HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Website analytics: verkeersbronnen uitgelegd

 

website analytics - uitleg verkeersbronnen en hoe je dit toepast binnen de marketing.

Het meten van website analytics is één van de belangrijkste onderdelen van (online) marketing. Het grote voordeel van online marketing is dat vrijwel alles meetbaar is. Maar de hoeveelheid aan statistische data kan overweldigend zijn. Hoe gebruik je al deze website analytics effectief?

Het is goed om te beginnen met het analyseren van de herkomst van jouw websitebezoekers. In dit artikel leg ik je uit wat iedere verkeersbron betekent. Er zijn verschillende website analytics softwarepakketten. Zij kunnen verschillende benamingen gebruiken voor de verkeersbronnen. Maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer. 

Over de volgende onderwerpen lees je in dit artikel:



1. Organisch zoekverkeer

wat is organisch zoekverkeer - belangrijke verkeersbron van je websiteanalytics. Dit heb je zeker nodig voor online marketing.Zoekverkeer is op te delen in twee groepen: organisch en betaald verkeer.

Maar wat is organisch zoekverkeer? Organisch zoekverkeer komt op je website via gratis zoekresultaten in een zoekmachine

Stel dat je in de zoekmachine van Google naar inbound marketing zoekt. Je ziet vervolgens een interessant blog tussen de zoekresultaten staan. Je klikt erop en komt op onze website terecht. Dan ben je 'organisch' zoekverkeer. Google is wereldwijd de populairste zoekmachine. Het meeste organische zoekverkeer vindt onze website daarom via Google. 

Betaald verkeer komt ook via een zoekopdracht op een website. Alleen dan via een betaalde advertentie. Over betaald verkeer vertel ik je verderop in dit artikel meer.

Voorheen kon je in je statistieken precies zien welke zoekopdrachten het meeste websiteverkeer genereerden. Hele waardevolle data, die je kon gebruiken bij het optimaliseren van je website. Helaas is dat niet meer mogelijk sinds Google SSL-encryptie in de zoekfunctie heeft geïmplementeerd. 

New Call-to-action

2. Referrals

Een andere term die je tegenkomt bij website analytics is 'referrals'. Dit noem je ook wel verwijzend verkeer. Dit is al het websiteverkeer dat jou vindt via een link op een andere website.

Op de website van HubSpot vind je bijvoorbeeld onze reviews. Klik je op de link naar onze website? Voor de statistieken ben je dan een 'referral'. Verwijzingen vind je bijvoorbeeld op forums en in blogs. En ook klanten of partners kunnen naar onze website linken. Je kunt hier checken welke websites een link naar jouw website hebben.

Sommige analytics tools rekenen verkeer via sociale media (LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter) ook als referrals. Sociale media kanalen zijn tegenwoordig heel populair. Het is daarom beter om dit verkeer apart te meten. Veel analytics software (waaronder HubSpot CRM) doet dit al automatisch.

Bekijk dus goed wat er bij jouw analytics software onder verwijzend verkeer valt. Filter de sociale media resultaten eruit als dat nodig is!

3. Sociale media

Wat is de wereld tegenwoordig zonder sociale media? Steeds meer analytics-tools meten sociale media als apart kanaal. Dit kan via één van jouw sociale media uitingen zijn. Maar ook van andere personen, die op sociale media over jou praten.

De meeste bekende sociale media kanalen zijn LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter. Maar er zijn ook minder bekende platformen, zoals StumbleUpon en Digg. Veel analytics software nemen ook de resultaten van deze partijen mee.

Plaats je zelf een bericht op verschillende social media kanalen? Dan kun je overwegen een tracking token aan je link toe te voegen. 

👉 TIP: Weet je dat je jouw sociale media kanalen eenvoudig in je CRM-systeem kunt beheren? En dat je jouw posts vooraf kunt plannen? Ontdek hier meer over de SEO-tool van HubSpot.

