6 Voordelen van HubSpot data-integratie voor je bedrijf
van Floris van Muijen op 22-5-25 8:36
Werken jouw teams met allemaal losse softwaretools? Zoals:
✓ Een ERP-systeem om de voorraden te beheren en andere bedrijfsprocessen te managen.
✓ Marketing Automation software om leads en klanten te bedienen.
✓ Een website die losstaat van de CRM-software.
✓ Outlook voor het versturen van e-mails.
✓ Excelsheets voor rapportages.
✓ Speciale software voor online evenementen.
✓ Een losse telefooncentrale om klanten te woord te staan.
Dan is dat niet zo efficiënt. Integreer je de data van je bestaande softwaresystemen met HubSpot? Dan behaal je waarschijnlijk veel voordeel. Hieronder ontdek je welke voordelen HubSpot data-integratie heeft.
6 Voordelen van HubSpot data-integratie
Vandaag de dag verzamelen bedrijven enorme hoeveelheden informatie. Denk maar eens aan alle versnipperde data in de softwaresystemen van jouw organisatie. Wil je voordeel uit al die informatie halen? Dan moet je de gegevens goed managen. Maar met allemaal losse applicaties is dat een mega-uitdaging.
Hier komt HubSpot data-integratie in beeld. HubSpot is een toonaangevend klantenplatform, waarmee je klanten aantrekt en onderhoudt. Het bevat een compleet pakket met (AI-aangedreven) marketing, sales en servicetools. Waarmee je jouw (toekomstige) klanten optimaal faciliteert.
Integreer je jouw bestaande systemen met het klantenplatform van HubSpot? Dan breng je de data van alle bronnen binnen je bedrijf samen. Je beschikt hierdoor dus over 1 centrale bron van waarheid. Hieronder ontdek je welke voordelen dat heeft.
Voordeel 1: Geïntegreerd klantinzicht
Een CRM-database is een enorme digitale kaartenbak. Hierin rangschik je jouw CRM-records op onderwerp. Deze onderwerpen noem je objecten. Zo vind je in de CRM-database van HubSpot standaard objecten voor je:
- Contacten
- Bedrijven
- Tickets
- Deals
Daarnaast kun je er nog custom objecten aan toevoegen. Die maak je zelf aan of je gebruikt hiervoor een sjabloon van HubSpot. Stel bijvoorbeeld dat je in de automotive branche werkzaam bent. Dan wil je misschien het object auto's aan je CRM-database toevoegen.
Op je CRM-records cluster je bepaalde informatie. Op de CRM-records van je contacten vind je bijvoorbeeld:
- Naam
- Adres
- E-mailadres
De velden waarmee je deze informatie vastlegt noem je eigenschappen. Met je eigenschappen leg je veel specifieke gegevens vast. Informatie die je met HubSpot verzamelt. Zoals de interacties op je website en van je sociale mediakanalen. En relevante gegevens van je gekoppelde softwaresystemen. Met al deze gegevens creëer je een centraal klantbeeld.
Wil je op bepaalde gegevens inzoomen? Dan klik je eenvoudig door. Zo vind je bijvoorbeeld bepaalde informatie van je offertes in HubSpot. Heb je meer gegevens nodig? Dan kom je met een link bij de juiste informatie in je ERP-software terecht.
Dankzij data-integratie heb je een diepgaand inzicht in het gedrag van je (toekomstige) klanten. In hun voorkeuren, koopgewoonten en de interactiegeschiedenis met je bedrijf. Met deze informatie verfijn je jouw marketing- en sales strategie. Stem je jouw producten en diensten beter op je doelgroepen af. En zorg je voor effectieve en persoonlijke klantinteracties. Zodat je de betrokkenheid en tevredenheid vergroot.
Voordeel 2: Efficiënte analyses
Handmatig gegevens uit verschillende databronnen verzamelen en analyseren is tijdrovend en foutgevoelig werk. Het kost je uren om alle benodigde informatie bij elkaar te krijgen. Om het vervolgens handmatig naar Excelsheets over te zetten. Ook al zo'n tijdrovende klus. Belangrijke informatie zie je bovendien snel over het hoofd. Je kunt je dus afvragen hoe betrouwbaar je analyses eigenlijk zijn.
Met HubSpot data-integratie maak je deze complexe taken een stuk efficiënter. Met behulp van geautomatiseerde processen werkt HubSpot de meeste data namelijk real-time voor je bij. Je bespaart zo veel tijd op het invoeren en controleren van de gegevens. Bovendien heeft iedereen toegang tot dezelfde actuele en nauwkeurige data. Wat natuurlijk je besluitvormingsprocessen bevordert.
HubSpot biedt je hiervoor krachtige analysetools waarmee je:
- Trends identificeert.
- Nieuwe kansen signaleert.
- Prestaties meet.
- Weloverwogen beslissingen neemt.
Voordeel 3: Goede samenwerking
Met centrale gegevens voorkom je dat afdelingen met verouderde en tegenstrijdige informatie werken. Bovendien heeft iedereen toegang tot dezelfde klantinformatie. Bij de besluitvorming gaan alle medewerkers dus van dezelfde informatie uit. Of je nou bij marketing, sales of service werkt.
