HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe verbeter je jouw SEO-positie met AI in de Hubspot SEO-tool?

Hoe verbeter je jouw SEO-positie met AI in de Hubspot SEO-tool?
15:40

Hoe verbeter je jouw SEO-positie met AI in de Hubspot SEO-tool

Scoort je website hoog in de zoekmachines op relevante zoekwoorden? Dan is de kans groter dat mensen je website bezoeken. En daarom is het knetterbelangrijk om bovenin de zoekresultaten te komen. Hoe vinden je (toekomstige) klanten anders jouw organisatie? 

Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Met Search Engine Optimization (SEO). Oftewel zoekmachine optimalisatie. Alleen is dat vaak niet zo makkelijk. Gelukkig haal je met een goede AI-aangedreven SEO-tool meer uit je organische vindbaarheid. Waarom?

Hiermee:

  • Vind je in een handomdraai de juiste zoekwoorden voor je content.
  • Schrijf je razendsnel een goede meta-beschrijving en SEO-titel.
  • Bouw je makkelijker autoriteit op in de zoekmachines.
  • Ontdek je eenvoudig welke content wel en niet werkt.

Hieronder leg ik je eerst uit wat SEO precies is en hoe het werkt. Daarna vertel ik je hoe je jouw SEO-positie verbetert. En hoe AI in de SEO-tool van HubSpot je ermee helpt.

Wat is SEO en hoe werkt het?

Hoe bereik je een hoge SEO-positie in GoogleMet SEO verbeter je de positie van je onbetaalde websitecontent in de zoekresultaten van zoekmachines. Het doel hiervan is om meer websitebezoekers aan te trekken. En om de kans op conversie op je website te vergroten.

Stel dat je meer over AI-aangedreven SEO-tools wilt weten. En dat je dit in Google of een andere zoekmachine opzoekt. Wat gebeurt er dan? 

Om je de meest relevante zoekresultaten voor te schotelen gebruiken deze zoekmachines algoritmen. De meest populaire en relevante content komt hierdoor bovenaan te staan. Los van de gesponsorde content natuurlijk. Bij SEO gaat het alleen om de onbetaalde content.

Op je website voer je daarom allerlei activiteiten uit om beter vindbaar te worden. Dit noem je on page SEO. Voor een goede on page SEO-positie zijn er veel belangrijke elementen, zoals:

Zoekwoorden

Voor een goede on page SEO gebruik je relevante zoekwoorden waar je doelgroep naar zoekt. Deze zoekwoorden neem je in de eerste 100 woorden van je content op. In de laatste alinea van je pagina neem je jouw zoekwoorden ook op. Zo ontdekt Google namelijk makkelijker wat het onderwerp van je pagina is.

Semantische zoekwoorden zijn andere varianten en synoniemen van je zoekwoorden. Het is ook belangrijk om die toe te voegen. Hiermee kunnen zoekmachines de relevantie van je pagina’s beter bepalen. Bijvoorbeeld als je zoekwoord meerdere betekenissen heeft. 

Title tags

Neem je zoekwoorden altijd in de paginatitel op. Hiervoor gebruik je een H1-kop. Voor je tussenkopjes gebruik je eerder H2 of H3. Ook in enkele tussenkopjes laat je jouw zoekwoorden terugkomen.

Google hecht meer waarde aan de woorden aan het begin van een paginatitel of tussenkop. Dus probeer je zoekwoorden altijd aan het begin van je koppen te zetten. 

Lengte van de content 

Lange content scoort meestal beter, omdat er uitgebreidere informatie in staat. Hierdoor blijven websitebezoekers vaak langer op je website. En ook dat is een ranking factor. Bij een langere verblijftijd is je content namelijk meer de moeite waard. Hiervoor is het trouwens ook slim om video’s aan je websitepagina’s toe te voegen!

👉 TIP: Je content moet vooral ook relevant zijn. Dus maak geen extra lange teksten vanwege de lengte. Waarin je allemaal informatie herhaalt of op een andere manier verwoordt.

Metatitels en meta-beschrijvingen

Voorbeeld van een metatitel en metabeschrijving in Google

Je metatitel en meta-beschrijving vormen samen een soort verkooppitch voor je websitepagina. Je ziet ze meestal terug in de zoekresultaten van zoekmachines. Deze SEO-elementen gebruiken zoekmachines om het onderwerp van je pagina te begrijpen. En om je websitepagina te ranken. 

Met je meta-informatie vertel je waarom de websitepagina nuttig voor je lezer is. Vindt je websitebezoeker niet wat je in de meta-beschrijving hebt beloofd? Dan klikt de persoon snel weer weg. Daar heb je niets aan. Het is nog slecht voor je ranking ook.

