5 Redenen waarom bedrijven moeite met leadgeneratie hebben
van Maarten de Wit op 9-10-25 9:14
Groeien met je bedrijf. Meer klanten en omzet. Veel bedrijven bikkelen om leads te vergaren. En hebben vervolgens moeite om ze naar betalende klanten te converteren.
De leadgeneratie werkt dan dus niet zo goed. Maar waarom? Wat gaat er precies mis? In dit blog leg ik het je uit. Daarbij geef ik je tips om het beter te doen.
Reden 1: Ken je jouw doelgroep voldoende?
Veel bedrijven richten zich op iedereen. Maar wat gebeurt er dan? Je spreekt eigenlijk niemand echt aan. Mensen herkennen zich onvoldoende in de boodschap.
Stel dat je op Facebook adverteert om jonge ouders te bereiken. Maar dat veel jonge ouders juist actief zijn op Instagram en TikTok. Of dat je allerlei webinars organiseert. Maar dat jouw doelgroep liever video’s bekijkt. Dan bereik je jouw doelgroep onvoldoende.
Goede leadgeneratie begint daarom met een duidelijke omschrijving van je doelgroep. Wie zijn je buyer persona's? Wat zijn hun problemen en/of behoeften? Wat vinden ze interessant?
👉 TIP: Laat in je communicatie aan je doelgroep zien dat je weet waar je over praat. Straal autoriteit uit en deel klantverhalen, resultaten en reviews. Dat geeft namelijk vertrouwen.
Reden 2: Heb je een duidelijk leadgeneratie plan?
Zonder een goed plan schiet je met losse flodders. Je plant campagnes, verstuurt e-mails en adverteert op Google. Maar er zit geen lijn in. Je weet niet precies wat er wel en niet werkt.
Een goed plan geeft richting aan je leadgeneratie. Daarin staat namelijk precies wie je wilt bereiken. Hoe je dat doet en wanneer. Daarnaast maak je de resultaten van je activiteiten meetbaar. Een goed plan bevat daarom:
- Doelen: bijvoorbeeld 50 leads per maand.
- Acties: bijvoorbeeld LinkedIn-campagnes, e-mails en webinars.
- Meetpunten: bijvoorbeeld klikratio en conversies.
Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je afdelingen goed samenwerken. Met vaste stappen, KPI’s en een overdrachtsmoment tussen marketing en sales. Waarbij aandacht is voor de kwaliteit en de opvolging van de leads. Zonder dat blijf je maar aanmodderen met ad hoc leadgeneratie activiteiten.
👉 TIP: Geef iets waardevols weg om vertrouwen te winnen. Denk aan een gratis e-book, webinar of checklist. Als je iets weggeeft, doen mensen sneller iets terug. Bijvoorbeeld een e-mailadres achterlaten.
Reden 3: Is je boodschap overtuigend genoeg?
Maar 5% van je beslissingen neem je bewust. De rest gebeurt in je onderbewustzijn. Daarna zoek je daar een rationele reden bij. Bizar he?
Communiceer je als eerste over wat je bedrijf doet? Dan spreek je het bewuste gedeelte van de hersenen aan. Maar je wilt met je boodschap juist in het onderbewustzijn terecht komen. Want dan is de verkoopkans veel groter.
Hoe je dat doet? Volgens Simon Sinek moet je eerst over het waarom communiceren.
En daarna pas over het hoe en wat. Omdat de meeste mensen kopen waarom een bedrijf iets doet. Niet om wat je doet of om hoe je het doet. Apple is daar bijvoorbeeld erg goed in is.
Wij geloven dat je met grip op je klantrelaties en bedrijfsprocessen makkelijker duurzaam groeit. Daarom helpen wij onze klanten slimmer te werken en hun klanten centraal te zetten.
Daarnaast is het natuurlijk slim om de waarde van je producten of diensten helder te communiceren. Wat vind jij bijvoorbeeld overtuigender klinken:
‘Wij leveren slimme administratieve software oplossingen.’
of
‘Met onze software oplossing bespaar je 4 uur per week op je administratie.’
Het verschil lijkt me duidelijk, of niet? In het tweede voorbeeld komt de waarde beter naar voren. Waardoor je makkelijker de aandacht bij je doelgroep trekt.
👉 TIP: Zorg voor een duidelijke boodschap. Laat zien hoe jij problemen oplost. Of hoe je het leven van de klant makkelijker maakt.
Reden 4: Gebruik je de juiste kanalen?
Je moet zijn waar jouw klanten zijn. Dat kan op LinkedIn zijn, maar ook op Google of op beurzen. Alleen daarom al is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Je moet exact weten waar je doelgroep naar informatie zoekt.
Ik snap dat het lastig kan zijn om dit te beoordelen. Maar met de juiste tools test je eenvoudig verschillende kanalen uit. Je rapportages maken real-time voor je inzichtelijk waar je de meeste reacties krijgt. Meten is weten.
👉 TIP: Kies voor slimme CTA’s (calls-to-action). Maak je aanbod bijvoorbeeld aantrekkelijker met een tijdslimiet. Zoals: “Download onze gids, alleen deze week gratis!” Zo zetten mensen sneller een stap in de goede richting.
Reden 5: Geef je jouw strategie voldoende tijd?
Leadgeneratie kost tijd. Veel bedrijven verwachten na één campagne al succes. Maar zo werkt het niet. Je moet opbouwen, testen en volhouden.
Vaak stoppen bedrijven net voordat het resultaat komt. Omdat ze geen geduld hebben. Of omdat ze niet meten wat werkt.
Leadgeneratie is geen trucje. Het is een proces. Met de juiste aanpak groeit jouw bedrijf stap voor stap. Maar je moet er wel wat voor doen.
👉 TIP: Houd je leadgeneratie strategie minimaal 6 maanden vol. Bouw aan je klantrelaties. Zorg dat je er ook bent als potentiële klanten nog niet kopen. Laat zien dat je het meent. Evalueer iedere maand. Blijf leren en stuur bij als dat nodig is.
Je leadgeneratie stroomlijnen met HubSpot
Wil je jouw leadgeneratie proces beter aanpakken? Met een gestroomlijnde leadfunnel en meetbare resultaten? Verdiep je dan eens in de mogelijkheden van HubSpot.
De alles-in-1 CRM-software biedt je namelijk alles wat je daarvoor nodig hebt. Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Wij helpen je graag op weg.
- oktober 2025 (4)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)