Hoe gebruik je HubSpot AI in je marketingstrategie? Schaal slim op
van Maarten de Wit op 28-10-25 8:38

Stel: je lanceert een prachtige marketingcampagne. De visuals zijn strak, de teksten klinken lekker… maar de resultaten vallen tegen. Waarom? Je potentiële klanten stellen hun vragen rechtstreeks aan AI-zoekmachines, zoals ChatGPT en Gemini. En die bepalen welke merken daarin genoemd worden.
Voor SEO-geoptimaliseerde content of niet; jouw merk wordt vrolijk genegeerd. Ondertussen negeert je doelgroep ook nog eens je advertenties in Google en op LinkedIn. Door een overkill aan reclame laten mensen zich namelijk niet meer zo makkelijk verleiden.
Wat nu? Hoe zorg je dat je met jouw marketingstrategie toch vindbaar blijft? Dat je wél de beoogde marketingresultaten behaalt? En hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk met HubSpot AI? Zodat je voldoende tijd voor creatieve en strategische marketingklussen overhoudt.
Loop Marketing: dé beste AI-aangedreven marketingstrategie van dit moment
Nu het speelveld zo veranderd is, heb je een andere marketingstrategie nodig. Eentje waarmee je jouw doelgroep nog wel bereikt. Waar ze zich ook begeeft: op LinkedIn, in AI-zoekmachines, op Google, op Youtube…
Met Loop Marketing biedt HubSpot je een gouden leidraad! Een innovatieve oplossing, waarmee je jouw concurrenten gemakkelijk aftroeft. Misschien wel de enige oplossing om te overleven met je bedrijf. Een AI-aangedreven marketingstrategie waarmee je snel opschaalt en de juiste momenten pakt.
In 4 duidelijke AI-aangedreven stappen zet je jouw merkstem krachtig neer. Maak je jouw boodschap zo persoonlijk mogelijk. Verspreid je jouw boodschap slim. En blijf je continu leren en optimaliseren. In dit blog leggen we je de 4 stappen uit: Loop Marketing: dé marketingstrategie voor een wereld met AI. Hieronder zoom ik op HubSpot’s 5 beste AI-marketingtools in, die je voor deze marketingstrategie gebruikt.
Zo helpt HubSpot AI je aan betere marketingresultaten
Hieronder neem ik 5 van HubSpot’s beste AI-aangedreven marketingtools onder de loep.
Marketing Studio: snel met je campagnes van start
Als marketeer weet je het zelf ook. Het kost hartstikke veel tijd om een goede marketingcampagne in elkaar te zetten. Je moet brainstormen over ideeën. Een campagneplan maken. En alle marketingassets verzamelen. Met HubSpot’s Marketing Studio draai je het proces om:
- Je schrijft een korte briefing met de doelgroep, marketingboodschap en het marketingdoel.
- AI vertaalt dit automatisch naar een compleet campagneplan. Inclusief allerlei suggesties voor je marketingassets. Vervolgens krijg je die ook nog eens in conceptvorm aangereikt. Volledig in je eigen brand voice.
-
De output controleren en aanpassen is het enige wat jij nog hoeft te doen. Binnen enkele uren is je complete campagne ready to go!
Slimme AI Agents voor sterke content
Content is de brandstof van je marketing. Maar het maken en verspreiden ervan kost veel tijd en energie. Tenminste als je het allemaal in eigen hand houdt. Want dat hoef je met HubSpot’s Content & Social Media Agents niet meer te doen.
- De Content Agent schrijft blogs, landingspagina’s en case studies. Die perfect bij jouw tone of voice aansluiten. Bovendien hergebruikt deze AI-tool je bestaande content voor andere kanalen. Zo wordt één whitepaper bijvoorbeeld ook een blog, een social mediapost en een podcast.
- De Social Media Agent bedenkt invalshoeken voor je sociale mediaberichten. Schrijft teksten die bij je platformen passen (LinkedIn is bijvoorbeeld anders dan Instagram of Facebook). En plant de berichten meteen voor je in als je dat wilt. Lekker makkelijk!
Naast deze 2 AI-buddy’s bevat HubSpot trouwens nog meer (aanpasbare) AI Agents voor marketingdoeleinden. Het is zelfs mogelijk om je eigen AI Assistenten op maat te bouwen.
Unieke content voor al je contacten
Nog steeds eindigen veel campagnes in 'one size fits all'. Zo zonde, want daardoor loop je kostbare kansen mis! HubSpot’s audience segmenten analyseren je CRM-data en gedragssignalen. Zodat je jouw campagnes super persoonlijk kunt maken.
Stel: je organiseert een webinar. In je CRM-database vindt AI mensen, die eerder een vergelijkbaar webinar volgden. Plus contacten die recentelijk over dat thema op je website hebben gelezen. Vervolgens target je dit segment met een gepersonaliseerde e-mailcampagne én een LinkedIn-advertentie. Wedden dat deze strategie goed voor de opkomst is!
