3 Redenen waarom contentcreatie belangrijk is voor bedrijven
van Andrea van Witteloostuijn op 27-5-25 9:04
Dagelijks zoeken mensen online naar allerlei soorten informatie. Zoals oplossingen voor problemen waar ze tegenaan lopen. En inspiratie om hun leven leuker en makkelijker te maken.
Deelt je bedrijf content die perfect bij de vragen van je doelgroep aansluit? Dan trek je daarmee de aandacht. Precies wat je nodig hebt om de juiste mensen naar je website te lokken. En om vertrouwen met je potentiële klanten op te bouwen.
Contentcreatie helpt je zo bij je online zichtbaarheid. Het opbouwen van naamsbekendheid en autoriteit. En het binden van leads en klanten. Een doordachte contentstrategie vergroot dan ook je bereik en versterkt je merk. In dit artikel ga ik hier dieper op in.
Waarom contentcreatie zo belangrijk voor bedrijven is
Bij content denk je misschien als eerste aan je websitecontent. Of aan de e-books die je websitebezoekers kunnen downloaden. Maar er zijn veel meer soorten content. Wat denk je bijvoorbeeld van Youtube-video's en podcasts? En van nieuwsbrieven, blogs, social media posts, webinars en case studies? Dit zijn allemaal contentvormen waarmee je jouw publiek informeert, inspireert, vermaakt en overtuigt.
Goede content ondersteunt je doelgroep. Tegelijkertijd laat het zien waar je bedrijf voor staat. En dat gaat veel verder dan promotie. Door waarde te bieden bouwt je organisatie vertrouwen op. Waardoor je uiteindelijk makkelijker deals sluit. Er zijn 3 belangrijke redenen waarom contentcreatie erg belangrijk voor bedrijven is. Hieronder leg ik ze aan je uit.
Reden 1: Je vergroot je online zichtbaarheid
Met goede content vinden mensen je bedrijf online. Iemand zoekt bijvoorbeeld op "Tips voor duurzaam leven". Komt nu jouw blog naar voren? Dan is de kans op een websitebezoek best groot. Dit proces heet inbound marketing: klanten komen naar jou toe, omdat je waardevolle informatie biedt.
Met verschillende soorten content bereik je verschillende doelgroepen. Denk maar eens aan je social media posts. Waarmee je een breed publiek aanspreekt. Daar zitten ook mensen bij, die nog nooit eerder van jou gehoord hebben. Met gedetailleerde whitepapers en e-books ga je meer de diepte in. Die zijn vooral interessant voor mensen die je al kennen. En die meer over je organisatie, producten, diensten of visie willen weten.
Daarnaast bevinden de mensen uit je doelgroep zich in verschillende fasen van de klantreis. Terwijl de ene persoon zich nog oriënteert is de andere al aan een koopbeslissing toe. Deze personen hebben behoefte aan andere informatie. Hun situaties, interesses en behoeften verschillen namelijk van elkaar. Degene die zich oriënteert wil misschien weten welke CRM-systemen er op de markt zijn. De koper vergelijkt ondertussen de prijzen.
Breng je diversiteit in je content aan? Dan vergroot je de kans dat je relevante bezoekers aantrekt. Daarnaast houden zoekmachines zoals Google en Bing van nieuwe en relevante content. Publiceer je regelmatig nieuwe blogs (die aan de SEO-vereisten voldoen), podcasts en video's? Dan heeft dat een positief effect op je positie in de zoekmachines. Waardoor mensen je organisatie sneller vinden en je naamsbekendheid groter wordt.
👉 TIP: Zorg dat je weet wie je klanten zijn en wat ze interesseert. Laat zien wie je bent en blijf trouw aan je waarden. Probeer verschillende contentvormen uit om te zien wat het beste werkt. Meet je resultaten en pas je strategie daarop aan.
Reden 2: Je bouwt vertrouwen op
Met je content laat je zien dat je een expert in je vakgebied bent. En daardoor bouw je vertrouwen bij je doelgroep op. Stel: je hebt een bedrijf dat duurzaam voedsel verkoopt. Om je online zichtbaarheid te vergroten:
- Schrijf je blogs over gezonde recepten.
- Maak je video's over milieuvriendelijke landbouw.
- Deel je infographics over de voordelen van biologisch eten.
Verhalen werken krachtig en nemen twijfels weg. Denk aan een video waarin je een kijkje achter de schermen van je bedrijf geeft. Of een blog waarin je over de missie en visie van je onderneming vertelt. Mensen kopen vaak het verhaal achter je producten en/of diensten. Deel je jouw waarden en visie? Dan bouw je een emotionele band met je doelgroep op.
Daarnaast blijft je organisatie relevant als je regelmatig nieuwe content publiceert. Bijvoorbeeld over actuele trends en ontwikkelingen in jouw branche. Dan laat je namelijk zien dat je up-to-date bent. De wereld verandert snel. En klanten zoeken steeds naar nieuwe informatie. Contentcreatie helpt je om bij je doelgroep in beeld te blijven.
