HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat kies je: online marketing uitbesteden of zelf doen?

Wat kies je: online marketing uitbesteden of zelf doen?
8:32

Wat kies je online marketing uitbesteden of zelf doen

Online marketing helpt je bedrijf om:

  • Meer klanten te bereiken.
  • De naamsbekendheid te vergroten.
  • De omzet te verhogen.

Over het belang ervan valt dus niet te twisten. Maar hoe vul je online marketing het beste voor jouw bedrijf in? Moet je het uitbesteden aan een marketingbureau? Of kun je het beter zelf oppakken? Dat is een goede vraag. 

Hieronder zet ik de voordelen en nadelen tegen elkaar af. Zodat je makkelijker een passende keuze voor jouw bedrijf maakt.

Wat is online marketing?

Laten we eerst eens kijken wat online marketing precies inhoudt. 

Online marketing is het digitaal promoten van je producten, diensten en/of merken. Bijvoorbeeld via websites, zoekmachines, sociale mediakanalen en e-mail. Dit doe je om leads aan te trekken, die je (hopelijk) in loyale klanten kunt omzetten. Je verspreidt de content om de juiste doelgroep te bereiken. En om betrokkenheid en vertrouwen bij je doelgroep te creëren. 

Wil je het goed doen? Dan is het slim om een marketingstrategie te maken. Belangrijke onderdelen hiervan zijn:

Contentmarketing
Zoals blogs, video's, podcasts, e-books en infographics die je op je website publiceert. Waarmee je 24/7 bij je toekomstige klanten online in beeld bent.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan relevante zoekwoorden vinden. Aan kwalitatief goede content maken, waarmee je hoog in de zoekresultaten van zoekmachines terecht komt. En aan relevante backlinks vergaren.

Marketing via sociale mediakanalen
Zoals LinkedIn, Instagram, Facebook en TikTok. Afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt.

Advertenties in zoekmachines (SEA)
Om bijvoorbeeld snel zichtbaar te zijn in Google. Met de juiste tools bereik je jouw doelgroep op basis van interesses, gedrag en locatie.

E-mailmarketing
Denk aan nieuwsbrieven, gepersonaliseerde aanbiedingen en e-mails om klantrelaties mee te versterken.

Conversie optimalisatie
Je website verbeteren om meer bezoekers in betalende klanten om te zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan calls-to-action (CTA's), snelle laadtijden en een gebruiksvriendelijke navigatie.

Affiliate marketing
Waardevolle websites of influencers die jouw producten of diensten tegen betaling promoten. 

Marketingautomatisering
Om bepaalde marketingprocessen te automatiseren. Bijvoorbeeld voor het verzenden van gepersonaliseerde e-mails. En het tonen van advertenties op basis van bezoekersgedrag.

Maak je hierbij gebruik van goede marketingsoftware zoals HubSpot? Dan beschik je over alle benodigde tools die je nodig hebt. Zoals AI-functies waarmee je snel content creëert. SEO-aanbevelingen om je content voor zoekmachines te optimaliseren. En marketingrapportages om de belangrijkste resultaten en KPI's te monitoren. Bijvoorbeeld om het marketingbudget van je marketingcampagnes gericht in te zetten. En om je online marketingstrategie continu te kunnen optimaliseren.

Voor- en nadelen van online marketing uitbesteden en zelf doen

Beide opties hebben voordelen en nadelen. In deze tabel zet ik de belangrijkste naast elkaar. 

  Online marketing uitbesteden Online marketing in eigen beheer
Kennis

Een (wat groter) marketingbureau beschikt over uitgebreide expertise. En blijft makkelijker op de hoogte van nieuwe technologieën. Er is  voldoende kennis aanwezig om op meerdere fronten snel resultaten te boeken.

