Deel artikel
HubSpot forecasting: voorspellende data analyses voor jouw organisatie
door Floris van Muijen op 7-5-24 9:15
Een helicopterview van je volledige salespijplijn, marketing inspanningen en servicetaken. En in de details kruipen als dat nodig is.
Of je nou de voortgang van je omzetdoelen monitort en voorspelt. Of je focust op andere marketing-, sales- en servicegerichte KPI’s. Met HubSpot forecasting krijg je een geweldig inzicht om richting aan je organisatie te geven.
De mogelijkheden van de prognosetool zijn flexibel, aanpasbaar, krachtig en supermakkelijk in gebruik. Hieronder ontdek je hoe HubSpot forecasting jouw organisatie met voorspellende data analyses ondersteunt.
Wat is HubSpot forecasting?
Met HubSpot forecasting is het alsof je in een glazen bol kijkt. Met geavanceerde algoritmen en historische gegevens voorspel je toekomstige situaties. Zoals:
- Wat je toekomstige verkoopcijfers zullen zijn.
- Welke nieuwe trends eraan komen.
- Hoe je klanten zich gaan gedragen.
- Welke marketingresultaten je gaat behalen.
Of het nou om je marketingcampagnes, je voorraadbeheer of je verkoopprognoses gaat. De voorspellende data analyses helpen je om de juiste strategische beslissingen te nemen.
👉 TIP: Met de integratie van je andere systemen haal je meer uit HubSpot forecasting. Zo is er voor voorraadvoorspellingen bijvoorbeeld een koppeling met je ERP-systeem nodig.
Waarom is forecasting belangrijk voor je organisatie?
Kun je toekomstige situaties nauwkeurig voorspellen? Dan kun je je daar ook op voorbereiden. De voorspellende data analyses helpen je om:
- Je bedrijfsactiviteiten beter te plannen en organiseren. Zo is het makkelijker om je resources (personeel, voorraad, …) toe te wijzen. En om je budget op de juiste manier in te zetten.
- Betere strategische beslissingen te nemen. Je kunt namelijk vast rekening houden met toekomstige veranderingen en trends. En je strategie hierop aanpassen.
- Concurrentievoordeel te behalen. Want reageer je pro-actief op veranderingen in de markt? Dan blijf je jouw concurrenten een stapje voor.
- Tijdig risico’s en bedreigingen te ontdekken. Waar je dan natuurlijk snel maatregelen voor neemt als dat nodig is.
- Je klanten optimaal te bedienen. Want begrijp je de behoeften en verwachtingen van je klanten goed? Dan kun je daar pro-actief op reageren. En zo de ervaringen met jouw organisatie verbeteren.
HubSpot forecasting helpt jouw organisatie zo om succesvol en veerkrachtig te zijn. Om de concurrentiepositie te versterken en om de bedrijfsprestaties te verbeteren.
Hoe werkt HubSpot forecasting?
Met alle beschikbare data in je CRM-systeem maakt de forecastingtool nauwkeurige voorspellingen voor je. Dit is mogelijk dankzij Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML).
HubSpot forecasting werkt ongeveer zo:
Jouw CRM-database bevat een schat aan informatie. Door de klantgegevens die de CRM-software automatisch voor je verzamelt en vastlegt. De data waarmee je deze gegevens (geautomatiseerd) verrijkt. Bijvoorbeeld met Google Insights, Inbox Automation en een integratie met Clearbit. En de informatie die je er zelf in vastlegt.
Je forecastingtool analyseert al deze waardevolle gegevens. Met geavanceerde algoritmen ontdekt het allerlei patronen en trends in je CRM-data. Zo krijg je bijvoorbeeld diepgaande inzichten over je bedrijfsprestaties, verkoopcijfers, klantgedrag, marketingresultaten en meer.
Komen er nieuwe gegevens bij? Dan neemt de forecastingtool die gelijk mee. Door machine learning worden de voorspellingen ook nog eens steeds nauwkeuriger.
Op een dashboard met rapportages maak je de informatie visueel. Hier gebruik je allerlei soorten grafieken, tabellen en diagrammen voor. Maar het gaat nóg verder dan dit. Want HubSpot beveelt je ook dingen aan op basis van de inzichten. Deze aanbevelingen helpen je om betere strategische beslissingen te nemen.
De voorspellingen monitor, controleer en analyseer je daarom regelmatig. Allereerst doe je dat natuurlijk om tijdig op veranderingen te kunnen anticiperen. Daarnaast is de data uit jouw CRM-systeem de basis. Klopt daar iets niet in? Dan krijg je verkeerde uitkomsten. Het is daarom belangrijk dat je de datakwaliteit goed in de gaten houdt.
