HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

5 Redenen waarom bedrijven moeite met leadgeneratie hebben

5 Redenen waarom bedrijven moeite met leadgeneratie hebben
5:41

5 Redenen waarom bedrijven moeite met leadgeneratie hebben

Groeien met je bedrijf. Meer klanten en omzet. Veel bedrijven bikkelen om leads te vergaren. En hebben vervolgens moeite om ze naar betalende klanten te converteren. 

De leadgeneratie werkt dan dus niet zo goed. Maar waarom? Wat gaat er precies mis? In dit blog leg ik het je uit. Daarbij geef ik je tips om het beter te doen.

Reden 1: Ken je jouw doelgroep voldoende?

Veel bedrijven richten zich op iedereen. Maar wat gebeurt er dan? Je spreekt eigenlijk niemand echt aan. Mensen herkennen zich onvoldoende in de boodschap.

Stel dat je op Facebook adverteert om jonge ouders te bereiken. Maar dat veel jonge ouders juist actief zijn op Instagram en TikTok. Of dat je allerlei webinars organiseert. Maar dat jouw doelgroep liever video’s bekijkt. Dan bereik je jouw doelgroep onvoldoende.

Goede leadgeneratie begint daarom met een duidelijke omschrijving van je doelgroep. Wie zijn je buyer persona's? Wat zijn hun problemen en/of behoeften? Wat vinden ze interessant?

👉 TIP: Laat in je communicatie aan je doelgroep zien dat je weet waar je over praat. Straal autoriteit uit en deel klantverhalen, resultaten en reviews. Dat geeft namelijk vertrouwen.

Reden 2: Heb je een duidelijk leadgeneratie plan?

Zonder een goed plan schiet je met losse flodders. Je plant campagnes, verstuurt e-mails en adverteert op Google. Maar er zit geen lijn in. Je weet niet precies wat er wel en niet werkt. 

Een goed plan geeft richting aan je leadgeneratie. Daarin staat namelijk precies wie je wilt bereiken. Hoe je dat doet en wanneer. Daarnaast maak je de resultaten van je activiteiten meetbaar. Een goed plan bevat daarom:

  • Doelen: bijvoorbeeld 50 leads per maand.
  • Acties: bijvoorbeeld LinkedIn-campagnes, e-mails en webinars.
  • Meetpunten: bijvoorbeeld klikratio en conversies.

Daarbij is het ontzettend belangrijk dat je afdelingen goed samenwerken. Met vaste stappen, KPI’s en een overdrachtsmoment tussen marketing en sales. Waarbij aandacht is voor de kwaliteit en de opvolging van de leads. Zonder dat blijf je maar aanmodderen met ad hoc leadgeneratie activiteiten. 

👉 TIP: Geef iets waardevols weg om vertrouwen te winnen. Denk aan een gratis e-book, webinar of checklist. Als je iets weggeeft, doen mensen sneller iets terug. Bijvoorbeeld een e-mailadres achterlaten.

Reden 3: Is je boodschap overtuigend genoeg?

Maar 5% van je beslissingen neem je bewust. De rest gebeurt in je onderbewustzijn. Daarna zoek je daar een rationele reden bij. Bizar he?

Communiceer je als eerste over wat je bedrijf doet? Dan spreek je het bewuste gedeelte van de hersenen aan. Maar je wilt met je boodschap juist in het onderbewustzijn terecht komen. Want dan is de verkoopkans veel groter.

Hoe je dat doet? Volgens Simon Sinek moet je eerst over het waarom communiceren.
En daarna pas over het hoe en wat. Omdat de meeste mensen kopen waarom een bedrijf iets doet. Niet om wat je doet of om hoe je het doet. Apple is daar bijvoorbeeld erg goed in is.

Wij geloven dat je met grip op je klantrelaties en bedrijfsprocessen makkelijker duurzaam groeit. Daarom helpen wij onze klanten slimmer te werken en hun klanten centraal te zetten.

Daarnaast is het natuurlijk slim om de waarde van je producten of diensten helder te communiceren. Wat vind jij bijvoorbeeld overtuigender klinken: 

‘Wij leveren slimme administratieve software oplossingen.’ 

of 

‘Met onze software oplossing bespaar je 4 uur per week op je administratie.’

Het verschil lijkt me duidelijk, of niet? In het tweede voorbeeld komt de waarde beter naar voren. Waardoor je makkelijker de aandacht bij je doelgroep trekt. 

👉 TIP: Zorg voor een duidelijke boodschap. Laat zien hoe jij problemen oplost. Of hoe je het leven van de klant makkelijker maakt.

Reden 4: Gebruik je de juiste kanalen?

Je moet zijn waar jouw klanten zijn. Dat kan op LinkedIn zijn, maar ook op Google of op beurzen. Alleen daarom al is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. Je moet exact weten waar je doelgroep naar informatie zoekt. 

Ik snap dat het lastig kan zijn om dit te beoordelen. Maar met de juiste tools test je eenvoudig verschillende kanalen uit. Je rapportages maken real-time voor je inzichtelijk waar je de meeste reacties krijgt. Meten is weten. 

👉 TIP: Kies voor slimme CTA’s (calls-to-action). Maak je aanbod bijvoorbeeld aantrekkelijker met een tijdslimiet. Zoals: “Download onze gids, alleen deze week gratis!” Zo zetten mensen sneller een stap in de goede richting.

Reden 5: Geef je jouw strategie voldoende tijd?

Leadgeneratie kost tijd. Veel bedrijven verwachten na één campagne al succes. Maar zo werkt het niet. Je moet opbouwen, testen en volhouden. 

Vaak stoppen bedrijven net voordat het resultaat komt. Omdat ze geen geduld hebben. Of omdat ze niet meten wat werkt.

Leadgeneratie is geen trucje. Het is een proces. Met de juiste aanpak groeit jouw bedrijf stap voor stap. Maar je moet er wel wat voor doen.

👉 TIP: Houd je leadgeneratie strategie minimaal 6 maanden vol. Bouw aan je klantrelaties. Zorg dat je er ook bent als potentiële klanten nog niet kopen. Laat zien dat je het meent. Evalueer iedere maand. Blijf leren en stuur bij als dat nodig is.

Je leadgeneratie stroomlijnen met HubSpot

Wil je jouw leadgeneratie proces beter aanpakken? Met een gestroomlijnde leadfunnel en meetbare resultaten? Verdiep je dan eens in de mogelijkheden van HubSpot.

De alles-in-1 CRM-software biedt je namelijk alles wat je daarvoor nodig hebt. Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda. Wij helpen je graag op weg.




Aanmelden per e-mail