Marketing Automation in ActiveCampaign of HubSpot: wat kies je?
van Maarten de Wit op 18-11-25 7:58

In de wereld van marketing- en salesautomatisering zijn HubSpot en ActiveCampaign twee prominente spelers. Beide platforms bieden krachtige tools om klantrelaties te beheren, campagnes te automatiseren en groei te stimuleren.
Maar welke software past nou het beste bij jouw organisatie? In dit blog vergelijk ik de 2 platforms op basis van functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid.
Marketing Automation in HubSpot
HubSpot is een alles-in-1 CRM-platform, waarin je jouw content, marketing, sales en service activiteiten samenbrengt. Dankzij de modulaire opzet kies je zelf welke onderdelen je wilt gebruiken. Zo bevat de Marketing Hub bijvoorbeeld geavanceerde tools voor:
- Lead nurturing
- Leadkwalificatie met voorspellende AI-aangedreven leadscores
- Social mediaplanning
Daarnaast heeft de Content Hub een geïntegreerde websitetool. Waarmee je in een handomdraai de mooiste data-gedreven websites bouwt. De AI-aangedreven tools helpen je bovendien om snel de content te creëren die je nodig hebt.
Marketing Automation in ActiveCampaign
Bij ActiveCampaign ligt de focus op e-mailmarketing en marketingautomatisering. Net zoals in HubSpot heb je bijvoorbeeld intuïtieve tools voor:
- Workflow automatisering
- A/B-tests voor je e-mailcampagnes
- Lead scoring
- Landingspagina’s
- Formulieren voor op je website
ActiveCampaign biedt ook CRM-functionaliteiten, maar de kracht zit vooral in de tools voor marketingautomatisering. Daarnaast vind je in ActiveCampaign - net zoals in HubSpot - een geïntegreerde CMS-tool om je eigen websites te bouwen. Maar de mogelijkheden daarin zijn beperkter dan in HubSpot.
De verschillen tussen HubSpot en ActiveCampaign
Het grootste verschil heb ik hierboven al benoemd. HubSpot is een alles-in-één klantenplatform, waarmee je jouw marketing, sales en service afdelingen verbindt. Alle gegevens van je leads, klanten en deals beheer je erin. Het is dus een centraal systeem waarin je de volledige klantreis beheert. En waarmee je de samenwerking tussen medewerkers en afdelingen bevordert.
ActiveCampaign bevat daarentegen voornamelijk tools voor marketing- en e-mailautomatisering. De CRM-database gebruik je vooral voor leadopvolging en pijplijn management. Voor complexe verkooptrajecten en serviceprocessen is Activecampaign niet geschikt.
Hieronder zoom ik verder op de gebruiksvriendelijkheid, integratiemogelijkheden en campagnemogelijkheden van de beide systemen in:
Gebruiksvriendelijkheid
HubSpot staat bekend om de gebruiksvriendelijkheid. De CRM-software is zo intuïtief, dat vrijwel iedereen er zo mee leert werken. Ook ActiveCampaign is gebruiksvriendelijke software. Maar wil je daarin echt complexe workflows bouwen? Dan heb je wat meer technische handigheid nodig dan in HubSpot. Zeker als je nog weinig ervaring met marketingautomatisering hebt.
E-mail & automatisering

De automatiseringstools van beide platforms zijn superkrachtig. Maar in HubSpot beheers je de funnel van A tot Z. Van contentcreatie om je zichtbaarheid te vergroten tot het onderhouden van je relaties. Daarbij houd je exact bij hoe alle contactmomenten van je contacten eruit zien.
Daarnaast zijn HubSpot’s automatiseringsmogelijkheden uitgebreider. Zo activeer je bijvoorbeeld workflows op basis van gedrag. Bijvoorbeeld wanneer een lead een bepaalde webpagina bezoekt, een formulier inzendt of een andere dealstatus krijgt. Je kunt zelfs met AI automatiseringen bouwen. A/B-tests inzetten om je workflows te optimaliseren. En je eigen automatiseringsacties programmeren.
Zo ver gaan de mogelijkheden van ActiveCampaign niet. Daarin automatiseer je jouw e-mailflows wel op basis van websitegedrag en online events. Denk bijvoorbeeld aan kliks en downloads op je website. Je personaliseert je e-mailcontent. En bij het maken van je workflows helpt de software je met AI. Hetzelfde geldt voor het in kaart brengen van het conversiepotentieel. Maar eigen automatiseringsacties programmeren is onmogelijk. En HubSpot gaat hierin allemaal wel net een stapje verder.
Marketingcampagnes

