HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? 3 Waardevolle tips

Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? 3 Waardevolle tips
6:14

Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten 3 Waardevolle tips

Je verkoopt een geweldig product of levert een fantastische dienst. Je weet dat het waarde toevoegt. En dat klanten er (heel) blij van worden. Maar… te weinig mensen kennen je nog. En als ze je niet kennen, kiezen ze niet voor jou. 

Daar wil je dus iets aan doen. Maar hoe pak je dat het slimste aan? In dit artikel leer je hoe je jouw naamsbekendheid vergroot. Zodat je doelgroep je gaat herkennen en vertrouwen. En jouw bedrijf de logische keuze wordt.

Je naamsbekendheid vergroten

Naamsbekendheid is de eerste stap naar groei. Want ken je een bedrijf nog niet? Dan is de stap groter om er iets af te nemen. Zeker als het om een flinke investering gaat. Zoals CRM-software of nieuwe apparatuur voor de gezondheidszorg. Je wilt namelijk het vertrouwen hebben, dat het goedkomt met je investering. 

Met de juiste strategie maak je van onbekende contacten loyale klanten. Hieronder vind je 3 praktische tips om je daarbij te helpen.

TIP 1: Zorg voor een goed groeifundament

Er zijn talloze manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan billboards langs de weg. Aan online advertenties op Google en je sociale media kanalen. En aan blogs waarmee je laat zien hoeveel expertise je in huis hebt. 

Om dit goed en consistent te doen heb je goede tools nodig. Zoals een:

  • Data-gedreven website, waarmee je jouw klanten op en top kunt bedienen. 
  • AI-aangedreven blogtool om snel en consistent te bloggen.
  • Social Media Agent voor het schrijven, plannen, meten en structureren van je sociale media inspiraties. 
  • Slimme advertentietool om je advertenties op specifieke targetaccounts los te laten. Zodat je het maximale uit je marketingbudget haalt.
  • Rapportagetool waarmee je de resultaten van je content meetbaar maakt. Je wilt immers precies weten wat wel en niet werkt. En hoe je moet bijsturen.

Wij gebruiken HubSpot als groeifundament en we implementeren het ook bij onze klanten. Deze all-in-one CRM-software bevat namelijk alles wat je voor naamsbekendheid en groei nodig hebt. Bovendien is het voor allerlei soorten bedrijven geschikt. Van klein tot groot. De software is ongelofelijk schaalbaar. 

Wil je je in de mogelijkheden van HubSpot verdiepen? Download het productoverzicht hieronder. Daarin leggen we de belangrijkste tools aan je uit.


TIP 2: Communiceer vanuit je ‘waarom' 

Ken je de ‘Golden Cirkle’ van Simon Sinek? Dit zijn de 3 lagen:

1. Why – Waarom je doet wat je doet 
Dit is je overtuiging, je drijfveer. De reden waarom je bedrijf bestaat. Voorbeeld: 'We geloven dat bedrijven groeien als ze marketing en sales goed op elkaar afstemmen.'  Winst is het resultaat, dat is niet de drijfveer. 

2. How – Hoe je dat doet 
Dit zijn de unieke processen, waarden of methodes die jou onderscheiden. Voorbeeld: 'We gebruiken HubSpot en slimme AI-tools om marketing, sales en service in 1 systeem te verbinden.'

3. What – Wat je aanbiedt
Dit is je product of dienst. Voorbeeld: 'We implementeren en optimaliseren HubSpot voor B2B-bedrijven.'

De meeste bedrijven communiceren eerst wat en hoe ze het doen. En daarna pas waarom. Volgens Simon Sinek is dat niet slim. 

Communiceer je namelijk eerst over het hoe en wat? Dan gaan mensen je producten, diensten en/ of bedrijf vergelijken. Met het rationele gedeelte van hun hersenen. Denk bijvoorbeeld aan de features en de prijs. Hiermee vergroot je de kans dat ze voor een ander product of een andere leverancier kiezen. 

Communiceer je eerst over het waarom? Dan spreek je gelijk het gedeelte van de hersenen aan, waarmee mensen beslissingen nemen. Je wilt bereiken dat de beslissing goed voelt. Dat je kopers zich emotioneel verbinden. En dat is precies wat er gebeurt als je met het ‘waarom’ begint. 

Simon Sinek zegt daarom: ‘People don’t buy what you do; they buy why you do it.’ Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Deel daarom je verhaal. Vertel waar je in gelooft en hoe je waarde toevoegt.

In HubSpot gebruik je de Content Hub om je missie en visie consistent door te vertalen. Bijvoorbeeld in blogs, op je landingspagina’s en in podcasts die je doelgroep raken.

TIP 3: Maak je bedrijf ‘onvergelijkbaar’

Wat nou als je tig concurrenten hebt. Die allemaal een soortgelijke boodschap verkondigen. Dan val je niet op, toch? Voor exponentiële groei is aan je naamsbekendheid bouwen niet genoeg. Je positionering moet daarnaast helemaal kloppen.

In het boek ‘Onvergelijkbaar’ van Marieke Pijler leer je waarom je merk onvergelijkbaar moet zijn. Want is je bedrijf dat? Dan ben je automatisch de enige keuze. Jij biedt namelijk iets wat anderen niet bieden. Er is géén alternatief. 

Om je optimaal te positioneren moet je jouw kracht zien te achterhalen. Kijk ik naar Systony. Dan is dat onze technische expertise. De meeste HubSpot-partners denken vanuit de marketing- en/of salesmogelijkheden. De CRM-database krijg je er als het ware bij.

Wij denken vanuit de CRM-mogelijkheden en implementeren HubSpot volgens een vast systeem. Waarmee we keer op keer de gewenste resultaten boeken. En zo zorgen we voor een HubSpot-implementatie die strategisch én technisch helemaal klopt. Met alle toeters en bellen eraan.

Terwijl ik Mariekes boek las moest ik aan de EUG van Jochem Myjers Gorgels denken. Je Eigen Unieke Genadeklap. Een speciale kwaliteit, die alleen bij jou hoort. Je talent. Je superkracht. Hetgeen wat jou zo bijzonder maakt. Jouw stukje magie. 

Weet jij de EUG van jouw bedrijf te achterhalen? Verwerk je jouw EUG optimaal in je communicatie? En zorg je voor een grote naamsbekendheid? Dan ontstaat er vast en zeker een fantastisch groeipad voor je.

Start vandaag nog met groeien

Naamsbekendheid en positionering gaan hand in hand. Zonder een goede positionering heb je weinig aan een grote naamsbekendheid. En je kunt je nog zo goed positioneren. Met weinig naamsbekendheid wordt je bedrijf niet zo snel gevonden. 

HubSpot biedt je een fantastisch groeifundament. Wij zijn er laaiend enthousiast over en onze klanten ook. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Wij laten je graag zien hoe je er een succesverhaal van maakt! 

 

Aanmelden per e-mail