HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

3 Redenen waarom contentcreatie belangrijk is voor bedrijven

3 Redenen waarom contentcreatie belangrijk is voor bedrijven
9:05

3 Redenen waarom contentcreatie belangrijk is voor bedrijven

Dagelijks zoeken mensen online naar allerlei soorten informatie. Zoals oplossingen voor problemen waar ze tegenaan lopen. En inspiratie om hun leven leuker en makkelijker te maken.

Deelt je bedrijf content die perfect bij de vragen van je doelgroep aansluit? Dan trek je daarmee de aandacht. Precies wat je nodig hebt om de juiste mensen naar je website te lokken. En om vertrouwen met je potentiële klanten op te bouwen. 

Contentcreatie helpt je zo bij je online zichtbaarheid. Het opbouwen van naamsbekendheid en autoriteit. En het binden van leads en klanten. Een doordachte contentstrategie vergroot dan ook je bereik en versterkt je merk. In dit artikel ga ik hier dieper op in.

Waarom contentcreatie zo belangrijk voor bedrijven is

Bij content denk je misschien als eerste aan je websitecontent. Of aan de e-books die je websitebezoekers kunnen downloaden. Maar er zijn veel meer soorten content. Wat denk je bijvoorbeeld van Youtube-video's en podcasts? En van nieuwsbrieven, blogs, social media posts, webinars en case studies? Dit zijn allemaal contentvormen waarmee je jouw publiek informeert, inspireert, vermaakt en overtuigt.

Goede content ondersteunt je doelgroep. Tegelijkertijd laat het zien waar je bedrijf voor staat. En dat gaat veel verder dan promotie. Door waarde te bieden bouwt je organisatie vertrouwen op. Waardoor je uiteindelijk makkelijker deals sluit. Er zijn 3 belangrijke redenen waarom contentcreatie erg belangrijk voor bedrijven is. Hieronder leg ik ze aan je uit. 

Reden 1: Je vergroot je online zichtbaarheid

Met goede content vinden mensen je bedrijf online. Iemand zoekt bijvoorbeeld op "Tips voor duurzaam leven". Komt nu jouw blog naar voren? Dan is de kans op een websitebezoek best groot. Dit proces heet inbound marketing: klanten komen naar jou toe, omdat je waardevolle informatie biedt.

Met verschillende soorten content bereik je verschillende doelgroepen. Denk maar eens aan je social media posts. Waarmee je een breed publiek aanspreekt. Daar zitten ook mensen bij, die nog nooit eerder van jou gehoord hebben. Met gedetailleerde whitepapers en e-books ga je meer de diepte in. Die zijn vooral interessant voor mensen die je al kennen. En die meer over je organisatie, producten, diensten of visie willen weten.

Daarnaast bevinden de mensen uit je doelgroep zich in verschillende fasen van de klantreis. Terwijl de ene persoon zich nog oriënteert is de andere al aan een koopbeslissing toe. Deze personen hebben behoefte aan andere informatie. Hun situaties, interesses en behoeften verschillen namelijk van elkaar.
Degene die zich oriënteert wil misschien weten welke CRM-systemen er op de markt zijn. De koper vergelijkt ondertussen de prijzen.

Breng je diversiteit in je content aan? Dan vergroot je de kans dat je relevante bezoekers aantrekt. Daarnaast houden zoekmachines zoals Google en Bing van nieuwe en relevante content. Publiceer je regelmatig nieuwe blogs (die aan de SEO-vereisten voldoen), podcasts en video's? Dan heeft dat een positief effect op je positie in de zoekmachines. Waardoor mensen je organisatie sneller vinden en je naamsbekendheid groter wordt.

👉 TIP: Zorg dat je weet wie je klanten zijn en wat ze interesseert. Laat zien wie je bent en blijf trouw aan je waarden. Probeer verschillende contentvormen uit om te zien wat het beste werkt. Meet je resultaten en pas je strategie daarop aan.

Reden 2: Je bouwt vertrouwen op

Met je content laat je zien dat je een expert in je vakgebied bent. En daardoor bouw je vertrouwen bij je doelgroep op. Stel: je hebt een bedrijf dat duurzaam voedsel verkoopt. Om je online zichtbaarheid te vergroten:

  • Schrijf je blogs over gezonde recepten.
  • Maak je video's over milieuvriendelijke landbouw.
  • Deel je infographics over de voordelen van biologisch eten.

Verhalen werken krachtig en nemen twijfels weg. Denk aan een video waarin je een kijkje achter de schermen van je bedrijf geeft. Of een blog waarin je over de missie en visie van je onderneming vertelt. Mensen kopen vaak het verhaal achter je producten en/of diensten. Deel je jouw waarden en visie? Dan bouw je een emotionele band met je doelgroep op.

Daarnaast blijft je organisatie relevant als je regelmatig nieuwe content publiceert. Bijvoorbeeld over actuele trends en ontwikkelingen in jouw branche. Dan laat je namelijk zien dat je up-to-date bent. De wereld verandert snel. En klanten zoeken steeds naar nieuwe informatie. Contentcreatie helpt je om bij je doelgroep in beeld te blijven. 

