Deel artikel
Hoe meet je het effect van e-mailcampagnes?
door Ellen Prins op 10-3-20 11:24
E-mailmarketing is een effectieve manier zijn om leads en nieuwe business te genereren. Echter weet je pas hoe succesvol een e-mailcampagne is als je deze op de juiste manier meet. Hiervoor zijn verschillende statistieken beschikbaar die een goed en duidelijk beeld schetsen. In dit artikel behandel ik de belangrijkste statistieken voor het meten van het effect van e-mailcampagnes.
Het meten van e-mailcampagnes
Door elke e-mailcampagne te meten kun je deze afzetten tegen de gemiddelde resultaten. Op deze manier heb je snel een duidelijk beeld of een e-mailcampagne goed of slecht presteert.
Deze informatie kun je gebruiken om toekomstige e-mailcampagnes te optimaliseren zodat je nog betere resultaten kan behalen met e-mailmarketing!
Bouncerate van e-mails
Een bounce is een e-mail die niet in de inbox terecht komt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten bounces:
- Soft bounce: veroorzaakt door een tijdelijk probleem met een geldig e-mailadres zoals een volle inbox of een probleem met de server.
- Hard bounce: veroorzaakt doordat het e-mailadres niet bestaat of niet langer in gebruik is.
Controleer na elke mailing het percentage bounces en schoon de e-maillijst waar nodig op.
Percentage afgeleverde e-mails

Het percentage afgeleverde e-mails geeft het verband aan tussen
het totaal aantal verstuurde e-mails en de daadwerkelijk afgeleverde e-mails binnen je e-mailcampagne. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat e-mailadressen niet meer actief zijn of dat er spelfouten inzitten. Dit zorgt voor een bounce en de e-mail wordt dus niet afgeleverd.
Het percentage afgeleverde e-mails wordt op de volgende manier berekend:
Afgeleverde e-mails / verstuurde e-mails x 100%
Het is belangrijk om de e-maillijst gezond te houden. Streef daarom altijd naar een percentage dat boven de 95% ligt. Ligt het percentage bij een bepaalde e-mailcampagne lager, dan is het verstandig om te kijken naar de onderwerpsregel en de inhoud van de e-mail. Het kan zijn dat e-mails als spam gemarkeerd worden, waardoor ze niet bij de ontvanger aankomen.
CTR (Click Through Rate)
Hiermee wordt het percentage van het aantal personen die op een link in de mail klikt bedoeld.
De CTR wordt op de volgende manieren gemeten:
Totaal aantal (unieke) kliks / afgeleverde e-mails x 100%
De CTR verschilt meestal per type e-mail. Nieuwsbrieven hebben vaak een hogere CTR dan bijvoorbeeld promotiemails. Het is daarom verstandig om de CTR per type e-mail te vergelijken en niet met alle mailings die je verstuurd hebt.
Conversieratio e-mailcampagne
De conversieratio meet het beste de effectiviteit van een e-mailcampagne en wordt berekend door het aantal personen dat op een link klikt en daarna de gewenste actie uitvoert, zoals het invullen van een formulier of het kopen van een product.
De conversieratio bereken je als volgt:
Aantal keer gewenste actie uitgevoerd / aantal kliks x 100%
Waar rekening mee gehouden dient te worden is dat de conversieratio niet alleen afhankelijk is van de verstuurde e-mail, maar bijvoorbeeld ook van de inrichting van de landingspagina.
Voor het berekenen van de conversieratio is er integratie nodig tussen het e-mailplatform en het platform voor websitestatistieken. Deze integratie kan eenvoudig opgezet worden door gebruik te maken van tracking URL’s in de e-mail.
Groeiratio van de e-maillijst
Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te kunnen zetten is het belangrijk dat de lijst van e-mailadressen continue ververst wordt. Dit wil zeggen dat er nieuwe e-mailadressen aan de lijst moeten worden toegevoegd en dat bounces en uitschrijvingen worden verwijderd uit de lijst.
De groeiratio wordt daarna op de volgende manier berekend:
((Aantal uitschrijvingen + bounces) – aantal nieuwe e-mailadressen) / grootte van de originele lijst x 100%
Minder geschikte statistieken voor e-mailcampagnes
E-mailplatformen hebben vaak een hoop statistieken beschikbaar, maar niet alles is even geschikt om de effectiviteit van een e-mailcampagne te meten.
Open ratio
Dit is het percentage van het aantal geopende e-mails. Deze statistiek is niet betrouwbaar omdat e-mailplatformen alleen een mail als geopend beschouwen als de afbeeldingen geladen worden. Veel e-mailclients blokkeren standaard afbeeldingen en dat maakt de open ratio niet waarheidsgetrouw. In plaats van de open ratio is het belangrijker om je te focussen op de click through rate.
Uitschrijf ratio
Het aantal uitschrijvingen is niet betrouwbaar om de gezondheid van de e-maillijst te controleren. Het grootste deel van de ontvangers neemt namelijk niet de moeite om zich uit te schrijven, maar zal gewoonweg jouw e-mails links laten liggen. Ook hier geldt dat de click through rate belangrijker is. Het aantal uitschrijvingen gebruik je wel om de groeiratio van de e-maillijst te berekenen en om de lijst mee op te schonen.
Meer informatie over e-mailcampagnes
Uiteraard hebben wij de nodige informatie verzameld om jou te ondersteunen bij het opzetten van e-mailcampagnes. Lees één van onze blogs:
- E-mailcampagnes blijven onverminderd effectief;
- Schrijf de perfecte onderwerpregels voor e-mails;
- Waar moet een e-mailcampagne aan voldoen?
- Wat is het beste moment om e-mailcampagnes te versturen?
Verhoog het succes van e-mailcampagnes
Met ons eBook met tips voor e-mailmarketing ga je aan de slag met een stappenplan voor een krachtig bereik en succesvolle conversies binnen jouw e-mailcampagnes.
Download nu gratis en vrijblijvend:
Deel artikel
- maart 2023 (6)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (7)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (6)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (10)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (9)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)