HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Bij welke bedrijven past HubSpot? Branches en kenmerken op een rij

Bij welke bedrijven past HubSpot? Branches en kenmerken op een rij
10:51

Bij welke bedrijven past HubSpot Branches en kenmerken op een rij

Stel: je werkt met allerlei losse tools. Daardoor heb je weinig grip op je bedrijfsprocessen. Hubspot brengt al je tools en data samen. Dat klinkt dus wel interessant. Maar je vraagt je af of de CRM-software goed bij je bedrijf past. Logisch dat je je dit afvraagt. In dit blog krijg je (hopelijk) het antwoord.

Kenmerken van bedrijven die goed bij HubSpot passen

De bedrijven die voor HubSpot kiezen delen een aantal kenmerken. Zo zoeken ze vaak naar meer structuur. Willen ze hun bedrijfsprocessen graag met automatisering en AI efficiënter maken. En snappen ze waarom het belangrijk is om een goed klantinzicht te hebben. Dit zijn de 5 belangrijkste kenmerken op een rij:

  • Er zijn groeiplannen: meer klanten en meer omzet.
  • Leadgeneratie is erg belangrijk. En vaak zijn er daarbij meerdere contactmomenten met klanten. Bijvoorbeeld via advertenties, de website, sociale mediakanalen, e-mail, telefoon, chat en afspraken.
  • Er is een wens om routinematig werk zoveel mogelijk te digitaliseren. Om de samenwerking tussen de afdelingen te verbeteren. En om de productiviteit op te schroeven.
  • De salestrajecten zijn vaak lang en met meerdere beslissers. Bijvoorbeeld bij SaaS- en maakbedrijven, die zich op B2B richten. 
  • B2C-bedrijven met HubSpot bieden vaak relatiegerichte B2C-diensten aan. Denk bijvoorbeeld aan opleidingsinstituten en bedrijven die abonnementen verkopen.

Deze bedrijven denken vanuit waarde. Maken keuzes op basis van data. Investeren in relaties met (toekomstige) klanten. En bouwen met HubSpot - stap voor stap - vertrouwen bij hun doelgroep op.

7 Branches waar HubSpot goed bij past

Hieronder vind je een lijstje met 7 branches waar HubSpot vaak goed bij aansluit. Om je een idee te geven, want alle branches benoemen kan ik natuurlijk niet. Ieder bedrijf is anders. Dus HubSpot kan ook prima bij een bedrijf uit een andere branche passen. Terwijl een andere softwareoplossing misschien beter bij een bedrijf uit de onderstaande branches past.

Branche 1: SaaS & IT bedrijven

B2B-bedrijven kopen IT-producten en -diensten meestal niet impulsief. Ze oriënteren zich uitgebreid, vergelijken aanbieders en vragen demo’s aan. Pas daarna nemen ze een beslissing. Bij een salestraject heb je bovendien vaak met meerdere beslissers te maken. 

HubSpot bevat allerlei tools om gedurende het volledige salestraject in beeld te blijven. Denk bijvoorbeeld aan:

Daarnaast houd je in HubSpot de 'product usage' bij. Zodat je met Customer Success Management bijvoorbeeld eenvoudig op upselling en churn stuurt. Als HubSpot-implementatiepartner én SaaS-bedrijf gebruiken wij HubSpot hier zelf ook voor.

Branche 2: Opleidingsbedrijven

Opleiders werken vaak met verschillende doelgroepen en communicatiekanalen. Waarvoor ze graag de volledige klantreis inzichtelijk maken. Er zijn namelijk veel contactmomenten. Een cursist:

  • Reageert op een advertentie.
  • Bekijkt interessante opleidingen en cursussen op de website.
  • Volgt een webinar.
  • Schrijft zich in.
  • Ontvangt informatie.
  • Volgt de opleiding of training.
  • Geeft feedback.