Met de AI-aangedreven Personalisatie Agent ga je nog een stap verder. Deze AI-buddy maakt namelijk verschillende contentvarianten voor je. Zo maakt de AI-tool bijvoorbeeld automatisch 3 varianten voor je nieuwsbrief. Eentje voor leads, eentje voor klanten en eentje voor partners.
Ondertussen leert AI van alles wat er gebeurt. Welke CTA’s scoren het beste? Welke tone of voice resoneert? Die inzichten worden meteen in je volgende campagnes verwerkt. Die je – natuurlijk – met je Marketing Studio zo in elkaar zet.
Persoonlijke AI-aangedreven e-mails
Veel inboxen stromen over door de enorme hoeveelheid aan e-mails. En toch is e-mail nog steeds een effectief marketingmiddel. Maar het succes hangt wel van de relevantie en timing af. Dankzij AI haal je er het maximale uit. Bijvoorbeeld met:
- Pakkende onderwerpregels die de open-ratio’s bevorderen.
- Inhoud die op het gedrag en het profiel van je ontvangers is afgestemd.
- CTA’s die zich automatisch aanpassen. Denk aan ‘Vraag een demo aan’ voor prospects en ‘Bekijk de nieuwe features’ voor bestaande klanten.
Een campagne naar 10.000 contacten voelt hierdoor toch persoonlijk. Want iedere ontvanger krijgt een versie die past bij zijn of haar eigen context. Artificial Intelligence helpt je met de beste verzendmomenten en voorspelt welke klanten je e-mails openen. De kans op conversies is met je AI-aangedreven e-mails dan ook best groot.
Zichtbaarheid in AI-zoekmachines
Vrijwel ieder bedrijf heeft er last van: een afnemend aantal websitebezoekers. Mensen hoeven niet meer in Google naar content te zoeken. De AI-zoekmachines genereren direct de antwoorden, die ze nodig hebben. En is er dan toch iemand in jouw blogs geïnteresseerd? Dan ziet die persoon niet meer dat jij bestaat.
Toont een AI-zoekmachine linkjes? Dan wil jij daar bij zitten met jouw content. Wil je weten hoe je dat voor elkaar krijgt? In dit blog geven we je tips: Hoe verbeter je jouw AI Engine Optimization (AEO) strategie? HubSpot’s AEO Grader maakt bovendien visueel hoe jouw merk wordt benoemd. Zodat je precies weet waar de pijnpunten zitten. Met HubSpot’s AI Agents los je de hiaten daarna eenvoudig op.
Meer toffe marketingtools voor je AI marketingstrategie
Dit zijn 5 toffe AI-aangedreven marketingtools waarmee je snel gepersonaliseerde campagnes opzet. En content maakt die altijd ‘on-brand’ is’. Maar HubSpot bevat nog veel meer gave marketingfuncties.
Denk bijvoorbeeld aan Buyer Intent. Waarmee HubSpot herkent wanneer iemand koopgedrag vertoont. Zelfs van anonieme websitebezoekers. Een salesfunctie die ook waardevol voor marketeers is. En denk aan Predictive Lead Scoring, waarmee AI beoordeelt hoe kansrijk je leads zijn. Marketing kan hierop segmenteren en specifieke journeys bouwen. Bovendien helpt deze tool om betere leads bij sales aan te leveren!
Met Conversation Intelligence analyseert AI automatisch gesprekken (telefoongesprekken, chats, meetings) en haalt er waardevolle data uit. Je ziet precies welke thema’s vaak terugkomen. En ontdekt welke woorden of zinnen je leads triggeren. Deze inzichten kun je voor je marketingcampagnes gebruiken.
Breeze Intelligence voorspelt welke campagnes de meeste impact gaan maken. Welke kanalen leveren het meeste verkeer en de meeste conversies? Hoe groot is de kans dat je je maanddoelen behaalt? Waar moet je bijsturen om betere marketingresultaten te behalen? Ontzettend waardevolle campagne analytics!
En met HubSpot’s connectors koppel je jouw marketing aan de grootste AI-modellen van dit moment: Claude, Gemini en ChatGPT. Daardoor openen er weer nieuwe kansen. Er zijn onwijs veel innovatieve AI-aangedreven functies om jouw Loop Marketing tot leven te brengen. Ik kan ze onmogelijk allemaal in één blog benoemen.
Aan de slag met een AI-aangedreven marketingstrategie in HubSpot?
Zoals je ziet: HubSpot AI helpt je op weg, maar de kern blijft van jou. Jij maakt een briefing: AI zet het in een campagneplan met assets om. Jij komt met een contentidee: je AI-buddy voert het voor je uit. Jij wilt groeien met je bedrijf en AI helpt je om je doelen te behalen.
Ben je benieuwd hoe de AI-tools van HubSpot er in de praktijk uitzien? Plan gerust een vrijblijvende demo in onze agenda. Wij laten je graag zien hoe jouw Marketing Loop binnen korte tijd draait.
- oktober 2025 (9)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)