HubSpot heeft een flink aantal ingebouwde tools, waarmee je jouw marketingactiviteiten bundelt. Je ziet precies wat wel en niet werkt, zodat je daarop kunt sturen. Zo zie je bijvoorbeeld hoe je advertenties, e-mails en landingspagina's aan de conversie bijdragen. Zodat je slimme keuzes kunt maken om je campagnes te optimaliseren.
In basis bestaat een campagne in ActiveCampaign alleen uit e-mailautomatisering. Je kunt wel verschillende tools koppelen om meer uit je campagnes te halen. Ook krijg je allerlei AI-aangedreven suggesties om je e-mailmarketingstrategie te verbeteren.
De Return on Investment (ROI) van je campagnes maak je met beide softwarepakketten inzichtelijk. Je weet dus precies wat je marketingcampagnes opleveren. En welke marketingmiddelen daarbij het meest succesvol zijn. Zo zie je met de juiste integraties bijvoorbeeld hoeveel winkelomzet je met je automatische e-mails genereert.
Daarnaast maakt de Breeze Content Agent van HubSpot allerlei soorten content voor je. Zoals e-mails, blogs, podcasts, landingspagina's en webteksten. Waardoor je jouw campagnes sneller opstart.
Integraties
In de App Marketplace van HubSpot vind je meer dan 1.900 softwarekoppelingen. Bijvoorbeeld van populaire tools, zoals Outlook, Microsoft Teams en SAP. Daarnaast creëer je met de HubSpot API en webhooks maatwerkoplossingen, die bij je specifieke bedrijfsbehoeften aansluiten.
ActiveCampaign integreert met zo’n 1000 apps, waaronder:
- E-commerceplatforms, zoals Shopify en WooCommerce
- Marketingtools, zoals Facebook Ads en Google Analytics
- SMS
- Diverse sociale mediakanalen
Vooral tools die je marketing- en salesprocessen ondersteunen om complete gepersonaliseerde marketingcampagnes te bouwen. De klantinteracties volg je via ‘multichannel’ rapportages. Waardoor je een goed beeld van de impact van je marketingstrategie krijgt.
Maar in HubSpot combineer je meer data in je statistieken. De gegevens van je sales en service activiteiten zijn namelijk ook beschikbaar. Al kun je met een geïntegreerd e-commerceplatform ook verkoopresultaten monitoren in ActiveCampaign.
Gebruik je naast Active Campaign losstaande tools voor sales en service? Dan zijn je gegevens en rapportages versnipperd. Ook heb je dan géén centraal klantbeeld, wat in HubSpot wel het geval is (en waar wij een groot voorstander van zijn!).
Kies je voor HubSpot of Active Campaign?
Welk softwarepakket het beste bij jouw organisatie past hangt natuurlijk helemaal van je behoeften af. En waarvoor je de software nu en in de toekomst wilt gebruiken.
In 2024 is HubSpot door G2 tot beste marketingproduct voor kleine, middelgrote én grote bedrijven uitgeroepen. Klanten die van ActiveCampaign overgestapt zijn zeggen dat HubSpot effectiever werkt. Zo vinden zij dat HubSpot 28% effectiever is bij leadgeneratie. En dat ze met HubSpot's marketingautomatiseringstools 23% meer tijd besparen.
Maar ActiveCampaign is goedkoper dan HubSpot. Kleine bedrijven met een focus op e-mailmarketing kiezen daarom vaker voor ActiveCampaign. Terwijl bedrijven die breder willen automatiseren eerder voor HubSpot kiezen. Met 18 medewerkers gebruiken wij Hubspot zelf ook.
De belangrijkste vraag is: hoeveel waarde levert de software jou op? Wil je ook de interne samenwerking tussen je teams aanpakken? En kan de software voldoende met je organisatie meegroeien? Dat geldt zeker voor HubSpot. Maar geldt het ook voor ActiveCampaign?
- november 2025 (5)
- oktober 2025 (11)
- september 2025 (19)
- augustus 2025 (9)
- juli 2025 (13)
- juni 2025 (10)
- mei 2025 (13)
- april 2025 (24)
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (1)
- december 2024 (10)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (3)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)
.png?width=500&height=500&name=CTA%20kennishub%20(1).png)