Je marketing, sales en klantenservice met bedrijfsdata verbeteren?
van Floris van Muijen op 8-5-25 8:41
Wil je jouw klanten goed begrijpen om aan hun hoge verwachtingen te voldoen? Je processen efficiënter maken, zodat je betere bedrijfsresultaten behaalt? En je concurrenten makkelijk een stapje voorblijven? Dan moet je jouw bedrijfsdata slim inzetten.
Maar hoe begin je daarmee? Hoe verzamel je alle relevante gegevens, die je nodig hebt? En hoe zet je die data vervolgens optimaal voor je marketing, sales en klantenservice in? Dit blog geeft je praktische tips. Daarnaast ontdek je hoe je met HubSpot je bedrijfsdoelen makkelijker behaalt.
Wat is bedrijfsdata en waarom is het belangrijk?
Bedrijfsdata is alle informatie die je bedrijf verzamelt. Bijvoorbeeld van je klanten, producten, diensten en interne processen. Simpele gegevens. Zoals namen en e-mailadressen. En complexe datasets. Bijvoorbeeld van je marketingcampagnes, het aankoopgedrag en de klanttevredenheid.
Breng je deze informatie op dashboards met rapportages samen? En analyseer je daarna de patronen en trends in je statistieken? Dan krijg je een fantastisch beeld van hoe je bedrijf functioneert. Van wat er wel en niet werkt. En van welke onbenutte kansen er nog zijn.
Je neemt dus makkelijk gerichte weloverwogen beslissingen. Die je bedrijf daadwerkelijk vooruit helpen.
Waarom heb je inzicht in je bedrijfsdata nodig?
Je bedrijfsdata geeft je onwijs veel waardevolle inzichten. Zo helpt het je om:
- Je doelgroep beter te begrijpen. In je statistieken ontdek je namelijk wie je klanten zijn. Wat ze nodig hebben. En hoe ze zich gedragen. Met deze kennis stem je jouw producten en diensten beter op hun wensen af. Zodat je daarmee de klanttevredenheid verbetert en je omzet (hopelijk) stijgt.
- Persoonlijker te communiceren. Je communicatie is volledig afgestemd op persoonlijke interesses en specifieke behoeften. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde e-mails en aanbiedingen die bij koopgedrag aansluiten. Je klanten waarderen dit vast en zeker!
- Efficiënter te werken. Je bedrijfsdata laat je namelijk zien waar er inefficiënties in je processen zitten. Zo ontdek je misschien dat je verkoopteam veel tijd aan kansloze leads verspilt. Of dat je jouw marketingbudget aan kanalen spendeert, die weinig opleveren. Dankzij deze kennis zet je jouw middelen effectiever in.
- Kansen te ontdekken. Analyseer je jouw bedrijfsdata regelmatig? Dan ontdek je gekke afwijkingen en nieuwe kansen snel. Misschien zie je dat een bepaald product ineens super populair wordt. Of identificeer je opvallende verschillen tussen bepaalde regio's. Met dit inzicht neem je betere strategische besluiten.
Je bedrijfsdata voor je marketing gebruiken
Marketing draait om het begrijpen van je doelgroep. En je (toekomstige) klanten op de juiste manier bedienen. Hiervoor heb je een diepgaand inzicht in je bedrijfsdata nodig. Ik illustreer dit even met een voorbeeld.
Stel: een klant koopt een nieuwe wasmachine bij je. Een hele moderne met alle toeters en bellen eraan. Daar kunnen dus wel wat vragen over ontstaan. Om je klant te helpen stuur je een gepersonaliseerde follow-up e-mail. Waarin allerlei praktische tips en een uitlegvideo staan. Een week later ontvangt dezelfde klant weer een e-mail. Nu met een aanbieding voor speciale reinigingstabletten om de wasmachine te onderhouden.
Vergroot je hiermee de kans dat de klant opnieuw bij je koopt? Bijvoorbeeld de reinigingstabletten van de aanbieding. Of een nieuwe koelkast of vaatwasser als de klant daaraan toe is. En dat je een mooie review ontvangt? Waarschijnlijk wel! Want je doet erg je best om de klant goed te ondersteunen. En de klant heeft het gevoel dat je hem of haar begrijpt.
Met HubSpot heb je het marketinginzicht dat je nodig hebt om je klanten optimaal te bedienen. En om je marketing activiteiten continu te verbeteren. Zo kun je daarmee je:
- Doelgroepen segmenteren en targeten op basis van gedrag, demografie en interesses.
- Gerichte en meetbare online marketingcampagnes maken.
- Je website optimaliseren om meer conversies te behalen.
- Heel veel verschillende marketing resultaten meten. Van het aantal mensen dat je e-mails leest. Tot het aantal kopers dat een specifiek marketingkanaal je oplevert.
👉 TIP: Meer over de marketingtools van HubSpot leren? Lees deze blogs:
➜ B2B-leadgeneratie: hoe genereer je leads met HubSpot’s Marketing Hub?
