Deel artikel
Dynamische multistep formulieren met de nieuwe form editor van HubSpot
door Floris van Muijen op 1-10-24 17:02
Met dynamische formulieren op je website verzamel je informatie van je websitebezoekers en contactpersonen. De gegevens sla je vervolgens in je CRM-database op. Een belangrijke tool voor je websiteconversie en follow-up activiteiten dus!
Over het nut van HubSpot's gepersonaliseerde digitale formulieren heeft mijn collega Maxime een blog geschreven. In dit artikel vertel ik je over de mogelijkheden van de nieuwe – veel mooiere – form editor.
De nieuwe form editor van HubSpot
Met de nieuwe form editor van HubSpot voeg je eenvoudig meerdere stappen aan je formulieren toe. Volledig in je eigen huisstijl.
Maar er kan nog veel meer mee. Hieronder ontdek je wat je mogelijkheden precies zijn:
Veldopties
De invoervelden van je formulieren koppel je aan je CRM-eigenschappen. Daarna bepaal je de veldopties:
- Wil je jouw websitebezoekers helpen om een veld in te vullen? Voeg dan een informatieve helptekst toe.
- Een placeholder-tekst staat al in het invoerveld. Vullen je websitebezoekers iets in? Dan verdwijnt deze tekst automatisch. Zelfs als je websitebezoekers het veld daarna leeg laten.
- De standaardwaarde bevat vooraf ingevulde informatie, die automatisch wordt verzonden. Behalve als je websitebezoekers deze informatie aanpassen.
- Schakel je de functie ‘verplicht veld’ in? Dan móeten je websitebezoekers het veld invullen. Anders kan het formulier niet verzonden worden. Vereiste invoervelden kun je daarom niet verbergen.
👉 TIP: Heeft een contactpersoon je website eerder bezocht en een formulier ingediend? En heeft HubSpot de cookies opgeslagen en gevolgd? Dan kan HubSpot alle bekende informatie alvast invullen.
Voorwaardelijke logica
Heb je jouw formuliervelden toegevoegd? Dan is het tijd om voorwaardelijke logica toe te voegen. Als je dat wilt tenminste. Hiermee verberg je bepaalde velden. Of toon je juist velden op basis van de eerdere antwoorden van je websitebezoekers.
Stel dat je op ‘stad’ filtert en daar vervolgens ‘Den Haag’ aan toevoegt. Dan krijgen alleen de websitebezoekers uit Den Haag dat specifieke veld te zien. Zo kun je een heleboel verschillende voorwaarden aan je velden toevoegen.
Met live validatie op je formuliervelden geef je gelijk feedback. Hierdoor is het makkelijker om formulieren nauwkeurig en foutloos in te vullen. Maak bijvoorbeeld een validatieregel voor ordernummer. Zodat je daar alleen maar cijfers bij kunt invullen. Vult iemand iets anders in? Dan verschijnt er gelijk een melding met wat er misging.
👉 LET OP: Voor voorwaardelijke logica heb je een Content Hub of Marketing Hub Pro+ licentie nodig!
Extra formulierelementen
Naast je eigen branding voeg je ook gemakkelijk extra elementen aan je formulieren toe. Zoals extra toelichting, afbeeldingen en informatie over je privacy beleid. Waar je maar wilt: boven, onder of naast andere velden.
Dankzij de handige drag&drop editor sleep je de elementen makkelijk naar de juiste plek toe.
Styling
Of het nou om je tekstelementen, invoervelden of de verzendbutton gaat. Bij alles wat je opmaakt kun je uit bestaande stijlen kiezen. Maar het is ook mogelijk om de opmaakstijl handmatig aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Lettertypes
- Lettergroottes
- Tekstkleuren
- Achtergrondkleuren van invoervelden
- Randkleuren van invoervelden
- Formaat en hoeken van buttons
- Formulierranden
Verzendknop
De verzendknop is misschien wel het belangrijkste element van je formulieren. Want hiermee verzenden je bezoekers alle informatie uiteindelijk naar jouw HubSpot-platform. Tot dat moment kunnen ze nog van de verzending afzien. Als dat gebeurt ontvang je géén gegevens. Daarom kun je de verzendknop op je formulieren natuurlijk ook mooi stylen met de form editor.
