Deel artikel
Met effectief databeheer in HubSpot betere bedrijfsresultaten behalen
door Maarten de Wit op 11-12-24 17:16
De meeste moderne bedrijven verzamelen ontzettend veel klantdata. En daar halen ze steeds meer waarde uit. Moet jouw bedrijf daartegen opboksen? En ga je niet met de data-gestuurde trends mee? Dan krijgt je onderneming het waarschijnlijk zwaar.
Data is macht. Tegenwoordig draait dan ook bijna alles om data. Logisch dus dat effectief databeheer knetterbelangrijk is. Hubspot biedt je hiervoor een krachtig klantenplatform. Waarmee je jouw databeheer eenvoudig optimaliseert voor betere bedrijfsresultaten.
In dit artikel leer je waarom effectief databeheer zo belangrijk is. Waarom de kwaliteit van je data hoog moet zijn. En hoe databeheer je organisatie efficiënter, productiever en wendbaarder maakt.
Waarom effectief databeheer zo belangrijk is
De gegevens van je organisatie vormen de ruggengraat van je strategische besluitvorming. Ze geven je inzicht in het gedrag van je klanten. In de trends, patronen en marktkansen die er zijn. En in processen die inefficiënt verlopen.
Met HubSpot centraliseer je jouw klantgegevens in een centrale CRM-database. Daarin creëer je gedetailleerde klantprofielen. Waarmee je een geweldig beeld van de klantinteracties krijgt. Met alle inzichten optimaliseer je jouw marketing, sales- en service strategieën. Verbeter je jouw klantrelaties. Verhoog je de verkoopcijfers. En nog zoveel meer!
Beheer je jouw gegevens niet zo goed? Dan loopt je organisatie best wat risico’s. Zo zijn er bijvoorbeeld risico’s op:
- Gegevensverlies
- Juridische problemen (als je organisatie onvoldoende aan de wettelijke privacy vereisten voldoet bijvoorbeeld)
- Beveiligingslekken
- Financiële schade
- Reputatieschade
Risico’s die hele nare consequenties kunnen hebben! En die je met goed databeheer en de juiste beveiligingsmaatregelen in HubSpot minimaliseert.
De kwaliteit van je data moet hoog zijn
Wil je goede data-gedreven strategische beslissingen nemen? Dan moet je data accuraat en toegankelijk zijn. En dat is nou precies waar het bij veel organisaties misgaat. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. Want onvolledige data, foute informatie en verouderde gegevens leiden tot misleidende inzichten. En uiteraard ook tot inefficiënte processen. Want je automatiseringstools gaan ervanuit dat de data klopt.
In de centrale database van HubSpot stroomlijn je al je CRM-data. En regel je de toegang tot deze informatie. Denk daarbij aan:
- Data die je in je CRM-database met cookies en trackinglinks verzamelt. Bijvoorbeeld over het gedrag van je websitebezoekers.
- Gegevens die je uit andere bronnen importeert. Bijvoorbeeld uit software, een visitekaartjes scanner en je sociale mediakanalen.
- Informatie die je met geïntegreerde softwarepakketten uitwisselt. Bijvoorbeeld met apps en webhooks.
- Breeze Intelligence waarmee je de gegevens van je CRM-records aanvult. En zelfs de identiteit van je anonieme B2B-websitebezoekers blootlegt.
- Inbox Automation waarmee je automatisch de gegevens van e-mailhandtekeningen vastlegt.
- Telefoontranscripties waarmee je telefoongesprekken als tekst in je CRM-software opslaat.
Hierdoor krijg je een compleet beeld van je (toekomstige) klanten. Je segmenteert je CRM-records om je doelgroep te categoriseren. Bijvoorbeeld op basis van demografische gegevens, online gedrag en de interactiegeschiedenis. Zodat je jouw leads en klanten zo gepersonaliseerd mogelijk kunt opvolgen en converteren. En je de betrokkenheid en je conversieratio’s verhoogt.
HubSpot bevat verschillende (geautomatiseerde) tools om je datakwaliteit te verbeteren. Zodat je altijd over een betrouwbare databron beschikt. Die de (AI-aangedreven) automatiseringsfuncties uit je klantenplatform aanstuurt.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.
➜ Wat kun je met HubSpot?
➜ Bespaar tijd en kosten met een optimaal verkoopproces.
Dataverrijking om efficiënter te werken
Met dataverrijking verhoog je de efficiëntie van je organisatie. Hiermee vul je jouw CRM-database namelijk met relevante informatie aan. Waardoor je een completer en nauwkeuriger beeld van klantsituaties krijgt. Dus je kunt je verkoopstrategie nog preciezer afstemmen.
Door je datasets te verrijken verminder je ook het risico op fouten. En verbeter je juist de betrouwbaarheid van je analyses. Je besteedt dan ook minder tijd aan het corrigeren en aanvullen van de gegevens.
Stel dat je als marketeer een marketingcampagne lanceert. Maar je weet bijna niets van je leads. Sommige CRM-records bevatten zelfs alleen maar een e-mailadres. Je kunt je e-mailcommunicatie hooguit personaliseren op basis van de naam.
