HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe maak je een landingspagina die converteert?

leads converteren met landinsgpagina's

Het omzetten van een bezoeker naar een lead is een vraagstuk waar veel organisaties mee zitten. Met een landingspagina converteer je de bezoeker naar een lead wanneer de bezoeker gegevens invult in ruil voor premium content. Maar hoe goed de aangeboden premium content ook is, een slecht opgezette landingspagina zorgt niet voor een hoge conversie.

Gemiddeld heeft een landingspagina een conversieratio 10%, wat simpelweg inhoudt dat 90% van de bezoekers afhaakt. Hier valt dus een hoop winst te behalen. Wil je weten hoe je een landingspagina maakt met een hoge conversie? In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt voor het maken van een conversiegerichte landingspagina en geef ik je een paar nuttige tips voor meer succes.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de belangrijkste pagina van je website. Dit is jouw visitekaartje waar je de bezoeker overtuigt om jouw product te kopen of niet. De bezoeker komt vaak binnen via Google, en is dus actief op zoek naar jouw product of dienst. Wanneer de bezoeker op een gestructureerde pagina komt en gelijk vindt waar hij of zij naar op zoek is, is de kans groot dat de bezoeker converteert naar een lead

Focus op de actie 

Een landingspagina heeft maar één doel en dat is ervoor zorgen dat de bezoeker de gewenste actie uitvoert. Dat betekent dat er zo min mogelijk afleiding plaats mag vinden. Hyperlinks naar andere pagina’s leiden af en geven de bezoeker de mogelijkheid om iets anders te doen dan het uitvoeren van de gewenste actie. Hoe meer keuzes je de bezoeker geeft, hoe kleiner de kans dat die belangrijke conversie plaatsvindt. Daarom heeft een landingspagina in tegenstelling tot iedere andere pagina geen menu. 

Een landingspagina heeft geen menu om afleiding te voorkomen

Schrijf overtuigende teksten

Over het algemeen geven mensen niet graag persoonlijke informatie weg op internet. De tekst op een landingspagina heeft als doel de bezoeker te overtuigen dat de premium content het invullen van het formulier waard is. Hierbij is het uiterlijk van de tekst belangrijk. Hanteer onderstaande richtlijnen bij schrijven van teksten voor landingspagina’s:

  • Zorg voor een duidelijke actiegeoriënteerde titel;
  • Beschrijf de aanbieding en het belang ervan in een korte alinea van maximaal 5 zinnen;
  • Benadruk belangrijke worden door ze dikgedrukt te weergeven;
  • Maak gebruik van opsomming om de voordelen van de aanbieding te tonen;
  • Gebruik niet meer dan 5 punten in je opsomming.

Relevante afbeeldingen en video’s op je landingspagina

Mensen zijn visueel ingesteld. Het gebruik van afbeeldingen en video’s werken daarom goed om de aandacht van de bezoeker te trekken. Zorg ervoor dat ze relevant zijn voor de premium content die je aanbiedt. Als dat een eBook is, dan is de cover ervan bijvoorbeeld een prima afbeelding om toe te voegen.

Video op een landingspagina kan ook conversie verhogend werken. Mensen hebben de voorkeur om iets te kijken in plaats van te lezen. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Daarnaast kan het juist vertegenwoordigen van jouw organisatie en medewerkers zorgen voor een betere vertrouwensband en ondersteunt video je verkoopproces.

Formulieren

Het formulier is een belangrijk onderdeel van de landingspagina. Hiermee verzamel je bruikbare informatie over bezoekers. Het is ook het meest lastige onderdeel van de landingspagina. Je moet je afvragen wat je allemaal van de bezoeker wil weten. En nog belangrijker: wat wil de bezoeker aan informatie kwijt in ruil voor premium content?

Bepaal aan de hand van de aangeboden content wat je aan je bezoeker gaat vragen. Voor het downloaden van een whitepaper zal een bezoeker niet graag zijn telefoonnummer geven. Terwijl bezoekers die zich aanmelden voor een adviesgesprek dit eerder zullen overwegen. 

Zorg er daarnaast voor dat je formulieren zo kort mogelijk zijn. Hoe langer het formulier, des te hoger de drempel voor een bezoeker om alles in te vullen en hoe lager de conversie. Vraag alleen om de meest relevante informatie en vraag niet om gegevens die je al bezit. Gebruik voor de knop niet de standaard ‘submit’ tekst, maar zorg voor een relevante en actiegerichte tekst.

Landingspagina’s testen met de “blink test”

Je kunt heel makkelijk testen of een landingspagina goed ingericht is met de zogenaamde “blink test”. Ga na of je in de eerste paar seconden dat je de landingspagina bezoekt antwoord kan geven op de volgende vier vragen:

  1. Wat wordt er aangeboden?
  2. Wat is het voordeel voor mij (de bezoeker van de pagina)?
  3. Waarom heb ik het nu nodig?
  4. Hoe kan ik het krijgen?

Voer de test niet alleen uit bij jezelf. Waarschijnlijk ben je beïnvloed door het maken van de pagina. Test landingspagina’s dus ook bij collega’s, vrienden of familie.

Verder optimaliseren van landingspagina’s

Als je landingspagina eenmaal live staat en zorgt voor conversie houdt het optimaliseren niet op. Dit kun je doen door een a/b-test op te zetten. Kort uitgelegd houdt een a/b-test in dat je een variatie op de huidige landingspagina maakt en door middel van een script krijgt de ene helft van de bezoekers de originele pagina te zien en de andere helft krijgt de variatie op die pagina te zien. De conversieratio van beide pagina’s wordt bijgehouden. Na een tijd komt er een winnaar uit (voor mensen met verstand van statistiek: bij een statistische significantie van 95%) en weet je of de variatie beter werkt als de originele pagina.

Je kunt bijvoorbeeld het volgende testen:

  • Verschillende teksten, titels en subtitels
  • Uiterlijk van teksten (tekstgrootte, opsommingen, arceringen)
  • Plaatsing van tekst, formuleren en afbeeldingen
  • Call to action of kleur van de button
  • Lengte van de formulieren

inschrijven hubspot nieuwsbrief

 

Ontvang updates per email