Kruip daarom in de huid van de personen die informatie zoeken. Welke vragen hebben ze? Welke antwoorden zoeken ze? Hoe kan jouw inhoud daarbij helpen? Beantwoord deze vragen in je meta-beschrijving. Bijvoorbeeld met een oplossing of met een voordeel. 

Alt-tags

Kunnen je afbeeldingen niet worden getoond? Dan verschijnen de alt-tags. Daarnaast helpen alt-tags bij de gebruikservaring van mensen, die niet goed kunnen zien. Bijvoorbeeld als zij een schermlezer gebruiken. Met goede alt-tags begrijpen zij het doel van je afbeeldingen. Zonder dat ze die hoeven te zien. 

Zoekmachines zien alleen de bestandsnamen van je afbeeldingen. Alt-tags helpen zoekmachines om je afbeeldingen te begrijpen. En ook om het onderwerp van je pagina beter te bepalen. Met goede alt-tags worden je afbeeldingen eerder in de afbeelding-zoekresultaten opgenomen.

Voeg daarom altijd korte beschrijvende alt-tags aan je afbeeldingen toe. Van maximaal 125 tekens.

URL’s

Neem je zoekwoorden altijd op in de URL van je pagina. En zorg ervoor dat je URL zo kort mogelijk is. Dan is je URL namelijk makkelijker leesbaar voor de zoekmachines.

Linkstructuur van je website

Link je naar relevante linkjes van anderen over hetzelfde onderwerp? (externe links) Dan geef je zoekmachines meer informatie om het onderwerp van jouw content te bepalen. 

Ook interne links helpen je om je ranking te verbeteren. Ze helpen de zoekmachines namelijk om de gelinkte pagina’s te vinden en te crawlen. En om de relevantie tussen deze pagina’s te bepalen. Neem daarom altijd minimaal 2-4 interne linkjes op.

De anchors (linkwoorden) zijn hierbij wel relevant. Zij geven namelijk duidelijkheid over de content op de gelinkte pagina's. 

Backlinks

Backlinks zijn relevante links van andere websites, die naar jouw content verwijzen. Zoekmachines gebruiken ze om de autoriteit van je website te bepalen. Hierbij vindt Google 2 dingen belangrijk:

  • Het aantal backlinks.
  • De kwaliteit van de backlinks.

Links van betrouwbare, populaire en autoritaire websites zijn goed. Als ze tenminste over een relevant onderwerp gaan. Niet-relevante links met een lage kwaliteit werken juist averechts.

Met al deze SEO-elementen bepalen zoekmachines welke content bovenaan komt. Daarnaast kijken ze naar andere factoren. Bijvoorbeeld waar jouw website over gaat. Hoe je website is opgebouwd. Hoe snel je website laadt. Hoe mobielvriendelijk je website is. Hoe je websitebezoekers zich gedragen. Hoe belangrijk je website voor websitebezoekers is. En hoe relevant, betrouwbaar en geloofwaardig je informatie overkomt.

Met je SEO wil je relevante websitebezoekers aantrekken. Mensen die nodig hebben wat jij verkoopt of levert. Mensen die oprecht in jouw producten en/of diensten geïnteresseerd zijn. En die klanten kunnen worden. SEO begint daarom met een goed zoekwoordenonderzoek. Hierbij onderzoek je naar welke onderwerpen en zoekwoorden je (toekomstige) kopers zoeken. Vervolgens maak je content, die hier zo goed mogelijk op aansluit.

Nieuwe call-to-action

Hoe verbeter je jouw SEO-positie?

Wat je moet doen om goede SEO-resultaten te behalenKomen jouw websitepagina’s bij veel relevante zoekopdrachten naar boven? Dan heeft dit een positief effect op je website autoriteit. Vooral als mensen veel op jouw content klikken.

Een lage zichtbaarheid heeft dat juist niet. SEO is dan ook een belangrijk onderdeel van inbound marketing. En dat is waar het bij de HubSpot Marketing Hub (marketingsoftware) allemaal om draait.

Je verbetert je SEO-positie door:

  • Goede en relevante zoekwoorden voor je content te kiezen. En je on page SEO te optimaliseren met de belangrijkste SEO-elementen.

  • Relevante backlinks te verzamelen. Zijn dit geloofwaardige links? Hoe is de kwaliteit van de content van deze links?

  • Goede en relevante content te maken. Kom je als een expert met ervaring over? Zien anderen je als een autoriteit? Is je content van je website uniek, geloofwaardig en actueel? Hoe betrouwbaar komt je website over?

    Voor Google bevat een betrouwbare website een mix van expertise (opleiding, praktijkervaring, referenties), persoonlijke ervaring en autoriteit.

