Delen
van Maarten de Wit op 2-4-25 9:08
Sales frustratie 2: Géén goede opvolgingstools
Deze situatie komt je vast bekend voor. Je geeft een geweldige salespitch. De potentiële klant toont interesse. Maar dan begint het wachten. De klant wil overleggen met collega’s, goedkeuring vragen en nadenken. Er zijn geen concrete afspraken. Langzaam verslapt de interesse en verdwijnt de deal uit beeld.
Is er geen duidelijke opvolging? Dan ketsen deals makkelijk af. Je wilt niet weten hoeveel potentiële omzet salesprofessionals hierdoor verliezen! Met een goed opvolgingssysteem behoud je juist overzicht. Al heb je nog zoveel deals tegelijkertijd lopen. Je weet precies in welke verkoopfase elke deal zich bevindt. En je neemt snel gericht actie als dat nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Automatische gepersonaliseerde follow-ups.
- Reminders om je aan je salestaken te helpen herinneren.
- Waarschuwingen voor als leads bepaald gedrag vertonen.
- Inzicht in de verkooppijplijn en de fasen waarin leads zich bevinden.
- AI-Guided Selling om de uitvoering van je salestaken te versnellen.
- Verkoopautomatisering met sales sequences en workflows.
- Geïntegreerde softwarepakketten voor meer inzicht.
Met een strakke opvolging geef je jouw toekomstige klanten een duidelijke tijdlijn. Waarin je iedere volgende stap benoemt. Zodat je het verkoopproces proactief controleert. Hoe langer het besluitvormingsproces duurt hoe belangrijker een goed opvolgingssysteem is.
Een ander voordeel is dat je veel sneller kunt schakelen. Is er bijvoorbeeld goedkeuring voor offertes nodig? Dan veranker je dit goedkeuringsproces in je software. Zodat je automatisch een seintje krijgt als de goedkeuring is gegeven.
Sales frustratie 3: Te weinig verkooptijd
Administratieve rompslomp; een salestaak die veel verkoopmedewerkers haten. In plaats van te verkopen zit je urenlang in het CRM-systeem om:
- Gespreksverslagen te loggen en afspraken vast te leggen.
- De gegevens van visitekaartjes in te voeren.
- Klantdata handmatig bij te werken.
Daarnaast slokken allerlei interne meetings veel kostbare tijd van je op. Waardoor er veel te weinig verkooptijd overblijft. Gelukkig kunnen automatiseringstools veel administratieve taken overnemen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Een afsprakentool waarmee je jouw agenda eenvoudig met afspraken vult. En afspraken geautomatiseerd naar de juiste verkoopmedewerkers toe leidt.
- Gespreksopnames en transcripties om je gespreksverslagen snel te loggen.
- Software integraties waardoor je data nog maar 1 keer (geautomatiseerd) hoeft in te voeren. En je in 1 centraal systeem over een compleet klantbeeld beschikt.
- Een AI-aangedreven visitekaartjesscanner om klantgegevens snel tijdens beurzen vast te leggen.
- E-mailtemplates om je beste e-mails snel en makkelijk opnieuw te gebruiken.
- Gegevensverrijking waardoor je zelf minder klantgegevens hoeft aan te vullen.
- Playbooks met gestandaardiseerde aantekeningen en notities.
Met dit soort tools houd je veel meer verkooptijd over. Zodat je je kunt focussen op waar je goed in bent. En wat je het allerleukste aan je werk vindt. Namelijk deals sluiten.
Deze 3 grote sales frustraties effectief opheffen?
Ik weet hoe frustrerend de 3 bovenstaande knelpunten zijn. Bij mijn vorige werkgevers had ik er ook last van. Gelukkig in mijn huidige verkopersrol niet meer.
Wij werken namelijk met HubSpot. En met dat CRM-platform hef je deze obstakels eenvoudig op. HubSpot implementeren we ook bij onze klanten om hun organisaties succesvoller te maken. Wat je bedrijf dat oplevert? Nou bijvoorbeeld:
- Sterke marketingondersteuning.
- Betere leads.
- Inzicht in de verkooppijplijn.
- Segmentatiemogelijkheden voor upselling en cross-selling.
- Efficiënte processen met zo min mogelijk administratieve taken.
Wil je minder frustratie, proactief werken en meer resultaat? Maak je verkoopwerk dan leuker en makkelijker met HubSpot.