HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Eindelijk goede recruitment software voor optimaal recruitment proces

Eindelijk goede recruitment software voor optimaal recruitment proces

Trekt jouw organisatie regelmatig nieuw personeel aan? En zou je het recruitment proces graag willen digitaliseren? Verdiep je dan eens in de recruitment software van HubSpot. Hiermee maak je jouw werving- en selectieproces namelijk superefficiënt en overzichtelijk. Je bespaart veel tijd en je verlaagt de werkdruk van je recruitment afdeling. Jouw recruitment werkzaamheden worden dus leuker en makkelijker!

In dit artikel lees je over:
Wat is recruitment software en wat kan je ermee?
Waarom is het belangrijk om je recruitment proces te digitaliseren?
De kracht van inbound recruitment met HubSpot.
Ook starten met een inbound recruitment proces?

Wat is recruitment software en wat kan je ermee?

Met recruitment software manage je jouw werving- en selectieproces. Je trekt er werkzoekenden mee aan. Je houdt je sollicitanten automatisch op de hoogte van hun sollicitatiestatus. Én je leidt ze zo efficiënt mogelijk door jouw sollicitatieproces heen. 

Met de software automatiseer je zoveel mogelijk recruitment taken. Zo beperk je bijvoorbeeld de handmatige invoer van gegevens tot een minimum. Screent de recruitment software de CV’s van sollicitanten voor je. Stel je de beste kandidaten eenvoudig voor aan je collega’s. En geven zij makkelijk een digitale beoordeling: uitnodigen of niet. 

De mogelijkheden zijn natuurlijk wel afhankelijk van je recruitment software. Maar je bespaart er hoe dan ook veel recruitment tijd mee. Daarnaast merken je kandidaten, dat je jouw recruitment proces op orde hebt. Zo laat je een mooie eerste indruk van jouw organisatie achter. Wedden dat ze hierdoor eerder voor jouw bedrijf kiezen! 

Waarom is het belangrijk om je recruitment proces te digitaliseren?

Vroeger spitte je als werkzoekende kranten door om de leukste vacatures te vinden. Daarna schreef je een (handgeschreven) sollicitatiebrief. Maar dat is allang niet meer zo. Tegenwoordig start je jouw zoektocht naar werk online. Bijvoorbeeld op Indeed, LinkedIn, Twitter of met Google for jobs. 

Daarbij bekijk je de website en reviews over het bedrijf. Je probeert al meteen een beeld te vormen van je nieuwe werkplek. Zou het leuk zijn om bij dit bedrijf te werken? Op LinkedIn onderzoek je jouw nieuwe collega’s alvast. Hoe komen zij over? En zit er al iemand in je netwerk, die een link heeft met het bedrijf? Zelfs salarisinformatie vind je online. Als organisatie moet je daarom heel anders omgaan met je sollicitanten.

Daarnaast is er een enorm tekort aan goede arbeidskrachten. Voor sommige vacatures is amper iemand te krijgen. Goed personeel aantrekken en vasthouden is vaak een grote uitdaging. Op Internet lonken namelijk nog veel meer leuke vacatures bij andere organisaties. Meestal is er daarom meer nodig dan een leuke vacature, auto van de zaak en een mooi salaris! 

Stel je eens voor: je bent net afgestudeerd en vindt je eerste baan. Maar nu moet je met verouderde en moeilijke systemen werken. Je smartphone staat vol met handige en mooie apps. Waarom gaat je nieuwe werkgever niet mee met de tijd? Dit is niet wat je ervan voorgesteld had… Hoe groot is de kans dat deze nieuwe werknemer snel vertrekt? En overstapt naar een bedrijf, dat het beter voor elkaar heeft? Waarschijnlijk best groot!

Nieuwe call-to-action

De kracht van inbound recruitment met HubSpot

Bij een succesvol recruitment proces gedragen recruiters zich als marketeers. En dat begint al tijdens de start van de sollicitatieprocedure. Maak het je sollicitanten zo gemakkelijk mogelijk om te solliciteren. Informeer ze op tijd. Laat zien hoe leuk het bij jouw organisatie is. En geef ze een optimale sollicitatie ervaring. 

Om je talenten vast te houden moet ook de rest van je organisatie goed georganiseerd zijn. Je moet namelijk wel wat te bieden hebben. HubSpot helpt je met allebei. Je beschikt namelijk over een modern pakket aan marketing, sales en service tools. Deze tools zet je voor deze afdelingen in én voor je inbound recruitment proces. 

👉 TIP: In deze artikelen vind je meer informatie over de marketing, sales en service mogelijkheden van HubSpot:

Je salesproces optimaliseren met behulp van je CRM-systeem.
Ontdek HubSpot: beste schaalbare all-in-1 CRM software voor het MKB.
De 7 beste marketing automation tools van HubSpot.
[VIDEO] De top 10 beste functies van HubSpot.
Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?

Zo ondersteun je jouw kandidaten optimaal bij hun sollicitatietraject. Je bent zichtbaar waar jouw kandidaten zoeken. Je creëert content, die waardevol voor ze is. En je zorgt voor conversie op je gepersonaliseerde website. Hier gebruik je slimme landingspagina’s, formulieren en calls-to-action (CTA) voor. Bijvoorbeeld om in te schrijven voor jouw wervingsevent, carrièreblog of vacature mailing. 

Je beantwoordt vragen op het juiste moment. Je nurturet jouw toekomstige talenten om top-of-mind te blijven (en een band op te bouwen). Je vraagt of je de gegevens van je (afgewezen) kandidaten voor de toekomst mag bewaren. Je nodigt ze uit om vaker te solliciteren. Je brengt interessante vacatures onder de aandacht. En je analyseert de resultaten om jouw recruitment proces nóg beter te maken.

Tot slot kun je jouw kandidaten ook nog naar hun sollicitatiebeleving vragen. In HubSpot heb je daar verschillende feedback tools voor. Je beschikt dus over een compleet softwarepakket voor een krachtig inbound recruitment proces!

👉 TIP: Ben je benieuwd naar alle ins en outs van HubSpot Recruitment? Hier vind je een duidelijk overzicht met de mogelijkheden: Automatiseer je HR recruitment proces met HubSpot.

Ook starten met een inbound recruitment proces?

Ben je nieuwsgierig hoe zo'n digitaal recruitment proces eruit ziet? Hoe gebruiksvriendelijk de recruitment software is? En wat het je uiteindelijk oplevert? Floris, Martijn en Maarten laten je graag zien hoe het werkt. Boek hiervoor gerust een vrijblijvende demo in hun agenda.

New call-to-action

Ontvang updates per email