➜ Hoe maak je jouw marketingcampagnes en -uitgaven meetbaar?
➜ B2B-Klantsegmentatie: waarom en hoe segmenteer je leads & klanten?
Je bedrijfsdata voor je sales inzetten
Sales gaat over het overtuigen van prospects en het sluiten van deals. Vertrouwen is hierin de belangrijkste factor. Je bedrijfsdata helpt je hierbij. Ik leg het je uit.
Weet je bij welke prospects je de grootste kans maakt om een deal te sluiten? Dan kun je je daarop focussen. De prospects met een lage slagingskans laat je vervolgens links liggen. Of je geeft ze een lagere prioriteit. Klinkt efficiënt, toch? Met de juiste software is dit een fluitje van een cent.
HubSpot helpt je om makkelijker deals te sluiten met je bedrijfsdata. Zo kun je daarmee:
- Je volledige salespijplijn in kaart brengen. Je ziet precies in welke fase je deals zich bevinden. En welke acties er nodig zijn om ze vooruit te helpen.
- Je leads geautomatiseerd prioriteren met lead scoring. Bijvoorbeeld op basis van gedrag, websitebezoek, geopende e-mails en ingevulde formulieren.
-
Verkoopgesprekken voorbereiden. Je weet namelijk wat een klant al bij je gekocht heeft. Welke vragen er zijn gesteld. En welke interacties er zijn geweest. Met deze input geef je jouw klanten het gevoel, dat je ze begrijpt. Daarnaast ondersteunt de software je met AI Guided Selling.
En er zijn nog veel meer handige functies om je sales te stimuleren. Zoals een beltool, een afsprakentool, een offertetool, CPQ-functies (Configure Price Quote) en e-mailtracking. Bovendien wordt alle informatie centraal in je CRM-database opgeslagen. Zodat je altijd een compleet overzicht hebt.
👉 TIP: In deze artikelen leer je de verkoopmogelijkheden van HubSpot beter kennen:
➜ Genereer meer omzet met deze 10 populaire salestools van HubSpot.
➜ Effectief verkoopkansen managen met levenscyclussen & dealpijplijnen.
➜ Waarom verkopers met de krachtige sales software van HubSpot scoren.
Je klantenservice met je bedrijfsdata verbeteren
Goede klantenservice is belangrijk om klanten tevreden te houden. En om een hoge klantloyaliteit op te bouwen. Ook hiermee helpt je bedrijfsdata je.
Stel dat een klant contact met je opneemt. Je ziet meteen wat de aankoopgeschiedenis is. Welke problemen er gemeld zijn. En wat de persoonlijke voorkeuren zijn. Met deze informatie reageer je snel en accuraat. Zo kom je supergoed bij je klant over, toch?
Weet je welke problemen er vaak voorkomen? En welke vragen klanten regelmatig stellen? Dan kun je daar ook al proactief op anticiperen. Bijvoorbeeld door een duidelijke FAQ-pagina op je website te plaatsen. Of door follow-up e-mails te versturen, waarin je deze vragen alvast beantwoordt.
Meet je de klanttevredenheid en klantloyaliteit regelmatig? Dan zie je waar er verbeteringen nodig zijn. En kun je jouw klantenservice daarmee aanpassen. Misschien ontdek je dat er te lange wachttijden zijn. Of dat klanten bepaalde informatie moeilijk kunnen vinden. Dan is het natuurlijk wel zo slim om daar iets aan te doen.
👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie over HubSpot's servicetools:
➜ Service Hub: software voor je klantenservice én customer success.
➜ 6 Voordelen van HubSpots online ticketsysteem voor je klantenservice.
➜ Ontdek hoe je de klantinteractie met een Conversations Inbox verbetert.
Ook je bedrijfsdata effectief inzetten?
Wil je jouw bedrijfsdata slim toepassen? Dan moet je jouw gegevens goed beheren en organiseren. De alles-in-1 CRM-software van HubSpot maakt dit makkelijk voor je.
HubSpot is namelijk een krachtig klantenplatform. Waarmee je jouw bedrijfsdata effectief voor je marketing, sales en klantenservice activiteiten inzet. Je centraliseert en analyseert al je bedrijfsdata ermee. Waarna je het optimaal voor je bedrijfsdoelen inzet. Bijvoorbeeld met geautomatiseerde workflows en sequences.
Bovendien integreer je het CRM-systeem naadloos met de meeste andere softwaretools. Zoals Outlook, LinkedIn, Shopify, SAP, Microsoft Navision en Exact Online. Waardoor je ook de data van deze tools kunt betrekken. Om nóg meer waarde uit je bedrijfsdata te halen. En slimmer te werken, meer te bereiken en je concurrenten een stap voor te blijven.
Ben je benieuwd hoe HubSpot jouw bedrijf vooruit helpt? Probeer de software hieronder gratis uit en ontdek het zelf!
- mei 2025 (3)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)