HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Personaliseren in HubSpot: van tokens tot Personalisatie Agent

Personaliseren in HubSpot: van tokens tot Personalisatie Agent
5:02

Personaliseren in HubSpot van tokens tot Personalisatie Agent

Wat denk je als je een standaardmailtje met ‘Beste klant’ ontvangt? Dat voelt niet echt persoonlijk, he? Als een merk je écht ziet en begrijpt voelt dat veel beter. En snapt hoe jouw situatie in elkaar steekt. Wat er bij jou speelt. 

Precies dat is de kracht van goede personalisatie. Je boodschap zo persoonlijk mogelijk maken. En op het juiste moment overbrengen. Waardoor je marketing zóveel effectiever en menselijker wordt.

In HubSpot kon je al heel erg veel personaliseren. Maar nu is er iets nieuws: de AI-aangedreven Personalisatie Agent. Die je personalisatie naar een compleet nieuw niveau tilt.

Hoe je traditioneel personaliseert in HubSpot

In HubSpot zijn er allerlei krachtige manieren om je communicatie persoonlijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan je:

  • E-mails: onderwerpregels, intro’s en knoppen.
  • Website: dynamische teksten en afbeeldingen.
  • CTA’s en links: afgestemd op je lezers.
  • Snippets en templates: direct op maat voor je ontvangers.
  • Campagnes: verschillende varianten per segment.

Je hebt hier een flinke traditionele personalisatie-toolbox voor. Maar daarmee kost het best wat tijd om alles goed in te stellen. En je moet zelf de juiste segmenten nog bedenken. Dit zijn HubSpot's belangrijkste traditionele personalisatie-tools: 

  • Personalisatie tokens in HubSpotPersonalisatietokens. Waarmee je bijvoorbeeld voornamen, bedrijfsnamen en functietitels aan je e-mails, blogs, CTA’s en landingspagina’s toevoegt. En specifieke informatie over deals, tickets, offertes, winkelwagentjes en abonnementen naar contactpersonen mailt. HubSpot haalt deze informatie automatisch uit je CRM-database.

  • Default values. Waarmee je standaardwaarden instelt voor als er geen gegevens beschikbaar zijn. Hiermee voorkom je dat je geen rare “Beste ,” mails verstuurt.

  • Lijsten en segmenten. Waarmee je contacten op basis van gedrag, demografie of aankoopgeschiedenis groepeert. Bijvoorbeeld om je marketingcampagnes zo doelgroepgericht mogelijk in te zetten.

  • Dynamische content. Waarmee je bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en CTA’s afwisselt. Afhankelijk van wie er kijkt. Een prospect ziet bijvoorbeeld een gratis demo-knop, terwijl een bestaande klant een upgrade-aanbod ziet.

  • Snippets en templates: standaardteksten die je met tokens personaliseert. Bijvoorbeeld voor e-mails of chatgesprekken.

Gelukkig kan dit tegenwoordig ook sneller en makkelijker. Namelijk met HubSpot’s AI-aangedreven Personalisatie Agent.

👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen lezen?
Hoe personaliseer je klantervaringen met je data?
Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content.
B2B-Klantsegmentatie: waarom en hoe segmenteer je leads & klanten?

HubSpot’s Personalisatie Agent: personalisatie op steroïden

Content personaliseren met de AI-aangedreven Personalisatie Agent in HubspotDe Personalisatie Agent van HubSpot is je AI-aangedreven personalisatie-buddy. Die alles voor je doet wat hierboven staat. Maar dan simpeler, slimmer en sneller:

  • Slimme segmentatie
    De AI Agent analyseert je data en stelt je segmenten voor. Je weet meteen welke doelgroepen het meest kansrijk zijn. 

  • Automatische variatie
    Of het nu gaat om een CTA, e-mail of landingspagina. De AI Agent maakt verschillende versies, die bij je segmenten aansluiten. Jij kiest welke variaties je inzet. Selecteer simpelweg wat je wilt aanpassen. HubSpot doet daarna automatisch het zware werk voor je.

  • Continue optimalisatie
    Je ziet direct welke personalisaties het beste scoren. De AI Agent leert van je resultaten. En geeft je aanbevelingen om je volgende campagnes nóg sterker te maken. Je hebt een fantastisch inzicht in de impact, het aantal conversies en de ROI (Return on Investment).

Deze AI Agent neemt je dus ontzettend veel personalisatie-handwerk uit handen. Bovendien helpt de AI-tool je om meer impact te maken met je communicatie. Zodat het aantal conversies (hopelijk) omhoog schiet. Ondertussen bewaakt AI je merkstem, waardoor je boodschap écht als ‘jou’ klinkt. AI regelt de techniek, jij zorgt voor de creatieve en persoonlijke touch.

👉 TIP: Weet je dat met Breeze segment-gebaseerde remixing mogelijk is? Hiermee creëer je in een handomdraai nieuwe gepersonaliseerde content voor je contact-segmenten.  

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Schaal je contentproductie met HubSpot’s Content Agent.
Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt.
Snel campagnes opzetten? Gebruik HubSpot’s nieuwe Marketing Studio!

Ook je personalisatie opschalen met AI?

HubSpot’s Personalisatie Agent is dé manier om je personalisatie op te schalen. Deze fantastische AI-buddy versnelt je werk. Zorgt ervoor dat je opvalt en contact maakt. Bevordert het vertrouwen in je merk. En stimuleert zo het aantal conversies. En dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait: meer klanten.

Wil jij ook van deze mooie AI-tool profiteren? Boek gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. HubSpot’s groeitools wil ik graag aan je laten zien!



Aanmelden per e-mail