Deel artikel
Hoe word je beter vindbaar in Google?
door Ellen Prins op 16-3-17 10:33
Google is wereldwijd met zo’n 40.000 opdrachten per seconde de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland ligt het marktaandeel van Google rond de 90%. De kans is dus groot dat jouw doelgroep tijdens haar oriëntatie gebruik maakt van Google. De informatie die ze hierbij vinden speelt een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze voor organisatie, dienst en/of product.
Het is dus van belang dat je via Google goed vindbaar bent voor jouw doelgroep. Maar dat gaat niet vanzelf. In dit artikel leg ik uit hoe het proces van beter vindbaar worden in elkaar zit en hoe je deze kennis inzet om beter vindbaar te worden.
Hoe werkt Google?
De werking van Google is niet eenvoudig uit te leggen. Dit komt deels omdat Google werkt met algoritmes die continu veranderen, maar ook doordat een groot deel van de werking geheim is. Wat zeker is, Google heeft als doel om bij elke zoekopdracht de meest relevante content aan de zoeker te tonen.
De manier waarop Google de ranking van pagina’s bepaalt is in de afgelopen jaren flink veranderd. Zo was het vroeger van belang dat je het woord waarop je gevonden wilde worden veelvuldig liet terugkomen op een webpagina. Dit omdat Google destijds gebruik maakte van woordherkenning. Tegenwoordig zal het zgn keyword-stuffing je eerder kwaad dan goed doen.
Google wordt steeds beter in het begrijpen van context en het leggen van verbanden. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘hoe genereer ik meer leads’, dan zal Google geneigd zijn een pagina over tips voor betere leadgeneratie hoog in de zoekmachine te laten eindigen. Zelfs als deze pagina niet is geoptimaliseerd op het zoekwoord dat jij invoerde, zal Google begrijpen dat jij op zoek bent naar deze of soortgelijke pagina’s met tips over leadgeneratie. Google kijkt hierbij naar relevantie. Er wordt altijd geprobeerd het beste resultaat bovenaan te laten ranken.
Onderzoek waar je op gevonden wilt worden
De eerste stap in het proces van beter vindbaar worden is altijd het zoekwoordonderzoek. Je moet dus achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt. Misschien weet je zelf al wat belangrijke onderwerpen, maar stop daar niet. Ga bijvoorbeeld eens na welke vragen je van potentiële klanten krijgt. En kijk ook hoe de informatiebehoefte verandert naarmate het oriëntatieproces vordert. Zoekgedrag verandert constant tijdens de buyer journey.
Als je bovenstaande stappen uitvoert, heb je al snel een lijstje met interessante zoektermen. Nu is het zaak om te kijken hoe vaak er op bepaalde termen wordt gezocht en waar gebruikers nog meer op zoeken. Hiervoor is de Google Adwords Keyword Tool een goed hulpmiddel. Het enige wat je hoeft te doen is een Google Adwords account aan te maken (dit is gratis). In deze tool voer je je zoektermen in en je krijgt per zoekterm een schatting van het zoekvolume. Ook is Google Adwords geschikt om nieuwe ideeën voor zoektermen te genereren.
Noteer elke zoekterm die belangrijk voor je is samen met het zoekvolume. Je zult merken dat hoe specifieker de zoekterm is, hoe minder zoekvolume deze term heeft. Dit wil niet zeggen dat specifieke termen niet goed zijn. Ze hebben weliswaar minder zoekvolume hebben, maar ook minder concurrentie. Bovendien, het verkeer dat je hiermee genereert is veel relevanter. Meer daarover vind je in een artikel dat ik eerder schreef: Wat zijn de voordelen van long-tail zoekwoorden?
Wil je nog meer inzicht? Voer dan eens belangrijke zoektermen op keywordtool.io in. Deze tool laat zien waar mensen op zoeken rondom het ingevoerde trefwoord.
Zoektermen ordenen en 0-meting
Je hebt nu waarschijnlijk een groot aantal zoektermen met zoekvolumes. Sorteer deze per onderwerp en bepaal per onderwerp welke pagina de doelgroep moet vinden in de zoekmachine. Als je erachter komt dat een populair onderwerp nog geen pagina heeft, dan is het slim dat je deze maakt. Hierna voer je een 0-meting uit, hierbij onderzoek je:
- Op welke plek word je getoond in de zoekmachine;
- Komt de beoogde pagina naar voren komt in de zoekmachine.
Dit kun je natuurlijk handmatig doen, wat veel tijd kost. Er zijn handige tools die dit geautomatiseerd doen en daarnaast bijhouden hoe de ranking na verloop van tijd beter of slechter wordt. Wij gebruiken hiervoor HubSpot, maar er zijn ook andere tools (zoals Moz en Semrush).
Optimaliseren voor de zoekmachine
Wanneer je weet hoe je op dit moment scoort in de zoekmachine, kun je gerichter gaan optimaliseren. Ofwel je pagina zo aanpassen, dat deze beter vindbaar wordt. Verwacht hierbij niet in één keer succes, want een goede ranking is afhankelijk van veel factoren en kost bovendien tijd.
Optimalisatie is op te delen in content en techniek. We zien dat Google de laatste jaren steeds meer waarde hecht aan de kwaliteit van de content, hoewel technische optimalisatie belangrijk blijft.
Om content op een pagina te optimaliseren voer je de zoekopdracht in waarop jij wilt ranken. Kijk naar de bovenste drie pagina’s en schrijf puntsgewijs op waarom die pagina’s zo hoog eindigen. Kijk hierbij naar inhoud, opmaak, techniek, websites die naar deze pagina linken enz. Met deze informatie kijk je hoe je jouw pagina beter kan maken. Denk hierbij aan:
- Missende informatie die je kunt toevoegen;
- Begeleidende afbeeldingen;
- Video’s die ervoor zorgen dat jouw pagina nog beter aansluit op de zoekterm.
Houd in de gaten tijdens het aanpassen van de pagina dat de zoekwoorden op alle belangrijke plekken terugkomen. Dit zijn bijvoorbeeld koppen en tussenkoppen, de titel van de pagina en op natuurlijke plekken in de tekst (bijvoorbeeld de inleiding).
Technische optimalisatie doe je meer op siteniveau en minder pagina specifiek. Toch is het belangrijk dat je dit op orde hebt, want het heeft invloed op hoe jouw pagina’s ranken in Google. Een aantal tips:
- Zorg dat je website mobielvriendelijk is: pagina’s die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten zullen lager ranken;
- Beveilig je website met een SSL-certificaat: websites waarvan gegevens versleuteld verstuurd worden steeds belangrijker voor Google;
- Zorg dat je website snel is: mensen zijn ongeduldig en haken sneller af wanneer een website traag is. Voor Google een reden om snel ladende websites een betere positie te geven;
- Zorg voor een goede interne linkstructuur: Google legt onder andere verbanden door te onderzoeken hoe pagina’s op een website met elkaar linken. Links naar andere pagina’s op logische plekken resulteren in een betere ranking.
Vervolgstappen
Optimalisatie is een proces dat tijd in beslag neemt. Als je pagina’s hebt geoptimaliseerd kun je doormiddel van eerder genoemde rankingtools bijhouden hoe goed je na verloop van tijd rankt (en dus wat je inspanningen opleveren). Blijf deze rankings controleren en je pagina’s optimaliseren. En vergeet hierbij niet de concurrentie in de gaten te houden, zij zitten niet stil.
Wil je beter gevonden worden in Google? Het starten van een zakelijk blog helpt daarbij. Je leest er alles over in ons eBook.
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)