HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe maak je effectieve landingspagina’s voor leadgeneratie met AI?

Hoe maak je effectieve landingspagina’s voor leadgeneratie met AI?
9:38

Hoe maak je effectieve landingspaginas voor leadgeneratie met AI

Stel dat je op LinkedIn een interessant gratis e-book tegenkomt. Waarin 10 directe oplossingen voor jouw probleem staan. Je klikt op de link en vervolgens kom je op een homepage terecht. Maar naar het e-book moet je zoeken. Haak je dan af? Ik zou dat wel doen.

Als je gelijk op een landingspagina terecht komt dan is dat probleem er niet. Landingspagina’s zijn namelijk ontworpen om specifieke websitebezoekers naar leads te converteren. Heb je mensen met een belofte naar je website gelokt? Dan is de kans groter dat ze op je landingspagina converteren dan op je homepage.

In dit artikel ontdek je wat landingspagina’s precies zijn. En hoe je ze met AI effectief maakt voor leadgeneratie

Wat is een landingspagina?

Voorbeeld van een landingspagina met de landingspagina-tool van HubSpot

Met een landingspagina of bestemmingspagina moedig je jouw websitebezoekers tot actie aan. In ruil voor gegevens, zoals een naam en een e-mailadres. Bijvoorbeeld om een e-book, whitepaper of app te downloaden. Om een promotiecode te krijgen. Of om zich voor een gratis advies, proefperiode, cursus of evenement in te schrijven. 

Het doel van (de meeste) landingspagina’s is om nieuwe leads te genereren. Ze zijn daarom vaak onderdeel van een leadgeneratie campagne. Op een landingspagina maak je het zo makkelijk mogelijk om te reageren. Bijvoorbeeld met een aanlokkelijke CTA (call-to-action) of een formulier. Op verschillende plekken neem je linkjes op om je doelgroep ernaartoe te trekken. Bijvoorbeeld in je:

Je zet je landingspagina’s voor een specifieke (tijdelijke) campagne in. Ze staan daarom los van je website. Voor informatieve doeleinden gebruik je jouw ‘gewone’ websitepagina’s. Zoals je homepage en je ‘over ons’-pagina. Homepages zijn super om direct verkeer aan te trekken. Maar het is prettiger als je toekomstige kopers gelijk op je landingspagina’s terecht komen. Landingspagina’s zijn daarom vaak alleen via e-mails, advertenties en links toegankelijk.

👉 TIP: De mensen die hun gegevens achterlaten zijn in jouw producten en/of diensten geïnteresseerd. Volg ze daarom slim op. Bijvoorbeeld met de tools van de Marketing Hub en de Sales Hub van HubSpot. Zoals leadsegmentatie, gepersonaliseerde lead nurturing, leadkwalificatie en sales sequences.

Nieuwe call-to-action

Hoe maak je effectieve landingspagina's?

Iedere landingspagina die je maakt moet waardevol voor je doelgroep zijn. Anders bereik je er waarschijnlijk weinig mee. De beste landingspagina’s bevatten beknopte informatie over 1 specifiek onderwerp. Alles draait namelijk om de conversie. Je wilt er daarom zo min mogelijk afleiding op hebben. 

Stel dat je marketingcampagne om een e-book draait. Dan focus je daar op je landingspagina op. Hierdoor weten geïnteresseerde mensen wat ze ontvangen als ze hun contactgegevens delen. Natuurlijk houd je hierbij wel rekening met de behoeften, problemen, pijnpunten en interesses van je buyer persona’s.

Richt je bijvoorbeeld op jouw oplossingen voor hun pijnpunten. En vertel hoe jouw oplossing de pijn wegneemt. Het is extra sterk als je er sociaal bewijs bij hebt. Zoals klantcases, klantlogo’s en feedback van klanten.

👉 TIP: Gebruik kleuren die conversie stimuleren. En laat vast wat inhoud zien van de informatie die je leads ontvangen. Zo zien je websitebezoekers de waarde. 

Met de volgende elementen maak je een effectieve bestemmingspagina:

  • Een duidelijke en herkenbare kop (en subkop), die overeenkomt met wat mensen al gezien hebben. Heb je bijvoorbeeld op Facebook over een bepaalde promotiecode gecommuniceerd? Dan neem je dat precies zo op in je titel. Nu zien mensen gelijk dat ze op de juiste plek zijn terecht gekomen. Tijdens het conversiepad is je boodschap dus overal hetzelfde.

  • Een korte en overtuigende beschrijving van wat je aanbiedt. Neem hierin een paar voordelen op. Mensen moeten meteen weten wat het hen oplevert.
     
  • Een kort en bondig formulier waar je alleen de noodzakelijke gegevens mee opvraagt. Of eventueel een gepersonaliseerde call-to-action met daarachter het formulier. Zorg ervoor dat het formulier gelijk zichtbaar is en dat scrollen niet nodig is. Een e-mailadres en naam zijn meestal voldoende om op te vragen.

    Dit zijn een paar goede voorbeelden van CTA’s met actiewerkwoorden voor op een landingspagina:

    Abonneer je op onze nieuwsbrief
    ★ Download de kortingsbon
    ★ Schrijf je in voor het webinar

  • Verduidelijkende afbeeldingen en/of video’s.

  • Ondersteunend bewijs, zoals klantlogo’s, certificeringen, klantcases, het aantal downloads, beveiligingsbadges, etc.

👉 TIP: Leid je jouw websitebezoekers na het invullen van een formulier naar een bedankpagina toe? Dan zien je bezoekers dat ze krijgen wat je beloofd hebt. Je kunt je leads gelijk interesseren voor andere relevante content. Bedanken laat bovendien een goed gevoel achter.

