Slimme kennisbank met HubSpot’s Knowledge Base Agent
van Maarten de Wit op 29-9-25 9:06
Start je supportteam dagelijks met een overvolle mailbox? Staan er regelmatig veel telefoontjes in de wachtrij? En staat de live chat vaak roodgloeiend, terwijl steeds dezelfde vragen binnenstromen? Zoals:
- Welke functies zitten er in mijn abonnement?
- Wanneer ontvang ik mijn pakketje?
- Wanneer krijg ik het geld van mijn retour teruggestort?
Dan werken je medewerkers keihard om de workload weg te werken. Maar eigenlijk kunnen ze hun tijd beter besteden. Het zijn geen slechte vragen, maar ze komen telkens terug. Bovendien is het behoorlijk vermoeiend om steeds dezelfde vragen te beantwoorden. En moeten (toekomstige) klanten soms lang op antwoorden wachten.
Gelukkig kan dit ook heel anders. Leuker. Makkelijker. Prettiger. Voor alle partijen: klanten én medewerkers. In dit artikel leer je hoe de AI-aangedreven kennisbank van HubSpot’s Knowledge Base Agent hierbij helpt.
Wat is een kennisbank?
Eerst even terug naar de basis. Een kennisbank (knowledge base) is een online tool met help-informatie. Klanten vinden daarin zelf de antwoorden op veel gestelde vragen (FAQ). Zodat ze géén contact meer met de klantenservice hoeven op te nemen. Een kennisbank is dus een soort digitale bibliotheek, die 24/7 beschikbaar is.
Bij een traditionele kennisbank schrijven support- en/of marketingmedewerkers artikelen om de kennisbank te vullen. Met of zonder AI. En als het nodig is voegen ze instructies, handleidingen en uitlegvideo’s aan hun kennisbankartikelen toe. Meestal doen ze dit op basis van aannames. Niet op basis van wat klanten écht willen weten.
De meeste bedrijven gebruiken een speciale kennisbanktool voor hun website. Bijvoorbeeld van de Service Hub in HubSpot. In zo’n kennisbanktool organiseer je de kennisbankartikelen met categorieën. Bijvoorbeeld:
- Bestellingen
- Productinformatie
- Technische problemen
- Facturatie
- Retourneringen
Via een zoekbalk of menu navigeer je vervolgens naar de informatie die je nodig hebt. Met HubSpot’s kennisbank houd je ook bij welke artikelen je websitebezoekers vaak lezen. Deze informatie komt in je kennisbankrapportages terug. Je weet dus precies welke onderwerpen belangrijk zijn voor je doelgroep (en welke niet). Waardevolle informatie voor blogs bijvoorbeeld.
Verandert er iets aan je producten of beleid? Dan moet je een traditionele kennisbank handmatig updaten. Vergeet je dat? Dan staat er verouderde of incomplete informatie in. Het bijhouden van een traditionele kennisbank kan daardoor best bewerkelijk zijn.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant? De 10 belangrijkste voordelen van een kennisbank op je website.
De slimme kennisbank van HubSpot's Knowledge Base Agent
Een traditionele kennisbank is dus een prima selfservice-tool. Maar het kost tijd om de kennisbank in te richten en te onderhouden. En voor veel bedrijven is dat een flinke uitdaging. Dit is precies het probleem dat de Knowledge Base Agent van HubSpot slim oplost.
Deze nieuwe AI-aangestuurde tool analyseert continu wat er in je servicekanalen gebeurt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan chats, tickets en e-mails. Stelt een klant een vraag, die nog niet zo goed in je kennisbank is verwoord? Dan markeert de AI Agent dit ‘kennisgat’.
Vervolgens schrijft de AI-tool zelf een conceptartikel op basis van de beschikbare informatie. Daarbij kijkt de AI Agent bijvoorbeeld naar antwoorden die je klantenservice al eens gegeven heeft. Een medewerker hoeft het artikel daarna alleen nog maar te reviewen, optimaliseren en publiceren.
Hierbij combineer je de snelheid van AI met de kwaliteit en tone-of-voice van je eigen merk. En het mooie? Hoe meer interacties er plaatsvinden, hoe slimmer de Knowledge Base Agent wordt.
Je kennisbank groeit zo automatisch met de vragen van je klanten mee. En de informatie erin blijft automatisch actueel. Bovendien vinden je klanten sneller de juiste antwoorden. Hoeft je supportteam minder tijd aan herhaalvragen te besteden. En wordt je service consistenter.
Ontdek ook HubSpot’s Customer Agent
Op zich is de Knowledge Base Agent van HubSpot al heel krachtig. Maar in combinatie met de Customer Agent haal je er nog veel meer uit. Deze AI Agent gebruikt de kennisbankinformatie namelijk om klanten in de chat te helpen.
Ontdekt de Customer Agent tijdens een gesprek dat een passend artikel mist? Dan vult de Knowledge Base Agent deze informatie automatisch aan. Hoe completer je kennisbank is, hoe beter de Customer Agent de klantvragen beantwoordt. De beide AI-tools versterken elkaar dus.
De klantbeleving krijgt zo natuurlijk een enorm boost. Want iedere keer dat klanten contact opnemen krijgen ze dezelfde professionele antwoorden. Of ze nu een artikel lezen. Met de AI-chatbot praten. Of contact met een medewerker hebben. En iedere dag wordt je klantenservice beter en efficiënter.
De werkdruk van je supportteam verlagen met AI?
Voor het onderhouden van je traditionele kennisbank ben je afhankelijk van je medewerkers. En je kennisbankinformatie is gebaseerd op aannames.
Dankzij de toevoeging van AI bouw je een zelflerend servicesysteem. Waarin klanten 24/7 hun antwoorden vinden. Antwoorden die ze écht willen weten. Bovendien is je service altijd actueel, consistent en betrouwbaar.
Wil jij ook servicetijd besparen en een hogere kwaliteit leveren? Plan hieronder gerust een afspraak in mijn agenda. Dan laat ik je de mogelijkheden live zien.
- september 2025 (17)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)