HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 stappen voor een goed zoekwoorden onderzoek

5 stappen voor een goed zoekwoorden onderzoek

Kon je je 20 jaar geleden bedenken, dat je online een spijkerbroek zou kopen? Waarschijnlijk niet. Het gedrag van kopers is de afgelopen jaren enorm veranderd. En het verandert nog steeds.

Het aankoopproces vindt tegenwoordig veel meer online plaats. Kopers speuren het Internet af naar de juiste informatie. Ook laten zij zich online inspireren en adviseren. Bijvoorbeeld door het lezen van reviews en blogs.

Ontdek de stappen voor goed zoekwoorden onderzoekDaarbij willen kopers het aankoopproces graag zelf zoveel mogelijk controleren. Ze maken zelf een keuze uit de talloze (internationale) online aanbieders. Zij kiezen zelf hoe ze dit willen doen, waar en wanneer. Als organisatie moet je daarom online goed vindbaar zijn. Op de juiste plek. Met de juiste content. En op het moment, dat jouw (toekomstige) kopers daar behoefte aan hebben.

De eerste stap voor een betere online vindbaarheid is zoekmachinemarketing. Hiermee zorg je namelijk, dat je jouw content beter afstemt op je doelgroep. In dit artikel leg ik je daarom uit hoe je een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert.

Waarom voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

Stel dat je hele kast vol hangt met skinny broeken. Ineens wordt de mode wijd. Wat doe je? Blijf je skinny-trouw of ga je investeren in wijd? Stel dat je een slechte ervaring met een webshop hebt. Blijf je hier dan terugkeren? Stel dat je een hypotheekadviseur zoekt. Vrienden bevelen je Master Hypotheekadvies aan, maar online vind je veel negatieve reviews. Ga je hier dan toch naartoe?

Ook de behoeften van jouw (toekomstige) klanten veranderen voortdurend. Wat zij willen kopen. Hoe ze iets willen kopen. Waar ze iets willen kopen. En ga zo maar door. Als organisatie moet je continu rekening houden met de veranderende behoeften van jouw doelgroep. Je moet dus op de hoogte zijn van de trends. Wat speelt er in de markt en wat zijn de voorkeuren van jouw kopers? En hoe kun je dit allemaal goed doorvertalen naar jouw organisatie?

Ben je online goed vindbaar? Dan trek je makkelijker (relevante) bezoekers naar je website toe. Voor de beste zoekwoorden moet je daarom weten wat belangrijk voor jouw (toekomstige) kopers is. Welke behoeften en wensen hebben ze? Met welke problemen hebben ze te maken? Waarom zijn jouw producten en/of diensten de juiste oplossing? Voordat je met een zoekwoorden onderzoek start stel je daarom persona's op. Deze persona's helpen je om jouw content beter op je doelgroep af te stemmen. 

Dan is er natuurlijk ook nog de buyer journey; de klantreis van je (toekomstige) klanten. Vroeger zag die er voor de meeste afnemers ongeveer hetzelfde uit. Maar dat is allang niet meer zo. De ene persoon gaat liever naar een adviseur toe; de andere kiest voor online advies. De ene persoon wil 's avonds een adviesgesprek; de andere juist 's morgens. De ene persoon zoekt wekenlang naar de beste adviseur; de andere is er zo uit. Iedereen bewandelt zijn of haar eigen pad. Ook hier moet je dus rekening mee houden. 

Gelukkig is er tegenwoordig slimme software op de markt, die je hierbij ondersteunt. Bijvoorbeeld ons favoriete CRM-systeem, HubSpot. Maar je kunt niet alles uitbesteden aan techniek. Het begint allemaal met de juiste websitebezoekers aan te trekken. Hier heb je goede zoekwoorden voor nodig. Daarom is het belangrijk om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. En om dit te blijven doen, zodat je meegaat met de digitale ontwikkelingen. Hieronder ontdek je hoe je dit doet en welke tools hierbij handig zijn. 

Een zoekwoorden onderzoek uitvoeren

De beste en meest relevante zoekwoorden vinden is dus superbelangrijk voor jouw online vindbaarheid. Heb je de juiste zoekwoorden bepaald? Dan verwerk je ze in je webteksten, blogartikelen, URL’s en metabeschrijvingen. Zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing kunnen hierdoor beter bepalen waar jouw website over gaat. Past jouw content bij een zoekopdracht? Dan verbetert je online vindbaarheid en trek je relevanter websiteverkeer aan. 