En stel je nu voor dat je over veel meer informatie beschikt. Je weet bijvoorbeeld welke rol je contactpersonen bij hun werkgevers vervullen. Met welke technische systemen ze werken. Hoe groot de bedrijven zijn waar ze voor werken. En in welke regio’s deze bedrijven gevestigd zijn. De boodschap van je marketingcampagne stem je hierop af.
Welke marketingcampagne is effectiever, denk je? Ik verwacht de tweede. Want je doelgroep herkent zich veel meer in je marketingboodschap.
👉 TIP: HubSpot bevat verschillende tools om je data mee te verrijken. Misschien wil je erover lezen:
➜ Kom meer over je zakelijke leads te weten met gegevensverrijking.
➜ Ontdek de koopintentie van je (anonieme) B2B-websitebezoekers met AI.
➜ Verkort je online formulieren voor een hogere websiteconversie.
Betere samenwerking binnen je organisatie
Beschikt je organisatie over een centrale CRM-database? Waarin je allerlei soorten relevante informatie verenigt. Die je met al je collega’s deelt. Zodat iedereen zijn of haar werkzaamheden er goed mee kan uitvoeren. Dan verbeter je de samenwerking tussen je individuele medewerkers en teams.
Je lost dus nog een knelpunt op waar veel organisaties mee kampen. En waar wereldwijd al vele miljarden euro’s in geïnvesteerd zijn. Zonder daarmee veel resultaten te hebben behaald: een gebrekkige interne communicatie! Natuurlijk zijn er wel wat dingen die je hiervoor in kaart moet brengen. Denk hierbij aan:
- Hoe en welke gegevens sla je op? Zodat je ze goed kunt filteren, sorteren en prioriteren.
- Sommige data is gevoelig. Denk bijvoorbeeld aan de gegevens van patiënten. Aan de gegevens over collega's. En aan financiële informatie. Wie mogen deze informatie zien en gebruiken?
- Welke rollen en verantwoordelijkheden zijn er? Misschien wil je toestemmingsprocedures in je CRM-software verankeren.
- Welke informatie hebben medewerkers echt nodig voor hun rollen? Welke overbodige informatie kun je beter weghalen. Bijvoorbeeld omdat die gegevens alleen maar afleiden.
- Welke bedrijfsprocessen wil je precies in je CRM-software vastleggen. Zodat de juiste medewerkers op het juiste moment een taak of melding krijgen.
Maar je hoeft eigenlijk alleen maar te bedenken hoe je het hebben wilt. Daarna stroomlijn je de processen in je HubSpot-platform.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant:
➜ Processen automatiseren: wanneer gebruik je workflows & sequences?
➜ 11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei.
➜ Controle over je klantprocessen met workflow automatisering in HubSpot.
Goed databeheer voor een weloverwogen besluitvorming
Succes of mislukking? De juiste data op het juiste moment kan het verschil maken. Op je dashboards met rapportages breng je daarom alle belangrijke informatie samen. Overzichtelijk gerangschikt en visueel. Zodat je jouw bedrijfsactiviteiten eenvoudig bijstuurt als dat nodig is.
HubSpot maakt het je eenvoudig om diepgaande analyses uit te voeren. Met alle standaard en custom analysemogelijkheden die HubSpot Smart CRM bevat. Rapportages die je een globaal beeld geven. Waarbij je vervolgens makkelijk op de kleine details inzoomt.
Je kunt zelfs nog een stap verder gaan. De software bevat namelijk speciale werkruimten voor marketing, sales en service. Hierin vind je AI-aangedreven aanbevelingen voor je werkzaamheden. Bovendien ondersteunt de software je bij het uitvoeren van deze taken.
Zo geeft de software bijvoorbeeld aan wanneer het slim is om een verkoop e-mail te versturen. En maakt de AI-tool daar gelijk een opzet voor aan. Op deze manier leidt HubSpot je werk in goede banen. En helpt het je om je activiteiten te prioriteren. Bijvoorbeeld om aan de afgesproken Service Agreement Levels (SLA’s) te voldoen.
Dit soort analyses zijn ontzettend belangrijk voor je databeheer. Omdat ze al je rauwe data razendsnel naar bruikbare inzichten en taken vertalen. Zodat je snel begrijpt wat er aan de hand is. En daar gelijk proactief op kunt reageren. Of het nou om een marketingcampagne, verkoopstrategie of service activiteit gaat.
Verbeter je bedrijfsresultaten met gegevensbeheer in HubSpot
Met HubSpot leid je jouw gegevensbeheer eenvoudig in goede banen. Zodat er een uniforme aanpak in je organisatie is. De communicatie tussen je afdelingen vloeiend verloopt. Je medewerkers efficiënt werken. En je de algehele productiviteit van je organisatie een boost geeft.
Tegelijkertijd profiteer je van een hoge datakwaliteit. En ben je in staat om je klantrelaties zo gepersonaliseerd mogelijk uit te bouwen. Waardoor je jouw leads makkelijker converteert en eerder deals sluit. Kortom: je beschikt over een robuust pakket met tools voor effectief gegevensbeheer. Waarmee je eenvoudig een wendbare organisatie creëert, die snel op marktveranderingen kan reageren. En waarmee je jouw concurrentievermogen vergroot.
Wil je meer over de all-in-one CRM-software weten? Download hieronder ons productoverzicht. Of bekijk onze ultieme CRM demovideo.
Deel artikel
- december 2024 (6)
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)