HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

CPQ-software Younium en HubSpot integreren: wat zijn de voordelen?

CPQ-software Younium en HubSpot integreren wat zijn de voordelen

Groeit jouw organisatie en neemt het productaanbod toe? En lever je allerlei varianten van complexe en modulaire producten? Dan kan het een hele klus zijn om nauwkeurige offertes te maken. Zeker als je ze nog handmatig opmaakt. En als er (ingewikkelde) Excel-berekeningen voor nodig zijn. 

Gelukkig is er CPQ-software. Hiermee verspil je namelijk geen kostbare offertetijd meer. Bovendien hoef je niet alle productdetails meer te weten. Je zet je offertes razendsnel in elkaar. Mét de juiste prijzen. En je reageert op het ultieme verkoopmoment als je klanten erop zitten te wachten. 

Dat moet wel een boost aan je sales geven, toch? Het maakt jouw organisatie in ieder geval concurrerender. Younium is krachtige CPQ-software, die je eenvoudig met HubSpot integreert. In dit artikel zoom ik op de voordelen van deze koppeling in:

➜ Wat is CPQ software en wat kan je ermee?
➜ Waarom integreer je CPQ-software met all-in-one CRM-software?
➜ 7 Voordelen van de integratie van Younium en HubSpot.
➜ Ook met de integratie van Younium en HubSpot aan de slag?

Wat is CPQ software en wat kan je ermee?

CPQ staat voor ‘Configure Price Quote’. Het is dan ook een ‘quote-to-cash’ oplossing (van offerte naar order). De software helpt je om snel en nauwkeurig (dynamische) prijzen vast te stellen. En om daarmee supersnel professionele offertes in elkaar te zetten. Óók als je complexe en modulaire producten op maat levert!

Je doet dit op basis van:

  • Product mogelijkheden 
  • Kosten
  • Kortingen
  • De tarieven van de concurrentie
  • Lokale regelgeving (bijvoorbeeld belastingen)

Je salesmedewerkers hebben hierdoor een actuele digitale productcatalogus als basis. Je bent afhankelijk van de mogelijkheden en prijzen in je CPQ-software. Maar wat er in je offertes staat is altijd mogelijk. Je zet de mogelijkheden en prijzen zelf in de CPQ-software. Dit noem je configureren.

Is jouw logistieke afdeling ook aangehaakt? Dan kan het lever- en/of maakproces gelijk starten. Je kunt CPQ-software ‘standalone’ gebruiken. Combineer je het met je all-in-one CRM-software? Dan breid je de mogelijkheden flink uit.

Moet jouw organisatie regelmatig snel prijzen berekenen en offertes opstellen? Biedt het een flink aantal (modulaire) producten en diensten aan? En groeit je productaanbod ook nog eens? Dan kan het lastig zijn om al deze productprijzen goed te beheren. En om er goede offertes voor te maken. Met CPQ-software maak je dit proces makkelijk.

Waarom integreer je CPQ-software met all-in-one CRM-software?

We hebben er al vaker over geschreven en verteld, maar nog even in het kort:

In all-in-one CRM-software beheer je jouw relaties van A tot Z. Daarbij bedien je jouw klanten optimaal met allerlei marketing-, sales- en klantenservicetools. Je volgt je leads, prospects en klanten. Meet hun betrokkenheid. En speelt op het juiste moment op hun interesses en behoeften in. 

Bovendien veranker je jouw belangrijkste interne processen in je CRM-systeem. Je automatiseert zoveel mogelijk terugkerende taken. Bijvoorbeeld het e-mailen van leads en het opvolgen van klantvragen. Zo optimaliseer je de ervaringen van je klanten. En je zorgt voor een superhoge klanttevredenheid en klantloyaliteit. Daarnaast is deze inbound marketing strategie superefficiënt.

Wil je hier meer over weten? Lees dan deze artikelen:
➜ Je salesproces optimaliseren met behulp van je CRM-systeem.
➜ Wat levert marketing automation software jou op?
➜ Nieuwe B2B klanten werven: ontdek de ideale tool.


