HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is een CRM-systeem en wat zijn de grootste voordelen? 💥

 

Je wilt alles uit jouw business halen en je kansen optimaal benutten. Daarom zoek je een technische oplossing, die jou daarbij helpt. Een voordehand liggende oplossing is natuurlijk een CRM-systeem. Maar wat is een CRM-systeem eigenlijk? En wat zijn de grootste voordelen ervan? 

Een allround CRM-systeem zorgt ervoor, dat teams efficiënter (samen)werken. Dat je meer verkoopkansen aantrekt. Dat je meer uit jouw leads haalt. En dat je jouw (toekomstige) klanten beter bedient. In bovenstaande video vertellen we je meer over de grootste voordelen.

Wat is CRM?

CRM is de afkorting van Customer Relationship Management. Het is een manier om jouw contacten op een goede manier te beheren. In het Nederlands noemen we CRM ook wel klantrelatiebeheer, relatiebeheer en relatiemarketing.

Wat is een CRM-systeem?

Dan door naar de vraag waarvoor je hier kwam: Wat is een CRM-systeem? Een CRM-systeem is een database met al jouw belangrijke klantinformatie. Een goed CRM-systeem stelt jouw organisatie in staat om efficiënter te werken. Om makkelijker en meer leads aan te trekken. Èn om jouw leads beter op te volgen. Het systeem geeft je namelijk een duidelijk overzicht van onder andere:

  • Bedrijven
  • Contactpersonen
  • Verkoopkansen
  • Openstaande tickets

Het is ook mogelijk om allerlei processen te automatiseren. Op deze manier neemt jouw CRM-systeem je veel werk uit handen. De basis hiervoor is altijd de informatie in jouw CRM-systeem. Met (automatisch) aangemaakte taken geeft je CRM-systeem je een to-do lijst. Hierop staat bijvoorbeeld, dat een tijdje geen contact met een lead of klant is geweest. En dat het handig is om even te bellen. 📞

Zo weet je eenvoudig welke werkzaamheden je moet oppakken. Je haalt makkelijker het maximale uit jouw werkdagen. Bovendien zorg je voor een betere opvolging van jouw leads.

Wat is een CRM-systeem? Een goed CRM-systeem stelt je in staat om efficiënter te werken en leads beter op te volgen. Het systeem geeft je een duidelijk overzicht van onder andere bedrijven, contactpersonen, verkoopkansen en openstaande tickets.

Alle kennis binnen de organisatie in één systeem

Groeit een organisatie of vertrekken er medewerkers? Dan komt het belang van het vastleggen van informatie weer duidelijk naar voren. Vertrekkende medewerkers kunnen namelijk waardevolle kennis meenemen. Dat is natuurlijk een groot verlies! Dit voorkom je door deze kennis vast te leggen in jouw CRM-systeem. Bovendien is het voor nieuwe medewerkers zo makkelijker om de klanten te leren kennen.

Met behulp van een goed CRM-systeem is de klantinformatie beschikbaar voor iedereen. Dus óók voor collega's van andere afdelingen. Dat is een groot voordeel. Afdelingen kunnen hierdoor namelijk beter samenwerken en informatie uitwisselen. Natuurlijk plukt iedereen hier de vruchten van. Met een voorbeeld leg ik het je hieronder uit.

Om 13.00 uur heeft accountmanager Abel een afspraak bij een bestaande klant. Voordat Abel uit zijn auto stapt, kijkt hij nog een keertje in het CRM-systeem. Gewoon met zijn mobiele telefoon. Abel ontdekt dat de klant om 11.15 uur contact heeft gehad met de klantenservice. Er is net een groot probleem opgelost. Gelukkig is Abel hier nu van op de hoogte. Tijdens zijn gesprek begint hij er natuurlijk gelijk over.

Samenwerking tussen verkoop en marketing

Een goed CRM-systeem helpt bij een goede samenwerking tussen afdelingen. Afdelingen wisselen veel waardevolle informatie met elkaar uit. Een belangrijke informatiebron is hierbij de marketingafdeling. De marketingafdeling genereert namelijk leads. Deze afdeling kan de verkoopafdeling daarom veel relevante informatie leveren.

Zet je marketingautomatisering in? Dan maak je van jouw website een ware leadmachine. Je biedt jouw websitebezoekers de informatie, die zij zoeken. Exact op het moment, dat zij daaraan toe zijn. Bijvoorbeeld informatieve artikelen en relevante downloads. En begeleid ze zo slim bij hun buyer journey. Ook hierbij is de informatie van jouw CRM-systeem de basis.

Ondertussen verzamelt de marketingafdeling steeds meer handige informatie. Zoals persoonsgegevens (door de downloads waarvoor zij persoonsgegevens invullen) en websitegedrag (welke pagina’s allemaal bezocht zijn). 

Al deze leadinformatie komt automatisch in jouw CRM-systeem te staan. De informatie is daardoor direct beschikbaar voor de verkoopafdeling. Marketing automation maakt automatisch 'sales qualified leads' van 'marketing qualified leads'. Zo ontvangt de verkoopafdeling de waardevolste leads, die direct geschikt zijn voor opvolging. Superefficiënt toch?! 

Welk CRM-systeem is het beste?

Je weet nu wat een CRM-systeem is. CRM-systemen zijn er in alle vormen en maten. Het ene systeem heeft weer andere functionaliteiten dan het andere systeem.

Sinds 2004 hebben wij 4 toonaangevende CRM-systemen bij een groot aantal organisaties geïmplementeerd. Namelijk Maximizer CRM, Teamleader, Microsoft Dynamics 365 en HubSpot. Bijna al onze MKB-klanten vinden de mogelijkheden van HubSpot geweldig en wij ook. Sinds het najaar van 2021 focussen wij ons daarom alleen nog op dat CRM-systeem.

Is het je duidelijk wat een CRM-systeem is? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden van HubSpot? Wij vertellen je er graag over. Neem vrijblijvend contact op met Martijn, Maarten of Floris voor advies!

Maak vrijblijvend een afspraak

We hebben nog wat handige links voor je op een rij gezet:

👉 Complete demovideo over HubSpot CRM.
👉 Download het handboek CRM-selectie.
👉 Blog: Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is.
👉 Blog: Het magische effect van Artificial Intelligence (AI) in jouw CRM.
👉 Blog: Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie.
👉 Blog: Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt.
👉 Blog: Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?

Wil je je eerst goed voorbereiden? Breng dan jouw eisen, wensen en behoeften voor een CRM-oplossing vast in kaart. Dit doe je met onze handige CRM-checklist! Download de checklist via deze link. 

New Call-to-Action

Ontvang updates per email