Waarom je een FAQ op je website moet plaatsen
van Martijn Rijnders op 20-11-25 9:01

Of je nou via een traditionele zoekmachine zoals Google zoekt. Of al je vragen op een AI-chatbot zoals ChatGPT afvuurt. Als je een vraag hebt dan wil je snel het antwoord weten. Hoe sneller hoe beter.
Ben je je nog aan het oriënteren? Dan wil je korte duidelijke antwoorden hebben. Je verdiepen doe je later wel. Als je beter weet wat je wilt.
Een FAQ (Frequently Asked Questions) biedt je de snelle antwoorden, die je in de oriëntatiefase nodig hebt. Maar er zijn meer voordelen, waar ik hieronder op inga.
Waarom een FAQ op je website zo belangrijk is
Achter een FAQ op je website zitten allerlei slimme strategische voordelen. Dit zijn de belangrijkste:
Voordeel 1: Featured Snippets & People Also Ask

Is je FAQ strak opgebouwd met korte vragen en bondige antwoorden? Dan vergroot je de kans dat Google je content oppakt voor:
- Featured snippets: blokken bovenaan de zoekresultaten met directe antwoorden.
- People Also Ask: de uitklapbare vragenlijst in Google.
Staat je antwoord daar? Dan krijg je extra (gratis) zichtbaarheid. Bovendien straal je er autoriteit mee uit. Dus óók als je content niet op de eerste plek van de zoekresultaten staat.
Met structured data (schema markup) vergroot je trouwens de kans dat zoekmachines je FAQ goed begrijpen en opnemen. En dat geldt ook voor de bekende AI-modellen. Een must om aan je FAQ toe te voegen dus!
Voordeel 2: AI-zoekmachines die je FAQ gebruiken
In een AI-zoekmachine krijgen mensen direct de antwoorden op hun vragen. Daardoor is het lastiger om je doelgroep naar je website te trekken. Gelukkig plaatsen de AI-chatbots tegenwoordig ook regelmatig bronvermeldingen. Dit is een nieuw speelveld naast SEO: GEO (Generative Engine Optimization).
Is je FAQ goed geschreven? In de spreektaal van je doelgroep? Dan vergroot je daarmee de kans dat AI jouw content als bron citeert. ChatGPT, Perplexity, Gemini… al die AI-chatbots halen hun antwoorden uit gestructureerde en duidelijke content. Een FAQ is dé perfecte vorm daarvoor: vraag en antwoord.
Voordeel 3: De klantbeleving op je website vergroten
Komt er een (nieuwe) bezoeker op je website? Dan wil je natuurlijk goed overkomen. Je website is je visitekaartje waarop je jouw doelgroep zo goed mogelijk helpt.
Een FAQ verbetert de klantbeleving op je website. Binnen een paar seconden vinden je websitebezoekers de antwoorden die ze nodig hebben. Daardoor weten ze snel waar ze aan toe zijn. Dit verkleint de kans dat ze verder zoeken. En uiteindelijk met een leverancier zaken doen die duidelijker communiceert.
Een goede FAQ geeft bovendien het gevoel dat je jouw klanten begrijpt: ‘Dit probleem hebben ze al vaker gehoord. Er staat al een oplossing voor mij klaar.’. Dat gevoel versterkt de relatie. En laat zien dat jouw onderneming klantgericht werkt. Daarbij is het slim om je FAQ visueel te maken. Bijvoorbeeld met korte video’s en andere interactieve elementen naast tekst. Dit verhoogt namelijk de engagement rate en verlaagt de bounce rate.
In HubSpot - de software die wij implementeren - is je FAQ mobielvriendelijk. En je kunt ‘m makkelijk doorzoekbaar maken. Daarmee verbeter je de klantbeleving dus nog een beetje meer.
Voordeel 4: Vertrouwen & geloofwaardigheid
Ben je eerlijk in je antwoorden? Oók als het om lastige vragen gaat. Bijvoorbeeld over prijzen, voorwaarden en beperkingen. Dan komt je organisatie betrouwbaar over. Je positioneert je namelijk als een bekwaam merk. Waarbij je websitebezoekers zich serieus genomen voelen. Je neemt twijfels en bezwaren weg. En dat vergroot je geloofwaardigheid.
