Personaliseren in HubSpot: van tokens tot Personalisatie Agent
van Maarten de Wit op 22-9-25 8:11
Wat denk je als je een standaardmailtje met ‘Beste klant’ ontvangt? Dat voelt niet echt persoonlijk, he? Als een merk je écht ziet en begrijpt voelt dat veel beter. En snapt hoe jouw situatie in elkaar steekt. Wat er bij jou speelt.
Precies dat is de kracht van goede personalisatie. Je boodschap zo persoonlijk mogelijk maken. En op het juiste moment overbrengen. Waardoor je marketing zóveel effectiever en menselijker wordt.
In HubSpot kon je al heel erg veel personaliseren. Maar nu is er iets nieuws: de AI-aangedreven Personalisatie Agent. Die je personalisatie naar een compleet nieuw niveau tilt.
Hoe je traditioneel personaliseert in HubSpot
In HubSpot zijn er allerlei krachtige manieren om je communicatie persoonlijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan je:
- E-mails: onderwerpregels, intro’s en knoppen.
- Website: dynamische teksten en afbeeldingen.
- CTA’s en links: afgestemd op je lezers.
- Snippets en templates: direct op maat voor je ontvangers.
- Campagnes: verschillende varianten per segment.
Je hebt hier een flinke traditionele personalisatie-toolbox voor. Maar daarmee kost het best wat tijd om alles goed in te stellen. En je moet zelf de juiste segmenten nog bedenken. Dit zijn HubSpot's belangrijkste traditionele personalisatie-tools:
Personalisatietokens. Waarmee je bijvoorbeeld voornamen, bedrijfsnamen en functietitels aan je e-mails, blogs, CTA’s en landingspagina’s toevoegt. En specifieke informatie over deals, tickets, offertes, winkelwagentjes en abonnementen naar contactpersonen mailt. HubSpot haalt deze informatie automatisch uit je CRM-database.
- Default values. Waarmee je standaardwaarden instelt voor als er geen gegevens beschikbaar zijn. Hiermee voorkom je dat je geen rare “Beste ,” mails verstuurt.
- Lijsten en segmenten. Waarmee je contacten op basis van gedrag, demografie of aankoopgeschiedenis groepeert. Bijvoorbeeld om je marketingcampagnes zo doelgroepgericht mogelijk in te zetten.
- Dynamische content. Waarmee je bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen en CTA’s afwisselt. Afhankelijk van wie er kijkt. Een prospect ziet bijvoorbeeld een gratis demo-knop, terwijl een bestaande klant een upgrade-aanbod ziet.
- Snippets en templates: standaardteksten die je met tokens personaliseert. Bijvoorbeeld voor e-mails of chatgesprekken.
Gelukkig kan dit tegenwoordig ook sneller en makkelijker. Namelijk met HubSpot’s AI-aangedreven Personalisatie Agent.
👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen lezen?
➜ Hoe personaliseer je klantervaringen met je data?
➜ Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content.
➜ B2B-Klantsegmentatie: waarom en hoe segmenteer je leads & klanten?
HubSpot’s Personalisatie Agent: personalisatie op steroïden
De Personalisatie Agent van HubSpot is je AI-aangedreven personalisatie-buddy. Die alles voor je doet wat hierboven staat. Maar dan simpeler, slimmer en sneller:
- Slimme segmentatie
De AI Agent analyseert je data en stelt je segmenten voor. Je weet meteen welke doelgroepen het meest kansrijk zijn. - Automatische variatie
Of het nu gaat om een CTA, e-mail of landingspagina. De AI Agent maakt verschillende versies, die bij je segmenten aansluiten. Jij kiest welke variaties je inzet. Selecteer simpelweg wat je wilt aanpassen. HubSpot doet daarna automatisch het zware werk voor je. - Continue optimalisatie
Je ziet direct welke personalisaties het beste scoren. De AI Agent leert van je resultaten. En geeft je aanbevelingen om je volgende campagnes nóg sterker te maken. Je hebt een fantastisch inzicht in de impact, het aantal conversies en de ROI (Return on Investment).
Deze AI Agent neemt je dus ontzettend veel personalisatie-handwerk uit handen. Bovendien helpt de AI-tool je om meer impact te maken met je communicatie. Zodat het aantal conversies (hopelijk) omhoog schiet. Ondertussen bewaakt AI je merkstem, waardoor je boodschap écht als ‘jou’ klinkt. AI regelt de techniek, jij zorgt voor de creatieve en persoonlijke touch.
👉 TIP: Weet je dat met Breeze segment-gebaseerde remixing mogelijk is? Hiermee creëer je in een handomdraai nieuwe gepersonaliseerde content voor je contact-segmenten.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Schaal je contentproductie met HubSpot’s Content Agent.
➜ Hoe audience segmentatie in HubSpot je marketing effectiever maakt.
➜ Snel campagnes opzetten? Gebruik HubSpot’s nieuwe Marketing Studio!
Ook je personalisatie opschalen met AI?
HubSpot’s Personalisatie Agent is dé manier om je personalisatie op te schalen. Deze fantastische AI-buddy versnelt je werk. Zorgt ervoor dat je opvalt en contact maakt. Bevordert het vertrouwen in je merk. En stimuleert zo het aantal conversies. En dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om draait: meer klanten.
Wil jij ook van deze mooie AI-tool profiteren? Boek gerust een vrijblijvende afspraak in mijn agenda. HubSpot’s groeitools wil ik graag aan je laten zien!
- september 2025 (12)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)