HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Makkelijker meer deals sluiten? Ontdek HubSpot's verkooptools

Makkelijker meer deals sluiten? Ontdek HubSpot's verkooptools
8:18

Makkelijker meer deals sluiten Ontdek HubSpots verkooptools (1)

Zoveel mogelijk verkoopgesprekken in deals omzetten. Als verkoper krijg je daar een kick van, toch?

Tegelijkertijd zijn er vaak best hoge targets. Met een gestroomlijnd verkoopproces en slimme verkooptools behaal je die makkelijker. Daarbij heb je behoefte aan:

✅ Gekwalificeerde leads met een koopintentie.
✅ Segmentatie voor upselling en cross-selling.
✅ Inzicht in de verkooppijplijn.
✅ Veel verkooptijd.
✅ Verkoopmateriaal dat je verkooptrajecten ondersteunt.

HubSpot biedt je een slimme softwareoplossing om efficiënter te verkopen. In dit artikel ontdek je hoe je daarmee meer goede deals sluit. Het opvolgingsproces van je leads in goede banen leidt. En heel erg veel meer verkooptijd krijgt (zonder al die irritante administratieve rotklusjes). 

Makkelijker deals sluiten met HubSpot

Aan het einde van de dag zeggen dat je 3 mooie deals gesloten hebt. Hoe gaaf is dat? Als verkoper wil je verkopen. Liefst zoveel en efficiënt mogelijk. Maar hoe pak je dat het beste aan? Laten we eens kijken hoe HubSpot je helpt om je targets te behalen

Gekwalificeerde leads met een koopintentie

Succesvolle sales begint bij het aantrekken van leads met een koopintentie. De kans op conversie is daarbij namelijk het grootst. HubSpot helpt je bij het verzamelen, segmenteren en kwalificeren van je potentiële klanten. Waardoor je makkelijker op de meest kansrijke prospects focust.

Als salesmedewerker krijg je inzicht in de behoeften en voorkeuren van je leads.
Het systeem registreert namelijk alle interacties en gedragingen. Zoals websitebezoeken, geopende e-mails en gedownloade whitepapers. Analyseer je deze informatie? Dan zie je snel welke leads het meest betrokken zijn. Daarnaast is het makkelijker om gericht en gepersonaliseerd te communiceren. Dit zijn wat handige verkooptools hierbij:

Leadtracking & dynamische formulieren verzamelen allerlei soorten leadgegevens via je website. HubSpot slaat de gegevens automatisch voor je op. 
Lead Scoring kwalificeert je leads op basis van gedrag, kenmerken en AI. En maakt de leads met de hoogste conversiekans voor je inzichtelijk.
✅ Met Marketing Automation creëer je geautomatiseerde follow-up e-mails en lead nurturing campagnes. Om je leads optimaal op te volgen. Gepersonaliseerde content en aanbiedingen naar ze toe te sturen. En ze klaar te stomen voor verkoop.
Breeze Intelligence identificeert anonieme websitebezoekers met een koopintentie uit je doelgroep. En verrijkt de gegevens van je contacten en bedrijven voor meer verkoopcontext.
AI-chatbots filteren leads via geautomatiseerde gesprekken op je website. En leiden gekwalificeerde leads direct naar de juiste salesmedewerkers toe. Bijvoorbeeld door afspraken met ze te plannen. Uiteraard voorzien van allerlei nuttige leadinformatie. 

Segmentatie voor upselling en cross-selling

Met HubSpot's lijsten is het makkelijk om je klanten te groeperen. Bijvoorbeeld op basis van:

Leadkenmerken
Aankoopgeschiedenis
Fasen van de levenscyclus
Interesses 

Zodat je jouw communicatie daarop kunt afstemmen. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde aanbiedingen voor aanvullende producten en diensten. En aan lead nurturing campagnes waarmee je de interesse van potentiële klanten vergroot.

Inzicht in de verkooppijplijn

Dealpijplijn in HubSpot om je verkoopkansen efficiënt te managen (1)

Als verkoper weet je hoe belangrijk een snelle en consistente opvolging is. HubSpot zorgt voor overzicht en structuur in je verkoopproces. Waardoor alle leads in beeld blijven en je communicatie soepel verloopt.

Zo maak je de volledige verkooppijplijn inzichtelijk met visuele dashboards. Met levenscyclussen volg je de status van je leads. Je dealpijplijnen gebruik je om je deals te beheren. Je weet exact waar je prospects zich in jouw verkooptraject bevinden. Welke deals de hoogste prioriteit hebben. En welke deals je waarschijnlijk gaat sluiten. 

