Laten we eerlijk zijn. HubSpot is een erg populair allround CRM-systeem. Wereldwijd maken meer dan 228.000 bedrijven er al gebruik van. Maar het is niet de goedkoopste CRM-oplossing.
Tot 2 gebruikers kunnen bedrijven de basisfuncties gratis gebruiken. Maar wil je echt veel uit je klantdata halen? Dan heb je algauw betaalde functies nodig. En de kosten daarvan kunnen best oplopen.
Wil je weten of HubSpot je investering waard is? Lees dan verder!
Wel of niet investeren in HubSpot?
Een CRM-investering draait niet alleen om de kosten. Je wilt ook weten welke waarde het systeem je oplevert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan omzetgroei, efficiënter werken en klanttevredenheid. Laten we daar allemaal eens wat dieper op inzoomen.
Deze onderwerpen komen daarbij aan bod:
Gebruiksvriendelijkheid
HubSpot onderscheidt zich hierin van veel andere CRM-softwarepakketten. Het is misschien wel het gebruiksvriendelijkste CRM-systeem in de markt. Zo zijn Salesforce, Zoho, Superoffice en Microsoft Dynamics veel moeilijker om mee te werken.
HubSpot is supermakkelijk in gebruik. Waardoor gebruikers er al snel productief mee zijn. Terwijl daar maar minimale CRM-training voor nodig is. De flexibele software stem je bovendien makkelijk op je bedrijfsbehoeften af. De gebruikersadoptie van HubSpot is hierdoor vaak hoog.
Schaalbaarheid
Dankzij de modulaire opzet groeit HubSpot moeiteloos met je organisatie mee. Van startups die met beperkte mogelijkheden beginnen. Tot multinationals die uitgebreide marketing- en salesfunctionaliteiten nodig hebben. Met de betaalde abonnementen heb je de beschikking over allerlei geavanceerde marketing, sales en service tools. Waardoor andere softwarepakketten binnen je organisatie misschien overbodig worden.
Wil je dezelfde functionaliteiten in andere CRM-software krijgen? Dan zijn er vaak dure add-ons en externe integraties nodig. Waar je dus extra in moet investeren. Dit geldt bijvoorbeeld voor Salesforce en Microsoft Dynamics. Daar staat tegenover dat deze platformen meer maatwerkopties bieden. Waar - natuurlijk - wel een flink prijskaartje aan vasthangt.
Bevatten CRM-pakketten meer mogelijkheden dan HubSpot? Dan is het de vraag of je al die extra functionaliteiten nodig hebt. Onnodige functies maken je softwarepakket moeilijker. En dat heeft een negatieve impact op de gebruikersadoptie. En waarom zou je voor allerlei features betalen als je ze niet nodig hebt?
Integraties
Standaard zijn er veel marketing, sales en service functies in HubSpot geïntegreerd. Denk bijvoorbeeld aan marketingautomatisering, leadbeheer, rapportages en klantenservice tools. Daar hoef je geen aparte software meer voor aan te schaffen. Tenzij je organisatie meer functionaliteiten nodig heeft dan HubSpot biedt.
Daarnaast bevat de App Marketplace meer dan 1.600 standaard softwarekoppelingen. Waardoor je de meeste externe softwarepakketten eenvoudig koppelt. Zodat je van HubSpot makkelijk één centrale databron maakt. Waarin je altijd over een compleet klantbeeld beschikt.
Is de koppeling voor jouw softwarepakket er nog niet? Dan maken wij die voor je met de uitgebreide API-mogelijkheden van HubSpot. Waarmee bijna elke denkbare softwarekoppeling mogelijk is. Zelfs met de softwaretools die je zelf gebouwd hebt.
Bij veel CRM-pakketten zijn de integratiemogelijkheden veel beperkter. Bovendien zijn er meer integraties nodig om hetzelfde te bereiken. Gebrekkige integratiemogelijkheden kunnen tot inefficiënte processen en dataverlies leiden. Gelukkig hoef je daar bij HubSpot niet bang voor te zijn.
Géén generieke oplossing
Laat ik je gerust stellen. Er is echt heel erg veel mogelijk met HubSpot. Zeker met alle software die je zo makkelijk integreert. Daarnaast zijn er hele geavanceerde mogelijkheden. Stel bijvoorbeeld dat je een grote internationale holding runt. Met verschillende merken. Dan is er een business unit add-on waarmee je deze merken splitst. Terwijl je ondertussen toch maar 1 HubSpot-account gebruikt.