Heb je leads gegenereerd? Dan wil je die natuurlijk het liefst zo snel mogelijk omzetten naar klanten. Maar meestal duurt het wel even voordat leads een koopbeslissing nemen. Je helpt ze daarom bij hun aankoopproces. Tegelijkertijd laat je zien dat je een expert bent en blijf je top of mind. Tools die je hiervoor gebruikt zijn bijvoorbeeld lead nurturing en lead kwalificatie.

Zijn je leads klaar voor opvolging? Dan heb je allerlei verkooptools die je kunt inzetten. Bellen is mogelijk, maar een sales sequentie bijvoorbeeld ook. Met een salesvideo waarin je jezelf voorstelt maak je die zo krachtig mogelijk. Is het eindelijk tijd om een offerte naar je prospect te sturen? Dan wil je dit zo snel mogelijk doen. Op het moment dat je contactpersoon erop zit te wachten. 

Veel CRM-pakketten bevatten verschillende CPQ-tools. In HubSpot heb je bijvoorbeeld playbooks, een productenbibliotheek en een dynamische offertetool. Maar deze tools zijn niet zo uitgebreid als bij een native CPQ-oplossing, zoals Younium. En dat geldt ook voor andere CRM-pakketten. Vandaar dat het slim kan zijn om losse CPQ-software te koppelen. 

De data van beide systemen wordt automatisch gesynchroniseerd. Welke software je ook raadpleegt; de gegevens zijn altijd up-to-date. En je hoeft ze maar 1 keer in te voeren. Is de verkoop gesloten? Dan beschikt je backoffice dus altijd over alle belangrijke gegevens. CPQ-software maakt de mogelijkheden van jouw CRM-software dus completer. En andersom ook!

Nieuwe call-to-action

7 Voordelen van de integratie van Younium en HubSpot

Logo HubSpot Younium CPQ software

Younium is CPQ-software, die je makkelijk aan HubSpot koppelt. Ik vertel je nu wat de voordelen hiervan zijn:

1. Gesynchroniseerde data

Hoe meer data je van je relaties hebt hoe beter je ze kunt bedienen. Koppel je Younium aan HubSpot? Dan neemt HubSpot onder andere deze informatie over:

  • Contract- en offerte informatie
  • Factuurdata
  • Verlengingsdata van abonnementen

De belangrijkste gegevens van beide systemen worden namelijk automatisch gesynchroniseerd. Je hoeft deze informatie dus maar 1 keer in te voeren! In HubSpot gebruik je deze informatie bijvoorbeeld om je kopers automatisch op te volgen. En om je aan verlengingen te helpen herinneren als die eraan komen.  

Bij het genereren van offertes haalt Younium juist data uit het CRM-systeem. Bijvoorbeeld de contactgegevens van een bedrijf en/of een contactpersoon.

2. Completer klantbeeld

Bekijk alle informatie rechtstreeks in de HubSpot-records van je klanten. Bijvoorbeeld de gegevens over lopende abonnementen. De contracten die er met jouw organisatie zijn afgesloten. De producten die je klanten hebben afgenomen. Wat ze daarvoor betaald hebben (of betalen). En de facturen die ze van jou ontvangen hebben.

Ook na de verkoop blijven deze gegevens voor alle HubSpot-gebruikers beschikbaar. Vanuit een link in het record van HubSpot klik je snel door naar de klantgegevens in Younium. Hierin zie je dan meer details. Bijvoorbeeld over hoeveel facturen er verstuurd zijn. En over de contracten en orders die er lopen. Ontvangt je klantenservice later vragen over een deal? Dan zijn er geen geheimen.

3. Nauwkeurige prijsstelling

In Younium maak je eenvoudig prijsmodellen aan. Volledig afgestemd op jouw producten en diensten. Je speelt snel in op veranderingen in de markt. En je houdt je prijzen makkelijk concurrerend.

Ook HubSpot bevat CPQ-tools, maar de prijsstelling is daarin wat lastiger. Voor iedere combinatie met opties maak je namelijk een nieuwe prijs. Dit is minder nauwkeurig. Bovendien krijg je algauw dubbele gegevens.