Daarnaast stemmen de afdelingen hun processen beter op elkaar af. Bijvoorbeeld met behulp van geautomatiseerde workflows en sequences. Hiermee minimaliseer je het aantal handmatige handelingen. En wijs je geautomatiseerd allerlei taken aan teams of individuele medewerkers toe.
Klanten krijgen bovendien een consistente ervaring. Ongeacht met welke afdeling ze in contact komen. Kortom: de interne én externe communicatie verbetert. En dat heeft een positief effect op de tevredenheid van medewerkers en klanten.
Tenslotte delen medewerkers ook rapportage inzichten met elkaar. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke marketingkanalen de meeste verkoop opleveren. Waardoor je het marketingbudget effectiever kunt inzetten. En de marketingafdeling de salesafdeling beter kan ondersteunen. Ook kunnen afdelingen gezamenlijke KPI's bijhouden, zodat alle medewerkers dezelfde doelen nastreven.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken.
➜ Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
➜ Kan de samenwerking in je bedrijf beter? Zo los je dat op!
Voordeel 4: Hoge productiviteit
Werk je met 1 geïntegreerde databron? Dan hebben je medewerkers sneller en makkelijker toegang tot de informatie die ze nodig hebben. Hierdoor hebben ze minder tijd nodig voor het vinden en invoeren van data.
Denk maar eens aan de samenwerking van marketing en sales. Stel dat je marketingafdeling een gerichte marketingcampagne lanceert. Met een gepersonaliseerde marketingboodschap. Want daarmee is de kans op conversie het grootst. De marketingcampagne is meetbaar, waardoor het marketingteam 'm steeds beter kan maken.
Ondertussen kwalificeert een leadscoresysteem de binnen geharkte leads. Zijn leads klaar voor opvolging? Dan wijst HubSpot ze automatisch aan specifieke salesmedewerkers toe. Deze medewerkers ontvangen hier een melding van. De opvolgingstaken verschijnen in hun persoonlijke sales workspace. Vervolgens helpt de software met de uitwerking... en ga zo maar door!
Met geautomatiseerde processen neemt de software zoveel mogelijk tijdrovende repetitieve taken over. Hierdoor zijn er minder menselijke fouten, die gecorrigeerd moeten worden. Daarnaast pak je de taken sneller en makkelijk op. Die de software netjes voor je prioriteert.
Voordeel 5: Meer slagkracht
Voeg je de gegevens uit verschillende bronnen samen? Dan vergroot je de slagkracht van je organisatie. Enkele voorbeelden:
- Een logistiek bedrijf combineert de klantgegevens met geografische software en een tool voor klantenfeedback. Hiermee optimaliseert het de leveringsroutes om de klanttevredenheid te verbeteren.
- Een fabrikant in de maakindustrie heeft HubSpot en ERP-software geïntegreerd. Wordt er in HubSpot een deal gewonnen? Dan gaat er automatisch klantinformatie en dealinformatie naar de ERP-oplossing toe. Zodat je de order daarin direct kunt maken.
- Een energieleverancier draagt omzetgegevens van de ERP-oplossing naar de klantkaarten in HubSpot over. Hierdoor kunnen de accountmanagers daar proactief mee aan de slag.
- Een softwarebedrijf analyseert de gebruiksgegevens en de feedback van klanten. Hierdoor komt het erachter welke functies het meest waardevol zijn. Met deze inzichten verbetert het de software. Dankzij gerichte promoties stijgt bovendien het aantal abonnementen.
- Een bedrijf dat sportartikelen verkoopt analyseert de klantgegevens. Zo komt het erachter dat er een stijgende interesse in yoga-accessoires is. Daarom maakt de onderneming een gerichte campagne voor yogaliefhebbers. Waardoor er meer yogamatten en - kleding verkocht worden.
- Een autodealer combineert de gegevens van online zoekopdrachten en showroombezoeken. Hierdoor ontdekt het welke modellen het meest populair zijn. Met deze informatie krijgt het verkoopteam een training om deze modellen effectiever te promoten. De verkoop van de populairste modellen neemt hierdoor toe.
Voordeel 6: Schaalbaar & flexibel bedrijf
HubSpot is ontworpen met het oog op groei en ontwikkeling. Het groeit dan ook makkelijk met je bedrijf mee. Of je nou een klein startend bedrijf hebt. Of voor een grote complexe internationale onderneming werkt.
Met behulp van de all-in-one CRM-software speel je makkelijk op veranderende marktomstandigheden en bedrijfsbehoeften in. Zonder dat daar dure en complexe systeemwijzigingen voor nodig zijn. Je kunt dus eenvoudig aan de eisen van je groeiende bedrijf blijven voldoen.
In de App Marketplace van HubSpot vind je trouwens meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. Grote kans dat je jouw softwaresystemen daar snel en makkelijk mee integreert. Daarnaast verbeter je jouw integraties met webhooks als dat nodig is.
Zoek je een effectieve manier om je datapotentieel beter te benutten? Dan kan HubSpot data-integratie dus wel eens de sleutel zijn tot (meer) succes!
HubSpot beter leren kennen? In deze 2 e-books vind je een heleboel informatie:
- mei 2025 (9)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)