Deel artikel
Hoe beïnvloedt Artificial Intelligence jouw Inbound Marketing proces?
door Floris van Muijen op 22-9-23 15:14
Klanten pushen. Vergeet het maar! Dat werkt allang niet meer. Met inbound marketing bereik je tegenwoordig veel meer. Een strategie waarbij je jouw prospects waarde biedt tijdens het aankoopproces. Blogs, video’s en downloads. Noem maar op. Zo laat je zien dat jouw organisatie behulpzaam en betrouwbaar is.
De vraag is alleen: blijft deze inbound marketing strategie wel houdbaar? Stel bijvoorbeeld dat mensen geen content meer zoeken. En dat ze Artificial Intelligence (AI) gebruiken om kennis te vergaren. En dat jouw huidige SEO-strategie helemaal niet meer werkt. Hoe ga je daar als organisatie dan mee om?
Door Artificial Intelligence verandert er momenteel van alles in de wereld. Óók het marketinglandschap. De komende jaren verwacht HubSpot dan ook verschillende AI-inbound marketing veranderingen. Hieronder leg ik je uit welke veranderingen dat zijn.
Hoe Inbound Marketing verandert door Artificial Intelligence
Volgens HubSpot verandert inbound marketing de komende jaren drastisch. De manier hoe het werkt wordt anders. Maar de basis blijft hetzelfde.
Zo creëren marketeers op een andere manier content. Wijzigt de manier waarop ze data analyseren. En komen ze op een andere manier in verbinding met hun doelgroepen.
Hieronder ga ik dieper in op deze veranderingen door Artificial Intelligence.
1. Content creatie
Je ziet het nu al. Steeds meer marketeers gebruiken AI-tools om content te creëren. Bijvoorbeeld met de Open AI Content Assistant van HubSpot.
In een mum van tijd creëer je hiermee:
- Blogs
- Content voor je website
- Meta descriptions
- Social media posts
- Marketing e-mails
- Oneliners voor calls-to-action (CTA’s)
- Ideeën voor content.
De AI-gedreven contenttools worden steeds beter en populairder. En daardoor vind je steeds meer AI-gegenereerde content op Internet. Een AI Content Assistant is superhandig om snel content in elkaar te zetten. De AI-bot schrijft de tekst. Zelf zet je daarna alleen nog even de puntjes op de i. Je hoeft alleen je vraag maar goed te formuleren.
Wat betekent dit voor de kwaliteit van de content op Internet? Kan een AI Content Assistant echt de creatieve schrijfkunsten van marketeers overtreffen? Matthew Watkins, Creative Director van HubSpot, denkt van niet. Tenminste niet op de korte termijn. Hij gelooft dat de contentkwaliteit op Internet eerst achteruit gaat door Artificial Intelligence. Maar dit kan wel snel veranderen.
Op de lange termijn verwacht HubSpot dat de kwaliteit juist weer terugkomt. Of zelfs beter wordt. Kijk maar eens naar de sociale media kanalen. In het begin plaatsten mensen bijvoorbeeld vooral veel onbewerkte foto’s op hun Facebook-accounts. De kwaliteit van de content die je er nu op vindt is vaak veel beter. Sterker nog: mooie content is de enige manier om nog op Facebook op te vallen.
Zo zal het met AI ook gaan, gelooft HubSpot. Marketeers gaan AI-bots steeds betere opdrachten geven. En dat komt de kwaliteit van de content ten goede.
Maar AI-content biedt meer voordelen. Zo gelooft HubSpot dat kleine marketingteams makkelijker kunnen concurreren met grote marketingteams. Ook helpt het je om je content sneller uit te testen. Wat werkt wel en wat werkt niet?
Volgens HubSpot wordt AI dan ook een hulpmiddel om betere inhoud te creëren. Als organisatie heb je bovendien een minder hoog marketingbudget nodig om te kunnen concurreren.
2. Search Engine Optimization (SEO)
Zoekmachines die begrijpen wat mensen willen vinden. Die hun zoekresultaten daarop aanpassen. En zelfs voorspellen waar mensen naar op zoek zijn. Klinkt dat gek? Hubspot vindt van niet. Als AI dit in de toekomst mogelijk maakt dan veranderen de algoritmen. En daarmee natuurlijk de SEO-strategie, die je als marketeer nu gebruikt.
Laten we eens kijken hoe een AI-aangedreven zoekmachine werkt. Een AI-zoekmachine maakt gebruik van machine learning. Het is ontwikkeld om taal te verwerken. En om gepersonaliseerde relevante en mensachtige antwoorden te geven.
Geef je nu een zoekopdracht aan zo’n AI-aangedreven zoekmachine? Dan ontvang je uniekere en kortere zoekresultaten dan bij een normale zoekmachine. De zoekmachine selecteert de resultaten op basis van relevante trefwoorden, backlinks en autoriteit.