Bij een zoekwoorden onderzoek probeer je te achterhalen waarop jouw doelgroep zoekt. Je onderzoekt bijvoorbeeld hoeveel er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt. Maar ook hoe hoog de concurrentie is bij deze zoekwoorden. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat je met de juiste zoekwoorden goed scoort. Als er veel concurrentie is kan dat flink lastig zijn.

Relevante zoekwoorden vinden

Relevantie is de belangrijkste factor bij het bepalen van je zoekwoorden. Zijn je zoekwoorden heel relevant en specifiek? Dan is de kwaliteit van je websiteverkeer hoger. Het gaat erom zoveel mogelijk relevante websitebezoekers aan te trekken (niet zoveel mogelijk websiteverkeer).

Voorbeeld

Stel dat je een producent van racefietsen bent. Met welke zoektermen denk je het meest relevante websiteverkeer te krijgen? Fietsen of Carbon racefietsen voor binnenbaan?

Het zoekvolume op fietsen ligt natuurlijk hoog. M
aar met deze zoekterm trek je ook veel niet relevant websiteverkeer aan. Bijvoorbeeld mensen die op zoek zijn naar waterfietsen, fietsroutes en fietsverhuur. Kortom: veel verkeer, maar weinig relevant verkeer. Houd je dit zo? Dan rankt Google jouw website lager, omdat je zoekwoorden niet relevant genoeg zijn. Bovendien is er veel concurrentie op deze zoekterm. Een hoge ranking is hierdoor waarschijnlijk kansloos.

Laten we nu eens kijken naar de zoekwoorden Carbon racefietsen voor binnenbaan. Het zoekvolume (hoe vaak erop gezocht wordt) is natuurlijk veel lager dan bij fietsen. Maar het websiteverkeer dat je hiermee aantrekt is veel relevanter. Bovendien is de kans kleiner, dat concurrenten dezelfde long-tail zoekwoorden gebruiken. Met deze zoekwoorden kom je hierdoor veel sneller bovenin de zoekmachineresultaten. 

Weet je dat veel zoekers op het eerste (organische, dus niet betaalde) zoekresultaat klikken? Het is daarom erg handig als jouw content bovenaan staat. Dit bereik je makkelijker als al jouw content relevante long-tail zoekwoord combinaties bevat. Op deze manier leid je jouw websiteverkeer naar de meeste relevante websitepagina's. Afgestemd op persoonlijke behoeften en voorkeuren dus.

Lokale zoekwoorden gebruiken

Lokale zoekopdrachten zijn ook belangrijk. Zo’n 43 % van de zoekopdrachten zijn lokaal, wist je dat? Dit betekent dat zoekers vaak informatie binnen een bepaalde omgeving zoeken. Dus in plaats van IJssalon wordt er gezocht op IJssalon Rotterdam. Iemand in Rotterdam zal namelijk niet snel in Amsterdam een ijsje gaan halen. Ook hierbij is het verkeer relevanter en levert het je meer op. Maak dus gebruik van locaties. Óók als je door het hele land of internationaal opereert.

De 5 stappen voor jouw zoekwoorden onderzoek

1. Vind je zoekwoorden

Maak een lijst met relevante zoekwoorden voor al je producten en/ of diensten. Als het goed is gebruik je hier aparte websitepagina's voor (aan te raden voor SEO). Je kunt al deze pagina's dus online vindbaar maken met een unieke set zoekwoorden. Alle gevonden woorden noteer je ergens of je verwerkt ze in Excel (dat vind ik het handigst). De volgende tips en vragen helpen je bij het opstellen van je lijst:

  • Ga jouw merknamen, producten en diensten na. Welke synoniemen kun je hiervoor verzinnen?

  • Bekijk je website en online kanalen eens. Welke relevante zoekwoorden vind je?

  • Bekijk je offline bronnen, zoals brochures en flyers. Welke relevante zoekwoorden staan hierin?

  • Bekijk belangrijke online bronnen. Wat speelt er bijvoorbeeld in de markt? Waarover publiceren je concurrenten? Wat vinden jouw doelgroepen interessant? Wat staat er in de vakmedia?  

