Deel artikel
4 tips voor succesvol gebruik van mobiel CRM
door Martijn Rijnders op 20-3-14 11:00
Op het gebied van mobiele communicatie was 2013 een topjaar. Alleen al in Nederland werden 4,6 miljoen nieuwe smartphones verkocht. Wereldwijd waren dat er zelfs 1 miljard. Ook tablets doen het niet slecht. In 2013 werden er wereldwijd 217 miljoen van verkocht.
Ook zakelijk is het gebruik van mobiele apparatuur in populariteit aan het winnen. Van alle organisaties met tien of meer werknemers maakt meer dan helft gebruik van tablets.
Hoewel het gebruik van smartphones en tablets binnen organisaties enorm populair is, blijft het gebruik van mobiel CRM toch achter. De reden hiervoor is dat veel mobiele CRM-applicaties niet praktisch zijn, omdat de (desktop) applicatie vaak verkleind wordt voor een mobiel apparaat. Andere applicaties zijn visueel aantrekkelijk, maar maken geen gebruik van de unieke mogelijkheden van smartphones en tablets. Dit staat mobiele gebruikersacceptatie en een positieve Return-on-Investment (ROI) in de weg.
Toch kan het gebruik van mobiel CRM succesvol zijn. Hier zijn vier tips om je op weg te helpen bij het succesvolle gebruik van mobiel CRM.
1. Breng mobiele CRM processen in kaart
De eerste stap is het inzicht krijgen in de behoeften van mobiel CRM binnen de organisatie. Het gebruik ervan binnen klantenservice zal waarschijnlijk miniem zijn, terwijl het verkoopteam er veel gebruik van kan maken. Het is dus zaak dat er in kaart wordt gebracht welke processen en informatie voor welke personen altijd en overal beschikbaar moeten zijn.
Een verkoper kan bijvoorbeeld naast basis contactinformatie ook behoefte hebben aan up-to-date informatie over eerdere contactmomenten met de klant. Of informatie over eerdere zaken die gedaan zijn met de desbetreffende organisatie. Als deze informatie altijd beschikbaar is via mobiel CRM, dan is de verkoper altijd en overal op de hoogte. Bijvoorbeeld vlak voor hij een verkoopgesprek in gaat.
2. Overweeg integratie met een ERP-systeem
Informatie die verkoopmedewerkers graag altijd beschikbaar willen hebben zijn gegevens die in een ERP-systeem staan. Hierbij kun je denken aan:
- Orders;
- Financiële administratie;
- Voorraden;
- Logistieke informatie.
Maakt jouw organisatie gebruik van een ERP-systeem? Dan kan integratie met het mobiele CRM het overwegen waard zijn. Dit zorgt ervoor dat verkopers kunnen beschikken over rijkere data.
3. Gebruik de unieke mogelijkheden van mobiele apparaten
Een mobiele CRM-applicatie heeft pas echt zin als de unieke mogelijkheden van mobiele apparaten gebruikt worden.
Unieke mogelijkheden waarvan een mobiele CRM-applicatie gebruik kan maken zijn:
- Bellen en mailen vanuit de applicatie;
- Gebruik maken van geografische data door middel van GPS;
- Kalenderintegratie;
- Touchscreen navigatie.
Bij de keuze van een CRM-systeem met mobiele toegang zijn dit zeker punten om mee te nemen in het selectieproces. Want een mobiel CRM-systeem wat geen gebruik maakt van de unieke mogelijkheden zal tekort komen in gebruiksgemak en niet leiden tot tijdswinst. Dit komt de gebruikersacceptatie niet ten goede.
4. Focus je op de gebruikerservaring
Het gebruik van een CRM-systeem op een computer of mobiel apparaat verschilt van elkaar. Een mobiele applicatie die een letterlijke kopie is van de desktop versie zal niet bijdragen aan een positieve gebruikerservaring. Een optimale mobiele applicatie zou het invoeren van informatie zo automatisch en gemakkelijk mogelijk moeten maken. Dit betekent dat het intypen van informatie tot een minimum beperkt moet zijn en dat workflows geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik.
Ook het filteren en sorteren van CRM-gegevens moet aangepast zijn aan mobiel gebruik. De meeste smartphones zijn niet geschikt voor scrollen en daarom zouden er geen lange lijsten met gegevens getoond moeten worden. Een oplossing zou kunnen zijn dat alleen die gegevens worden getoond die toegewezen zijn aan de gebruiker. Snelheid en relevantie van de gegevens moeten zorgen voor een optimale gebruikerservaring.
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)