Het draait er vooral om dat je duidelijk maakt waar je landingspagina over gaat. En wat je wilt dat jouw websitebezoekers erop doen. Zijn je landingspagina en het formulier erop lang? Dan vullen mensen het minder snel in. Beperk je dus echt tot de noodzakelijke informatie. 

Voorbeeld van een landingspagina in HubSpot

Zorg ook voor een logische volgorde van alle landingspagina-elementen. En beperk het aantal uitgangen op je bestemmingspagina, zodat mensen niet afgeleid raken. Verwijder bijvoorbeeld de websitenavigatie.

Schrijf zoals je tegen echte klanten spreekt. Benoem de voordelen van je oplossing. Verwijs of citeer naar statistieken die je boodschap ondersteunen. Gebruik triggers naast je CTA’s om het laatste beetje twijfel weg te halen. Zoals:

  • Gemakkelijk afmelden
  • Geld terug garantie
  • Tot 3 mei 2024 beschikbaar
  • Het laatste exemplaar
  • De laagste prijs. 

En bouw zo vertrouwen bij je doelgroep op.

👉 TIP: Maak een landingspagina waarop je websitebezoekers zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven. En voeg hiervoor een CTA aan je blogs toe. Zo blijven ze up-to-date als ze dat willen. 

De landingspagina-tool van HubSpot 

Ontdek de landingspagina-tool van HubSpotMet HubSpot aantrekkelijke landingspagina’s bouwen is simpel. Dankzij de handige drag&drop editor (slepen en neerzetten) komen ze voor je ogen tot leven. Op ieder apparaattype zien je landingspagina’s er prachtig uit. 

Wil je het jezelf nóg makkelijker maken? Gebruik dan een van de vele sjablonen uit de sjabloonbibliotheek van HubSpot. Deze ontwerpen zijn al geoptimaliseerd voor conversie op mobiele apparaten. 

Landingspagina sjablonen in HubSpot
Met de geïntegreerde AI-aangedreven copywritingtool genereer je snel de meest aantrekkelijke teksten. Van de hoofdtekst tot de titels en de metabeschrijving voor je zoekmachineoptimalisatie. Het is zelfs mogelijk om er met AI-gegenereerde afbeeldingen aan toe te voegen. Daarnaast maak je razendsnel calls-to-action met de handige AI-aangedreven CTA-tool.

Je landingspagina’s zijn dynamisch als je dat wilt. Je kunt ze namelijk aansturen met de informatie uit je CRM-database. Bijvoorbeeld op basis van de locatie, het apparaat, de levenscyclusfase en de contactgegevens van je websitebezoeker. Met de ingebouwde personalisatie hebben jouw klanten het gevoel dat je ze rechtstreeks aanspreekt.  

👉 TIP: Maak gebruik van de AI-aangedreven Campagne Assistent. En genereer je landingspagina’s binnen enkele minuten. 

De integratie met HubSpot Smart CRM heeft nog een voordeel. De data in jouw CRM-database blijft automatisch schoon en up-to-date. De CRM-software houdt namelijk alle interactie met je contacten bij. En registreert nieuwe contacten onmiddellijk voor je. De CRM-analytics geven je een geweldig inzicht in wie je landingspagina’s bezoeken. En wat je websitebezoekers erop doen. 

Website statistiek van HubSpot
Op een marketing dashboard met rapportages ontdek je welke landingspagina’s het beste presteren. En welke landingspagina’s nog geoptimaliseerd moeten worden. Bijvoorbeeld omdat je er wel websiteverkeer op ontvangt. Maar mensen je landingspagina al verlaten voordat ze het formulier hebben ingevuld. Voor je nieuwe landingspagina’s gebruik je natuurlijk jouw opgedane kennis.

👉 TIP: Koppel een heatmapping-tool zoals Hotjar aan HubSpot. Hiermee maak je inzichtelijk hoe mensen zich over je pagina bewegen. 

Ook ontdek je aan welke leadgeneratiekanalen jouw websitebezoekers de voorkeur geven. Zodat je precies weet waar je jouw marketingmiddelen moet promoten. Daarnaast geeft de ingebouwde SEO-tool je allerlei tips om je landingspagina’s te verbeteren.

Tenslotte kun je er ook nog A/B-testen op loslaten. Waarbij je 2 variaties van een landingspagina uittest. En automatisch verder gaat met de populairste variant. Je kunt  allerlei elementen uittesten. Zoals koppen, kleuren, afbeeldingen, triggers, formulierlengten en meer. 

👉 TIP: Verzamel informatie met slimme dynamische formulieren. Hiermee hoef je maar 1x dezelfde vraag te stellen. De formulierentool is onderdeel van de Marketing Hub.

Effectieve landingspagina’s met HubSpot maken

Zo, nu weet je wat landingspagina's precies zijn. Hoe je effectieve bestemmingspagina's maakt. Hoe de landingspagina-tool van HubSpot je daarbij ondersteunt. En hoe je er met AI sneller content voor maakt.

De landingspagina-tool is onderdeel van de Content Hub. Waar nog veel meer handige (AI-aangedreven) functies voor leadgeneratie in zitten. Die mogelijkheden schaal je ook nog eens makkelijk op. Hiervoor combineer je de tools van de Content Hub met die van de andere hubs. 

Wil je de software zien? Plan vrijblijvend een afspraak in mijn agenda. Dan laat ik je alle tools zien!

Ontvang updates per email