  • Bekijk verschillende sociale media kanalen. Welke zoekwoorden vind je bijvoorbeeld op Twitter en LinkedIn

  • Bekijk je analytics en probeer te achterhalen hoe bezoekers je vinden. Analyseer hierbij hoe zij zich online gedragen. Tools als Google Analytics, Google Search en HubSpot helpen je hier onder andere bij.

  • Raadpleeg een zoekwoordentool, bijvoorbeeld Google Adwords of HubSpot. Welke suggesties voor synoniemen en alternatieven geeft de zoekwoordentool je?

  • Bekijk wat er op je eigen website gezocht wordt. 

  • Maak per product of dienst een aparte lijst met locaties in je afzetgebied.

2. Beoordeel je zoekwoorden

Met behulp van je zoekwoordenplanner zoek je naar ideeën voor zoekwoorden. Je ziet gelijk wat het zoekvolume hiervan is en hoe hoog de concurrentie is. Je hebt de beste kans bij zoekwoorden met een hoog zoekvolume en lage concurrentie. Om zoekwoordideeën op te doen zijn er trouwens nog veel meer handige tools. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Wordstream en Ahrefs. Vaak geven deze tools al gelijk de moeilijkheidsgraad van je zoekwoorden aan.

3. Analyseer en combineer je zoekwoorden

Bepaal hoe je jouw zoekwoorden combinaties wilt inzetten. Long-tail zoekwoorden leveren waarschijnlijk het meest relevante verkeer op. Maar misschien wil je ook wat breder inzetten om ook andere bezoekers aan te trekken. 

👉 Bij welke content zet je long-tail zoekwoorden in?
👉 Wat zijn je topwoorden en je subwoorden?
👉 Welke content schrijf je voor een bredere doelgroep?

Hierbij houd je natuurlijk rekening met de trends, buyer persona's en buyer journeys van jouw doelgroepen! Zoekers gebruiken tegenwoordig trouwens gemiddeld 5 à 6 woorden in zoekopdrachten. Dat is ook wel handig om te weten.

In deze fase:

    • Groepeer je jouw zoekwoorden, synoniemen en koppelwoorden (bijvoorbeeld locaties).

    • Voeg je een lijst met actiegerichte conversiewoorden toe (ontdek, lees, ... ).

    • Maak alle gewenste combinaties. Online zijn daar veel handige tools voor te vinden. Bijvoorbeeld Merge Words. Groepeer je zoekwoorden ook op basis van zoekvolumes (dus bijvoorbeeld hoog, middel en laag). Google Trends is daar bijvoorbeeld een handige tool voor.

    • Verzamel de woorden waar je absoluut niet op gevonden wilt worden (bijvoorbeeld ‘fietsroutes’ of ‘waterfiets’ in bovenstaand voorbeeld).

    4. Implementeer je zoekwoorden

    Weet je wat het zoekgedrag van jouw doelgroepen is? En heb je hier jouw zoekwoorden op aangepast? Dan is het tijd om jouw zoekwoorden te gaan implementeren. Denk hierbij over het volgende na:

    • Welke zoekwoorden sluiten het beste aan bij de rest van je website?
    • Welke zoekwoorden wil je in je metatags opnemen?
    • Welke zoekwoorden wil je op je landingspagina's plaatsen?
    • Welke zoekwoorden gebruik je voor je webpagina's en blogs?

    5. Optimaliseer en evalueer je zoekwoorden 

    Voer je na de implementatie van je zoekwoorden een nulmeting uit? Dan kun je het effect van je nieuwe zoekwoorden goed meten. Op basis van de resultaten optimaliseer je vervolgens jouw content als dat nodig is.
  1.  

    Is jouw website geoptimaliseerd voor Google?

    Met een goed zoekwoorden onderzoek ben je er nog niet. Behalve zoekwoorden speelt er namelijk nog meer mee voor een goede ranking in zoekmachines. Zo moet je website bijvoorbeeld aan allerlei technische vereisten voldoen. Ben je benieuwd hoe jouw website scoort? Test het hieronder gratis uit. Je ontvangt direct allerlei nuttige SEO aanbevelingen!

    Nieuwe call-to-action

Ontvang updates per email