HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

6 Voordelen van HubSpot data-integratie voor je bedrijf

6 Voordelen van HubSpot data-integratie voor je bedrijf
9:57

6 Voordelen van HubSpot data-integratie voor je bedrijf

Werken jouw teams met allemaal losse softwaretools? Zoals:

✓ Een ERP-systeem om de voorraden te beheren en andere bedrijfsprocessen te managen.
Marketing Automation software om leads en klanten te bedienen.
Een website die losstaat van de CRM-software.
Outlook voor het versturen van e-mails.
Excelsheets voor rapportages.
Speciale software voor online evenementen.
✓ Een losse telefooncentrale om klanten te woord te staan.

Dan is dat niet zo efficiënt. Integreer je de data van je bestaande softwaresystemen met HubSpot? Dan behaal je waarschijnlijk veel voordeel. Hieronder ontdek je welke voordelen HubSpot data-integratie heeft. 

6 Voordelen van HubSpot data-integratie 


Vandaag de dag verzamelen bedrijven enorme hoeveelheden informatie. Denk maar eens aan alle versnipperde data in de softwaresystemen van jouw organisatie. Wil je voordeel uit al die informatie halen? Dan moet je de gegevens goed managen. Maar met allemaal losse applicaties is dat een mega-uitdaging. 

Hier komt HubSpot data-integratie in beeld. HubSpot is een toonaangevend klantenplatform, waarmee je klanten aantrekt en onderhoudt. Het bevat een compleet pakket met (AI-aangedreven) marketing, sales en servicetools. Waarmee je jouw (toekomstige) klanten optimaal faciliteert.

Integreer je jouw bestaande systemen met het klantenplatform van HubSpot? Dan breng je de data van alle bronnen binnen je bedrijf samen. Je beschikt hierdoor dus over 1 centrale bron van waarheid. Hieronder ontdek je welke voordelen dat heeft.

Voordeel 1: Geïntegreerd klantinzicht

Een CRM-database is een enorme digitale kaartenbak. Hierin rangschik je jouw CRM-records op onderwerp. Deze onderwerpen noem je objecten. Zo vind je in de CRM-database van HubSpot standaard objecten voor je:

  • Contacten
  • Bedrijven
  • Tickets
  • Deals

Daarnaast kun je er nog custom objecten aan toevoegen. Die maak je zelf aan of je gebruikt hiervoor een sjabloon van HubSpot. Stel bijvoorbeeld dat je in de automotive branche werkzaam bent. Dan wil je misschien het object auto's aan je CRM-database toevoegen.

Op je CRM-records cluster je bepaalde informatie. Op de CRM-records van je contacten vind je bijvoorbeeld:

  • Naam
  • Adres
  • E-mailadres

De velden waarmee je deze informatie vastlegt noem je eigenschappen. Met je eigenschappen leg je veel specifieke gegevens vast. Informatie die je met HubSpot verzamelt. Zoals de interacties op je website en van je sociale mediakanalen. En relevante gegevens van je gekoppelde softwaresystemen. Met al deze gegevens creëer je een centraal klantbeeld.

Wil je op bepaalde gegevens inzoomen? Dan klik je eenvoudig door. Zo vind je bijvoorbeeld bepaalde informatie van je offertes in HubSpot. Heb je meer gegevens nodig? Dan kom je met een link bij de juiste informatie in je ERP-software terecht. 

Dankzij data-integratie heb je een diepgaand inzicht in het gedrag van je (toekomstige) klanten. In hun voorkeuren, koopgewoonten en de interactiegeschiedenis met je bedrijf. Met deze informatie verfijn je jouw marketing- en sales strategie. Stem je jouw producten en diensten beter op je doelgroepen af. En zorg je voor effectieve en persoonlijke klantinteracties. Zodat je de betrokkenheid en tevredenheid vergroot.

Voordeel 2: Efficiënte analyses

Handmatig gegevens uit verschillende databronnen verzamelen en analyseren is tijdrovend en foutgevoelig werk. Het kost je uren om alle benodigde informatie bij elkaar te krijgen. Om het vervolgens handmatig naar Excelsheets over te zetten. Ook al zo'n tijdrovende klus. Belangrijke informatie zie je bovendien snel over het hoofd. Je kunt je dus afvragen hoe betrouwbaar je analyses eigenlijk zijn.

Met HubSpot data-integratie maak je deze complexe taken een stuk efficiënter. Met behulp van geautomatiseerde processen werkt HubSpot de meeste data namelijk real-time voor je bij. Je bespaart zo veel tijd op het invoeren en controleren van de gegevens. Bovendien heeft iedereen toegang tot dezelfde actuele en nauwkeurige data. Wat natuurlijk je besluitvormingsprocessen bevordert.

HubSpot biedt je hiervoor krachtige analysetools waarmee je:

  • Trends identificeert.
  • Nieuwe kansen signaleert.
  • Prestaties meet.
  • Weloverwogen beslissingen neemt.

Voordeel 3: Goede samenwerking

Met centrale gegevens voorkom je dat afdelingen met verouderde en tegenstrijdige informatie werken. Bovendien heeft iedereen toegang tot dezelfde klantinformatie. Bij de besluitvorming gaan alle medewerkers dus van dezelfde informatie uit. Of je nou bij marketing, sales of service werkt. 