Je verkoopkansen volg je hiermee gestructureerd op. Zelfs als het verkoopproces lang duurt. Bijvoorbeeld met deze handige verkooptools van HubSpot's Sales Hub:

Geautomatiseerde workflows waarmee verkoopmedewerkers automatisch de juiste leads ontvangen. En je allerlei follow-up activiteiten automatiseert. 
Sales sequences om op een slimme manier met leads in contact te komen. En waarmee je monitort wanneer prospects op je berichten reageren. Bijvoorbeeld door je e-mails te openen. En met de 'Meeting Scheduler' afspraken in jouw agenda te boeken.

Taaktoewijzingen en meldingen waarmee iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Maak bijvoorbeeld direct vanuit je dealpijplijn een opvolgtaak aan als een dealstatus wijzigt. Verstuur een notificatie zodra een prospect een belangrijke actie uitvoert. Zoals een bezoekje aan de prijzenpagina op je website. Stel automatische herinneringen in voor follow-ups en vervolggesprekken. En houd alle openstaande taken op je salesdashboard bij.
AI-guided selling waarbij HubSpot je specifieke verkoopactiviteiten voorstelt. En de uitvoering daarvan (gedeeltelijk) uit handen neemt.

Logtools zoals een visitekaartjes scanner, gespreksopnames, gesprekstranscripties, en playbooks met gestandaardiseerde aantekeningen. Al je telefoongesprekken, (live) chats en e-mails legt de CRM-software automatisch voor je vast.

Je beschikt dus altijd over de meest recente klantinformatie. Waardoor je jouw potentiële klanten zo persoonlijk en professioneel mogelijk kunt benaderen. Uiteraard krijg je inzicht in welke opvolgacties het meest effectief zijn. En op welke momenten je het beste contact kunt opnemen. Met je analysetools analyseer je de conversieratio’s per fase in de dealpijplijn. En voorspel je welke omzet je kunt verwachten.

Veel verkooptijd

Meer verkooptijd voor klantgesprekken leidt tot meer deals. Aan HubSpot draag je veel administratieve taken over. Waardoor je proactief kunt werken. Veel van de verkooptools die je hiervoor gebruikt heb ik hierboven al benoemd. Zoals de mogelijkheden om makkelijk gegevens te loggen. En de workflows waarmee je verschillende verkooptaken automatiseert. 

Maar er zijn meer mogelijkheden. Zo integreer je HubSpot vrij eenvoudig met allerlei andere softwarepakketten. Wat denk je bijvoorbeeld van een integratie met je webinarsoftware? Zodat je jouw webinar-leads met HubSpot kunt managen. Of een integratie met LinkedIn Sales Navigator? Om meer verkoopkansen uit LinkedIn te halen.

In de App Marketplace vind je meer dan 1.800 standaard softwarekoppelingen. Dankzij datasynchronisatie nemen je gekoppelde systemen elkaars data automatisch over. Dat betekent dus minder handmatige invoer. Bovendien combineer je de gegevens in je rapportages voor nóg meer verkoopinzicht. 

Daarnaast stel je met een paar klikken digitale offertes op, die je met E-sign laat ondertekenen. Fabriceer je verkoop e-mails met templates, snippets en Artificial Intelligence. Creëer je opvallende salesvideo's voor een toelichting uit eerste hand en meer. Het systeem helpt je om altijd een stap vooruit te denken. 

Verkoopmateriaal dat je verkooptrajecten ondersteunt

Het juiste verkoopmateriaal helpt je om prospects makkelijker te overtuigen. Gedeeltelijk ben je hiervoor afhankelijk van de marketingafdeling. HubSpot's Marketing Hub bevat daarom een heleboel handige (AI-aangedreven) tools voor contentcreatie. Met de gecombineerde inzichten ontdek je bovendien snel welke content goed werkt. 

De belangrijkste verkoopdocumenten bewaar je in je documentenbibliotheek. Zodat je ze snel vindt en deelt als dat nodig is. Je beschikt altijd over de laatste versies van je brochures, product voorwaarden en presentaties. Die je bijvoorbeeld met je digitale offertes meestuurt. Om het verkoopproces zo soepel mogelijk af te ronden. 

Makkelijker meer deals sluiten?

Je behaalt betere salesresultaten door leads te selecteren waar je écht wat aan hebt. De opvolging optimaal te stroomlijnen. En je verkooptijd te maximaliseren. HubSpot biedt je de verkooptools om je salesproces zo efficiënt mogelijk te maken. Combineer je ze slim? Dan haal je het maximale uit je verkooppijplijn.

Ben je benieuwd hoe HubSpot jouw salesproces verbetert? Bekijk de demovideo hieronder!

New call-to-action

Aanmelden per e-mail