Klantgerichtheid
In het CRM-systeem beheer je alle gegevens van je relaties. Zoals de contactgegevens van je prospects en klanten. En de interacties die je organisatie daarmee heeft. Met deze data doet HubSpot allerlei voorspellingen. Bijvoorbeeld over je inkomsten en de kwaliteit van je leads. Daarnaast meet de software de productiviteit van je teams.
Deze inzichten gebruik je om je verkoopstrategie te optimaliseren. Waardoor je klanttevredenheid verbetert, je operationele kosten verlagen en je omzet groeit. En is er persoonlijk contact met medewerkers? Dan bedien je jouw klanten ook optimaal dankzij het centrale klantbeeld.
Met de vele marketing, sales en servicetools bedien je jouw doelgroep gericht en gepersonaliseerd. Zo verhoog je bijvoorbeeld de conversie en betrokkenheid met geautomatiseerde data-gedreven marketingcampagnes. Waarbij je jouw relaties zo persoonlijk mogelijk met dynamische content benadert.
Je CRM-software ondersteunt je relaties zo op alle mogelijke manieren. Hoe de interactie ook plaatsvindt. HubSpot bevat dan ook alles wat je nodig hebt voor een hoge ROI (Return on Investment)!
Meetbare resultaten
HubSpot's robuuste analyses leggen allerlei bedrijfsresultaten voor je bloot. Van leadconversies tot cijfers over de klanttevredenheid. Je maakt er zelfs de ROI van je marketingcampagnes mee inzichtelijk. Je ontdekt daardoor razendsnel wat wel en niet werkt.
De meeste andere CRM-systemen bevatten ook goede rapportagetools. Maar vaak zijn ze wel wat lastiger in gebruik. Hierdoor kan het moeilijker zijn om snel de juiste data-gedreven besluiten te nemen.
Veiligheid
HubSpot neemt de beveiliging van je klantgegevens zeer serieus. Met een uitgebreid beveiligingsprogramma (zie de informatie van het HubSpot Trust Center) beschermt het je data dan ook tegen ongeautoriseerde toegang. Bijvoorbeeld met:
- Gegevensversleuteling door middel van Transport Layer Security (TLS).
- Toegangscontroles op basis van rollen en verantwoordelijkheden.
- Twee factor authenticatie (2FA) voor een extra beveiligingslaag bij het inloggen.
- Doorlopende controles om beveiligingsdreigingen real-time te detecteren en aan te pakken.
- Specifieke beveiligingsmaatregelen om aan bepaalde (regionale) regelgeving te voldoen. Denk bijvoorbeeld aan de HIPAA voor de gezondheidszorg en aan de AVG.
HubSpot voldoet aan alle belangrijke internationale beveiligingsstandaarden. Slaat je data in het Europese Datacenter (Amazon Web Services) in Frankfurt op. En heeft allerlei certificeringen, zoals SOC 2. Je gevoelige bedrijfsdata is dus goed beschermd.
Daarnaast moet je zelf natuurlijk ook alert blijven. Zo is het verstandig om je wachtwoorden regelmatig te veranderen. En alleen noodzakelijke toegangsrechten aan gebruikers toe te kennen. Maar dat geldt voor ieder CRM-systeem. Meer informatie vind je hier: Hoe veilig is HubSpot?
Toegankelijkheid
HubSpot bevat een geavanceerde mobiele app. Buitendienstteams en thuiswerkers werken er dan ook flexibel mee. Zo kun je onderweg:
- Contactgegevens en klantdetails bekijken en bewerken.
- Taken en herinneringen aanmaken.
- Inkomende telefoonoproepen aan de juiste klantenrecords koppelen.
- Gespreksverslagen inspreken en transcriberen.
- Van visitekaartjes geautomatiseerd CRM-records maken.
- CRM-informatie aan gekoppelde apps toevoegen. Bijvoorbeeld WhatsApp of Outlook.
- Real-time meldingen ontvangen. Waardoor je bijvoorbeeld direct op nieuwe live chatgesprekken kunt reageren.
Betrouwbaarheid van het systeem
HubSpot staat bekend om betrouwbaarheid en veiligheid. Persoonlijk vind ik het systeem ontzettend stabiel. Er zijn zelden storingen. Wat ontzettend belangrijk voor de productiviteit is.
Implementatiesnelheid
Voor succesvolle implementaties is een goede voorbereiding ontzettend belangrijk. Daarom maken we van tevoren altijd een gedetailleerd implementatieplan. Uiteraard doen we dit samen met jouw organisatie.