Voordeel 5: Beleving = data = verbetering
Elke klik op een FAQ levert data op. Je weet precies welke vragen je websitebezoekers vaak lezen. En wanneer ze doorklikken en afhaken. Deze inzichten gebruik je om je dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld door nieuwe vragen aan je FAQ toe te voegen. Of op een andere plek meer verdiepende informatie aan te bieden. Superinput voor marketing, sales en productontwikkeling!
Je website stem je zo steeds beter af op wat je doelgroep écht nodig heeft. En dat heeft een positief effect op je online vindbaarheid. In Google, Bing, AI-chatbots… noem maar op. En tegelijkertijd vergroot de klantbeleving en het vertrouwen.
Vragen die veel gesteld worden kun je ook in je nurturing campagnes gebruiken. Zoeken mensen bijvoorbeeld veel naar het verschil tussen X en Y. Dan verwerk je dit thema in een nurture e-mail of blogserie. Zo sluit je marketing naadloos aan bij wat er bij je prospects leeft.
Voordeel 6: Hogere conversie
Aan je FAQ in HubSpot voeg je gemakkelijk linkjes en CTA’s toe. Allemaal conversiepunten om je doelgroep makkelijker te converteren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Demovideo’s waar je jouw klanten naartoe leidt.
- Webinars (live en/of opgenomen) waarmee je jouw doelgroep meer verdieping biedt.
- Fysieke evenementen zoals beurzen en netwerkbijeenkomsten om voor in te schrijven.
- Verdiepende e-books en checklists om te downloaden.
- Een CTA of link om direct een offerte aan te vragen of een afspraak te maken.
Zo maak je het je websitebezoekers zo makkelijk mogelijk om de volgende stap in de klantreis te zetten. De hele ervaring voelt namelijk logisch, soepel en veilig. Je FAQ zet je dus ook als een leadgeneratiemachine in!
Voordeel 7: Lagere werkdruk voor je team
Beschik je over een goede FAQ? Dan krijgen je klantenservice en/of sales medewerkers minder van dezelfde vragen. Veel van de antwoorden zijn immers al online beschikbaar. Dus je bespaart tijd en kosten.
Wil je nog een stap verder gaan? Dan is de Customer Agent van HubSpot een mooie volgende stap. Deze AI Agent beantwoordt namelijk 24/7 klantvragen met behulp van je online content. Zoals dus de informatie van je FAQ en je kennisbank. Real-time via chat.
Hiermee hoeven je (toekomstige) klanten niet meer zelf naar antwoorden te zoeken. Ze krijgen het allemaal op een presenteerblaadje aangereikt. Hoe zelfredzaam wil je jouw websitebezoekers maken?! En komt de AI-chatbot er niet uit? Dan stuur je een bezoeker razendsnel door naar een gespecialiseerde medewerker.
De Customer Agent vraagt door, biedt alternatieven en helpt leads meteen verder. Mét je eigen brand voice. Je FAQ is hiervoor de brandstof. In je analytics zie je ondertussen welke vragen je websitebezoekers lezen. En welke vragen je Customer Agent het vaakst krijgt. Met deze inzichten verbeter je jouw content uiteraard voor een nóg betere klantbeleving! En - natuurlijk - een betere vindbaarheid via Google en de AI-chatbots (SEO + GEO). Alles versterkt elkaar!
Oók je klanten beter online bedienen met een FAQ?
In HubSpot is je FAQ een onderdeel van een systeem. Je HubSpot-portaal waarin content, chat en data samenkomen. Een strategisch SEO- en GEO-wapen, conversieversneller en autoriteitsbouwer in één. Waar je in combinatie met de andere HubSpot-tools nog veel meer uithaalt.
Zo stel je met de AI Content Assistant bijvoorbeeld razendsnel nieuwe content op. En creëert de Knowledge Base Agent automatisch nieuwe kennisbankartikelen voor je. Op basis van de input van je websitebezoekers. Daarover lees je in onze andere blogs.
Meer weten? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demovideo hieronder. En verwonder je over alle toffe mogelijkheden die er zijn. Of boek rechtstreeks een afspraak in onze agenda voor een live softwaredemonstratie. Afgestemd op de specifieke behoeften van jouw organisatie. 
- november 2025 (6)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)