Formulierstappen
Lange formulieren schrikken af. Voor een lage invuldrempel houd je formulieren daarom meestal zo kort mogelijk. In eerste instantie vraag je bijvoorbeeld alleen een naam en een e-mailadres op. Wil je toch gelijk wat meer informatie weten? Dan is het slim om je formulieren in stapjes op te delen. Je regelt dit met de multistep functie van de nieuwe form editor. Per formulier kun je tot maar liefst 20 stappen toevoegen!
Uiteraard richt je de lay-out per stap naar wens in. Bijvoorbeeld door de achtergrondkleuren aan te passen. Of door er vanuit HubSpot afbeeldingen aan toe te voegen. Die je bijvoorbeeld met de AI Content Assistant gemaakt hebt. Ook kun je de teksten, invoervelden en knoppen naar wens stylen. Er is van alles mogelijk.
Daarnaast zijn er ook styling opties, die je voor alle formulierstappen van een formulier tegelijk instelt. Bij de losse formulierstappen kun je deze instellingen niet aanpassen.
👉 LET OP: Je websitebezoekers moeten alle formulierstappen invullen. Anders slaat je CRM-database de data niet op. Vult je websitezoeker alleen stap 1 in, terwijl dat er 3 stappen zijn? Dan komen de gegevens niet in HubSpot te staan. Óók niet de ingevulde informatie van stap 1!
Formulier vertalingen
Het is simpel om je HubSpot-formulieren te vertalen. Hierbij vertaal je alle formuliervelden en formulierwaarden naar de gekozen taal. Zelfs de foutmeldingen.
👉 LET OP: Je helpteksten en standaardwaarden moet je wel handmatig vertalen. HubSpot vertaalt ook geen bewerkte velden (je ‘veelgebruikte velden’ moeten het standaard label bevatten).
Aan HubSpot gekoppelde websites
Gebruik je een gekoppelde website? Die je bijvoorbeeld in Wordpress of Drupal hebt gemaakt. Dan heb je een speciale embedcode nodig om de formulieren op je websitepagina’s te plaatsen.
Meestal plaats je de formulieren op landingspagina's. Gebruik je jouw formulieren voor losse formulierenpagina's? Dan deel je jouw formulieren met sharelinks.
De follow-up van je formulieren
Stel dat websitebezoekers je formulieren invullen. Dan wil je daar natuurlijk wel slim op kunnen reageren. Afhankelijk van je HubSpot licentie heb je daar verschillende mogelijkheden voor.
Zo kun je bijvoorbeeld geautomatiseerd de marketingstatus en/of de levenscyclusfase instellen. En geautomatiseerde workflows en sales sequences op je contactpersonen loslaten. Bijvoorbeeld in de vorm van lead nurturing campagnes.
Uiteraard stel je ook eenvoudig e-mailmeldingen voor de formulierinzendingen in. Verstuur die bijvoorbeeld alleen naar de eigenaren van contactpersonen. Of naar de e-mailadressen van specifieke teams.
Verder bepaal je zelf wanneer HubSpot nieuwe contactrecords in je CRM-database aanmaakt. Bijvoorbeeld alleen voor alle nieuwe e-mailadressen. Herkent HubSpot e-mailadressen? Dan kan het automatisch de gegevens van de bijbehorende contactrecords voor je bijwerken.
Gebruikt een contactpersoon een nieuw e-mailadres? En herkent HubSpot de cookies in de browser van deze contactpersoon? Dan maakt HubSpot géén nieuw contactrecord aan. Het voegt het nieuwe e-mailadres aan het contactrecord toe! Vanaf dat moment maakt het niet meer uit welk e-mailadres er wordt gebruikt. HubSpot slaat namelijk de e-mails van alle opgeslagen e-mailadressen in het contactrecord op. Als je dat tenminste zo instelt.
HubSpot's nieuwe form editor voor conversie & gebruiksgemak
Je ziet: je mogelijkheden met de gebruiksvriendelijke nieuwe form editor van Hubspot zijn super uitgebreid. Met als kers op de taart natuurlijk de multistep functie. Kom nu maar op met al die extra geconverteerde leads!
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)