Als blogger gebruikte je vroeger trefwoorden om een betere ranking in zoekmachines te krijgen. Maar niet alle gepubliceerde content was relevant. Stel dat je als autoverkoper een blog over fietsen schrijft. Dan klopt er iets niet, toch? En dat is wat er gebeurde.
Bloggers probeerden mensen met niet-relevante content te bereiken. Nu kan dat niet meer. Door algoritmen daalt je zoekmachinepositie juist als je niet-relevante content publiceert. Voeg je daar nog Artificial Intelligence aan toe? Dan heb je zelfs een compleet andere SEO-strategie nodig.
De vraag is alleen: hoe gaat Google AI in de toekomst inzetten? Misschien maak je wel meer kans met bloginhoud, die je zelf geschreven hebt. Zonder daarbij een AI-gedreven Content Assistent te gebruiken. Zoals een interview met een echt persoon. Of een artikel over de uitkomsten van een enquête.
Nu maakt Google in ieder geval nog geen onderscheid tussen content. Of je het met AI of zonder AI geschreven hebt maakt dus niet uit. Maar je inhoud moet wel nuttig, behulpzaam, deskundig, betrouwbaar, origineel en relevant zijn. Hoe meer autoriteit je website heeft hoe beter je scoort. Het gaat bij de zoekresultaten dus vooral om de kwaliteit. En niet over de manier waarop je jouw content gemaakt hebt.
De gegevens die AI-chatbots nu op Internet verzamelen kloppen niet altijd. Dat komt doordat ze content nog niet kunnen beoordelen. ChatGPT gebruikt bijvoorbeeld data van vóór 2021. Vraag je om een artikel over de Facebook-statistieken van 2023. Dan krijg je waarschijnlijk een artikel met verouderde gegevens. En wat doet Google? Die geeft voorrang aan artikelen met actuele gegevens.
Daarnaast maak je met ChatGPT sneller dubbele inhoud. Denk je eens in. Wereldwijd stellen duizenden marketeers dezelfde vraag als jij. En het antwoord plakken zij allemaal in hun content. Welk effect heeft dat op de zoekresultaten van jouw content? Google kan de inhoud bestempelen als ‘niet origineel’ of ‘niet deskundig’. Dit is niet goed voor je zoekresultaten! Zorg dus altijd voor een persoonlijke touch als je jouw content met AI creëert. Nóg wel!
3. E-mails
Stuurt een organisatie je een gepersonaliseerde e-mail? Dan gaan de personalisatiemogelijkheden vaak niet verder dan de aanhef: ‘Ha Floris,’. Maar door AI verandert dat volgens HubSpot.
Het is nu al mogelijk om automatisch relevante artikelen van Internet te halen. En om die aan je nieuwsbrieven en marketing e-mails toe te voegen. Hiermee maak je jouw nieuwsbrieven op maat. Nieuwsbrieven die echt aansluiten bij wat je over jouw prospects weet.
Artificial Intelligence tools struinen hiervoor het hele Internet af. En zo selecteert het de meest krachtige content. Informatie die perfect aansluit bij de behoeften en interesses van jouw ontvangers. Dit klinkt als een geweldige kans, toch?
Volgens HubSpot gaan ontvangers in de toekomst zelfs e-mails op maat verwachten. Waarschijnlijk kan je dan niet meer zonder Artificial Intelligence. Maar zover is het gelukkig nog niet. Ook zijn er nog wat technische uitdagingen om dit op grote schaal te doen.
4. Data Analyse
Door Artificial Intelligence en ChatGPT kun je steeds meer taken automatiseren. Van content creatie tot het opmaken van je advertentiecampagnes. En workflows waarmee je jouw AI-gegevens analyseert. Zodat je razendsnel de meest diepgaande inzichten krijgt. Die je zonder AI niet had kunnen krijgen. En zeker niet zo snel.
Met Artificial Intelligence reduceer je het aantal handmatige handelingen meer en meer. In de toekomst komen er bovendien veel efficiënte AI-gestuurde data analyse mogelijkheden bij. Daar is HubSpot in ieder geval van overtuigd.
Starten met CRM-software mét Artificial Intelligence
De Artificial Intelligence ontwikkelingen gaan razendsnel. Ga je ook mee met de AI-trends? Als je te lang wacht zijn je concurrenten je voor. Het is daarom nu een goed moment om ermee te starten. De all-in-one CRM-software van HubSpot bevat al veel AI-tools. En de mogelijkheden worden steeds uitgebreider.
Wil je zien hoe de CRM-software van HubSpot werkt? Bekijk dan onze ultieme HubSpot CRM demo video hieronder. Wil je daarna meer over de Artificial Intelligence tools weten? Dan laten wij die graag persoonlijk aan je zien.
Deel artikel
- oktober 2024 (5)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)