Met HubSpot kun je jouw cursisten zo gericht en persoonlijk mogelijk benaderen. Bijvoorbeeld met automatische e-mailbevestigingen en reminders. Intakeformulieren en inschrijvingen via de website worden meteen in de CRM-database opgeslagen. Bij online trainingen heb je inzicht in de aanwezigheid. En na afloop van een opleiding vraag je via HubSpot (geautomatiseerd) om feedback.

Branche 3: Productiebedrijven

Productiebedrijven en machinebouwers hebben vaak met complexe verkooptrajecten en langdurige klantrelaties te maken. Daarnaast kunnen zij alle belangrijke technische informatie van hun maatwerkproducten in HubSpot kwijt. Populaire functies in deze branche zijn:

  • Dealpijplijnen met dealfasen: in één oogopslag zie je de status van je projecten.
  • Taakbeheer per fase en automatische reminders.
  • Offertebeheer in de CRM-database.
  • Automatische e-mails en herinneringen voor opvolging met workflows. Bijvoorbeeld voor contractverlenging, periodiek onderhoud en nieuwe onderdelen. Of na een offerte aanvraag.
  • Servicetickets voor onderhoudsvragen en storingsmeldingen.
  • Dashboards met omzetprognoses en andere (voorspellende) statistieken.

Je contracten kun je goed in kaart brengen. Bijvoorbeeld voor de 'renewal date' van je contracten en andere gemaakte afspraken. Daarnaast maak je de installbase in HubSpot eenvoudig inzichtelijk. Zo zie je bijvoorbeeld snel welke installaties bij een klant staan. Inclusief alle details waar je actief op kunt sturen. Dat is bijvoorbeeld erg handig voor het plannen van onderhoud en reparaties.

Ook hebben sales- en serviceteams altijd toegang tot de juiste technische documentatie. En deel je productpagina’s en kennisbankartikelen makkelijk met klanten. Handmatig én 24/7 via een (AI-aangedreven) chatbot. Bijvoorbeeld met technische handleidingen en uitlegvideo’s. 

In HubSpot koppel je meerdere contacten aan één bedrijf of project. Zodat je makkelijk bijhoudt wie wat vraagt, beslist en beïnvloedt. De marketingtools helpen om het technische verhaal online goed onder de aandacht te krijgen. En met een gekoppeld ERP-systeem koppel je verkoopdata aan je productieplanning en voorraadbeheer. Allemaal dingen die bedrijven in de maakindustrie vaak fijn vinden.

Branche 4: Bouw- en installatiebedrijven

Ook in de bouwsector hebben bedrijven vaak met langdurige verkooptrajecten te maken. Met veel communicatie en meerdere stakeholders. Om succesvol te zijn is het in deze sector noodzakelijk om gestructureerd én klantgericht te werken. HubSpot helpt daarbij door overzicht te geven, processen te stroomlijnen en klantinteracties te verbeteren. Zonder dat je daar veel handmatig werk voor hoeft te doen.

Zo bestaan bouwtrajecten uit veel fasen. Denk bijvoorbeeld aan de aanvraag, de offerte, de werkvoorbereiding, de uitvoering, de oplevering en de nazorg. Noem maar op. Daarbij zijn vaak meerdere afdelingen of externe partijen betrokken. Met de dealpijplijn zie je per project wat de status is en wie actie moet ondernemen. Daarbij maak je taken voor collega’s, onderaannemers en leveranciers aan. En verzamel je alle contactmomenten, afspraken en documenten op één centrale plek.

Heeft je bouwbedrijf meerdere salesprocessen: reguliere salesprocessen én tenders? Dan kun je daar in HubSpot mooi onderscheid in aanbrengen. En werk je met verschillende klantgroepen? Zoals particulieren, bedrijven, projectontwikkelaars of woningcorporaties. Dan hebben die allemaal natuurlijk hun eigen wensen, tempo en communicatievoorkeur. In HubSpot segmenteer je deze klantgroepen op basis van type, regio en projectgrootte. Zodat je heel gericht kunt communiceren.