Voorbeelden van AI salesprognoses
Als salesmanager gebruik je de prognosetool bijvoorbeeld om je sales doelstellingen te monitoren. En om richting te geven aan je salesteams en je salesmedewerkers.
Zo zijn omzetvoorspellingen erg belangrijk voor de salesafdeling. Hiervoor berekent HubSpot eerst hoe groot de kans is dat je jouw lopende deals sluit. Dit gebeurt op basis van de dealfasen in je dealpijplijnen. Met deze dealpijplijnen visualiseer je jouw verkoopproces. Voorspel je de inkomsten en ontdek je verkoopproblemen.
Dealfasen zijn de stapjes van je dealpijplijnen. Hieraan zien verkopers waar de deals zich in het verkoopproces bevinden. En wanneer het tijd is om actie te ondernemen. Dit kunnen bijvoorbeeld dealfasen van jouw dealpijplijnen zijn:
- Afspraak gepland
- Gekwalificeerd om te kopen
- Contract onderhandelingen
- Gewonnen deal
- Verloren deal
Stel je hiernaast nog speciale prognosecategorieën in? Dan kun je jouw deals groeperen. Dit is handig voor als je de AI-prognoses wilt aanpassen. Bijvoorbeeld omdat je iets belangrijks over deze deals weet.
Nu je weet wat dealpijplijnen zijn laat ik je 3 AI data analyses voor sales zien:
1. Sales overzicht
In HubSpot zie je precies waar je deals in de verkooppijplijnen zitten. En hoeveel omzet er dus nog aan komt. In deze tabel zie je:
- De gewogen pijplijnwaarde (de dealwaarschijnlijkheid van je deals).
- De waarde van het totale aantal gewonnen deals.
2. Omzetbereik
Voor deze AI-omzetvoorspelling is er een soort bereik vastgesteld. Bij het middelste punt hiervan is de kans het grootste dat je eindigt.
- Most likely betekent dat dit het meest waarschijnlijke resultaat is.
- Upper is de bovengrens van het omzetbereik.
- Under is de ondergrens van het omzetbereik.
3. AI Data analyse over een periode
In deze tabel zie je het totaal aan winst met AI-schattingen over een bepaalde periode. Je ziet AI-voorspellingen voor iedere 7e, 14e en 21e dag van de maand. Niet overal is een AI-voorspelling beschikbaar in dit voorbeeld. Dit komt doordat er minimaal 7 dagen aan verkoopgegevens nodig zijn.
Voor deze AI-prognoses is de datum waarop een deal naar de ‘gewonnen dealfase’ verplaatst belangrijk. Daarnaast kijkt de forecastingtool naar de bijbehorende dealbedragen. Je begrijpt vast dat deze AI-voorspellingen misgaan als je data niet actueel is.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ 9 Krachtige voorbeelden van wat je met AI-analyses kunt doen.
➜ Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.
➜ Voorspellende leadscores met AI: worden jouw leads klanten?
Ook met voorspellende data analyses aan de slag?
Of het nou om verkoopcijfers, klantgedrag of marketingresultaten gaat. HubSpot forecasting biedt je de inzichten die je voor je strategische beslissingen nodig hebt. Dankzij de voorspellende data analyses identificeer je razendsnel trends en veranderingen. Zodat je daar moeiteloos op inspringt.
Verkoopteams kunnen bijvoorbeeld de maandelijkse omzet of de kwartaalomzet volgen. Terwijl serviceteams de verlengingen monitoren. Vanuit de overzichtsrapportages klik je eenvoudig door naar de details. Zo zoom je verder op teamprestaties of KPI's van individuele medewerkers in.
Dealgegevens naar verschillende spreadsheets exporteren is met HubSpot forecasting verleden tijd. Al je rapportages zijn namelijk direct beschikbaar in HubSpot. Met actuele data. Want HubSpot haalt alle gegevens realtime uit je CRM-database.
Je prognoses zijn ook zichtbaar in de mobiele HubSpot app. Erg handig voor als je de AI-voorspellingen onderweg nodig hebt!
Wil je wel met de forecastingtool en voorspellende data analyses aan de slag? En ben je inmiddels benieuwd naar de allround CRM-software? Neem dan eens een kijkje op onze speciale videopagina. Download ons uitgebreide HubSpot productoverzicht met alle tools en functies. En bekijk onze uitgebreide CRM demovideo hieronder. Waarin we je de belangrijkste CRM-tools van HubSpot laten zien.
Deel artikel
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)