Een intern team begrijpt de missie, waarden en doelgroep van je bedrijf beter dan een extern bureau. Bovendien is er meer binding met je bedrijf. De content die je interne team publiceert sluit waarschijnlijk beter bij je doelgroep aan.
Strategie Een marketingbureau moet je goed aansturen om de juiste output te krijgen.  Je eigen marketingteam bepaalt de strategie. Hierdoor schakel je snel als dat nodig is.
Controle Je bent afhankelijk van de tools en mogelijkheden van het marketingbureau. Je hebt weinig invloed op de prioriteiten en uitvoering. Met een intern team heb je de volledige controle over de marketingkanalen en tools die je gebruikt. 
Snelheid Heb je nog geen marketingteam en wil je snel schakelen? Dan kun je met een marketingbureau snel starten. Maar het marketingproces is traag. Is je marketingteam eenmaal geïnstalleerd? Dan speel je sneller op ontwikkelingen in.
Samenwerking Een marketingbureau schakelt met 1 of 2 medewerkers van je bedrijf. Er is doorgaans geen samenwerking met andere afdelingen. Een intern marketingteam werkt makkelijker samen met andere afdelingen. Zoals sales, service en productontwikkeling.
Rapportages Meetbare resultaten hebben betrekking op de diensten die je afneemt. Met een alles-in-1 tool zoals HubSpot beschik je over gecombineerde rapportages. Bijvoorbeeld met informatie van verschillende tools, activiteiten en afdelingen.
Kosten Je profiteert van de bestaande netwerken en tools van het marketingbureau. Hierdoor kun je op technologische kosten besparen. Neem je veel diensten af? Of zijn er veel revisies nodig? Dan kunnen de kosten flink oplopen (buiten je contract om).  Bij een intern team heb je structurele kosten voor salarissen, trainingen en tools. 
Tijdsinvestering Je betaalt voor de diensten die je nodig hebt. Zonder extra kosten voor training en software. Heeft je bedrijf wisselende marketingbehoeften? Dan is uitbesteden een flexibele oplossing. Een intern marketingteam opzetten en de dagelijkse aansturing ervan kosten tijd. Dit kan ten koste gaan van andere belangrijke bedrijfsactiviteiten. Maar je bent ook tijd kwijt om een extern marketingbureau aan te sturen.
Capaciteit De marketingcapaciteit is beperkt. Alle diensten moet je los inkopen. Je interne marketingteam is continu met de online marketing van je eigen bedrijf bezig. De capaciteit is daardoor groter dan als je jouw  marketingactiviteiten (grotendeels) uitbesteedt.
Afhankelijkheid Je bent afhankelijk van een marketingbureau met meerdere klanten. Soms moet je (lang) wachten, totdat je verzoek opgepakt kan worden. Presteert het marketingbureau onder de maat? Of zijn er veranderingen in het team? Dan heeft dit een negatieve impact op de resultaten.  Je beheerst het volledige marketingproces zelf. En stuurt snel bij als dat nodig is. Alle kennis is in eigen huis. Neem je afscheid van een marketingbureau? Dan ben je  alle kennis en expertise waarvan je gebruik maakt kwijt.

 

Je online marketing wel of niet uitbesteden. Wat kies je?

Zo'n 80% van je klantreis vindt online plaats. Wil je groeien met je bedrijf? Dan is online marketing dus ontzettend belangrijk. Pak je het slim aan? Dan groeit je online marketing vanzelf met je bedrijf mee. Hoe meer goede content je publiceert hoe groter je bereik wordt. Je kunt klein beginnen. En zonder grote investeringen uitbreiden als je er klaar voor bent. 

Een marketingbureau is een goede keuze als je:

  • Snel zonder grote investeringen met online marketing wilt starten.
  • Toegang tot specialistische kennis en tools nodig hebt.
  • Weinig tijd hebt om een intern team op te zetten en te managen.
  • Flexibel in je marketinguitgaven wilt blijven.
  • Ondersteuning tijdens de volledige online klantreis niet zo belangrijk vindt.

Een intern marketingteam is een goede keuze als je:

  • Marketing een kernonderdeel van je bedrijfsstrategie is.
  • Optimaal wilt ondersteunen tijdens de volledige online klantreis.
  • De middelen hebt om specialisten aan te nemen en te begeleiden.
  • De volledige controle over je marketingactiviteiten wilt hebben.
  • Voor een langetermijnstrategie kiest waar online marketing een belangrijk onderdeel van uitmaakt.

De beste keuze hangt van je doelen, budget en beschikbare middelen af. Daarnaast kun je ook voor een hybride aanpak kiezen. Door bijvoorbeeld met een intern marketingteam te werken. En extra kennis in te huren als je expertise tekort komt. 

Onze HubSpot-klanten kiezen bijna allemaal voor een in-house marketingaanpak. Omdat de alles-in-1 CRM-software alle marketingtools bevat, die een professioneel marketingteam nodig heeft (tijdens de volledige klantreis). En niemand de doelgroep zo goed kent als de eigen medewerkers. Géén enkel marketingbureau kan tegen die krachtige marketingbasis op.

New call-to-action

Aanmelden per e-mail