HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Verkort je online formulieren voor een hogere websiteconversie

Verkort je online formulieren voor een hogere websiteconversie
5:13

Verkort je online formulieren voor een hogere websiteconversie

Formulieren op je website zijn onwijs belangrijk voor het vergaren van leads. Maar vraag je er teveel informatie mee op? Dan haken mensen tijdens het invullen af.

Hoe meer velden hoe groter de kans is dat het invullen niet afgerond wordt. Je wilt het invullen van je websiteformulieren daarom zo makkelijk mogelijk maken. Ondertussen heb je wél behoefte aan zoveel mogelijk relevante leadinformatie. Omdat je met gepersonaliseerde informatie je websiteconversie omhoog stuwt.

HubSpot Breeze Intelligence heeft hier een fantastische oplossing voor gevonden. Met de AI-aangedreven formulierentool maak je namelijk dynamische online formulieren. Waarbij je alleen de echt noodzakelijke velden toont. Tegelijkertijd kom je tóch aan veel extra informatie.

Hieronder leg ik je uit hoe het werkt.

Wat zijn dynamische online formulieren?

Verkort je online formulieren in HubSpotMet een dynamisch websiteformulier in HubSpot verminder je het aantal formuliervelden. Zodra een websitebezoeker het invult checkt de AI-tool de gegevens die al bekend zijn. In je CRM-software én in een speciale dataset voor gegevensverrijking

De websitebezoeker ziet vervolgens alleen de formuliervelden, die nog leeg zijn. Een verkort formulier met zo weinig mogelijk invulbare velden dus. De rest van de informatie is namelijk toch al bekend. 

Bij B2C verkort HubSpot je formulieren alleen op basis van de informatie in je CRM-software. Bij B2B verrijkt HubSpot Breeze Intelligence je formuliervelden ook met de gegevens uit de database. 

Hoe dat werkt? Zodra een zakelijke lead een e-mailadres achterlaat haalt Breeze Intelligence bedrijfsgegevens uit een enorme dataset. Daarmee vult HubSpot automatisch een heleboel informatie in. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bedrijfsnaam en aan het aantal werknemers. 

Aan je lead toon je vervolgens alleen de formuliervelden, die nog leeg zijn. Als je dat wilt tenminste. Want je kunt je leads ook vragen om de informatie te controleren. Of om  bepaalde velden gewoon altijd verborgen houden. Zelfs als HubSpot Breeze Intelligence geen gegevens voor die formuliervelden heeft.

Stel nou dat meerdere mensen van 1 bedrijf een standaard websiteformulier invullen. Maar dat de ingevoerde informatie van elkaar verschilt. Je begrijpt het al. Er komen onnauwkeurigheden in je CRM-database te staan. Zonder dat je daar iets aan kunt doen. Maar vul je de bekende velden alvast in met een dynamisch websiteformulier? Dan verklein je de kans op dit soort fouten in je CRM-data.

Dynamische formulierverkorting werkt met allerlei soorten formulieren. Van pop-up formulieren tot banners.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Meer leads met slimme gepersonaliseerde digitale formulieren.
Dynamische multistep formulieren met de nieuwe form editor van HubSpot.

Waarom zijn verkorte dynamische online formulieren handig?

Vergroot je websiteconversie met dynamische online formulieren in HubSpot
Vul je een online formulier op een website in? Bijvoorbeeld om informatie op te vragen. Of om een klacht in te dienen. Dan is dit waarschijnlijk met een standaard online formulier. Zoals je die op bijna iedere website vindt.

Verkort je jouw formulieren met dynamische velden? Dan hoef je minder informatie op te vragen. Omdat je toch al over die informatie beschikt. Zodat je de invuldrempel voor je websitebezoekers verlaagt. Want het kost minder moeite om je formulieren in te vullen. En daardoor is de kans dat het invullen voltooid wordt groter. Dus je vergroot je websiteconversie ermee.

Gebruik je jouw websiteformulieren voor leadgeneratie? Dan moeten mensen eerst hun gegevens achterlaten om iets te kunnen downloaden of doen. Bijvoorbeeld om een handige checklist of een leerzame whitepaper te ontvangen. Of om toegang tot afgeschermde informatie te krijgen. Zoals bij een krant waarbij je de volledige artikelen alleen met een abonnement kunt lezen.

Begrijp je de behoeften van je leads goed? Dan kun je ze gericht benaderen, zodat je de conversie stimuleert. Bijvoorbeeld met je:

Maar daarvoor heb je dus wel genoeg relevante informatie nodig. Daarnaast is er goede leadinformatie nodig om de kwaliteit van je leads te beoordelen. En om ze geautomatiseerd naar de juiste medewerkers door te zetten. Genoeg redenen dus om dynamische websiteformulieren aan je website toe te voegen!

👉 LET OP: Wil je de gegevens met de data van de database verrijken? Dan is het verstandig om eerst even met een jurist te overleggen. Je bent namelijk zelf altijd verantwoordelijk voor het naleven van alle privacy wetgeving.

Verhoog je websiteconversie met je online formulieren

Ik heb je nu uitgelegd wat verkorte online formulieren zijn. Hoe je de websiteconversie ermee vergroot. En welke voordelen er nog meer zijn.

Wil je meer informatie over het all-in-one CRM-pakket van HubSpot? Download hieronder ons productoverzicht, waarin we de belangrijkste features beschrijven.



Onze ultieme HubSpot CRM demo video bekijken kan ook. Daarnaast vind je allerlei andere handige blogs, video's en downloads op onze website.

Ontvang updates per email