Naamsbekendheid van je bedrijf vergroten? 3 Waardevolle tips
van Andrea van Witteloostuijn op 16-10-25 8:12
Je verkoopt een geweldig product of levert een fantastische dienst. Je weet dat het waarde toevoegt. En dat klanten er (heel) blij van worden. Maar… te weinig mensen kennen je nog. En als ze je niet kennen, kiezen ze niet voor jou.
Daar wil je dus iets aan doen. Maar hoe pak je dat het slimste aan? In dit artikel leer je hoe je jouw naamsbekendheid vergroot. Zodat je doelgroep je gaat herkennen en vertrouwen. En jouw bedrijf de logische keuze wordt.
Je naamsbekendheid vergroten
Naamsbekendheid is de eerste stap naar groei. Want ken je een bedrijf nog niet? Dan is de stap groter om er iets af te nemen. Zeker als het om een flinke investering gaat. Zoals CRM-software of nieuwe apparatuur voor de gezondheidszorg. Je wilt namelijk het vertrouwen hebben, dat het goedkomt met je investering.
Met de juiste strategie maak je van onbekende contacten loyale klanten. Hieronder vind je 3 praktische tips om je daarbij te helpen.
TIP 1: Zorg voor een goed groeifundament
Er zijn talloze manieren om je naamsbekendheid te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan billboards langs de weg. Aan online advertenties op Google en je sociale media kanalen. En aan blogs waarmee je laat zien hoeveel expertise je in huis hebt.
Om dit goed en consistent te doen heb je goede tools nodig. Zoals een:
- Data-gedreven website, waarmee je jouw klanten op en top kunt bedienen.
- AI-aangedreven blogtool om snel en consistent te bloggen.
- Social Media Agent voor het schrijven, plannen, meten en structureren van je sociale media inspiraties.
- Slimme advertentietool om je advertenties op specifieke targetaccounts los te laten. Zodat je het maximale uit je marketingbudget haalt.
- Rapportagetool waarmee je de resultaten van je content meetbaar maakt. Je wilt immers precies weten wat wel en niet werkt. En hoe je moet bijsturen.
Wij gebruiken HubSpot als groeifundament en we implementeren het ook bij onze klanten. Deze all-in-one CRM-software bevat namelijk alles wat je voor naamsbekendheid en groei nodig hebt. Bovendien is het voor allerlei soorten bedrijven geschikt. Van klein tot groot. De software is ongelofelijk schaalbaar.
Wil je je in de mogelijkheden van HubSpot verdiepen? Download het productoverzicht hieronder. Daarin leggen we de belangrijkste tools aan je uit.
TIP 2: Communiceer vanuit je ‘waarom'
Ken je de ‘Golden Cirkle’ van Simon Sinek? Dit zijn de 3 lagen:
1. Why – Waarom je doet wat je doet
Dit is je overtuiging, je drijfveer. De reden waarom je bedrijf bestaat. Voorbeeld: 'We geloven dat bedrijven groeien als ze marketing en sales goed op elkaar afstemmen.' Winst is het resultaat, dat is niet de drijfveer.
2. How – Hoe je dat doet
Dit zijn de unieke processen, waarden of methodes die jou onderscheiden. Voorbeeld: 'We gebruiken HubSpot en slimme AI-tools om marketing, sales en service in 1 systeem te verbinden.'
3. What – Wat je aanbiedt
Dit is je product of dienst. Voorbeeld: 'We implementeren en optimaliseren HubSpot voor B2B-bedrijven.'
De meeste bedrijven communiceren eerst wat en hoe ze het doen. En daarna pas waarom. Volgens Simon Sinek is dat niet slim.
Communiceer je namelijk eerst over het hoe en wat? Dan gaan mensen je producten, diensten en/ of bedrijf vergelijken. Met het rationele gedeelte van hun hersenen. Denk bijvoorbeeld aan de features en de prijs. Hiermee vergroot je de kans dat ze voor een ander product of een andere leverancier kiezen.
Communiceer je eerst over het waarom? Dan spreek je gelijk het gedeelte van de hersenen aan, waarmee mensen beslissingen nemen. Je wilt bereiken dat de beslissing goed voelt. Dat je kopers zich emotioneel verbinden. En dat is precies wat er gebeurt als je met het ‘waarom’ begint.
Simon Sinek zegt daarom: ‘People don’t buy what you do; they buy why you do it.’ Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Deel daarom je verhaal. Vertel waar je in gelooft en hoe je waarde toevoegt.
In HubSpot gebruik je de Content Hub om je missie en visie consistent door te vertalen. Bijvoorbeeld in blogs, op je landingspagina’s en in podcasts die je doelgroep raken.
TIP 3: Maak je bedrijf ‘onvergelijkbaar’
Wat nou als je tig concurrenten hebt. Die allemaal een soortgelijke boodschap verkondigen. Dan val je niet op, toch? Voor exponentiële groei is aan je naamsbekendheid bouwen niet genoeg. Je positionering moet daarnaast helemaal kloppen.
In het boek ‘Onvergelijkbaar’ van Marieke Pijler leer je waarom je merk onvergelijkbaar moet zijn. Want is je bedrijf dat? Dan ben je automatisch de enige keuze. Jij biedt namelijk iets wat anderen niet bieden. Er is géén alternatief.
Om je optimaal te positioneren moet je jouw kracht zien te achterhalen. Kijk ik naar Systony. Dan is dat onze technische expertise. De meeste HubSpot-partners denken vanuit de marketing- en/of salesmogelijkheden. De CRM-database krijg je er als het ware bij.
Wij denken vanuit de CRM-mogelijkheden en implementeren HubSpot volgens een vast systeem. Waarmee we keer op keer de gewenste resultaten boeken. En zo zorgen we voor een HubSpot-implementatie die strategisch én technisch helemaal klopt. Met alle toeters en bellen eraan.
Terwijl ik Mariekes boek las moest ik aan de EUG van Jochem Myjers Gorgels denken. Je Eigen Unieke Genadeklap. Een speciale kwaliteit, die alleen bij jou hoort. Je talent. Je superkracht. Hetgeen wat jou zo bijzonder maakt. Jouw stukje magie.
Weet jij de EUG van jouw bedrijf te achterhalen? Verwerk je jouw EUG optimaal in je communicatie? En zorg je voor een grote naamsbekendheid? Dan ontstaat er vast en zeker een fantastisch groeipad voor je.
Start vandaag nog met groeien
Naamsbekendheid en positionering gaan hand in hand. Zonder een goede positionering heb je weinig aan een grote naamsbekendheid. En je kunt je nog zo goed positioneren. Met weinig naamsbekendheid wordt je bedrijf niet zo snel gevonden.
HubSpot biedt je een fantastisch groeifundament. Wij zijn er laaiend enthousiast over en onze klanten ook. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Wij laten je graag zien hoe je er een succesverhaal van maakt!
- oktober 2025 (6)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)