waar je jouw marketingmiddelen moet promoten. Daarnaast geeft de ingebouwde SEO-tool je allerlei tips om je landingspagina’s te verbeteren.
Tenslotte kun je er ook nog A/B-testen op loslaten. Waarbij je 2 variaties van een landingspagina uittest. En automatisch verder gaat met de populairste variant. Je kunt allerlei elementen uittesten. Zoals koppen, kleuren, afbeeldingen, triggers, formulierlengten en meer.
👉 TIP: Verzamel informatie met slimme dynamische formulieren. Hiermee hoef je maar 1x dezelfde vraag te stellen. De formulierentool is onderdeel van de Marketing Hub.
Met AI complete landingspagina’s genereren
Wil je nog meer werk aan AI uitbesteden? Dan kan HubSpot AI ook complete landingspagina’s voor je creëren. Die volledig op je landingspagina-doelen zijn afgestemd. In de taal van je keuze. Hoe? Schrijf een gerichte prompt (AI-opdracht). Daarna komt HubSpot AI gelijk met een voorstel voor de content. Compleet met tekst, afbeeldingen, dynamische formulieren en koppelingen voor je events.
Wat HubSpot hiervoor nodig heeft? Je branche, je bedrijfsnaam en een beschrijving van je landingspagina-doel. Wat aanvullende informatie over je bedrijf, doelgroep, producten en services. En je website moet aan je HubSpot-platform gekoppeld zijn. Dat is alles!
Is de tekst niet perfect? Dan pas je de content eenvoudig met de AI-aangedreven contentmaker aan. Zo vraag je de AI-tool bijvoorbeeld om je tekst te herschrijven, uit te breiden of te comprimeren. En om de tone-of voice aan te passen. Binnen no time is je nieuwe landingspagina gereed!
👉 TIP: Bied je downloadbare content aan? Zoals een e-book of een video, die achter slot en grendel zit? Dan voeg je deze content eenvoudig aan je landingspagina of bedankpagina toe.
Effectieve landingspagina’s met HubSpot maken
Zo, nu weet je wat landingspagina's precies zijn. Hoe je effectieve bestemmingspagina's maakt. Hoe de landingspagina-tool van HubSpot je daarbij ondersteunt. Hoe je er met AI sneller content voor maakt. En hoe je met HubSpot AI complete landingspagina's genereert.
De landingspagina-tool is onderdeel van de Content Hub. Waar nog veel meer handige (AI-aangedreven) functies voor leadgeneratie in zitten. Die mogelijkheden schaal je ook nog eens makkelijk op. Hiervoor combineer je de tools van de Content Hub met die van de andere hubs.
Wil je de software zien? Plan vrijblijvend een afspraak in mijn agenda. Dan laat ik je alle tools zien!
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)