Mensen vertrouwen bedrijven die kennis delen en waarde bieden eerder. Waardoor klanten loyaler worden en sneller terugkeren voor herhaalaankopen. Met een goede contentstrategie vergroot je dan ook de betrokkenheid. Waardoor klanten je bedrijf ook nog eens sneller aanbevelen.
👉TIP: Reageer je op je sociale mediakanalen op vragen? Deel je er persoonlijke verhalen, die bij de interesses van je doelgroep aansluiten? En breng je klantsuccessen onder de aandacht? Dan creëer je een band met je doelgroep.
Reden 3: Je versterkt je merkidentiteit
Communiceer je jouw boodschap, toon en stijl consequent in al je uitingen? Dan helpt contentcreatie je ook om je merkidentiteit te versterken. Je bouwt dan namelijk een herkenbaar merk op. Klanten herkennen je direct als ze je ergens tegenkomen. Of ze nu een blog van je lezen. Een post op een van je social mediakanalen zien. Of je video op Youtube bekijken.
Een sterk merk is meer dan alleen een logo of slogan. Het is hoe mensen zich bij jouw bedrijf voelen. Content speelt hier een belangrijke rol bij. Omdat het laat zien wie je bent. Waar je bedrijf voor staat. En wat je belangrijk vindt. Kortom: met sterke content vergroot je jouw autoriteit in de markt.
👉 TIP: Wil je zonder hoge advertentiekosten meer websiteverkeer aantrekken? Gebruik de juiste zoekwoorden en optimaliseer je content voor zoekmachines. Dan blijft je content lang waarde bieden.
Hoe begin je met contentcreatie?
Content maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Eerst bedenk je een onderwerp, dat interessant voor je doelgroep is. En hoe je daarover wilt communiceren. Met een blog, video of social mediabericht bijvoorbeeld.
Hierbij stel je jezelf de vragen: naar welke informatie zoekt mijn doelgroep? En hoe wil mijn doelgroep die informatie het liefste ontvangen? Door op de zoekvragen in te spelen trek je de juiste doelgroep makkelijker aan.
👉 TIP: Heb je weinig inspiratie voor nieuwe content? Of wil je het jezelf makkelijker maken? Vraag ChatGPT gewoon om wat hulp.
Makkelijk professionele content maken?
Wil je jouw contentcreatie professioneler aanpakken? Onderzoek dan eens of HubSpot iets voor jouw organisatie is. Dit alles-in-1 CRM-platform bevat namelijk krachtige tools om je contentcreatie te stroomlijnen. En om de impact ervan te vergroten. Dit zijn er een paar voorbeelden van:
- De meertalige blogtool maakt het je makkelijk om blogs te schrijven, optimaliseren en publiceren. AI-gestuurde suggesties helpen je bij het verbeteren van je titels, de zoekwoorden en de leesbaarheid. Het is zelfs mogelijk om AI je volledige blog te laten creëren. Inclusief een duidelijke indeling met tussenkopjes en een afbeelding. De ingebouwde SEO-tool geeft je real-time advies om je content online beter vindbaar te maken.
- Met je social mediatool plan en publiceer je jouw social mediaberichten vanuit één dashboard. Of dat nou op Facebook, LinkedIn of Instagram is. Of op al je social mediakanalen tegelijk. Hierbij geeft AI je de nodige suggesties voor de inhoud. Zelfs inclusief duidelijke #hashtags en 👍emoji's. Het automatisch delen van je nieuwe blogs is ook een optie. Op automatische rapportages zie je vervolgens hoe jouw content presteert.
- Met HubSpot's e-mailmarketingtool creëer je gepersonaliseerde e-mails met dynamische content. Om daarmee de betrokkenheid van je lezers te vergroten. Uiteraard helpt AI je om de inhoud van je e-mails te verbeteren. Zodat je de open & click rates vergroot. Laat je eerst een A/B-test op je e-mails los? Dan test je uit met welke e-mailinhoud je de beste resultaten bereikt. Om vervolgens met de beste content verder te gaan.
👉 TIP: Consistentie is belangrijk bij contentmarketing. Probeer daarom regelmatig iets te delen. Bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week.
Direct starten met contentcreatie?
Contentcreatie is een krachtige manier om je bedrijf te laten groeien. Het versterkt je merk, trekt klanten aan en bouwt langdurige relaties op.
Zet je jouw content strategisch in? Dan verhoog je de zichtbaarheid en het aantal conversies. Doordat je jouw websitebezoekers stap voor stap richting een aankoop leidt. Hoe beter de content aansluit op de klantbehoefte, hoe hoger je conversieratio's zullen zijn.
Wil je het jezelf makkelijker maken? Gebruik dan de contenttools van Hubspot.
- mei 2025 (12)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)