Daarnaast stemmen de afdelingen hun processen beter op elkaar af. Bijvoorbeeld met behulp van geautomatiseerde workflows en sequences. Hiermee minimaliseer je het aantal handmatige handelingen. En wijs je geautomatiseerd allerlei taken aan teams of individuele medewerkers toe.

Klanten krijgen bovendien een consistente ervaring. Ongeacht met welke afdeling ze in contact komen. Kortom: de interne én externe communicatie verbetert. En dat heeft een positief effect op de tevredenheid van medewerkers en klanten.

Tenslotte delen medewerkers ook rapportage inzichten met elkaar. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke marketingkanalen de meeste verkoop opleveren. Waardoor je het marketingbudget effectiever kunt inzetten. En de marketingafdeling de salesafdeling beter kan ondersteunen. Ook kunnen afdelingen gezamenlijke KPI's bijhouden, zodat alle medewerkers dezelfde doelen nastreven.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!

Voordeel 4: Hoge productiviteit

Werk je met 1 geïntegreerde databron? Dan hebben je medewerkers sneller en makkelijker toegang tot de informatie die ze nodig hebben. Hierdoor hebben ze minder tijd nodig voor het vinden en invoeren van data.

Denk maar eens aan de samenwerking van marketing en sales. Stel dat je  marketingafdeling een gerichte marketingcampagne lanceert. Met een gepersonaliseerde marketingboodschap. Want daarmee is de kans op conversie het grootst. De marketingcampagne is meetbaar, waardoor het marketingteam 'm steeds beter kan maken.

Ondertussen kwalificeert een leadscoresysteem de binnen geharkte leads. Zijn leads klaar voor opvolging? Dan wijst HubSpot ze automatisch aan specifieke salesmedewerkers toe. Deze medewerkers ontvangen hier een melding van. De opvolgingstaken verschijnen in hun persoonlijke sales workspace. Vervolgens helpt de software met de uitwerking... en ga zo maar door!

Met geautomatiseerde processen neemt de software zoveel mogelijk tijdrovende repetitieve taken over. Hierdoor zijn er minder menselijke fouten, die gecorrigeerd moeten worden. Daarnaast pak je de taken sneller en makkelijk op. Die de software netjes voor je prioriteert.

Voordeel 5: Meer slagkracht

Voeg je de gegevens uit verschillende bronnen samen? Dan vergroot je de slagkracht van je organisatie. Enkele voorbeelden:

  • Een logistiek bedrijf combineert de klantgegevens met geografische software en een tool voor klantenfeedback. Hiermee optimaliseert het de leveringsroutes om de klanttevredenheid te verbeteren.

  • Een fabrikant in de maakindustrie heeft HubSpot en ERP-software geïntegreerd. Wordt er in HubSpot een deal gewonnen? Dan gaat er automatisch klantinformatie en dealinformatie naar de ERP-oplossing toe. Zodat je de order daarin direct kunt maken.

  • Een energieleverancier draagt omzetgegevens van de ERP-oplossing naar de klantkaarten in HubSpot over. Hierdoor kunnen de accountmanagers daar proactief mee aan de slag.

  • Een softwarebedrijf analyseert de gebruiksgegevens en de feedback van klanten. Hierdoor komt het erachter welke functies het meest waardevol zijn. Met deze inzichten verbetert het de software. Dankzij gerichte promoties stijgt bovendien het aantal abonnementen. 

  • Een bedrijf dat sportartikelen verkoopt analyseert de klantgegevens. Zo komt het erachter dat er een stijgende interesse in yoga-accessoires is. Daarom maakt de onderneming een gerichte campagne voor yogaliefhebbers. Waardoor er meer yogamatten en - kleding verkocht worden.

  • Een autodealer combineert de gegevens van online zoekopdrachten en showroombezoeken. Hierdoor ontdekt het welke modellen het meest populair zijn. Met deze informatie krijgt het verkoopteam een training om deze modellen effectiever te promoten. De verkoop van de populairste modellen neemt hierdoor toe.
Je ziet: dankzij HubSpot data-integratie haal je meer uit je organisatie. En ben je beter in staat om je klanten goed te bedienen.

Voordeel 6: Schaalbaar & flexibel bedrijf

HubSpot is ontworpen met het oog op groei en ontwikkeling. Het groeit dan ook makkelijk met je bedrijf mee. Of je nou een klein startend bedrijf hebt. Of voor een grote complexe internationale onderneming werkt. 

Met behulp van de all-in-one CRM-software speel je makkelijk op veranderende marktomstandigheden en bedrijfsbehoeften in. Zonder dat daar dure en complexe systeemwijzigingen voor nodig zijn. Je kunt dus eenvoudig aan de eisen van je groeiende bedrijf blijven voldoen. 

In de App Marketplace van HubSpot vind je trouwens meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. Grote kans dat je jouw softwaresystemen daar snel en makkelijk mee integreert. Daarnaast verbeter je jouw integraties met webhooks als dat nodig is.

oldfashioned key with a white backgroundZoek je een effectieve manier om je datapotentieel beter te benutten? Dan kan HubSpot data-integratie dus wel eens de sleutel zijn tot (meer) succes!

HubSpot beter leren kennen? In deze 2 e-books vind je een heleboel informatie:

 

Aanmelden per e-mail