Gegevensverrijking met Breeze Intelligence in HubSpot: zo werkt het
van Maxime Buis op 14-10-25 9:09
Snelheid, personalisatie en inzicht… vrijwel ieder bedrijf snakt hiernaar om klantgericht te kunnen groeien. Je hebt er schone en complete data voor nodig. Maar hoe zorg je ervoor, dat jouw CRM-gegevens altijd actueel, compleet en betrouwbaar zijn? Zonder al teveel handmatig werk. Goede CRM-software zoals HubSpot helpt je erbij. In dit blog ga ik op gegevensverrijking met HubSpot Breeze Intelligence in.
Zoek je informatie over het verbeteren van de datakwaliteit in je CRM-portaal? Lees dan mijn andere blogs:
👉 Hoe verbeter je de datakwaliteit van je organisatie?
👉 7 Oorzaken van een slechte datakwaliteit (en hoe je ze oplost).
👉 Datamanagement: zo kom je van verwaarloosde & versnipperde CRM-data af.
Wat is gegevensverrijking?
Gegevensverrijking betekent dat je jouw bestaande klantdata aanvult met informatie. Denk bijvoorbeeld aan gegevens over de branche, de bedrijfsomvang en de functietitel. Of informatie over het gedrag, de interactiegeschiedenis en zelfs de aankoopintentie. Met deze data krijg je een vollediger beeld van je leads en klanten.
Deze gegevensverrijking helpt je om je leads en klanten beter te segmenteren en te personaliseren. En om ze sneller te kwalificeren en efficiënter op te volgen. Bijvoorbeeld om makkelijker te verkopen en om beter te ondersteunen. Daarnaast voorkomt het fouten, die je moet corrigeren. En heb je meer inzicht waar je van op aan kunt.
Wat is Breeze Intelligence in HubSpot?
Breeze is de naam van HubSpot’s eigen AI-assistent. Breeze Intelligence is het onderdeel, waarmee je de gegevens in je CRM-database automatisch verrijkt en opschoont. Zo:
- Vult Breeze Intelligence ontbrekende bedrijfsgegevens voor je aan.
- Herkent de AI-tool dubbele records.
- Verrijkt het contact- en bedrijfsprofielen met real-time inzichten voor je.
- Detecteert én corrigeert het kleine schrijffouten.
- Gebruikt het AI om koopsignalen en de koopintentie van (anonieme) websitebezoekers uit je doelgroep te vinden.
Dit alles gebeurt automatisch op de achtergrond, terwijl jij je op je klanten focust. En die koopsignalen… die zie je op een dashboard. Maar je kunt ze ook in je inbox ontvangen, zodat je ze eerder opvolgt.
👉 TIP: Breeze Intelligence zet je ook in voor het verkorten van je online formulieren.
Hoe werkt gegevensverrijking met Breeze Intelligence?
Breeze Intelligence scant nieuwe en bestaande records op onvolledige en verouderde data. Vervolgens vult de AI-tool de ontbrekende gegevens voor je aan. Zo blijven de gegevens in je CRM-database dus makkelijker actueel. Zelfs geheel automatisch als je dat wilt. Of met workflows alleen bij contacten die aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een nieuwe lead vult bijvoorbeeld alleen een naam en een e-mailadres in. Breeze Intelligence herkent het domein. Vult automatisch de bedrijfsnaam in. Zoekt de branche en het aantal medewerkers op. En creëert een leadscore met vergelijkbaar gedrag van andere profielen in je CRM-database. Met al deze extra context kan sales veel sneller en makkelijker opvolgen.
Ondertussen leert Breeze Intelligence van de interacties, het gedrag en vergelijkbare profielen. Daardoor herkent het steeds beter welke leads een koopintentie tonen. En welke contacten de hoogste prioriteit verdienen.
Breeze Intelligence haalt de gegevens uit een immense verrijkingsdataset. In deze database staat informatie van miljoenen bedrijven over de hele wereld. Bedrijven hoeven hiervoor alleen maar een bedrijfsdomein te hebben (bijvoorbeeld systony.nl).
Daarnaast verrijkt Breeze Intelligence ook de contactgegevens van personen, die een zakelijk e-mailadres gebruiken. Maar niet de informatie van contactpersonen met persoonlijke e-mailadressen (Gmail, Yahoo, …).
Natuurlijk wil je kunnen achterhalen waar de gegevens van je records vandaan komen. Daarom vind je de verrijkingsgeschiedenis van je contacten en bedrijven in je CRM-database. Op de records zelf via de activiteitenkaart ‘Record Enriched’. En via lijsten die je ervoor aanmaakt.
Voor het verrijken van je data betaal je HubSpot Credits. In dit artikel lees je alles over de kosten daarvan: Wat zijn HubSpot Credits en wat betaal je ervoor?
👉 TIP: Je kunt je contact- en bedrijfsgegevens met lijsten verrijken. Maar ook in bulk vanaf de indexpagina’s van je objecten (bij maximaal 100 records tegelijkertijd).
Aan de slag met gegevensverrijking?
Met Breeze Intelligence werk je altijd met actuele en complete klantdata. Waardoor je sneller werkt en je doelgroep persoonlijker opvolgt.
Klinkt dit interessant? Neem gerust contact met ons op voor een product demo of datakwaliteitsscan van je HubSpot-portaal. We laten je de mogelijkheden graag zien!
- oktober 2025 (5)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)