Mensen vertrouwen bedrijven die kennis delen en waarde bieden eerder. Waardoor klanten loyaler worden en sneller terugkeren voor herhaalaankopen. Met een goede contentstrategie vergroot je dan ook de betrokkenheid.
Waardoor klanten je bedrijf ook nog eens sneller aanbevelen.

👉TIP: Reageer je op je sociale mediakanalen op vragen? Deel je er persoonlijke verhalen, die bij de interesses van je doelgroep aansluiten? En breng je klantsuccessen onder de aandacht? Dan creëer je een band met je doelgroep. 

Reden 3: Je versterkt je merkidentiteit

Communiceer je jouw boodschap, toon en stijl consequent in al je uitingen? Dan helpt contentcreatie je ook om je merkidentiteit te versterken. Je bouwt dan namelijk een herkenbaar merk op. Klanten herkennen je direct als ze je ergens tegenkomen. Of ze nu een blog van je lezen. Een post op een van je social mediakanalen zien. Of je video op Youtube bekijken.

Een sterk merk is meer dan alleen een logo of slogan. Het is hoe mensen zich bij jouw bedrijf voelen. Content speelt hier een belangrijke rol bij. Omdat het laat zien wie je bent. Waar je bedrijf voor staat. En wat je belangrijk vindt. Kortom: met sterke content  vergroot je jouw autoriteit in de markt.

👉 TIP: Wil je zonder hoge advertentiekosten meer websiteverkeer aantrekken? Gebruik de juiste zoekwoorden en optimaliseer je content voor zoekmachines. Dan blijft je content lang waarde bieden. 

Hoe begin je met contentcreatie?

Content maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Eerst bedenk je een onderwerp, dat interessant voor je doelgroep is. En hoe je daarover wilt communiceren. Met een blog, video of social mediabericht bijvoorbeeld.

Hierbij stel je jezelf de vragen: naar welke informatie zoekt mijn doelgroep? En hoe wil mijn doelgroep die informatie het liefste ontvangen?
Door op de zoekvragen in te spelen trek je de juiste doelgroep makkelijker aan.

👉 TIP: Heb je weinig inspiratie voor nieuwe content? Of wil je het jezelf makkelijker maken? Vraag ChatGPT gewoon om wat hulp.

Makkelijk professionele content maken?

Wil je jouw contentcreatie professioneler aanpakken? Onderzoek dan eens of HubSpot iets voor jouw organisatie is. Dit alles-in-1 CRM-platform bevat namelijk krachtige tools om je contentcreatie te stroomlijnen. En om de impact ervan te vergroten. Dit zijn er een paar voorbeelden van:

  • De meertalige blogtool maakt het je makkelijk om blogs te schrijven, optimaliseren en publiceren. AI-gestuurde suggesties helpen je bij het verbeteren van je titels, de zoekwoorden en de leesbaarheid. Het is zelfs mogelijk om AI je volledige blog te laten creëren. Inclusief een duidelijke indeling met tussenkopjes en een afbeelding. De ingebouwde SEO-tool geeft je real-time advies om je content online beter vindbaar te maken.

  • Met je social mediatool plan en publiceer je jouw social mediaberichten vanuit één dashboard. Of dat nou op Facebook, LinkedIn of Instagram is. Of op al je social mediakanalen tegelijk. Hierbij geeft AI je de nodige suggesties voor de inhoud. Zelfs inclusief duidelijke #hashtags en 👍emoji's. Het automatisch delen van je nieuwe blogs is ook een optie. Op automatische rapportages zie je vervolgens hoe jouw content presteert. 

  • Met HubSpot's e-mailmarketingtool creëer je gepersonaliseerde e-mails met dynamische content. Om daarmee de betrokkenheid van je lezers te vergroten. Uiteraard helpt AI je om de inhoud van je e-mails te verbeteren. Zodat je de open & click rates vergroot. Laat je eerst een A/B-test op je e-mails los? Dan test je uit met welke e-mailinhoud je de beste resultaten bereikt. Om vervolgens met de beste content verder te gaan.

👉 TIP: Consistentie is belangrijk bij contentmarketing. Probeer daarom regelmatig iets te delen. Bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week. 

Direct starten met contentcreatie?

Contentcreatie is een krachtige manier om je bedrijf te laten groeien. Het versterkt je merk, trekt klanten aan en bouwt langdurige relaties op.

Zet je jouw content strategisch in? Dan verhoog je de zichtbaarheid en het aantal conversies. Doordat je jouw websitebezoekers stap voor stap richting een aankoop leidt. Hoe beter de content aansluit op de klantbehoefte, hoe hoger je conversieratio's zullen zijn. 

Wil je het jezelf makkelijker maken? Gebruik dan de contenttools van Hubspot.

New call-to-action

 

Aanmelden per e-mail