Bij ons duurt een standaard implementatie zo'n 2 tot 3 maanden. Ook als we de data van je bestaande CRM-systeem moeten opschonen en overzetten. Is er veel maatwerk nodig? Dan duurt een implementatie langer. Maar meestal kunnen we vooraf goed inschatten hoeveel tijd erbij komt.
Ik garandeer je dat de implementatietrajecten van de meeste andere CRM-pakketten langer duren. Zeker als er veel maatwerk nodig is.
Onderhoud
HubSpot is ontzettend onderhoudsvriendelijk. Natuurlijk zijn er regelmatig updates. Het platform groeit hard met alle digitale ontwikkelingen mee. Je kiest dan ook voor een toekomstbestendige oplossing. Maar de meeste updates hebben weinig impact op de configuratie van je portaal. De meeste functioneel beheerders vinden HubSpot dan ook een verademing!
Datamigratie
Wil je jouw klantgegevens optimaal inzetten? Dan moet de data goed in je klantenplatform staan. Met up-to-date gegevens.
Datamigraties moet je daarom zorgvuldig aanpakken. Want de gegevens moeten op de juiste plek in de software terecht komen. Zonder dat je daarbij allerlei waardevolle klantdata kwijtraakt natuurlijk. Er komt best wat bij kijken. Zo moet je:
- De bestaande data analyseren, opschonen en standaardiseren.
- Beoordelen welke gegevens belangrijk voor je nieuwe bedrijfsprocessen zijn.
- Bepalen welke gegevens je wel en niet wilt migreren. Zoals contacten, bedrijven, deals en activiteiten.
- Kiezen hoe je de gegevens overzet. Bij een kleine dataset kan dat prima handmatig met een CSV-bestand. Bij grote datasets zijn de geautomatiseerde tools van HubSpot handiger. En soms moet het via een API.
Alle belangrijke details en tijdslijnen neem je in een migratieplan op. Zo minimaliseer je de kans dat er problemen en fouten ontstaan.
Is het voorwerk gedaan? Dan is het tijd voor een testmigratie met een klein gedeelte van de gegevens. Is alles correct overgenomen? Dan kun je de rest van de gegevens migreren. Na afloop test je nog een keer of alles goed is gegaan.
Uiteraard kunnen wij dit allemaal voor je doen. Met de juiste expertise en tools komt je datamigratie in HubSpot helemaal goed.
Innovatie
Met AI-guided selling breid je jouw verkoopgesprekken razendsnel voor. HubSpot adviseert je zelfs om bepaalde verkooptaken op te pakken. En helpt je vervolgens met de uitvoering daarvan.
Kosten
HubSpot implementeren is best een investering. Hetzelfde geldt voor de meeste andere CRM-systemen. Maar is HubSpot's klantenplatform eenmaal succesvol geïmplementeerd? Dan staat het als een huis. De kans dat je daarna met allerlei onvoorziene kosten te maken krijgt is klein. Denk bijvoorbeeld aan hoge kosten voor:
- Consultancy
- Integraties
- Upgrades
- Training
- Onderhoud
Vooraf bepaal je welke licenties je nodig hebt. Dit aantal pas je eenvoudig aan. Bijvoorbeeld als er wijzigingen in je personeelsbestand zijn. De samenstelling verandert dus met je bedrijf mee. Maar dit zijn niet echt onvoorziene kosten, toch?
De belangrijkste software integraties neem je met de implementatie mee. Wil je op een later moment integraties toevoegen? Dan is dat meestal vrij eenvoudig. Behalve natuurlijk als het om erg complexe integraties gaat. Daar heb ik je al een en ander over uitgelegd.
De interface is intuïtief. Gewoonlijk kost het gebruikers weinig moeite om met HubSpot te leren werken. Er is daarom weinig training nodig. Natuurlijk moet je nieuwe gebruikers wel trainen. Maar de kosten daarvan blijven beperkt. Tenslotte is het platform ook nog eens onderhoudsarm.
Een implementatiepartner zoals Systony blijft je na de implementatie ondersteunen. Maar met hoge consultancy kosten krijg je echt niet te maken. Voor andere CRM-pakketten geldt juist vaak het tegenovergestelde.
Zonder grote kosten breid je de flexibele CRM-software dus makkelijk uit. In dit blog leer je hoe de kosten in elkaar zitten: Wat kost de CRM-software van HubSpot in 2025?
Wat vind jij: is HubSpot de investering waard?
Volgens 76% van de marketingmanagers verbeteren de conversieratio's. 84% Van de salesmanagers zegt dat de kwaliteit van leads beter is. En 77% van de service managers ziet dat de CLTV (Customer Life Time Value) stijgt.