  • Een gebruiksvriendelijke website op te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

    ⋆ Websitestructuur
    Navigatie
    ⋆ Pillarpagina's waarop je jouw belangrijkste onderwerpen clustert (topic clusters)
    ⋆ Laadsnelheid
    ⋆ Mobielvriendelijkheid
    ⋆ Paginalengtes
    ⋆ Korte URL’s
    ⋆ Werkende interne en externe links
    ⋆ Sitemap
    ⋆ Robot.txt bestand
    ⋆ Overal unieke content 
    ⋆ Content die voor zoekmachines goed leesbaar is

Brede zoekwoorden die over het hele aankooptraject gaan hebben meestal een hoge klikfrequentie. Zoekwoorden voor een kleinere doelgroep scoren meestal minder klikken. Zeker als ze over onderwerpen gaan, die pas later in het traject aan bod komen. 

Maar juist omdat ze specifieker zijn converteren deze zoekwoorden soms eerder. Daarom is het juist goed om ook zoekwoorden met een lager zoekvolume te gebruiken. Als ze de kans op conversie maar vergroten. Met jouw content beantwoord je de vragen van je websitebezoekers over deze zoekwoorden.

Content verschijnt tussen de zoekresultaten wanneer zoekmachines je webpagina hebben gevonden en geïndexeerd. Maar het duurt soms nog heel lang voordat je effect ziet van je SEO-inspanningen. Bovendien zijn er regelmatig algoritmewijzigingen bij zoekmachines en verandert de contentconcurrentie. De ranking van je content verandert daarom over de tijd.
 
Door AI-aangedreven contentwriters verandert SEO. Er komt namelijk steeds meer AI-gegenereerde content bij die SEO-geoptimaliseerd is. Deze artikelen bevatten vaak effectievere inhoud. Zoals de content die je met de AI-aangedreven Content Assistant van HubSpot maakt.

Hoe zorg je er dan toch voor dat jouw content bovenaan komt? Vooral door er persoonlijke kennis en ervaringen aan toe te voegen. Informatie die nieuw, relevant en uniek is. Algoritmen kunnen namelijk geen meningen en visies creëren. Ze herhalen alleen maar wat er al is geschreven.

4 Voordelen van de AI-aangedreven SEO-tool van HubSpot

De belangrijkste voordelen van de AI-aangedreven SEO-tool van HubSpotMet de AI-aangedreven SEO-tool van HubSpot geef je jouw SEO een boost. Zo krijg je een lijst met op te lossen SEO-problemen. Geprioriteerd naar belangrijkheid. Hierbij vertelt HubSpot je waarom deze issues zo belangrijk zijn. 

De AI-aangedreven SEO-tool van HubSpot is in je content management tools geïntegreerd. Zoals:

  • Het CMS waarmee je jouw eigen professionele website bouwt.
  • De blogtool waarmee je jouw blogs op je website publiceert. De AI-contentwriter geneert hierin zelfs complete SEO-proof blogs voor je.
  • De tool voor het maken van succesvolle landingspagina's voor op je website. 

Dit zijn de 4 belangrijkste voordelen van de AI-aangedreven SEO-tool:

Voordeel 1: Aanbevelingen voor een hogere SEO-positie in Google

Voorbeeld SEO-aanbevelingen met AI van HubSpot (1)

In de AI-aangedreven SEO-tool ontvang je allerlei SEO-aanbevelingen voor content optimalisatie. Voor je website die je met de HubSpot CMS Hub hebt gemaakt. Of voor je websitepagina’s, die je buiten HubSpot om host. Bijvoorbeeld een gekoppelde website in Wordpress.

HubSpot vertelt je meteen welke SEO-aanbevelingen de grootste impact op je SEO-positie hebben. Zodat je met jouw content makkelijker een hoge autoriteit in de zoekmachines opbouwt. En hiermee meer en betere leads naar je website toetrekt. 

SEO-aanbevelingen van HubSpot voor je website content

Voordeel 2: Vind SEO-onderwerpen waarmee je scoort

Een goed SEO-onderwerp vinden met AI

Deel je de content op je website op inhoud in? Dan belonen de zoekmachines je daarvoor. Zo is het bijvoorbeeld slim om met speciale pillarpagina’s te werken. Dit zijn pagina’s met hoofdthema’s waar je gerelateerde content naartoe linkt. Topic clusters noem je dit. De belangrijkste pillarpagina op onze website is bijvoorbeeld: ‘Wat is HubSpot’. 

In je SEO-tool zie je hoeveel autoriteit je op je topic clusters hebt. Je krijgt ook aanbevelingen voor nieuwe topic clusters. Bovendien vertelt de SEO-tool je welke pagina’s je aan je topic clusters moet linken. Dit noem je subtopics. In je subtopics beantwoord je de vragen, die je lezers van je pillarpagina’s hebben. Alle andere relevante websitecontent link je aan je pillarpagina’s en je subtopic pagina’s.