4. E-mail marketing

Verstuur je een nieuwsbrief of andere mailing? Klikken de ontvangers vervolgens op een link naar jouw website? Dan noem je dit verkeer e-mail marketing

Je kunt precies meten welke mailings verkeer aantrekken en welke niet. Handig als je e-mailcampagnes wilt optimaliseren! Vergeet niet om tracking tokens aan je links toe te voegen. Dan weet je zeker dat jouw analytics software de resultaten meet als e-mail marketingverkeer. HubSpot doet dit al automatisch voor je en toont het e-mailverkeer in losse statistieken.

Ontvang je een link van iemand anders in je mailbox? Dan wordt dit trouwens niet gemeten als e-mail marketing.

👉 TIP: Ben je benieuwd hoe je meer uit je marketing e-mails haalt? Je ontdekt het in dit artikel: 10 E-mailmarketing tips voor een hogere open en click rate.

5. Betaald zoekverkeer

Verkeersbronnen zijn belangrijk voor je website analytics - zo ook de betaalde advertenties binnen Google. Dit is dus het verkeer dat via een advertentie op je website komt. Ook wel PPC (Pay Per Click) campagnes genoemd.

Met deze data meet je de effectiviteit van jouw betaalde zoekmachine campagnes. Welke advertenties zorgen voor verkeer? En nog belangrijker: welke advertenties zorgen voor conversie. Je kunt het betaalde zoekverkeer in Google herkennen aan de notering 'advertentie'. 

👉 TIP: In HubSpot kun je data-gedreven adverteren. Zo breng je jouw advertenties bij de juiste doelgroep onder de aandacht. Hier lees je daar meer over: Gebruik je CRM-data voor gerichte advertenties in HubSpot.

6. Direct traffic

Onder direct traffic verstaan we het verkeer, dat rechtstreeks op een website terecht komt. Er is dus géén verwijzende link waar iemand eerst op klikt. Met deze informatie stel je makkelijk vast hoeveel mensen jouw naam en website al kennen.

Theresa typt rechtstreeks de URL 'systony.nl' in haar browser. Ze komt gelijk op onze website terecht.

Toch is dit niet helemaal waar. Veel mensen bekijken hun sociale media namelijk via hun mobiele telefoon of tablet. Klikt iemand binnen een sociale media app op een link? Dan wordt er geen verwijzende URL meegegeven. In je statistieken staat dan dat het om 'direct traffic' gaat. Je lost dit op door tracking tokens toe te voegen.

7. Other campaigns

Tenslotte is er ook nog 'other campaigns'. Komt er verkeer op je website waarvoor je een tracking URL gebruikt? En valt dat verkeer niet binnen één van de bovenstaande categorieën? Dan kun komt het in ‘other campaigns’ terecht.

Waar moet je op letten bij website analytics?

Houd je statistieken regelmatig bij. Controleer regelmatig of het verkeer juist gemeten wordt. Lanceer je een e-mailcampagne? Gebruik dan tracking URL’s, zodat je het verkeer goed kunt meten (anders komt het waarschijnlijk als direct of verwijzend verkeer in je statistieken).

Daarnaast is het belangrijk dat er een goede balans is tussen je bronnen. Stel dat bijvoorbeeld het percentage direct verkeer opeens stijgt. Maar het totale aantal bezoekers stijgt niet evenredig mee. Dan betekent dat andere kanalen minder goed zijn gaan presteren.

Meer informatie voor jouw website 

Wij zijn een expert op het gebied van CRM en online marketing. Wij helpen je graag op weg naar een betere website. De volgende pagina's vind je misschien ook interessant:

Nieuwe call-to-action

Meer tips & tricks

Je weet nu weet wat verkeersbronnen inhouden. Het is daardoor makkelijker om ze te gebruiken voor jouw analyses. Meet je met je website analytics het bezoekersgedrag per kanaal? Dan ben je goed in staat om gericht te optimaliseren.

Wil je je zoekverkeer verhogen met behulp van een handige gids? Download ons e-Book Inbound Marketing Blauwdruk. Daarin vind je veel tips & tricks, die jouw website statistieken laten stijgen! 

inschrijven hubspot nieuwsbrief

Ontvang updates per email