Past jouw organisatie de prijzen regelmatig aan? Zijn er vaak verschillende prijzen voor dezelfde producten? En wil je dynamische prijzen inzetten? Dan kun je eigenlijk niet zonder geïntegreerde CPQ-software.

4. Deal-to-Order views 

Maak je in HubSpot een deal aan? En voeg je daar regelitems met de productkosten aan toe? Dan zie je dit met 1 klik op de knop in Younium terug. Zo volg je het proces van deal naar order.

5. Dynamische documenten

De contracten en offertes die je met de CPQ software opstelt zijn dynamisch. Zijn er speciale voorwaarden, aanpassingen en betalingsafspraken? Dan komen ze er automatisch in te staan (als deze opties geconfigureerd en gekozen zijn).

Uiteraard zijn al deze documenten in je eigen huisstijl opgemaakt. En kun je ze vanuit Younium digitaal laten ondertekenen met eSign.

6. Meer controle over je verkoopproces

HubSpot Younium CPQ software facturatie
Younium maakt gebruik van slimme regels. Hiermee verkopen je verkopers de juiste producten en hoeveelheden. Het geeft ze tips voor producten waar ze nog niet aan gedacht hadden. Bovendien zijn de offertes die ze versturen nauwkeurig en foutloos. 

Vanuit HubSpot bewaken je verkopers eenvoudig de vervaldata van documenten. Ze ontvangen namelijk automatische taken en meldingen op hun (persoonlijke) sales dashboards. Is een offerte ondertekend? Na de activatie van een order maak je simpel de eerste factuur in Younium aan. 

Daarnaast beschikt jouw salesteam in HubSpot over handige salestools. Wat denk je bijvoorbeeld van automatische e-mailopvolging? Bijvoorbeeld 1 week na de offerteverzending als die nog niet digitaal ondertekend is.

Met Younium heb je zo ook meer controle over je abonnementsinkomsten. Je houdt zicht op de verlengingen en het gehele factureringsproces daarbij. Ook volg je de klantontwikkeling. En in 1 oogopslag zie je welke upsell en cross-sell mogelijkheden er nog zijn. 

Je beheert alles namelijk in 1 systeem. En je hebt alle openstaande verkooptaken altijd in beeld!

HubSpot Younium CPQ software dashboard

7. Uitgebreide dashboards in HubSpot

Al je belangrijke klantdata komt in HubSpot samen. Met uitgebreide dashboards krijg je de meest fantastische inzichten.

  • Hoeveel abonnementen lopen er? En hoeveel zijn er de afgelopen tijd bij gekomen?
  • Wanneer lopen deze abonnementen af en/of moeten ze verlengd worden?
  • Welke marketingkanalen leveren de meeste nieuwe klanten op?
  • Welke deals zitten er nog in de pijplijn? (forecasting)
  • Welke klanten zijn het meest tevreden en loyaal? En wat kun je doen om de klanttevredenheid en klantloyaliteit te verbeteren?

Noem het maar op en het is meetbaar in HubSpot. Hierbij combineer je natuurlijk alle beschikbare data. Van je tools voor marketingautomatisering tot je slimme verkooptools, webcare tools en CPQ-data. Als het nodig is stuur je zo razendsnel bij!

Blog dashboards afbeelding

Ook met de integratie van Younium en HubSpot aan de slag?

Met je CRM-systeem halen je marketing- en salesteams meer leads binnen. Dankzij CPQ-software reageer je razendsnel als een prospect om een offerte vraagt. Op het moment dat jouw toekomstige klant erop zit te wachten. Je laat een fantastische indruk achter. En geeft je prospect weinig tijd om verder te kijken. De keuze valt hierdoor sneller op jouw organisatie.

Veel organisaties gebruiken nog uitgebreide Excel-sheets en goedkeuringsprocessen. Met deze integratie veranker je dit allemaal in de software. Óók het goedkeuringsproces verloopt zo veel sneller. Kortom, de combinatie van CPQ-software en CRM-software maakt jouw organisatie superslagvaardig. 

New call-to-action

Ontvang updates per email