HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom je een FAQ op je website moet plaatsen

Waarom je een FAQ op je website moet plaatsen
7:38

Waarom je een FAQ op je website moet plaatsen

Of je nou via een traditionele zoekmachine zoals Google zoekt. Of al je vragen op een AI-chatbot zoals ChatGPT afvuurt. Als je een vraag hebt dan wil je snel het antwoord weten. Hoe sneller hoe beter. 

Ben je je nog aan het oriënteren? Dan wil je korte duidelijke antwoorden hebben. Je verdiepen doe je later wel. Als je beter weet wat je wilt.

Een FAQ (Frequently Asked Questions) biedt je de snelle antwoorden, die je in de oriëntatiefase nodig hebt. Maar er zijn meer voordelen, waar ik hieronder op inga. 

Waarom een FAQ op je website zo belangrijk is

Achter een FAQ op je website zitten allerlei slimme strategische voordelen. Dit zijn de belangrijkste:

Voordeel 1: Featured Snippets & People Also Ask

Featured snippet van Hubspot over marketing automation

Is je FAQ strak opgebouwd met korte vragen en bondige antwoorden? Dan vergroot je de kans dat Google je content oppakt voor:

  • Featured snippets: blokken bovenaan de zoekresultaten met directe antwoorden.
  • People Also Ask: de uitklapbare vragenlijst in Google.

Staat je antwoord daar? Dan krijg je extra (gratis) zichtbaarheid. Bovendien straal je er autoriteit mee uit. Dus óók als je content niet op de eerste plek van de zoekresultaten staat.

Met structured data (schema markup) vergroot je trouwens de kans dat zoekmachines je FAQ goed begrijpen en opnemen. En dat geldt ook voor de bekende AI-modellen. Een must om aan je FAQ toe te voegen dus!

Voordeel 2: AI-zoekmachines die je FAQ gebruiken

In een AI-zoekmachine krijgen mensen direct de antwoorden op hun vragen. Daardoor is het lastiger om je doelgroep naar je website te trekken. Gelukkig plaatsen de AI-chatbots tegenwoordig ook regelmatig bronvermeldingen. Dit is een nieuw speelveld naast SEO: GEO (Generative Engine Optimization).

Is je FAQ goed geschreven? In de spreektaal van je doelgroep? Dan vergroot je daarmee de kans dat AI jouw content als bron citeert. ChatGPT, Perplexity, Gemini… al die AI-chatbots halen hun antwoorden uit gestructureerde en duidelijke content. Een FAQ is dé perfecte vorm daarvoor: vraag en antwoord. 

Voordeel 3: De klantbeleving op je website vergroten

Komt er een (nieuwe) bezoeker op je website? Dan wil je natuurlijk goed overkomen. Je website is je visitekaartje waarop je jouw doelgroep zo goed mogelijk helpt.

Een FAQ verbetert de klantbeleving op je website. Binnen een paar seconden vinden je websitebezoekers de antwoorden die ze nodig hebben. Daardoor weten ze snel waar ze aan toe zijn. Dit verkleint de kans dat ze verder zoeken. En uiteindelijk met een leverancier zaken doen die duidelijker communiceert. 

Een goede FAQ geeft bovendien het gevoel dat je jouw klanten begrijpt: ‘Dit probleem hebben ze al vaker gehoord. Er staat al een oplossing voor mij klaar.’. Dat gevoel versterkt de relatie. En laat zien dat jouw onderneming klantgericht werkt. Daarbij is het slim om je FAQ visueel te maken. Bijvoorbeeld met korte video’s en andere interactieve elementen naast tekst. Dit verhoogt namelijk de engagement rate en verlaagt de bounce rate.

In HubSpot - de software die wij implementeren - is je FAQ mobielvriendelijk. En je kunt ‘m makkelijk doorzoekbaar maken. Daarmee verbeter je de klantbeleving dus nog een beetje meer.

Voordeel 4: Vertrouwen & geloofwaardigheid

Ben je eerlijk in je antwoorden? Oók als het om lastige vragen gaat. Bijvoorbeeld over prijzen, voorwaarden en beperkingen. Dan komt je organisatie betrouwbaar over. Je positioneert je namelijk als een bekwaam merk. Waarbij je websitebezoekers zich serieus genomen voelen. Je neemt twijfels en bezwaren weg. En dat vergroot je geloofwaardigheid. 