Aanbevelingen voor topic clusters en pillarpages in HubSpot (1)
Dan is er ook nog de AI-aangedreven contenttool van HubSpot: de AI Content Assistant. Daar heb ik het hierboven al even over gehad. De AI Content Assistant geeft je slimme onderwerp suggesties. Met relevante onderwerpen die belangrijk voor jouw doelgroep zijn. Hierbij kijkt HubSpot onder andere naar de content van je concurrenten. En de populariteit van deze onderwerpen.
 
In HubSpot SEO-onderwerpen voor je content zoeken met AI

Voordeel 3: Maak content met je AI Content Assistant

Geneer blog content met Artificial IntelligenceDe AI Content Assistant is in je content management tools geïntegreerd. Met deze AI-gegenereerde contentwriter schrijf je supersnel SEO-proof content. Inclusief je titels, meta-beschrijving en SEO-titel. Bijvoorbeeld voor je:

Je vertelt de AI-tool waar je tekst over moet gaan. Wat de lengte moet zijn. Welke tone-of-voice je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld vriendelijk, professioneel of serieus. En je contentmaker doet de rest voor je. 

Moet je tekst korter, anders of langer? Je laat de AI-generator je tekst eenvoudig inkorten, samenvatten, uitbreiden en herschrijven. Daarna controleer je de content en zet je de puntjes op de i. Want je wilt natuurlijk wel dat jouw tekst klopt en uniek is. 

Moet je blog gelijk voor SEO geoptimaliseerd zijn? Gebruik dan de blog generator tool van HubSpot.

Button in HubSpot om de Blog generator te activeren

Kies een titel bij je SEO-zoekwoord

Je kiest zelf een titel aan de hand van:

  • Het Monthly Search Volume (MSV). Dit is het aantal keer per maand dat mensen naar dit zoekwoord hebben gezocht.

  • De SEO-moeilijkheidsgraad om te ranken volgens Semrush. Hoe hoger dat getal is hoe moeilijker het is om met je content te scoren. 

De AI-tool verzorgt gelijk de SEO-titel en de meta-beschrijving van je blog. Met je AI-aangedreven Content Assistant voeg je ook SEO-titels en meta-beschrijvingen aan je websitepagina's, landingspagina's en blogs toe. 

Voordeel 4: Uitgebreide SEO-statistieken

SEO-statistieken in HubSpotNatuurlijk is het belangrijk om te monitoren welke SEO-resultaten je bereikt. Met de SEO-tool van HubSpot houd je jouw content nauwlettend in de gaten. Cluster je statistieken hierbij rondom bepaalde onderwerpen als je dat wilt. 

Voorbeeld van SEO-statistieken in HubSpot

Met het ‘aantal vertoningen’ en de ‘klikfrequentie’ ontdek je bijvoorbeeld waar mensen naar zoeken. En natuurlijk met welke content ze op je website terecht komen. Dit zijn veel voorkomende SEO-KPI’s:

  • De groei van het organische verkeer op je website.
  • Conversies uit je organische websiteverkeer (bijvoorbeeld het downloaden van een e-book).
  • Gemiddelde tijd op je websitepagina’s.
  • Bouncepercentages.
  • Je topbestemmingspagina’s waar het organische websiteverkeer op binnenkomt.
  • Aantal geïndexeerde websitepagina’s.
  • Hoe vaak je pagina’s vanuit de zoekresultaten zijn gezien (impressies).
  • Hoe vaak er vanuit de zoekresultaten op je pagina is geklikt (klikken).
  • CTR: het % vertoningen, dat tot een klik op je pagina heeft geleid.

Het is noodzakelijk om Google Analytics 4 en Google Search Console hiervoor te integreren. Zo komen de gegevens van Google automatisch in je HubSpot-statistieken te staan. 

👉 TIP: Voor lokale bedrijven kan het slim zijn om je website via ‘Google Mijn Bedrijf’ onder de aandacht te brengen. Zo geef je namelijk een extra boost aan je lokale SEO.

Ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Neem dan eens een kijkje op onze speciale videopagina. Lees meer van onze blogs. Of bekijk onze uitgebreide CRM demo video.

 


De laatste HubSpot updates | april 2024
Een selectie met de interessantste updates van HubSpot in maart 2024.

De laatste HubSpot updates | april 2024

29-4-24 9:30 10 min read
Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om
Zet lead management effectief in en ga optimaal met de leads in je verkooptrechter om.

Lead management: zo ga je effectief met leads in de verkooptrechter om

26-4-24 11:22 7 min read
Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen
Manage je verkoopkansen effectief met levenscyclussen & dealpijplijnen

Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen

25-4-24 8:45 6 min read

Ontvang updates per email