Schaal je contentproductie met HubSpot’s Content Agent
van Maarten de Wit op 10-9-25 9:43
Goede content zorgt ervoor dat je doelgroep je bedrijf vindt. Het bevestigt je expertise en maakt je merk geloofwaardig. Het helpt je om relaties met je (toekomstige) klanten op te bouwen. En om meer inzicht in de behoeften en voorkeuren van je doelgroep te krijgen. Het is dan ook de brandstof voor je leadgeneratie en ondersteunt je tijdens het gehele salesproces.
Maar als marketeer weet je ook: blogs, podcasts, video's, kennisbankartikelen en case studies maken. Dat is een tijdrovende klus. Zelfs met de hulp van ChatGPT, Perplexity of Claude. Maar met HubSpot’s Content Agent hoeft het dat niet meer te zijn. Deze slimme AI-assistent werkt namelijk met je CRM-data en processen. Begrijpt je tone of voice. En fabriceert razendsnel content voor je, die gelijk met je doelgroep resoneert.
Wat is Hubspot’s Content Agent?
HubSpot’s AI-aangedreven Breeze Content Agent is een onderdeel van HubSpot’s Content Hub. De AI-tool gebruikt je CRM-data en hergebruikt je bestaande content. Zelf hoef je de gepersonaliseerde output alleen nog te controleren en finetunen.
Zo laat je een blog bijvoorbeeld herschrijven tot social media posts en een e-mailcampagne. Een case studie omtoveren tot een podcast of video. En een uitgebreide whitepaper samenvatten tot een blog. In je eigen tone of voice natuurlijk. Zodat alle content herkenbaar en professioneel bij je doelgroep overkomt.
👉 TIP: Wil je jouw expertise in audio omzetten? De Content Agent creëert complete podcasts voor je. Van scripts tot afleveringen. Zelfs met verschillende voice-overs, zodat er een gespreksvorm ontstaat.
Heb je even geen inspiratie voor nieuwe content? Dan draagt de AI Agent contentideeën aan. Gebaseerd op de trends en interesses van jouw doelgroep. Wil je snel een nieuwe campagne uitrollen? Dan zet de AI-tool het fundament zo voor je neer. Van de teksten voor je landingspagina tot sociale mediaberichten en de nurture flow. Allemaal in dezelfde stijl. Zonder losse tools of knip- en plakwerk.
Alleen aan een berg content heb je niet zoveel. Je content moet vindbaar zijn. Anders wordt je bedrijf er nog niet mee gevonden. De AI Agent ondersteunt je daarom ook met SEO en optimalisatie. Zo helpt de AI-tool je bijvoorbeeld door een pakkende structuur voor je blogs te verzinnen. Een duidelijke meta-descriptie toe te voegen. En je allerlei tips voor betere key-words te geven.
👉 TIP: Overtuigende case studies maken met de Content Hub? Inclusief mijlpalen, testimonials en meetbare resultaten? Automatisch afgestemd op de sector? Upload referentiemateriaal voor nog meer context. Denk bijvoorbeeld aan notities, onderzoeksresultaten en andere documentatie.
Hoe werkt de Content Agent van HubSpot?
Een contentopdracht aan de Content Agent geven werkt hetzelfde als bij ChatGPT. Je begint met een prompt, zoals: ‘Schrijf een blog over de voordelen van HubSpot AI voor marketing.’. Vaak is een korte opdracht al voldoende. Maar hoe specifieker je bent hoe beter de output is. Voor de draft gebruikt de AI-tool je CRM-data, transcripties van klantgesprekken, bestaande content, je ingestelde brand voice en meer:
- Blogs krijgen meteen titels, kopjes, bodytekst en afbeeldingen.
- E-mails bevatten een onderwerpregel, bodytekst en een call-to-action (CTA).
- Sociale posts zijn afgestemd op je sociale mediakanalen.
- Landingspagina’s bevatten CTA’s, formulieren en meeting-links. Volledig in het design van jouw huisstijl.
In een paar minuten heb je een eerste concept, dat je kunt finetunen. Net zoals je dat bij andere AI-chatbots gewend bent. Maar deze AI Agent gaat een stapje verder. De Content Agent werkt namelijk binnen HubSpot. Daardoor leert de AI-tool van je CRM-gegevens. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag van specifieke doelgroep-segmenten op je campagnes. En aan de content die je al eens hebt geschreven.
Daarbij stel je de tone of voice dus zelf in. En precies daarom sluit de output meteen goed bij je merk en doelgroep aan. Dankzij Search Engine Optimization (SEO) staat de content bovendien gelijk als een huis.
👉 TIP: Weet je dat Content Hub-klanten na 6 maanden gemiddeld 110% meer websiteverkeer genereren? En gemiddeld 15% meer deals sluiten?
Met de Content Remix zet je jouw bestaande content razendsnel in nieuwe contentvormen om. Zo creëer je van 1 blog bijvoorbeeld 2 nieuwe blogs, een podcast en een social mediabericht. Van 1 whitepaper een serie nuture e-mails. Of van 1 webinar-transcriptie een samenvattend artikel. Allerlei combinaties zijn mogelijk. Je kunt je content dus slim hergebruiken!
Ook kun je jouw teksten inkorten, uitbreiden, of aanpassen voor specifieke doelgroepen. Wat je ook wilt: Artificial Intelligence neemt het zware werk van je over. Maar jij houdt altijd de regie. En omdat alles binnen HubSpot gebeurt is de content gelijk gebruiksklaar. De AI Agent zet de output namelijk op de juiste plek voor je neer. En natuurlijk zie je de resultaten meteen op je rapportage-dashboards terug.
👉 TIP: Dankzij de koppeling met je CRM-database personaliseer je de content. Vul je formulieren vooraf in. En stem je jouw boodschap op gedrag en doelgroepen af.
Wat vroeger dagen of weken duurde is nu in no time klaar. De content is dynamisch en gepersonaliseerd. Sluit fantastisch op de customer journey van je (toekomstige) klanten aan. En scoort ook nog eens goed in de zoekmachines. Dus je bespaart onwijs veel tijd, je vergroot je merkbekendheid én je verbetert de klantbeleving! Allemaal dankzij 1 handige AI-tool.
👉 TIP: Voeg automatisch interne linkjes aan je nieuwe content toe. En test met AI-aangedreven A/B-tests verschillende contentvarianten uit. Zo ontdek je snel welke content het beste bij je doelgroep aanslaat.
Oók slim schalen met je content?
Voor effectieve marketing heb je content voor verschillende kanalen nodig. LinkedIn-posts, video’s, whitepapers, e-mails, landingspagina’s en meer. Maar dat allemaal helemaal zelf produceren kost je veel tijd en energie.
HubSpot’s Content Agent maakt contentproductie makkelijk voor je. Of je de content nu op je HubSpot-website of Wordpress-website publiceert. Of in een afgeschermde omgeving voor je abonnementen. Bovendien klinkt de content meteen alsof jij het zelf geschreven hebt.
Zien hoe je met weinig tijd veel goede content creëert? Ik laat het je graag zien! Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda.
- september 2025 (4)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)