Branche 5: B2B-dienstverleners

Consultants, adviesbureaus, administratiekantoren, energieleveranciers,… Ook dit soort partijen bouwen vaak langdurige klantrelaties op. Daarbij is het belangrijk om de communicatie, verkoopkansen en klantdata slim te beheren. Omdat alles om persoonlijk contact, vertrouwen en maatwerk draait. 

In HubSpot’s CRM-database houd je alle contactmomenten en notities per klant centraal bij. Sales en accountmanagement hebben real-time inzicht in de klantgeschiedenis. En weten precies wanneer het tijd is om een contact op te volgen. Waar de software met AI trouwens ook bij helpt. Denk bijvoorbeeld aan de Content Agent, waarmee je in een handomdraai verkoope-mails opstelt. En de Prospecting Agent die veel van je routinewerk uit handen neemt.

Branche 6: Logistieke bedrijven & transportbedrijven

Transportopdrachten bestaan uit meerdere stappen: offerte, planning, uitvoering, levering en soms ook nazorg. Daarbij zijn er veel contactmomenten met klanten, chauffeurs en logistieke partners. En die wil je natuurlijk graag optimaal op elkaar afstemmen. Met HubSpot kan dat ook.

Koppel je daarnaast een ERP-oplossing en geografische software aan je CRM-database? Dan beschik je over een onoverwinnelijke combinatie. Omdat je alle data in je statistieken combineert. En daardoor zelfs de kleinste knelpunten in je logistieke processen blootlegt voor optimalisatie.

Over integraties gesproken. Voor transportbedrijven is de koppeling met een TMS of WMS ook vaak erg waardevol. Een Transport Management Systeem of een Warehouse Management Systeem. Waarbij HubSpot met de centrale CRM-database voor een 360 graden klantbeeld zorgt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de (raam)contracten. Die transportbedrijven - net zoals productiebedrijven - graag goed willen managen. Daarnaast houd je in HubSpot eenvoudig disputen en claims op klantniveau bij. En is de software uitermate geschikt voor supplier relationship management.

Branche 7: Automotive bedrijven

In de automotive sector draait het om snelheid, precisie en klantbeleving. Of je nu auto’s verkoopt, onderhoud aanbiedt of onderdelen levert. Klanten verwachten dat je altijd precies weet wie ze zijn. Wat ze zoeken. En wanneer ze terugkomen. Bijvoorbeeld voor jaarlijks onderhoud of de APK. Daarbij lopen marketing, verkoop en service vaak door elkaar heen. HubSpot helpt om de klantreis overzichtelijk en efficiënt te maken. 

Met 'custom objecten' voeg je 'auto' als extra object aan je CRM-database toe. Neem bijvoorbeeld een autodealer. In HubSpot houd je daarmee alle leads, proefritaanvragen en offerteaanvragen centraal bij. Met lead scoring zie je direct welke relaties serieus geïnteresseerd zijn. En welke relaties nog maar in de oriëntatiefase zitten. AI-signalen helpen je om het perfecte opvolgmoment te pakken. Bijvoorbeeld direct na het openen van een offerte. Of na het bekijken van allerlei auto’s op je website.

Onderdelenleveranciers zijn juist blij met de koppeling aan een voorraad- of ERP-systeem. Zodat de marketingcampagnes automatisch op de actuele beschikbaarheid worden afgestemd. Denk aan gepersonaliseerde aanbiedingen voor populaire banden of onderhoudspakketten. Bijvoorbeeld omdat je weet dat bepaalde klanten daaraan toe zijn. 

Past HubSpot bij jouw bedrijf?

Zoals je ziet past HubSpot bij uiteenlopende bedrijven van verschillende branches. Vooral bij bedrijven die klantgericht werken én meer grip op hun klantprocessen willen. 

Sluiten de bovenstaande kenmerken bij jouw bedrijf aan? En wil je duurzaam groeien met je organisatie? Dan past HubSpot zeker weten bij jou! We laten het je graag zien tijdens een persoonlijk gesprek.

Boek hieronder gerust een vrijblijvende afspraak in onze agenda.


 

Aanmelden per e-mail