Voordeel 5: Beleving = data = verbetering

Elke klik op een FAQ levert data op. Je weet precies welke vragen je websitebezoekers vaak lezen. En wanneer ze doorklikken en afhaken. Deze inzichten gebruik je om je dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld door nieuwe vragen aan je FAQ toe te voegen. Of op een andere plek meer verdiepende informatie aan te bieden. Superinput voor marketing, sales en productontwikkeling!

Je website stem je zo steeds beter af op wat je doelgroep écht nodig heeft. En dat heeft een positief effect op je online vindbaarheid. In Google, Bing, AI-chatbots… noem maar op. En tegelijkertijd vergroot de klantbeleving en het vertrouwen.

Vragen die veel gesteld worden kun je ook in je nurturing campagnes gebruiken. Zoeken mensen bijvoorbeeld veel naar het verschil tussen X en Y. Dan verwerk je dit thema in een nurture e-mail of blogserie. Zo sluit je marketing naadloos aan bij wat er bij je prospects leeft.

Voordeel 6: Hogere conversie

Aan je FAQ in HubSpot voeg je gemakkelijk linkjes en CTA’s toe. Allemaal conversiepunten om je doelgroep makkelijker te converteren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Demovideo’s waar je jouw klanten naartoe leidt. 
  • Webinars (live en/of opgenomen) waarmee je jouw doelgroep meer verdieping biedt. 
  • Fysieke evenementen zoals beurzen en netwerkbijeenkomsten om voor in te schrijven.
  • Verdiepende e-books en checklists om te downloaden. 
  • Een CTA of link om direct een offerte aan te vragen of een afspraak te maken.

Zo maak je het je websitebezoekers zo makkelijk mogelijk om de volgende stap in de klantreis te zetten. De hele ervaring voelt namelijk logisch, soepel en veilig. Je FAQ zet je dus ook als een leadgeneratiemachine in!

Voordeel 7: Lagere werkdruk voor je team

Chat met de Customer Agent van HubspotBeschik je over een goede FAQ? Dan krijgen je klantenservice en/of sales medewerkers minder van dezelfde vragen. Veel van de antwoorden zijn immers al online beschikbaar. Dus je bespaart tijd en kosten.

Wil je nog een stap verder gaan? Dan is de Customer Agent van HubSpot een mooie volgende stap. Deze AI Agent beantwoordt namelijk 24/7 klantvragen met behulp van je online content. Zoals dus de informatie van je FAQ en je kennisbank. Real-time via chat.

Hiermee hoeven je (toekomstige) klanten niet meer zelf naar antwoorden te zoeken. Ze krijgen het allemaal op een presenteerblaadje aangereikt. Hoe zelfredzaam wil je jouw websitebezoekers maken?! En komt de AI-chatbot er niet uit? Dan stuur je een bezoeker razendsnel door naar een gespecialiseerde medewerker. 

De Customer Agent vraagt door, biedt alternatieven en helpt leads meteen verder. Mét je eigen brand voice. Je FAQ is hiervoor de brandstof. In je analytics zie je ondertussen welke vragen je websitebezoekers lezen. En welke vragen je Customer Agent het vaakst krijgt. Met deze inzichten verbeter je jouw content uiteraard voor een nóg betere klantbeleving! En - natuurlijk - een betere vindbaarheid via Google en de AI-chatbots (SEO + GEO). Alles versterkt elkaar!

Oók je klanten beter online bedienen met een FAQ?

In HubSpot is je FAQ een onderdeel van een systeem. Je HubSpot-portaal waarin content, chat en data samenkomen. Een strategisch SEO- en GEO-wapen, conversieversneller en autoriteitsbouwer in één. Waar je in combinatie met de andere HubSpot-tools nog veel meer uithaalt. 

Zo stel je met de AI Content Assistant bijvoorbeeld razendsnel nieuwe content op. En creëert de Knowledge Base Agent automatisch nieuwe kennisbankartikelen voor je. Op basis van de input van je websitebezoekers. Daarover lees je in onze andere blogs.

Meer weten? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demovideo hieronder. En verwonder je over alle toffe mogelijkheden die er zijn. Of boek rechtstreeks een afspraak in onze agenda voor een live softwaredemonstratie. Afgestemd op de specifieke behoeften van jouw organisatie. 

New call-to-action

Aanmelden per e-mail